Jump to content

Lite eller ingen varme i varmeapparat


eivi91

Recommended Posts

Hei!

 

En god stund nå, så har jeg vært "plaget" med temperaturen på bilen. Det har vært sånn at når jeg begynner å kjøre med kald motor, så stiger temperaturen til over midten, blir der en liten stund, så virker det som om termostaten åpner plutselig, og den går under midten som normalt. Så holder den seg der til neste gang jeg begynner å kjøre med kald/lunken motor.

 

Men idag var den annerledes. Nå går den opp til midten, og ned til nesten blåfeltet flere ganger under kjøring. Og jeg hadde heller ingen varm luft i varmeapparatet. Slangen inn til varmeapparatregisteret er veldig varm, og slangen ut er litt mindre varm, men fortsatt varm.

 

Kan det være bare termostaten? Eller må varmeapparatregisteret byttes? Og kan jeg bruke bilen som normalt, frem til feilen utbedres?

 

Mvh.

Eivind

'09 BMW X5 3.0D
'13 Subaru Forester 2.0i
x - '86 Sierra 2.0i S
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

En god stund nå, så har jeg vært "plaget" med temperaturen på bilen. Det har vært sånn at når jeg begynner å kjøre med kald motor, så stiger temperaturen til over midten, blir der en liten stund, så virker det som om termostaten åpner plutselig, og den går under midten som normalt. Så holder den seg der til neste gang jeg begynner å kjøre med kald/lunken motor.

 

Men idag var den annerledes. Nå går den opp til midten, og ned til nesten blåfeltet flere ganger under kjøring. Og jeg hadde heller ingen varm luft i varmeapparatet. Slangen inn til varmeapparatregisteret er veldig varm, og slangen ut er litt mindre varm, men fortsatt varm.

 

Kan det være bare termostaten? Eller må varmeapparatregisteret byttes? Og kan jeg bruke bilen som normalt, frem til feilen utbedres?

 

Mvh.

Eivind

 

Hei.

 

Bytt termostaten din så fort som mulig er min mening, dette KAN være start toppakningsbrudd. Har hatt x antall motorer som har vært slik, å til slutt mistet all varmen, å så har pakninga ryki etter en liten stund...

 

Kjør pent å rolig til du har fått fixet dette :)

 

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Rens grundig i kjølesystemet, skift termostat, og ha på ei orntlig kjølevæske. Ikke vanlig blå kjølevæske, men rød vag type, eller longlife type som er beregna for motorer med alutopp. Har den vært kjørt lenge på vanlig blå kjølevsæker har du nok tæringer i toppen som kan føre til toppakningshavari. Hjelper ikke dette, så er det tid for å skifte varmapparatregister.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Det med at temperaturen stiger fra kald motor, for så å falle ned igjen, virker som om det skjedde etter jeg helte på noe radiatortett. Det drypte litt fra den, så jeg helte på Omega "Flytende Kork". Radiatoren ble tett den, men spørs om det er det som tok knekken på resten av systemet da?

 

Ford skulle ha 1770,- for ett nytt register, og det er vel en drittjobb å bytte. Så bestilte en termostat i første omgang, til 215,-. Får se om det hjelper, men frykter at registeret er tett.

 

Temperaturmåleren ligger lavt for tiden, men ganske stabilt. Nesten nede på blåfeltet.

 

Har planer om å dra til våler 29-30. mai, og dersom bytte av termostat ikke hjelper, rekker jeg mest sannsynlig ikke å få byttet register. Kan jeg legge ut på en slik langtur, dersom registeret er tett? Er snakk om ca. 55 mil hver vei.

 

EDIT: Det er rød ala longlife som er på. Valvoline beregnet på motorer over 100k km.

Edited by eivi91

'09 BMW X5 3.0D
'13 Subaru Forester 2.0i
x - '86 Sierra 2.0i S
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Prøv å gjøre grundig reint først du, bytt kjølevæska og termostat. Kan høres ut som tetningsmiddlet kan være syndern ja. Det er ikke så ille å bytte varmpapparatregister. Ned med undre del av dasjbord. Løsne varmpapparatvifta, kjøleslanger, luftslanger og eventuelt andre festeskruer som holder fast. Så drar du hele varmapparatet noen cm bak, og drar ut registret.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Hvordan går jeg frem for å gjøre grundig rent da? Spyle gjennom rent vann?

'09 BMW X5 3.0D
'13 Subaru Forester 2.0i
x - '86 Sierra 2.0i S
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Det finns rensemideler som er beregnet for kjølesystem. Jeg har også brukt vannbaserte avfettere, og kraftvask. Fyll opp flere ganger med rent vann, og spyl igjennom flere ganger, helt til det bare kommer rent vann ut, og gjerne litt til.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

På Audien min fikk jeg ikke renset skikkelig med spyling. Væska ble brunaktig etter første prøvetur. Da fylte jeg reint vann, kjørte på tomgang til vifta startet og tappet vannet igjen. Dette gjorde jeg 4-5 ganger, til vannet holdt seg rent. Jeg tok det på en fin sommerdag så det gikk fort å kjøre varmt. Viktig å la varmeapparatet stå på full varme.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker også fylle opp og la motoren gå, for så å tappe ned, flere ganger. Glemte vel å skrive det iver her :blush:

Sierra har ingen kran på kjølevæska til varmapparat, så man trenger ikke skru på full varme av andre grunner enn at man vil føle på varmen.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Har idag kjørt igjennom med vann noen ganger, samt ene gangen hadde jeg oppi noe Valvoline Radiatorrens-greier. Deretter skifta jeg termostaten, og fylte opp med ny kjølevæske.

 

Temperaturmåleren la seg på ett normalt nivå nå, men jeg har ingen varme i apparatet overhodet. Ingen forskjell fra varm til kald.

 

Men er også usikker på om jeg har fått ut all luft.

 

Men til spørsmålet da, kan bilen fortsatt brukes? Vannet sirkulerer vel selv om registeret skulle være tett?

Har som sagt tenkt meg til Våler til helgen, og har 55 mil per vei å kjøre.

Edited by eivi91

'09 BMW X5 3.0D
'13 Subaru Forester 2.0i
x - '86 Sierra 2.0i S
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

skift registret du,evnt prøv å rense d

 

Gjør det før du kjører du, så er du sikker, er ikke så mye jobb som det virker, par timer max å du er i mål.

 

Kjiper`n å bli stående i Østerdalen..

 

En billig dårlig løsning er å koble sammen slangene i motor rommet, da får du sirkulasjon, men null varme i varme app selvfølgelig. Nødløsning kaller vi slikt ;)

Edited by Ron
Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Gjør det før du kjører du, så er du sikker, er ikke så mye jobb som det virker, par timer max å du er i mål.

 

Kjiper`n å bli stående i Østerdalen..

 

En billig dårlig løsning er å koble sammen slangene i motor rommet, da får du sirkulasjon, men null varme i varme app selvfølgelig. Nødløsning kaller vi slikt ;)

 

Ja, tenkte på det. Men får mest sannsynlig ikke tak i noe register i tide til treffet heller. :/

'09 BMW X5 3.0D
'13 Subaru Forester 2.0i
x - '86 Sierra 2.0i S
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

en stk rørstump, 2 stk slangeklemmer å en stk varmekjeldress så blir det nok treff på deg skal du se :)

 

Husk vifta funke så dugg å sånn er ingen problem, å om du ikke kjører vifte så kryper det inn varme i bilen.

 

Kjørte en gang fra Fauske til Trondheim, midtvinters, med utkobla register, det var kaldt det :blink:

 

Beste er om du skifter registret, dette er hovedsakelig en brukbar nødløsning.

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Har idag kjørt igjennom med vann noen ganger, samt ene gangen hadde jeg oppi noe Valvoline Radiatorrens-greier. Deretter skifta jeg termostaten, og fylte opp med ny kjølevæske.

 

Temperaturmåleren la seg på ett normalt nivå nå, men jeg har ingen varme i apparatet overhodet. Ingen forskjell fra varm til kald.

 

Men er også usikker på om jeg har fått ut all luft.

 

Men til spørsmålet da, kan bilen fortsatt brukes? Vannet sirkulerer vel selv om registeret skulle være tett?

Har som sagt tenkt meg til Våler til helgen, og har 55 mil per vei å kjøre.

 

Vannet sirkulerer ikke dersom registeret er tett nei, da må du eventuelt kople sammen slangene som nevnt ovenfor her. Da vill vannet kunne sirkulere "forbi". Nå kommer ikke kjøleveska som kommer fra motor lenger enn til varmeapparatsradiator/register hvor det så er stopp. Fordi det er tett, virker det som mtp. att du får null varme i apparatet.

 

Når det gjelder lufting så er det beste å finne en sinnsjuk bratt over bakke, jekke bilen opp høyt i front for derreter å la bilen surre på tomgang mens du heller i vann til det ser ut til att det ikke er mer luft igjen. Med mindre du har vakumfyller, da er jo det det beste alternativet. Sierra har heller ikke "luftenipppler" til kjøleveska så det er bare å drite i å lete. Noen borer også like greit bare ett lite hull i termostaten.

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Kobla sammen slangene nå, og nå la temperaturmåleren seg normalt. Så er nok registeret ja, som påpekt tidligere. :P

 

Men kommer meg ihvertfall på treff, så får jeg ta registeret senere. :ph34r:

'09 BMW X5 3.0D
'13 Subaru Forester 2.0i
x - '86 Sierra 2.0i S
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

At vannet går bokstavelig talt inn i bilen, bak dashbordet?

 

Er det åpning inn der da? :P Trodde det var inn, gjennom varmeapparatet, og ut igjen jeg?

 

For tenkte å koble på hageslangen å sjekke.

'09 BMW X5 3.0D
'13 Subaru Forester 2.0i
x - '86 Sierra 2.0i S
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...