Cortiworth Posted November 15, 2010 Share Posted November 15, 2010 Hei et kjappt lite spørsmål mens eg leser igjennom her;) Skjønte eg det riktig at 2,9 12v toppene passer rett over på 2,8 motoren bolton? Ja og nei. Toppene passer på blokken. Rekkefølgen på ventilene er ikke den samme som på 2,8 toppene og 2,9 toppene passer derfor ikke sammen med 2,8 kamakselen.En kan heller ikke montere en 2,9 kam i en 2,8 blokk fordi 2,9 motoren har kjededrift mens 2,8 motoren har tannhjul. 2,9 og 2,8 kammene dreier derfor i motsatt retning av hverandre. For å bruke 2,9 topper på en 2,8 blokk må en ha en 2,8 kam med 2,9 ventilrekkefølge. Denne eksisterer desverre ikke. Burton har antydet at de vil se på saken, men det kan gå år før det eventuellt skjer noe.Et annet alternativ er å bygge 2,8 motoren om til kjededrift som i 2,9 motoren. Da kan en bruke standard 2,9 kam. Har ikke sett eller hørt om noen som har gjort det, men det skal være mulig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nuffe88 Posted November 15, 2010 Share Posted November 15, 2010 (edited) Ja og nei. Toppene passer på blokken. Rekkefølgen på ventilene er ikke den samme som på 2,8 toppene og 2,9 toppene passer derfor ikke sammen med 2,8 kamakselen.En kan heller ikke montere en 2,9 kam i en 2,8 blokk fordi 2,9 motoren har kjededrift mens 2,8 motoren har tannhjul. 2,9 og 2,8 kammene dreier derfor i motsatt retning av hverandre. For å bruke 2,9 topper på en 2,8 blokk må en ha en 2,8 kam med 2,9 ventilrekkefølge. Denne eksisterer desverre ikke. Burton har antydet at de vil se på saken, men det kan gå år før det eventuellt skjer noe.Et annet alternativ er å bygge 2,8 motoren om til kjededrift som i 2,9 motoren. Da kan en bruke standard 2,9 kam. Har ikke sett eller hørt om noen som har gjort det, men det skal være mulig. Takk for svaret;) ja da blir det jo litt meire dilling, hadde eg tenkt meg omm så hadde eg jo vist det at som du sier motoren går motsatt vei av hverandre;) Men kunne jo vært litt artig og prøvd;) Edited November 15, 2010 by nuffe88 Granada 84 mod 2,9i 24vAudi A6 96 mod 2,5 tdi q Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cortiworth Posted November 15, 2010 Share Posted November 15, 2010 Takk for svaret;) ja da blir det jo litt meire dilling, hadde eg tenkt meg omm så hadde eg jo vist det at som du sier motoren går motsatt vei av hverandre;) Men kunne jo vært litt artig og prøvd;) Motorene dreier i samme retning. Det er bare kamakslene som dreier hver sin vei. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Granada 2.8 Ghia Posted January 25, 2012 Share Posted January 25, 2012 Man kan bruke en slik adapter på 2.9 for å bruke 2.8 registerdeksel.Så kan man bruke en slik fordeler. Og da kan man benytte 2.9 kam, 2.8 innsug og ha en motor som visuelt er ganske så lik 2.8 eksteriørt, er vel for det meste formen på toppdeksler og eksosmanifolder som avslører det. Men har jeg forstått rett at 2.9 har mindre borring enn 2.8, kan en borres opp til 93 eller 94, eller mere uten problemer? Har dog ikke prøvd dette selv, men det ser jo ut som en god mulighet. `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted January 25, 2012 Author Share Posted January 25, 2012 (edited) Man kan bruke en slik adapter på 2.9 for å bruke 2.8 registerdeksel.Så kan man bruke en slik fordeler. Og da kan man benytte 2.9 kam, 2.8 innsug og ha en motor som visuelt er ganske så lik 2.8 eksteriørt, er vel for det meste formen på toppdeksler og eksosmanifolder som avslører det. Men har jeg forstått rett at 2.9 har mindre borring enn 2.8, kan en borres opp til 93 eller 94, eller mere uten problemer? Har dog ikke prøvd dette selv, men det ser jo ut som en god mulighet.Uvanlige løsninger er alltid artig å se.2,8 og 2,9 motorene har identisk borring på 93 mm. Hovedforskjellen er at 2,9 motoren er velsignet med en veivaksling med 72 mm slaglengde mot 68,5 mm for 2,8 motoren. Veivaksling med større slaglengde er i praksis alltid en fordel når man skal sugetrimme. Begge veivakslingene passer like godt inn i begge motorblokkene. Edited January 25, 2012 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Granada 2.8 Ghia Posted January 25, 2012 Share Posted January 25, 2012 Jeg kom faktisk over dette på ett søk på solex EEIT, som de faktisk har nye drev til spjelda til, jeg bestiller nok ett sett slike etterhvert. For ordens skyld:http://www.shop-fordv6.de/en/ Men for min del, jeg vurderer snart en ombygging til innsprut i turniern. 2.9 motor, 2.8 stempel, fast road kam, portede topper og innsug, hjemmelaget eller modifisert plenum. Orginal innsprøytning, evt. med dyser fra 2.0 eller 2.8 EFI.De passer vel ikke i fuelrailen når jeg tenker meg om.... `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted January 26, 2012 Author Share Posted January 26, 2012 2.9 motor, 2.8 stempel, fast road kam, portede topper og innsug, hjemmelaget eller modifisert plenum. Orginal innsprøytning, evt. med dyser fra 2.0 eller 2.8 EFI.De passer vel ikke i fuelrailen når jeg tenker meg om....Det er en strålende idé. Du bør definitivt vurdere/må ha, grenrør: http://www.summitracing.com/parts/PSM-70-1117/ De passer vet du. Jeg byttet ut de originale 2,9 dysene med 2,0 DOCH dyser for å kunne kjøre E85. Det var ett enkelt plug and play opplegg, men en magnetventil og en ekstra 5 BAR BTR (som beskrevet i bilcross jr. tråden) er en løsning som jeg mener er mye bedre enn bytting av dyser når man ikke kan chippe eller mappe sprutet selv. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Granada 2.8 Ghia Posted January 26, 2012 Share Posted January 26, 2012 Om jeg skal putte en slik motor i stasjonsvogna, så blir det mest for økonomi og kjørbarhet, da tenker jeg en 2.9 er ett fint kompromiss i seg selv(Hadde en gang en `88 2.4i GL Scorpio, med automat, AC, elvinduer, sperre, og oppdaga plutselig at motor var 2.9, deilig bil egentlig, gikk greit nok, og brukte lite bensin, relativt), så tenker jeg at en ny kam, kikke over lager, pakke om og noen nye ringer gjør seg, da er det lett å putte inn en lett trimkam og høykompstempler istedet vil jeg tro, begynner å få den 2.3 liters oljesjeiksponsende kengurumotoren i vrangstrupen, få jeg den ikke til snart, så har jeg ett delvis klargjort 2.9-nett liggende. Er det effekt jeg vil ha er det nok likegreit å gå rett på 4.0 OHV med en gang. `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted January 27, 2012 Author Share Posted January 27, 2012 (edited) On 1/26/2012 at 10:42 PM, Granada 2.8 Ghia said: Om jeg skal putte en slik motor i stasjonsvogna, så blir det mest for økonomi og kjørbarhet, da tenker jeg en 2.9 er ett fint kompromiss i seg selv(Hadde en gang en `88 2.4i GL Scorpio, med automat, AC, elvinduer, sperre, og oppdaga plutselig at motor var 2.9, deilig bil egentlig, gikk greit nok, og brukte lite bensin, relativt), så tenker jeg at en ny kam, kikke over lager, pakke om og noen nye ringer gjør seg, da er det lett å putte inn en lett trimkam og høykompstempler istedet vil jeg tro, begynner å få den 2.3 liters oljesjeiksponsende kengurumotoren i vrangstrupen, få jeg den ikke til snart, så har jeg ett delvis klargjort 2.9-nett liggende. Er det effekt jeg vil ha er det nok likegreit å gå rett på 4.0 OHV med en gang. Jeg mener at hovedgrunnen til at Fords eldre V6 motorer bruker mye drivstoff er noen brutale høyfriksjon stempelringer og noen forferdelige "eksos"oppsamlere som fører eksosen inn i ett overdrevet restriktivt eksosanlegg. Grenrør og effektanlegg hjelper på dreiemomentet og dette tillater mindre gasspådrag og evt. bruk av høyere gear og LAVT turtall store deler av tiden. Dette har en postiv innvirkning på forbruket. Det er bare én eneste stor feil med 2,3 motoren og det er idiotveiven med microskopiske 60,14 mm slaglengde. Ikke la denne ødelegge for resten av motoren. En 2,3 motor oppgradert med 2,4 eller 2,8 eller 2,9 veiv og nye, men rimelige stempler fra summit, så blir det en super motor på alle måter. Edited March 5, 2023 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Granada 2.8 Ghia Posted January 27, 2012 Share Posted January 27, 2012 Kanskje jeg skulle prøvd meg med eksosen til 2.8`n her, den passer vel foruten bakpotta den(2.3 stv/2.8 sedan), har jo samme manifoldene, men er vel litt grovere rør. `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tralten Posted February 23, 2012 Share Posted February 23, 2012 Les og leser om trimming, hadde egentlig ikke tenk å gjøre det, men . Noen råd, takk... Har en 2,3 sierra som jeg egentelig hadde tenkt å putte en BOB motor i men forstår at det kan være problemer med starsperre o.l. Har også et par 2,9 motorer stående. Hva får en ut av den ved foreksempel nye kammer, porte toppene, modifisere innsuget (leste litt om det i en annen tråd) og hva mere?????? Kan nevne at jeg kjører autmat og kan vel tenke med en motor som reagerer raskt og nødvedigvis ikke på høyt turtall, det er vel heller ikke noe for girkassen?? Har orginal kassa og en fra BOA/BOB. Prisen har jo også litt å si Link to comment Share on other sites More sharing options...
xr4ti Posted February 23, 2012 Share Posted February 23, 2012 (edited) Hva med et mildt turbooppsett på 2,9 motoren. Singelturbo, montert på adaptere på orginale maifoiler, orginale innsprutet og et endyse tillegssprut. Dette burde gi deg gode 200++ kjørbare, sterke hester.Enkelt å bygge, BOA-kassen din tåler det og du bygger det enkelt og raskt om til orginalt på en lørdag. Klar for EU på mandag Høykomp og røffe kammer på en "liten" sugemotor er ikke akkurat automatkassenes beste venn. Edited February 23, 2012 by xr4ti Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tralten Posted February 23, 2012 Share Posted February 23, 2012 Hva med et mildt turbooppsett på 2,9 motoren. Singelturbo, montert på adaptere på orginale maifoiler, orginale innsprutet og et endyse tillegssprut. Dette burde gi deg gode 200++ kjørbare, sterke hester.Enkelt å bygge, BOA-kassen din tåler det og du bygger det enkelt og raskt om til orginalt på en lørdag. Klar for EU på mandag Høykomp og røffe kammer på en "liten" sugemotor er ikke akkurat automatkassenes beste venn. Hørtes jo greit ut dette. Bra med 200+++ for meg . Trenger ikke bytte noe i motoren ??? Noen som har delene liggende ??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
xr4ti Posted February 24, 2012 Share Posted February 24, 2012 Hørtes jo greit ut dette. Bra med 200+++ for meg . Trenger ikke bytte noe i motoren ??? Noen som har delene liggende ???Blir veldig Off topic i denne fine tråden om sugetrimming og det er ikke sikkert trådstarter ønsker det. Ta å lag deg en egen tråd på V6 underforumet så får du alle svarene sammlet på et sted Finnes også slike tidligere tråder du kan henge deg på. Link to comment Share on other sites More sharing options...
fordp100cossie Posted April 1, 2012 Share Posted April 1, 2012 Har tenkt litt på en ting... Er det noen som har noen ideer omkring mc-forgassere på V6? Kom tilfeldigvis over Kawa Z1300 forgassere på finn.no. Dette er jo en berømt 6 syl mc med 120hk på 8000 o/min. Hva med to sånne forgasserrekker på en 2,9? Selvfølgelig litt pes å lage et skikkelig innsug, og litt av en jobb å synkronisere, men sånn teoretisk. Ville dette fungert bra Hvis ja, hvorfor? Hvis nei, hvorfor ikke? På disse forgasserne er det jo to stempler pr forgasser. Min teori er at dette kanskje vil gi en fornuftig gasshastighet og en grei forstøving av blandingen. Alternativt, hva med 2 forgasserrekker fra 4. syl mc, der det fjernes en forgasser på hver rekke? Tenker da at det muligens vil gi litt problemer på tomgang/delbelastning da de fleste 4 syl mc har både dreiemomentstoppen og topp effekt langt over ventilflytgrensa for en Ford V6 Noen andre som har tenkt det samme? Kunne blitt et skikkelig porno motorrom med 6 sånn gassere (3 over hvert ventildeksel) med trakter Alt for høyt og altfor lavt er akkurat passe... 1996 Chevrolet Tahoe 6,5td, altfor høy1991 Ford P100 1,8td, altfor lav2004 Toyota Avensis D4D stasjonsvogn, akkurat passe.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted April 1, 2012 Author Share Posted April 1, 2012 (edited) Har tenkt litt på en ting... Er det noen som har noen ideer omkring mc-forgassere på V6? Kom tilfeldigvis over Kawa Z1300 forgassere på finn.no. Dette er jo en berømt 6 syl mc med 120hk på 8000 o/min. Hva med to sånne forgasserrekker på en 2,9? Selvfølgelig litt pes å lage et skikkelig innsug, og litt av en jobb å synkronisere, men sånn teoretisk. Ville dette fungert bra Hvis ja, hvorfor? Hvis nei, hvorfor ikke? På disse forgasserne er det jo to stempler pr forgasser. Min teori er at dette kanskje vil gi en fornuftig gasshastighet og en grei forstøving av blandingen. Alternativt, hva med 2 forgasserrekker fra 4. syl mc, der det fjernes en forgasser på hver rekke? Tenker da at det muligens vil gi litt problemer på tomgang/delbelastning da de fleste 4 syl mc har både dreiemomentstoppen og topp effekt langt over ventilflytgrensa for en Ford V6 Noen andre som har tenkt det samme? Kunne blitt et skikkelig porno motorrom med 6 sånn gassere (3 over hvert ventildeksel) med trakter 2,9 manifolden er så dårlig at alle endringer er positive. MC forgassere er en god idé, men jeg ser ingen fordeler med å bruke de spesiell og gamle Z1300 forgasserene.Jeg har begynt å modifisere ett 2,9 innsug på samme måte som dette: Målet er å få montert på 6 skrå og runde rør og så evt. få på 2 rekker med MC forgassere evt. MC EFI gasspjeld og datasprut. Ikke se så mye på turtall, se heller på effekt og ergo luftfløde pr. sylinder. Vi vet at hayabusa er gode greier og her ser man over 50 hk pr. sylinder etter en lett chipping.Med noe kaliberingsinnsats kan ikke resultatet bli noe annet enn ubetinget suksess på en 2,9 motor. Edited April 1, 2012 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BR Racing V6 Posted October 23, 2012 Share Posted October 23, 2012 Noe nytt her:) 83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015 85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014 85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:) 88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013 88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cobra2 Posted September 25, 2013 Share Posted September 25, 2013 2,9 manifolden er så dårlig at alle endringer er positive. MC forgassere er en god idé, men jeg ser ingen fordeler med å bruke de spesiell og gamle Z1300 forgasserene.Jeg har begynt å modifisere ett 2,9 innsug på samme måte som dette:Målet er å få montert på 6 skrå og runde rør og så evt. få på 2 rekker med MC forgassere evt. MC EFI gasspjeld og datasprut. Ikke se så mye på turtall, se heller på effekt og ergo luftfløde pr. sylinder.Vi vet at hayabusa er gode greier og her ser man over 50 hk pr. sylinder etter en lett chipping.Med noe kaliberingsinnsats kan ikke resultatet bli noe annet enn ubetinget suksess på en 2,9 motor. Hadde det ikke vært en fordel med et V6 innsug..? (og ikke det avbildede fra V4?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slåstad RS Posted April 1, 2017 Share Posted April 1, 2017 Forgasser til 2,8 innsug? Aldri noe godt uten at det er galt for noe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted April 1, 2017 Author Share Posted April 1, 2017 Dette ser bra ut. 1 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
trøndern Posted April 25, 2017 Share Posted April 25, 2017 skal du først bruke singelgassere,så er flatslide gassere til snøscooter tingen.kortere å med mye bedre respons enn stempelgassere.det er en grunn til at de brukes i scooter,prøv å ta en i aksen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted April 26, 2017 Author Share Posted April 26, 2017 (edited) Snøscootere er ofte 2 taktere og forgassere til 2 taktere har vanligvis helt andre e-rør og luft dyser enn det samme forgasseren bestykket til en 4 takts motor har. Nå har jeg selv, ganske nylig, kjøpt 4 stk. Mikuni VM42 mm forgassere fra noen 700 ccm snøscootere. Disse er tiltenkt en 4 syl. bilmotor, men vi får nå kanskje se.... Det blir i tilfellet garantert enormt nok mye knoting med bestykningen. Edited April 26, 2017 by RS 1000 1 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Benski Posted April 15, 2018 Share Posted April 15, 2018 Må bare spørre litt jeg og for å se om jeg forstår rett, jeg skal trimme litt på 2.8 motoren som sitter i xr4 snart, motoren er per i dag helt orginal, har jobbet med å sveise rust på den i ett år nå, og det begynner å bli klart for den morsome jobben. Har tidligere lest at man kan borre opp sylinderne 1mm uten problem, så tenker å prøve å finne ett sted som gjør dette. Ut fra det dere sier her, så kan man sette inn en 2.9 veiv for bedre slag lengde, men den må modifiseres til drev isteden for kjede drift. Er dette noe som kan by på utfordringer, eller er det en grei jobb? Motoren vil da bli ca 3.1 liter?Ser at burton selger stage 1, 2 og 3 topper til den, er det noen som har noe erfaring med disse? Ser for meg at stage 2 topp og kam hadde blitt bra. Grenrør og eksos fra ashly.Men jeg lurer på, innsuget, hva er anbefalt å gjøre med det? Og letting av svinghjul, er det noe man kan merke noe til? Hvilke råder burde jeg bruke og hvordan bolter?Det er nok flere ting jeg ikke har tenkt på ennå, men lurer litt på om det hadde blitt noe effekt ut av det der, eller om det er håpløst å få suge krefter ut av 2.8.. Sent fra min HUAWEI VNS-L31 via Tapatalk Ford sierra CLX 2.0l stvFord sierra XR4i 1983 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted April 15, 2018 Author Share Posted April 15, 2018 Det er en god plan og 94 x 72 x 6 blir 2997 ccm. Modifisering av veiven er en enkel dreiejobb som de som borrer sylindrene ordner med enkelhet. Det i särklasse viktigste for 2,8 motorene er å få fjernet de grusomme eksosoppsamlerene og montert grenrör. 2,8 EFI manifolden er direkte god slik jeg ser det, men plenumet på toppen kan med fordel erstattes med en flat plate med 6 fine trakter i en åpen kasse ala det man ser folket gjör med alle andre motorer. Vekten på 2,8 svinghjulet er helt ok. Rådene er ok, men rådeboltene må oppgraderes til ARP. Rådelagene må oppgraderes og Clevite77 er alltid ett godt valg. Meling höytrykk oljepumpe og forsterket ARP drivaksling til oljepumpen må anbefales på det sterkeste. Ellers er behovet for aludrev til kammen stort da det originale bakelittdillet ikke trives med trimkam. Med litt oppmerksomhet tar man lett ut 200 hk av disse motorene og de går overraskende godt hvis du velger 3.64:1 diff. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now