Alexander Posted May 4, 2010 Share Posted May 4, 2010 Etter mye forskjellige meninger på bilforumet spør jeg dere. Jeg har en Ford Escort 1,6 Si sport 95` modell. Kort versjon:Reg.reima løsna, og jeg skal bytte motor. Etter tips fra BF gikk jeg til innkjøp av en 95` Ford Mondeo med 2,0 DOHC motor. Denne skulle visst være bolt on, og lite som måtte gjøres. Fikk beskjed om at vannpumpe, bunnpanne, innsug og girkasse må flyttes over fra Escort motoren. problem nr. 1: Bunnpanna passet ikke, men er det mulig å bytte over "oljesugeren" ? i så fall vil bunnpanna passe. 2: Innsuget passer ikke i det hele tatt. På den 1,6 escort motoren så sitter dysene i innsuget, det gjør de ikke på den mondeomotoren. Når man setter innsuget fra escorten inntil på mondeoen går det atti toppdekselet, pluss at hullene til dysene i toppen blir borte. Det går også noen rør fra eksosen til innsuget, det gjør det jo ikke på escorten heller. Hvordan blir dette med motorstyring osv? Innsuget fra escorten passer uansett ikke, så da må man evt bruke det fra mondeoen. Det er det jo diverse givere som ikke kan bli brukt. 3: Girkassa. Den inngående akslingen på Escort-kassa er mindre enn fra Mondeon. Passer eventuelt svinghjulene overens, slik at jeg kan bytte de for å få kassa til å passe? Generelt: Noen som har foretatt det byttet her før? Gi meg gjerne tilbakemeldinger med erfaringer, tips & triks! Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted May 6, 2010 Share Posted May 6, 2010 Her er det mye som høres litt rart ut. Er 1.6'en 16V (DOCH)? Hvis det er CVH 8V kommer ingen av delene til å passe og du kan se bort fra resten av det jeg skriver. Escort med alu-innsug (->96) har dysene i en egen del mellom innsug og topp. Dette mellomstykket må følge innsuget. Bunnpanne skal passe. Oljeoppsuger og peilepinne må komme fra samme motor som bunnpanna. Du må bruke clutch og svinghjul fra Escorten. Mondeodelene er for store. Evt. kan du bygge om med girkasse fra XR3i/RS2000, den er lik Mondeoens, men uten hydraulisk clutch. Det originale ledningsnettet i Escorten skal fungere med hjerne og luftmassemåler fra Mondeoen. Røret til eksosen er EGR, det kan blendes. Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stevecossy Posted May 7, 2010 Share Posted May 7, 2010 95 model should be 16v, Its an easy job to swap to 1.8 engine but 2.0 is big job as mondy engine differant evan the brain needs changing.Good luck Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted May 7, 2010 Author Share Posted May 7, 2010 Her er det mye som høres litt rart ut. Er 1.6'en 16V (DOCH)? Hvis det er CVH 8V kommer ingen av delene til å passe og du kan se bort fra resten av det jeg skriver. Escort med alu-innsug (->96) har dysene i en egen del mellom innsug og topp. Dette mellomstykket må følge innsuget. Bunnpanne skal passe. Oljeoppsuger og peilepinne må komme fra samme motor som bunnpanna. Du må bruke clutch og svinghjul fra Escorten. Mondeodelene er for store. Evt. kan du bygge om med girkasse fra XR3i/RS2000, den er lik Mondeoens, men uten hydraulisk clutch. Det originale ledningsnettet i Escorten skal fungere med hjerne og luftmassemåler fra Mondeoen. Røret til eksosen er EGR, det kan blendes. Det er en 16v Zetec ja. Da virker det som alt er løst, bortsett fra innsuget. tror på det du sier, virker som det kan stemme, men sitter i oslo akkurat nå, mens bilen står 12 mil unna. Men skal se på det senere i dag. Vet du forresten hvor hjernen på Mondeon sitter? er det under hanskerommet ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted May 7, 2010 Share Posted May 7, 2010 Vet du forresten hvor hjernen på Mondeon sitter? er det under hanskerommet ?Den sitter på en måte bak hanskerommet, men kontakten må du løsne fra motorsiden (bak dempertårnet) Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
packs Posted May 22, 2010 Share Posted May 22, 2010 hvorfor ikke bruke mondeo innsug? skal passe fint det. gjør ihvertfall det på min mk5. sikker på at pinnene på hjernen er det samme? dette finner du ut ved å bruke et multimeter og måle hvor pinnene på elnettene går. ------------------------------------------------------------------- Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted May 22, 2010 Share Posted May 22, 2010 sikker på at pinnene på hjernen er det samme?Så langt jeg vet har alle Zetec EEC-IV med intern EDIS samme pinnekonfigurasjon.Jeg har kjørt 2 forskjellige Mondeo 2.0 ECU med 2 forskjellige Escort mk5-nett (org 105hk). Jeg har også brukt 1.8/130 ECU fra Escort mk6 med samme oppsett. Jeg tror også jeg prøvde ECU fra sein Escort mk6 1.6. Mondeoinnsug anbefales. Svart og rød kurve viser forskjellen på det minste alu-innsuget (1.6 og 1.8/105) og Mondeo plast (1.8/2.0). Motoren er 1.8 med 2.0 kammer, ECU, LMM og spjeldhus. Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted May 25, 2010 Author Share Posted May 25, 2010 (edited) Så langt jeg vet har alle Zetec EEC-IV med intern EDIS samme pinnekonfigurasjon.Jeg har kjørt 2 forskjellige Mondeo 2.0 ECU med 2 forskjellige Escort mk5-nett (org 105hk). Jeg har også brukt 1.8/130 ECU fra Escort mk6 med samme oppsett. Jeg tror også jeg prøvde ECU fra sein Escort mk6 1.6. Mondeoinnsug anbefales. Svart og rød kurve viser forskjellen på det minste alu-innsuget (1.6 og 1.8/105) og Mondeo plast (1.8/2.0). Motoren er 1.8 med 2.0 kammer, ECU, LMM og spjeldhus. Fikk start på bilen i går. Etter litt hosting og harking gikk den rent og fint. Merker ikke den store forskjellen på motorbyttet, så det kunne nok vært lurt og bytta innsuget ja. noen mods. som må gjøres i forbindelse med dette ? Hjernen på Escorten har forskjellige pinner i forhold til den på Mondeon. Så der må jeg eventuelt bytte hele ledningsnettet (?). Edited May 25, 2010 by Alexander Link to comment Share on other sites More sharing options...
packs Posted May 25, 2010 Share Posted May 25, 2010 må nok klippe og lime litt på escort el-nettet ja. ikke bruk mondeo nettet. angrer bittert på at jeg gjorde det på min. kablene er jo altfor korte og må jo klippe å lime der også. merker nok ikke noe særlig før du får på riktig hjerne. hvilke deler bruker du fra 1.6 og fra 2 liter nå? ------------------------------------------------------------------- Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted May 25, 2010 Author Share Posted May 25, 2010 slik det ser ut nå bruker jeg 2.0 motoren med svinghjul, clutch, girkasse, vannpumpe, dynamo, servopumpe, starter, oljesil, bunnpanne, innsugs- og eksosmanifold, hjerne og ledningsnett fra escorten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted May 25, 2010 Share Posted May 25, 2010 Hjernen på Escorten har forskjellige pinner i forhold til den på Mondeon. Så der må jeg eventuelt bytte hele ledningsnettet (?).Hvor har du det fra? Hvilke ECU koder har du? (4 store bokstaver på et klistremerke).Som sagt tidligere har jeg blandet hjerner og ledningsnett ganske mye og alt har funket hittil. For å bruke Mondeoinnsug med Escort ledningsnett (alu innsug) må du enten bruke dysenettet fra Escorten (passer litt dårlig) eller koble om ledningene for luftteperatur og kamføler (kontakten er lik). Hvis Escorten opprinnelig hadde plastinnsug skal alt passe. Jeg ville brukt innsug, hjerne og luftmengdemåler fra Mondeo. I det minste må du flytte over spjeldhuset, det på 1.6 er trangt. LMM er vel også rimelig trang. Mondeo-ledningsnett er bare plunder, alt for mye unødvendig. Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now