Jump to content

Innpress MKIII


Siberiantiger

Recommended Posts

I vognkortet står det min.innpress 53. Hva vil da skje om jeg setter på felger med ET55? (Begge deler er orginale Ford felger.. den sistnevnte er fra Mondeo MK4.. er det noe å gå på den veien i det hele tatt slik det er med rulleomkrets på dekk (+-5%)

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

De sitter da 2mm lenger inn i skjermen enn de gamle, så lenge de er lik bredde selvfølgelig.

 

Vel de som stod på bilen var 205/50/17 på en 6,5" felg. De jeg ser på nå er 235/45/17 på en 7,5" felg

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Kommer litt ann på felgtype, men enkelte typer fra mk 4 tar i kalipperen foran på mk3

 

Så det er bare å prøve på felgen da.. men ikke kjøre med andre ord.. ettersom det kan bli dyrt å reparere hvis kaliper blir ødelagt..

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Skal vel litt til før du ødelegger kalipper. Felg derimot.... Vær forøvrig oppmerksom på at hvis du har slitte bremseklosser så kan det gå, men med nye klosser kommer kalipper lenger ut

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Skal vel litt til før du ødelegger kalipper. Felg derimot.... Vær forøvrig oppmerksom på at hvis du har slitte bremseklosser så kan det gå, men med nye klosser kommer kalipper lenger ut

 

Snakket med Ford forhandler/verksted i dag og han sa at alt fra 2001 til 2006 vil med sikkerhet passe.. og at han ikke hadde svar på om felger fra nyere biler passet min bil. Selv om jeg oppga innpress på vognkort og på felgene jeg ser på..

 

Så det er nok bare å prøve da.. han snakket noe om hjullager som fikk større påkjenning og styring som ikke ble så god..

 

Spurte også om det er noe å gå på på innpress på samme måte som dekk (+-5%).. og det mente han at det var.. men ikke hvor mye og evt. hvilken vei.. Men orginale Ford felger på en ford ville de ikke reagere på på EU tester og teknisk kontroll mente han....Så lenge det ikke stakk utenom hjulbuen eller at tester viste at det tok borti på maks styrings utslag og støtdemper test osv..

 

Så fikk vel ikke noe fasit da.. annet enn at han henviste meg til denne siden:

 

http://www.fordeumicrosites.com/accessory/...;category=86773

 

Her er det kun felger på ET 52,5 (53 blir dette i vognkortet)..

Edited by Siberiantiger

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Du kan forandre sporvidden med 15 mm, dvs at du kan forandre innpress med 7,5 mm uten videre, så slik sett er det ikke noe problem. Jeg har selv 18" fra 07 Mondeo på min 06, men jeg har ikke prøvd de uten spacere. Bare monterte sommerhjul i hui og hast en sen kveld.

Har denne typen. http://www.fordeumicrosites.com/accessory/...6798&sort=0

 

En kollega måtte ha spacere på sin mk3 med denne typen: http://www.fordeumicrosites.com/accessory/...6798&sort=0

Edited by focusst

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Du kan forandre sporvidden med 15 mm, dvs at du kan forandre innpress med 7,5 mm uten videre, så slik sett er det ikke noe problem. Jeg har selv 18" fra 07 Mondeo på min 06, men jeg har ikke prøvd de uten spacere. Bare monterte sommerhjul i hui og hast en sen kveld.

Har denne typen. http://www.fordeumicrosites.com/accessory/...6798&sort=0

 

En kollega måtte ha spacere på sin mk3 med denne typen: http://www.fordeumicrosites.com/accessory/...6798&sort=0

 

Den første linke din var felger jeg egentlig hadde tenkt å kjøpe.. men det ble disse: http://www.fordeumicrosites.com/accessory/...6798&sort=0

 

Men spacere er vel heller ikke lovlig? (ikke etter det jeg fikk høre fra Dekkmann)

 

EDIT: Nå har jeg prøvd på hjulet på bilen.. og det går så AKKURAT.. ca 2 - 2,5mm klaring til den bøylen til kaliperet og ut til felgen.. På en annen felg jeg har på vinterhjulene, kan jeg stappe hele hånden mellom på samme sted.

 

Hjulet stikker ikke utenfor skjermen på noen måte

 

Det tar heller ikke borti på fullt rattutslag (begg veier)

 

Nå skal det sies at hverken bremseskivene eller klossene er ny.. jeg ser vel ca 1cm av bremseklossene og det er en bitteliten slite "kant" på bremseskiven.. så jeg antar at når jeg må bytte ut en eller begge, så har jeg er stort problem.

 

Noen tilbakemeldinger på dette? Burde jeg kjøre med de i det hele tatt?

Edited by Siberiantiger

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Er jo ingen fare å kjøre med så lenge det ikke tar borti.

 

Nei, det var det jeg tenkte også.. Så så snart jeg får kjøpt nye muttere (ettersom mange av de jeg hadde hadde begynt å "bule ut" av en eller annen grunn.. )

 

Håper bare det ikke er noe mindre klaring på de andre hjulene (jeg prøvde jo bare venstre framhjul) Noen sier kaliper ikke kommer noe lenger ut selv om jeg skifter bremse skive og/eller klosser.. dette har jeg ikke peiling på og kanskje noen kan bekrefte/avkrefte dette?

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg kjøpt 3 nye muttere (kostet 97,- stk (tenk at et helt sett til bilen ville kostet 1940,-!!)

 

Heldigvis fikk jeg rabatt.. tilsvarende 1 gratis :)

 

Så nå er hjulene på og alt ser ut til å gå bra.. gjenstår å se på den første "lange" prøveturen i morgen når jeg skal på jobb.. Men gjett om den sporer!!!!!! 235 på en 2004 ford.. jaja..

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Kommer veldig an på hva slags dekk du har. Jeg kjører med 225 uten at det sporer merkbart. Har kjørt biler med 205/55-16 som har sporet mye mer.

Dekk med rett vinkel mellom dekkside og slitebane sporer mer enn dekk med litt rundere overgang.

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Det er relativt buet kant her

 

Bridgestone Potenza RE050A

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Stjeler denne, istedet for å lage ny tråd.

Min Mondeo er oppført med Min innpress 49, vil dette si at jeg kan bare øke til maks 56,5?

1996 Ford Mondeo 2.0 4x4 Kombi Og noe anna fordmorro,

2000 Audi A4 TQ Avant

2000 Audi A3 1.8T

2004 Audi A3 Latskap (samboerens)

2008 Renault Traffic arbeisbil

Link to comment
Share on other sites

Stjeler denne, istedet for å lage ny tråd.

Min Mondeo er oppført med Min innpress 49, vil dette si at jeg kan bare øke til maks 56,5?

Forsåvidt ja, hvis du går klar av fjærbeina foran. Tror jeg ville gått for 42 i stedet:)

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

I følge denne kalkulatoren http://www.rimsntires.com/specs.jsp når jeg fyller ut følgende informasjon

 

Dekk 1: "205/50/17" (står i vognkortet) og "Min ET53" som må antaes å være orginal?! på en 6.5" orginal Ford felg

Dekk 2: "235/45/17" som jeg har på sommerhjulene og som har ET 55 på 7,5" felger (også orginal Ford felg, men av nyere bil modell)

 

(Er faktisk usikker på om 205/50/17 er fabrikkens orginal dimmensjon eller om forrige eier har fått dette endret.. noen som kan bekrefte dette?)

 

Får jeg følgende kommentar på oppsettet:

 

BackSpace: Orginal = 148 mm (5.8'') --- New = 163 mm (6.4'') 15 mm (0.6'') deeper.

 

Altså er det 7,5 på begge sider = 15mm. Da skulle det vel være greit uten å måtte få noe ekstra godkjenning på det av biltilsynet?

 

Suspension = Package is 17 mm (0.7'') closer to suspension/brakes components. Make sure that you have enough room for that. If not, consider lower offset, narrower tires or using spacers.

 

Fenders = Package will stick out 13 mm (0.5'') farther. Acceptable for most cars.

 

Wheelwells = Will fill out the wheelwell by extra 3 mm. Almost no difference

 

Har dette noe å si?

 

For på denne http://www.1010tires.com/WheelOffsetCalculator.asp

 

sier den

 

Inner Clearance: 15mm LESS

Outer Position: EXTEND an extra 11mm

 

Mens på denne (med samme verdier som ovenfor) skjønner jeg ikke så mye av resultatet

 

http://www.motormann.no/

 

Det jeg prøver å si, er: Kan jeg stole på disse kalkulatorene? Og hvilken dekk dimmensjon ville dere ha anbefalt på 7,5" 17" felg? Dekkene som stod på er HELT utslitt og er fra 2007. Så jeg MÅ ha nye dekk.. Ut fra vognkort dimmensjon (orginal) kan jeg ha følgende dimmensjoner i 17". Jeg har altså sistnevnte i dag.

 

215/50/17

215/45/17

225/45/17

235/45/17

 

Forøvrig har jeg lagt med linken til lovdata som sier noe om dette i punkt 6.x, men ikke noe fasit annet enn 15mm total endring er tillatt uten fremvisning. Men at det er bil produsenten som må ha noe å si utover dette.. for bilens sikkerhet osv..

 

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-013.html

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da har jeg skiftet både skiver og klosser, og den delen av kaliperet som var nærmest felgen, har ikke rikket seg en cm..

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...