tonyku Posted April 26, 2010 Share Posted April 26, 2010 Som topic sier har jeg fått en intens tikkelyd i topp. Kom helt plutselig uten videre. Kan nevne at kammen er ny å jeg finner ingen slitasje på den. Ventilene har jeg justert nå får å se om det var det som var problemet. Sjekket om oljerør til kammen er tett å det var det ikke. Manifold er sjekket for lekasje eller sprekker og eksospakninger på manifold er å tett/hele. Tikkingen er der hele tiden å blir kraftigere på gasspådrag men blir nesten borte når jeg slepper gassen igjenn. Tikker litt på tomgang. Og tikkingen går i ett med turtall.Alle ventilfjærer er å studert å virker hele. Ja jeg har nok olje på motoren Tips anyone? -91 535i Turbo-94 530i delebil-98 E36 Touring Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted April 26, 2010 Share Posted April 26, 2010 Hvordan har du justert ventilene nå da? Og hvordan var de justert? Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
tonyku Posted April 26, 2010 Author Share Posted April 26, 2010 Justerte dem etter ford sine spesifikasjoner. 0.20 og 0.25. Finner heller ikke kobberflak i olja så rådebank kan det vell ikke være? Og ved rådebank skulle jeg vell ha hørt tikkinga når jeg slapp gassen og eller? Virker som det er i framkant av motor. -91 535i Turbo-94 530i delebil-98 E36 Touring Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cossyman85 Posted April 26, 2010 Share Posted April 26, 2010 (edited) sikkert tatt en vippearm? og prøv og juster 15 - 20 Edited April 26, 2010 by Cossyman85 Link to comment Share on other sites More sharing options...
tonyku Posted April 26, 2010 Author Share Posted April 26, 2010 Vell. Nå har jeg røska i alle vippearmene. Justert akkurat etter det Cossyman sa men til ingen nytte. Lyden minner faktisk om en eksoslekkasje fra manifold da den er kvass å direkte etter motorens turtall. Å den blir jo borte når jeg slipper gassen. Men jeg finner jo ingen sprekker og alle pakniger var hele så....Får vell bare kjøre med det til jeg blir så gal at jeg skrur motor i filler å går over alt igjenn.Men ikke får 1 mai ihvertfall. Men forsvinner eventuell rådebank når man slepper gassen? Alt blei jo gjort etter boka når jeg monterte sammen motor i vinter med nye lager, simmeringer, pakniger osv. -91 535i Turbo-94 530i delebil-98 E36 Touring Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted April 26, 2010 Share Posted April 26, 2010 (edited) Kamvippene på OHC sitter vel i fjærspenner. Etter beskrivelsen din høres det mest ut som ei vippe har løsnet. Kan jo skje hvis du ikke får fjærspenna ordentlig på plass. Men har du sett under toppdekslet er jo dette enkelt å oppdage.. Edit)- var litt for seint ute, hehe.. Dette hadde du vel oppdaget.. Er nok ikke rådebank. Da høres motoren ut som ei gammal sjekte på tomgang. Edited April 26, 2010 by grandisjohn Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tonyku Posted April 26, 2010 Author Share Posted April 26, 2010 Kamvippene på OHC sitter vel i fjærspenner. Etter beskrivelsen din høres det mest ut som en vippe har løsnet. Kan jo skje hvis du ikke får fjærspenna ordentlig på plass. Men har du sett under toppdekslet er jo dette enkelt å oppdage.. Seff har jeg hatt av toppdeksel Har jo nettopp justert ventiler for å se om det var det som var problemet Når jeg tenker over det husker jeg etter en annen ohc motor der en vippearm løsnet å den lyden er kraftigere + at bilen gikk som ett dass etterpå. Bilen min funker normalt forrutn den lyden da som irriterer meg grenseløst. Jeg hater ulyder. Ikke kan det være tikking fra dysene heller da dem ikke bråker så mye. Men det er på eksossiden i forrkant av motor. Har fått låne sånn motoskopgreie som jeg kan lytte med. -91 535i Turbo-94 530i delebil-98 E36 Touring Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cossyman85 Posted April 26, 2010 Share Posted April 26, 2010 jo men om du har tatt en ohc vippearm kan det vere litt vrient og se. for de knekker ikke så lett, men gnager grop ned i vippearmen, og da vil den ikke masse. men om lyden forsvinner helt når du slipper gassen ville jeg tippe på sprekt eksos eller lekk ett sted Link to comment Share on other sites More sharing options...
sierraracing Posted April 26, 2010 Share Posted April 26, 2010 Dratt til manifolden skikkelig? Opplevde det en gang. Hadde ikke dratt til den skikkelig og hørtes ut som ventiltikking. Ford Sierra bilcrossbil ´89 Ford Escort MK2 Zakspeed ´76 Peugeot 406 2.0TD Stv ´02 Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.8 injection Posted April 26, 2010 Share Posted April 26, 2010 (edited) dyser kan også lage en tikkelyd, men minner om lett ventiltikking, ditt tilfelle høres litt voldsomt ut.men siden du sier lyden blir redusert når du slipper gassen, kunne det jo være verdt å sjekke opp, siden du har prøvd allt annet mener jeg Edited April 26, 2010 by 2.8 injection 1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo 1979 Ford Escort mk2 1600GL Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land Link to comment Share on other sites More sharing options...
tonyku Posted April 26, 2010 Author Share Posted April 26, 2010 Blei trøtt i trynet så pakka sammen verktøy å skrudde sammen bilen igjenn. Hadde det ikke vært for at bilen brukes daglig til jobb så kunne jeg jo ha demontert ikvell men. Hadde Forrestn ute vippearmene for å sjekke etter "groper" og andre ufyseligheter. Fant ikke noe spennende. Visste forresten ikke at det gikk any å ta dem ut uten at kammen var av men det går visst viss man skrur ventiljusteringsdingsebomsen i bånn Imorgen er det hobbykvell på jobb så blir vell å røske av topp/manifold osv. Har gjort det en del ganger nå så det bør gå fort ^^ Takker alle for svar å hjelp igjenn -91 535i Turbo-94 530i delebil-98 E36 Touring Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruudsengen Posted April 26, 2010 Share Posted April 26, 2010 Høres ut som du har samme lyd som jeg har i IS toppen min. Høres ut som en ventil som tikker noe j#vlig,men forsvinner på visse turtall. Har hatt lyden der i over 2år nå. Blir verken værre eller bedre. Har ikke giddi å engasjert meg i hva det er,men en på jobben mente det kunne være en løfter som har blitt flat på toppen.?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sierra_2.9 Posted April 27, 2010 Share Posted April 27, 2010 høres omtrent ut som min når jeg fikk rådebank i fjor..husker ikke åssen det var når jeg slapp av gassen men..var et par som er mer bilkyndige enn meg som syns det kun hørtes ut som ventiltikk, men jeg kjørte en kilometer eller to, så var det slutt '93 Escort CosworthX - '93 ///M3- '92 Ford Sierra CLXX - '89 Sierra CosworthMine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden Link to comment Share on other sites More sharing options...
tonyku Posted April 27, 2010 Author Share Posted April 27, 2010 Har tatt ett lydklipp under kjøring men finner ikke kabel til kamera for øyeblikket. Legger den ut imorgen ^^ Syns lyden er blitt litt kraftigere men den forsvinner fortsatt viss jeg triller på gira. Har ihvertall bestillt nye pakninger til eksosmanifold bare for å utelukke dem selv om dem så bra ut da jeg hadde dem oppe idag å sjekket manifold for sprekker. Byttet også olje og filter idag å fant ikke rester av rådelager eller andre ulumskheter -91 535i Turbo-94 530i delebil-98 E36 Touring Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted April 27, 2010 Share Posted April 27, 2010 (edited) Å komme med en "konklusjon" via et forum uten annet enn en beskrivelse av ulyden blir i grunn en gjettelek. Er egentlig du selv som har den beste forutsetningen til å lokalisere feilen. Edited April 27, 2010 by grandisjohn Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCL Posted April 27, 2010 Share Posted April 27, 2010 Min tikka kraftig med en sprekt ventil, men det var konstant... Link to comment Share on other sites More sharing options...
tonyku Posted April 28, 2010 Author Share Posted April 28, 2010 Å komme med en "konklusjon" via et forum uten annet enn en beskrivelse av ulyden blir i grunn en gjettelek. Er egentlig du selv som har den beste forutsetningen til å lokalisere feilen. Ved at folk gjetter hva det kan være så blir det litt lettere for meg å lokalisere feilen. Bruker bilen hver dag å har liksom ikke muliheter til å bare rive av toppen for å sjekke om det er noe feil "inni" topp. Har tatt av toppdeksel og sjekka det som går ant å sjekket. Hadde det vært en ventil som var knekt så hadde vell ulyden vært der med nedbremsing på gir og. Blir å bytte alle bolter til manifold og pakninger idag da det er den eneste tingen jeg finner ut som kan være galt selv om alle pakninger så hele ut å boltene satt som dem skulle med moment osv. -91 535i Turbo-94 530i delebil-98 E36 Touring Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted April 29, 2010 Share Posted April 29, 2010 Ved at folk gjetter hva det kan være så blir det litt lettere for meg å lokalisere feilen. Sant nok! Mente mest for egen del Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fresh| Posted April 29, 2010 Share Posted April 29, 2010 Jeg tipper sprekk i eksosmanifold. Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted April 29, 2010 Share Posted April 29, 2010 sjekket området mellom manifoil og frontrørt? er en skjøt der og. har STOR tro på eksos lekkasje Link to comment Share on other sites More sharing options...
tonyku Posted April 29, 2010 Author Share Posted April 29, 2010 Var å hentet nye pakninger som skal være mellom manifold og topp. Disse virket mye større å kraftigere enn de jeg hadde. Så istad fikk jeg skrudd av grenrøret. Begynte å studere de gamle pakningene. Dem er i 3 deler som er presset hardt sammen. Den ene pakningen hadde fått det midterste laget presset ut, dermed kom det eksos ut der å lagde den intense tikkelyden. Grunnet til at pakningen hadde gått i oppløsning er fordi pakningen har vært for liten i forhold til eksosutblåsning fra topp og grenrør. Pakningene er antaglivis til 1600 ohc. De nye er i 4 lag å virker solid. Betalte 154 kr på Ford. Lyden er borte tabbe av meg å ikke se at pakningene var for små når jeg monterte dem i vinter. Takker for all hjelp ^^ -91 535i Turbo-94 530i delebil-98 E36 Touring Link to comment Share on other sites More sharing options...
Øggi Posted April 30, 2010 Share Posted April 30, 2010 Sliter med slik tikking selv på dohc'n min etter motorbytte. Blir helt borte hvis jeg slepper opp gassen / eller cruiser i lavt turtall. Tikker helværst ved gasspådrag.. Ventiler har jeg ihvertfall ingen tro på at det er, siden det var en del av problemet på gamlemotoren, og det høres ikke slik ut.. Krysser fingra for eksosen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now