OleHenrik90 Posted April 26, 2010 Share Posted April 26, 2010 Nå nærmer det seg endelig fagprøve... litt nævøs men læremesteren sier jeg ikke har noen grunn til det Har alikevel tenkt til å lese litt for å friske opp i ting jeg lærte om tilbake på skolen ^^ Noen som har noen tips om hva jeg bør lese om på forhånd? Eller noen generelle tips om ting jeg bør kunne Mvh Ole Henrik Mekaniker av yrke!Online markedsføring er hobby! www.TjenRaskePenger.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mark1 Posted April 26, 2010 Share Posted April 26, 2010 å kunne forum reglene er en god start.. WWW.NorskEscortRegister.Net Escort Mk1/Mk2 register Link to comment Share on other sites More sharing options...
tonyku Posted April 26, 2010 Share Posted April 26, 2010 (edited) Nå er jeg ikke sikker på om det er det samme som vogntog eller tyngre kjøretøy. Når jeg kjørte opp til vogntok for noen år siden sa læreren min at jeg måtte fokusere ekstra på sikkerhet og lastberegning, viss det er det på 7.5t da.Kart er og fint å kunne bruke da du kan få det på teoriprøven. Men ja. Det holder med en tråd Edited April 26, 2010 by tonyku -91 535i Turbo-94 530i delebil-98 E36 Touring Link to comment Share on other sites More sharing options...
kai-f250 Posted April 26, 2010 Share Posted April 26, 2010 Nå er jeg ikke sikker på om det er det samme som vogntog eller tyngre kjøretøy. Når jeg kjørte opp til vogntok for noen år siden sa læreren min at jeg måtte fokusere ekstra på sikkerhet og lastberegning, viss det er det på 7.5t da.Kart er og fint å kunne bruke da du kan få det på teoriprøven. Men ja. Det holder med en tråd ser vell mer ut som om han skal ta fagbrev som mekaniker på lette kjøretøy 02mod ford mondeo stv type konebil86mod ford F-250 XLT 7,3 V8 trekker/ arbeidshest Link to comment Share on other sites More sharing options...
OleHenrik90 Posted April 26, 2010 Author Share Posted April 26, 2010 å kunne forum reglene er en god start.. Hva for en regel brøt jeg nå da? Mekaniker av yrke!Online markedsføring er hobby! www.TjenRaskePenger.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kverna Posted April 26, 2010 Share Posted April 26, 2010 Hva for en regel brøt jeg nå da?2 Tråder ang. samme sak. MEN, kan ha vært forumet som hang litt, så ikke tenk på det Min fotoblogg Link to comment Share on other sites More sharing options...
tonyku Posted April 26, 2010 Share Posted April 26, 2010 ser vell mer ut som om han skal ta fagbrev som mekaniker på lette kjøretøy Så det sto fagprøve nå Trøtt i tryne jeg -91 535i Turbo-94 530i delebil-98 E36 Touring Link to comment Share on other sites More sharing options...
RsMuffe Posted April 26, 2010 Share Posted April 26, 2010 du bør kunne alle forstillings vinkeler og hvilken oppgaver dem har. bør kunne alt som har om sikkerhet på bilen og arbeidsplassen(hms). tøm sprayboks skapet ditt mest mulig og kun ha dem viktigste sprayboksene og ha produktdata blader til disse i nærheten er lurt. men minste kravet er å vite hvor dem produkt bladene er hend på jobben og kunne slå opp i dem arka. kunne finne fram i verksted bøkene og finne fram spesial verktøy som evnt. krever til den rep. som du skal utføre på fagprøven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.8 injection Posted April 26, 2010 Share Posted April 26, 2010 (edited) de legger nok ihvertfall vekt på HMS, dette er vel også ting de fleste ikke går å tenker over hver dag og kan være lurt å friske opp litt Edited April 26, 2010 by 2.8 injection 1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo 1979 Ford Escort mk2 1600GL Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruudsengen Posted April 26, 2010 Share Posted April 26, 2010 HMS,hjulvinkler,spenningfallsmåling,avgasser/avgassmåling og lag god kaffe til sensor. Fagrøve er ikke noe å bekymre seg for,ihvertfall ikke hvis du gjør en god jobb på teori/planleggingsbiten. Lykke til!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ford ragger Posted April 27, 2010 Share Posted April 27, 2010 Huske og koble av batteri pol ved register rem bytte.. Det glemte jeg på fag prøva mi ellers ser det ut som det meste er nevnt.. Man avgass og hjulvinkler syns jeg var det værste.. Livet er farlig.. Man kan dø..! Det blir ikke bedre enn du gjør det til sjøl..! Ford Sierra RS 91mod- Under oppussing.. Link Ford Sierra IS bruksbil- Link Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomnsr Posted April 27, 2010 Share Posted April 27, 2010 Husk at når du skal utføre komp.test på en motor så er det normalt med lekasje på en kald motor. Varmkjøring er viktig før du utfører komp test. Ved forstillingskontroll er det viktig å prøvekjøre bilen før du henger den på bukken, slik at du kan kontrollere om rattet er skeivt osv. hvilken oppgave har primær og sekundær bremsebandet i en trommelbrems? husker det ikke selv, men en av de funker som en pådrager, slik at bremsen blir hardere når hjulet triller. Hvordan kontrollerer du slittasje i de forskjellige forstillingene? Og spenningsfall måling er ofte et tema, det bør du sette deg inn i. Det var det jeg kom på i farten, lykke til. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sierra-Ole Posted April 27, 2010 Share Posted April 27, 2010 Bremsesystemet er jo ganske viktig, å av en eller annen grunn så har de ikke lagt all vekt på skivebremsene. Sekundær å primerbremsesko ved trommelbrems, tro det eller ei. Dette spørsmålet kommer alltid opp. Å primerbremseskoen er den som vill bli dratt med hjulet når du bremser (se for deg att bremsesylinder er på topp, da er det sko som er på framsiden av bilen) mens sekundærsko blir pressa mot hjulet. ALLE hjulvinkler å allt av info rundt dem, som nevnt tidligere. (Må kanskje foreta en forstillingskontroll) Det blir også dratt inn insprøytningssystemet å hvilke komponenter som styrer dette. Dette var iallefall hva kollegaen min måtte igjennom. Lykke til 1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)1998 Audi A4 1.8T Quattro2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted April 27, 2010 Share Posted April 27, 2010 Du kan også få spørsmål om drivverk, hvordan de forskjellige komponentene fungerer.Hjulvinkler og forståelse av hjuloppheng er også veldig viktig.Samt kunne forklare hvordan følere og utløsere i et innsprøytningssystem fungerer. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
dohcboy Posted April 28, 2010 Share Posted April 28, 2010 jeg hadde om ventiler ventilstyringer og ventilsliping, hjulstillings kontroll med forklaring av di forskjellige vinklene, feilsøking med tester, spenningsfall måling over lys og starter krets. fikk til og med service med justering av ventiler på en gammal yota og eu kontroll. skal sies at jeg tok fagbrevet via skole,altså vk2 så d ble litt trangt skjema å lære seg alt på et lite skole år. Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted April 28, 2010 Share Posted April 28, 2010 Ventilsliping faktisk Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
dohcboy Posted May 1, 2010 Share Posted May 1, 2010 jepp hehe.. Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now