Guest Poliver Posted April 18, 2010 Share Posted April 18, 2010 Hei, Jeg har en Sierra cosworth sedan som jeg sliter med giringa på. Jeg sliter med at girskiftet går tregt. Det kjennes nesten som om jeg girer uten å ha klutch`n inne. Det blir værre jo høyere turtall jeg har. Kassa ble overhalt uten at dette hjalp. Clutch`n virker som den løser ut som den skal. Under banekjøring hender at den låser seg i gir i en periode før den løsner igjen. Når jeg skjalter kassa når bilen står rolig går alt lett og fint. Noen som vet hva dette kan skyldes?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
hår ball Posted April 18, 2010 Share Posted April 18, 2010 2wd eller 4wd ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Poliver Posted April 18, 2010 Share Posted April 18, 2010 (edited) 2wd Edited April 18, 2010 by Poliver Link to comment Share on other sites More sharing options...
etakle Posted April 19, 2010 Share Posted April 19, 2010 Kan hende skiftegaflene dine er har fått seg en knekk, hvilken olje bruker du på kassa da? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Poliver Posted April 19, 2010 Share Posted April 19, 2010 bruker castrol sin atf olje tq dextron III. hvis skiftegafflene var dårlige burde vel han som overhalte den sagt noe om det.den skifter lett når bilen står rolig, med en gang jeg kjører så blir den tung og blir verre ved høyere turtall...Kassa var helt lik før den ble overhalt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
OleK Posted April 19, 2010 Share Posted April 19, 2010 prøv en annen olje! har selv kjempegod erfaring med Mobil1 ATF320, har testet 2-3-4 oljer på t5-kasse og denne er den som har fungert best. erfaringen med castrol (husker ikke betegnelsen) var at når kassa ble varm og man begynte å belaste den litt så ble den vanskelig å få i gir. ATF320 kjøpes nå værmeste Esso OnTheRun. Cosworth! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Poliver Posted April 19, 2010 Share Posted April 19, 2010 Det skal jeg prøve Synes fortsatt det er litt rart for det kjennes som det begynner med en gang kassa begynner å gå rundt. olja behøver ikke være varm. Noen som vet om det sitter et lager i veiva som aksel fra girkasse hviler i?En som har en bmw hadde samme problem, og da var lageret ødelagt så det prøvde dra rundt kassa så den ikke frigjorde helt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeH Posted April 19, 2010 Share Posted April 19, 2010 Eg har god erfaring med Omega-olje på T5 kasser. Hugser ikkje benevnelsen/viskositet i farten. Stor forskjell i forhold til std olje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Poliver Posted April 19, 2010 Share Posted April 19, 2010 Noen som har en mer mekanisk forklaring på problemet utenom olje? Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted April 19, 2010 Share Posted April 19, 2010 Det skal jeg prøve Synes fortsatt det er litt rart for det kjennes som det begynner med en gang kassa begynner å gå rundt. olja behøver ikke være varm. Noen som vet om det sitter et lager i veiva som aksel fra girkasse hviler i?En som har en bmw hadde samme problem, og da var lageret ødelagt så det prøvde dra rundt kassa så den ikke frigjorde helt... Der er et lager ja, styrelageret til veivakselen. Inngående aksel på kassa stikker inn i det. Men feil på dette lageret burde ikke føre til at kassa bli veldig tungsjaltet. I skiftegaffelene sitter det store hylser/muffer. Er disse som låser kassa i gir. Feilen kan ligge der. Men hvis kassa er overhalt burde jo defekte muffer være byttet... Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Poliver Posted April 19, 2010 Share Posted April 19, 2010 (edited) Der er et lager ja, styrelageret til veivakselen. Inngående aksel på kassa stikker inn i det. Men feil på dette lageret burde ikke føre til at kassa bli veldig tungsjaltet. I skiftegaffelene sitter det store hylser/muffer. Er disse som låser kassa i gir. Feilen kan ligge der. Men hvis kassa er overhalt burde jo defekte muffer være byttet... Han som overhalte den sa han hadde sett på dem og at de var i orden eller om han byttet dem. husker ikke.Også sjalter kassa helt fint når den står rolig, når ting begynner å bevege seg at det blir tungt...Var forøvrig en Pål Henning Karlsen som overhalte den. Edited April 19, 2010 by Poliver Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted April 20, 2010 Share Posted April 20, 2010 Med def svinghjuls lager, så kan den være vanskelig å frie helt ut, og dermed treg å gire også, har vært borti dette på annen bil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted April 20, 2010 Share Posted April 20, 2010 dette svinghjul/veivlageret.. Skal dette kunne gå fritt rundt eller er det mer en hylse som inngående skal hvile i? Aldri sett så nøye på akkurat det der men hadde lignende problem som beskrevet over her.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted April 20, 2010 Share Posted April 20, 2010 dette svinghjul/veivlageret.. Skal dette kunne gå fritt rundt eller er det mer en hylse som inngående skal hvile i? Aldri sett så nøye på akkurat det der men hadde lignende problem som beskrevet over her.. Det er et nålelager, som skal rulle fritt ja Link to comment Share on other sites More sharing options...
armani Posted April 20, 2010 Share Posted April 20, 2010 Det er et nålelager som inngående aksel hviler i ja, for å unngå kast i akselen. Har du en liste over hva om ble byttet? For meg høres det ut som både drevene dine og synkroene er slitne, da hjelper det fint lite med nye synkroringer og lagre. Jeg er egentlig ganske sikker på at det er dette som er problemet..:Det er ikke selve tennene på drevet som slites, men synkroniseringen på hvert drev (haug med tagger på siden av drevet). For at synkroen skal "treffe" giret lett må disse taggene være hele, både på drev, synkro OG synkroring. MANGE T5 er såppas rævkjørt at både drev og synkro er nedslitt.Isåfall burde han som overhalte ha sagt ifra om dette, men igjen faller valget på han som eier kassa om han ønsker å bytte ut drev og synkroer, fort 3-4-5000, så dette kan jo ha vært en faktor.. Forøvrig har Pål Henning stålkontroll, så jeg tror det er sistnevnte.. 2wd sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted April 20, 2010 Share Posted April 20, 2010 Er svinghjulslagret dårlig merker man ofte en vibrasjon når man slurer på clutchen. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Poliver Posted April 20, 2010 Share Posted April 20, 2010 (edited) Det er et nålelager som inngående aksel hviler i ja, for å unngå kast i akselen. Har du en liste over hva om ble byttet? For meg høres det ut som både drevene dine og synkroene er slitne, da hjelper det fint lite med nye synkroringer og lagre. Jeg er egentlig ganske sikker på at det er dette som er problemet..:Det er ikke selve tennene på drevet som slites, men synkroniseringen på hvert drev (haug med tagger på siden av drevet). For at synkroen skal "treffe" giret lett må disse taggene være hele, både på drev, synkro OG synkroring. MANGE T5 er såppas rævkjørt at både drev og synkro er nedslitt.Isåfall burde han som overhalte ha sagt ifra om dette, men igjen faller valget på han som eier kassa om han ønsker å bytte ut drev og synkroer, fort 3-4-5000, så dette kan jo ha vært en faktor.. Forøvrig har Pål Henning stålkontroll, så jeg tror det er sistnevnte.. Jeg ba Pål Henning gjøre kassa helt iorden. Tror jeg betalte 6-7000kr for overhalinga. Han mente at kassa skulle være i bra stand.Aldri opplevd skraping eller bomgiring. Bare veldig tung å sjalte.Kassa kjennes lik ut som før overhaling.Kjennes ut som at man liksom må gire, ut av gir, vente "litt" i fri - så inn i neste gir. Får liksom ikke sjaltet direkte til neste gir. Edited April 20, 2010 by Poliver Link to comment Share on other sites More sharing options...
armani Posted April 20, 2010 Share Posted April 20, 2010 Ring å hør med han, han ordner sikkert dersom det er noe med kassa Han vet også alt som er gjort. 2wd sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now