Kverna Posted April 16, 2010 Posted April 16, 2010 Dette trenger du av deler: -Mondeo Mk3 2000+ komplett Caliper, med bolter og alt rundt. -300mm Focus ST170 frontskiver. -Mondeo Mk3 2000+ bremseklosser. -Mondeo Mk1 bremseslanger.-M12 skiver eller andre skiver som passer rundt caliperbolter Verktøy: -Skrallesett-Fastnøkler-Forlenger/langt rør/muttertrekker-Dot 4 eller bedre bremsevæske-Blåselampe/varmepistol-Elektrisk drill, ikke batteri-12mm borr-Bøtte/flaske for bremsevæske-Kobberpasta-Gjengelåsing-Bremserens-WD40/CRC 5-56 Steg 1 - Fjerne gamle bremser: Løsne hjulmuttere, jekk opp bilen og sikre med bukker, ta av bolter og hjul Så må man løsne bremseslange fra bremserør. Bruk blåselampe/varmepistol og varm koblingen mellom rør og slange, hold deg unna slangen da denne ikke liker direkte varme mens røret tåler mer. Så løsner du bolten som holder bremseslangen til demperbeinet. Én 15mm bolt holder denne, bruk rustløser før du løsner den. Så tar du frem fastnøklene, og bruker en på bremseslangen og en på bremserøret og skru de fra hverandre. Ha en bøtte/flaske klar for når det begynner å dryppe. Så det lette, å få av caliperen. Glem klosser, bare løsne de to boltene som holder caliperen til navet, skal være 13mm bolter(mener jeg). WD40 på før du begynner, og en forlenger så løsner de som oftest lett. Ta av caliper når begge er ute. Liten sammenligning mellom de nye og gamle skivene Så kommer det litt vanskeligere, hvertfall hvis du ikke er perfeksjonist.Du må borre opp bolthullene i navet til 12mm. Så frem med drillen og 12mm borr, og borr så rett som mulig igjennom begge hullene. Smør på litt kobberpasta på navet, og sett på nye 300mm skivene. Er ikke skivene rengjort på forhånd spray over med bremserens og tørk av godt. Dette gjør at man faktisk har bremser første gang man bremser Løft opp den nye bremsekloa og finn frem m12-skivene, putt to m12 skiver på hver bolt, og før de igjennom navet og skru det til for hånd. Stram så til med pipe og skalle så langt de går. Så sett i bremseklossene. Disse skal gli lett, men hvis caliperen har vært lakkert vil du ha litt problemer med å sette de nedi. Bruk i tilfelle en gummi/trehammer. Smør baksiden av klossene med ett tynt lag kobberpasta hvis det ikke er ett antiskrikebelegg der fra før. Skru så fast bremseslangen til caliperen Og monter den på kloa. Pass på at ingenting er strammet, da du muligens må dytte tilbake stemple®. Så fester du bremseslangen til bremserøret med fastnøklene igjen Fyll opp bremsevæsketanken med bremsevæske, gjerne litt over maks da det skal luftes ut luft. Dette trenger du en kamerat til, hvis du ikke har ett luftekit beregnet for alenelufting. Det siste man kan gjøre er å ta ett skritt tilbake, og nye synet av arbeidet man har gjort Kopiert og oversatt fra Sleeman sin tråd på escortpower EDIT: Fjernet priser da de var mer villedende enn veiledende Min fotoblogg
bard Posted April 17, 2010 Posted April 17, 2010 Interessant. Jeg synes 260mm XR3i/RS2000-oppsettet tar godt, men dette virker litt fristende.Noen som vet om dette roter til ABS'en? Såvidt jeg husker sitter sensorringen i skiva.(jeg har ikke glemt de sensorene jeg skulle sjekke ) Er prisene direkte oversatt fra engelsk? De virker litt optimistiske her. Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed.
Kverna Posted April 17, 2010 Author Posted April 17, 2010 Interessant. Jeg synes 260mm XR3i/RS2000-oppsettet tar godt, men dette virker litt fristende.Noen som vet om dette roter til ABS'en? Såvidt jeg husker sitter sensorringen i skiva.(jeg har ikke glemt de sensorene jeg skulle sjekke ) Er prisene direkte oversatt fra engelsk? De virker litt optimistiske her.Ja er desverre direkte oversatt. Men ebay eller delebiler her på forumet er vel kanskje stedet ? Min fotoblogg
modoxoid Posted June 14, 2010 Posted June 14, 2010 Er det samme på mk6 og mk5? Hvis ikke, hva som er forskjellen? Og hvis det er likt så skal jeg gjøre slik på min mk5
bard Posted June 14, 2010 Posted June 14, 2010 (edited) Standard bremseskiver og -kalipere er like på mk5 og mk6 så jeg regner med det går bra. La merke til opplegget med skiver på boltene. Jeg tror jeg heller ville funnet noen kortere bolter av riktig kvalitet. Litt penere og kanskje tryggere. Edited June 14, 2010 by bard Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed.
Kverna Posted June 14, 2010 Author Posted June 14, 2010 Standard bremseskiver og -kalipere er like på mk5 og mk6 så jeg regner med det går bra. La merke til opplegget med skiver på boltene. Jeg tror jeg heller ville funnet noen kortere bolter av riktig kvalitet. Litt penere og kanskje tryggere.Eller bare å kappe boltene til riktig lengde. Min fotoblogg
modoxoid Posted July 2, 2010 Posted July 2, 2010 Det er forskjell på bensin- og dieselmodellene når det gjelder kalipere fra Mondeo, er det noen som vet hvilken for en det skal være?
Kverna Posted July 2, 2010 Author Posted July 2, 2010 Det er forskjell på bensin- og dieselmodellene når det gjelder kalipere fra Mondeo, er det noen som vet hvilken for en det skal være?Når jeg sjekka på mekonomen var det samme delenr. på 2.0bensin og 2.0 diesel. Min fotoblogg
bard Posted July 17, 2011 Posted July 17, 2011 minste felgdimensjon man kan bruke på dette? 14"?16", kanskje 15" hvis de har god plass innvendig. Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed.
fiesta_xr2i Posted July 17, 2011 Posted July 17, 2011 Er 16" som er minste på min ST170 med disse skivene orginalt..... 2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3 X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800) X 88 sierra 2,0 sedan X 90 sierra 2,0i combi
zetec16 Posted July 23, 2012 Posted July 23, 2012 er det noen her som har prøvd dette på en mk5? Tenker da på tidligere spørsmål på tråden ang abs problemstilling?Veldig spennende hvis dette funker 1994 escort si sport stv 2008 mondeo ghia x stv
bard Posted July 23, 2012 Posted July 23, 2012 Jeg har sett litt på ABS-opplegget og jeg er ganske sikker på at det ikke er noe problem.Delene skal passe på mk5 på samme måte som mk6. Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed.
zetec16 Posted July 27, 2012 Posted July 27, 2012 Da var MK 3 caliptere m helt nye klosser innkjøpt fra huggeri. Betalte under 1000 lappen for dette.Ser at nye skiver fra meca ligger på ca 550 pr stykk. og bremse slanger på ca 300. Synes ikke disse prisene er så ille men, dette er jo selvfølgelig std deler og ikke hardcore racing. Skulle tro de gjør nytte alikevel.. 1994 escort si sport stv 2008 mondeo ghia x stv
xr2i91 Posted December 30, 2014 Posted December 30, 2014 Gjorde dette på min Fiesta XR2i med Mondeo mk3 caliper og Focus st170 skiver ( 300mm ), minste felgen jeg fikk på var 16". Litt kjedelig da jeg ønsket å bruke org hjula på vinter ( 14" ) '07 BMW 120d Msport ( Bruksbil )'88 Ford Escort XR3i ( Prosjekt bil )
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now