Jump to content

bane kjøring


Recommended Posts

Banekjøring med registrerte gatebiler

Det er antakelig noen tusen bilførere som hvert år tester sine gatebiler på baner i Norge. Hastigheten er ofte høy og kjøringen nærmer seg de fysiske yttergrenser for de fleste, noen er også utenfor de fysiske yttergrenser. Mange mener det er positivt at ungdom og andre får anledning til å teste egne ferdigheter og bli bedre kjent med eget kjøretøy. Men er det ”rom” for en slik type aktivitet etter norsk lovgivning?

 

Av Børre Skiaker 2003

 

Hvis man stiller spørsmålet til den vanlige bilfører, så svarer han/hun ofte at dette er lovlig, i hvert fall er det undertegnedes erfaring. Begrunnelsen mange oppgir er at de kjører på en bane/et lukket område, og der kan man kjøre som man vil. De som tviler på lovligheten av denne aktiviteten undersøker ofte ikke nærmere om hva som egentlig er lovlig. Ingen har noen gang hørt om radarkontroll på en bane. Noen av de som tror/vet at aktiviteten er ulovlig, mener risikoen for uhell er så liten at de bevisst velger å ta risikoen.

 

Ser man saken fra et juridisk ståsted, så er svaret enkelt. Det er vegtrafikkloven som gjelder på baner når bilen er en vanlig registrert gatebil, dette fremkommer blant annet av lovens kapittel I. Det betyr blant annet en hastighetsbegrensning på 80 km/t jf. Vegtrafikkloven § 6, 2. ledd. Videre gjelder aktsomhetsreglene som blant annet fremkommer av vegtrafikkloven § 3. Her sies det blant annet at man skal være hensynsfull, aktpågivende og varsom. Videre er det forbudt å hindre eller forstyrre andre trafikkanter, det er forbudt å skape fare og det er forbudt å volde skade.

 

Forsikringsselskapene har ofte reservert seg mot hastighetstrening og konkurransekjøring. Hvis det ikke står eksplisitt i forsikringsavtalen, så fremkommer det implisitt. For eksempel at uaktsomhet kan føre til avkorting i erstatningen. Det betyr at du som forsikringstaker kan risikere en alvorlig økonomisk belastning etter et uhell under hastighetstrening eller konkurranselignende hastighetskjøring. (Her må man ikke blande sammen organiserte kjøre- og sikkerhetskurs på bane – det er akseptert og kan til og med gi deg rabatt i forsikringspremien.) Det er altså kun det som mange betrakter som racing med gatebiler på bane som det her siktes til.

 

Banekjøring med høye hastigheter er lovlig i Norge, MEN da må du følge reglementet til Norges Bilsportforbund (NBF) og være medlem av en klubb tilsluttet NBF, for eksempel KNA. (Mer om dette i ”Forskrift om motorsport på lukket bane eller annet avsperret område og om annen bruk av go-kart” av 15. januar 2001 nr. 26 og ”Det nasjonale Sportsreglement for bilsport i Norge” (se”BILSPORTBOKEN 2006”). Kort sagt kreves en førerlisens, vognlisens og en bestemt standard for gjennomføring av aktiviteten.

 

Når det gjelder motorsykkelførere, så kan førerne løse en introduksjonslisens og delta på trening med den vanlige gatesykkelen, slik er det altså ikke med bil. Spørsmålet KNA stiller er om ikke bilførere også burde hatt et lignende tilbud?

 

 

viste ikke at det var så strengt, man kan altså miste lappen viss man kjøre over 80km/t på en lukket bane, hva **** er da vitsen med å kjøre på bane vis man ikke ska kunne drive med litt inspirert kjøring?

har aldri vært på bane, men hadde tenkt meg til acr til sommern å få grise kjørt rst`en min. men det høres jo ut som at da står man i fare for og miste lappen, og det har jeg ikke lyst til :@

-86 escort rs turbo
-89 sierra cosworth
-96 mondeo 4x4
-10 fiesta 1.4tdci
 

Link to comment
Share on other sites

Regelverk banekjøring Bergen Gatebilklubb 2010

 

Skrevet av Daniel Hansen Schneider

 

Hvilke biler kan delta?

Alle lukkede biler med 4 hjul, cabriolet må ha veltebøyle eller hardtop. Dersom bilen er ribbet innvendig må man ha hjelm. Bilen må være registrert på vanlige skilter (hvit/grønn). Vognkort må medbringes og det kan bli sjekket at dette stemmer overens med chassis nr. Oblater på skilt må være gyldige.

 

(Dersom du akkurat har registrert en bil og venter på skilter, må du ta med rekvisisjon på nye skilter som bevis på at bilen er registrert. Dette vil bli sjekket opp mot chassis nr).

 

Krav til bil

Bilen skal være i GOD stand. Alle løse gjenstander må tas ut. Godkjente skilt må minimum benyttes bak. Bilen skal se hel og pen ut, og kan ikke mangle vesentlige deler av karosseriet eller har synlige rustskader. Batteri og andre komponenter må være godt festet og det aksepteres ikke noen form for lekkasjer. Alle løse gjenstander må tas ut.

 

Dekk

Gategodkjente sommerdekk eller R-slicks kan benyttes. Ved teknisk kontroll skal dekk ikke ha synlige korder.

 

Personlig utstyr

Godkjent hjelm, er ikke påkrevd men anbefales.

 

Ved kjøring på banen

Vinduer skal lukkes, evt. 5cm åpning eller sikkerhetsnett, soltak kan åpnes i luftestilling. Sikkerhetsbelter må benyttes. Lysbruk i henhold til veitrafikkloven.

 

Lover og regler

Generelt gjelder vegtrafikkens lover og regler her som på landevegen. Ved overtredelser av disse kan du bli flagget av (sort flagg) og du kan få kjøreforbud. Det anbefales at olje er skiftet, bremsevæske og bremseklosser er kontrollert og at bilen er i teknisk god stand. Belte er påbudt under kjøring. Sikkerhetsutstyr som brannslukningsapparat, nødstrømsbryter og kjøredress, hansker og hjelm er ikke påbudt, men anbefales.

 

Flaggregler

- Blått flagg: Slipp forbi raskere kjøretøy som ligger bak

- Gult flagg: Fare på banen. Senk hastigheten, forbikjøring forbudt

- Rødt: Kjør inn i depoet og henvend deg til baneleder

 

Når du ankommer banen.

Fjern alle løse gjenstander fra bilen, husk også oljekanner osv i bagasjerom, det tillates absolutt ingen løse gjenstander i bilene.

Plasser bilen på egnet sted i depoet, og åpne panser og bagasjeromsluke samt la dørene på bilen stå opplåst men igjen. Legg vognkort godt synlig på dashbord. Da er bilen klar for teknisk kontroll.

 

Teknisk kontroll.

Her vil kyndig personell se etter evt. feil og mangler ved bilen, her vil man se om skilt nr / chassis nr stemmer med vognkort, om bilen har synlige feil, at alle løse gjenstander er fjernet, at bilen ikke lekker noe som helst væske, at belter og stoler er forsvarlig festet, at batteri er forsvarlig festet, det vil kunne bli tatt bremsevæsketest. Vi anbefaler alle å sjekke dette før de reiser ut på banen så slipper du å komme ut å bli nektet å kjøre. Varselblink må virke.

 

 

 

Vær obs på at regler kan endres gjennom sesongen!

 

Sist oppdatert lørdag 16. januar 2010 00:45

 

 

Edit:

Flagg ol. regelverk varierer vell litt rundt etter hvilken bane du er på. Men når det gjelder teknisk stand så er vell dette nærmest en EØS-standard?

Edited by Sierra-Ole

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

takker for info, så det altså ingen som har misten lappen på bane?

Jeg har ikke hørt om noen.

 

Når Politiet, Vegvesenet osv. har store aksjoner utenfor banen bl.a. i forbindelse med Gatebil, tolker jeg det slik at de godtar banekjøringen (selv om de kanskje ikke kan si det offentlig).

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer nok som Baard skriver. De velger å se mellom fingrene på selve banekjøringamen slår desto hardere ned på de som blir inspirerte av å se på og tar det ut på vegene. De prøver nok og lage ett synlig og klart skille mellom på og av banen. Utad mot presse og offentligheten virker det nesten som de prøver å ikke komme innpå temaet.. Noe som jeg faktisk synes er en bra måte å gjøre det på, så lenge det holder, og ingen radikal SVer/Krfer vil lage prinsippsak av det.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Arrangøren av slike treff må vel vanligvis ha tillatelse fra politiet, så da må det vel være lov å kjøre også..

I forbindelse med et treff på Gardermoen i fjor var det imidlertid en del deltakere som av diverse årsaker fikk inndratt skiltene på bilene sine (ute på veien, etter treffet). Flere av disse mente uvitende nok at det var arrangørens skyld, fordi det ble samarbeidet med politiet <_<

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

viss man ser firkantet på det så er all kjøring utover vegtraffikklova (med bil)(oppheving av fartsgrense) underlagt norges bilsport forbund, så egentlig er kjøring foruten lisensierte løpsbiler forbeholdt autoslalom og street leagal (201m) osv, der fartene er lave, all annen kjøring er vel strengt tatt ulovelig,uten at en nbf underlagt klubb med arrangør lisens arrangerer,etter nbf regler, +du har en lisensiert løpsbil og har førerlisens osv,, og du kan få problemer om en ulykke skulle skje,

 

feks om du knuser en bygning på baneområdet eller kjøperpå og skader/dreper en tilskuer,

normalt ville en nbf arrangør ha en forsikring som dekker dette, ved en "ulovelig" privat/klubb ikkje underlagt nbf arrangert banekjøring vil du mest sannsynlig måtte dekke dette selv da bilforsikringen din neppe vil dekke dette da de nok mest sansynlig ser på slik banekjøring som uforsvarlig

 

ikkje for å vere en gledesdreper men slik er det nå engang...... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Dette er potetNorge.

 

Kunne det ikke evt vært en egen forsikring som kan tegnes enkelt og for alle kjøretøy som dekker det som skjer på en trackdag?

 

Forsikrings selskap er ikke hverd noe hvis man tar bilen på bane. Samme hva. om så max 80kmt er lov så vil det aldri bli fulgt opp.

 

Så vil forsikrings selskapet gjøre alt de kan for å redusere /ikke gi noe erstatning.

 

Det viktigste ved et slikt annlegg må være sikkerhet til de som er på banen og kan skades.

 

Tviler på at mange biler er godkjent med tanke på evt ombygninger og trimming som er i papira.

 

Hvordan er eks lovene i Sverige på tilsvarende treff? de pleier da ha det litt romsligere.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...