Jump to content

Motor greier


Maarius

Recommended Posts

En kamerat har en MB 190 som er godkjent med cosworth maskin.

Når han kjøpte den så skulle motoren være ganske rått oppbygd og skulle levere ca. 450 hk..

Ble kjøpt i god tro og bilen gikk jo godt nok..

 

Bilen har i ettertid bare stått pga. den er nedplukka for lakkering, så vi begynte og kikke litt på den motoren... det er en 2wd motor, 205 blokk, med originalt innsug, BD10 kammer, original 4wd eksosmanifold. Ser at den har ståltoppakning og toppbolter i 10.9 type, og innsugskanaler og eksos er faktisk porta. Har også grådyser. Tørrsumpsmøring har den også.

 

Turboen ja, den er ikke original, skulle visst være en dyr sak for å tåle antilag, som visstnok er på denne Pectel motorstyringa som står i. Kan ta å legge ut et bilde egentlig.

 

Det vi egentlig lurer på er om han har blitt litt lurt, og at motoren ser ut til å være en mer original motor som ikke leverer som lovet. Ville f.eks innsuget, kammene eller f.eks eksosmanifolden begrensa det effektuttaket der?

Link to comment
Share on other sites

Eneste som ikke er "rått" her er 205 blokka..

standard 4wd innsug klarer 450hk som en ca max grense. 4x4 eksosmanifold er beste valget for respons, usikker på øvre effektgrense men er nok i samme området.

 

Turbovalget er mye mer interessant for å vite effekten vil jeg påstå. Er vel en maram turbo men hvilken?

 

Hvor lurt man er blitt avhenger av hva som var spesifisert at var gjort med motoren. Fullt mulig med 450 hk på det oppsettet med rett turbo. Nå er jeg usikker på hvor mye grådysene leverer da..

Link to comment
Share on other sites

Grå dysene klarer litt de...

Om det skal være en ganske rått oppbygd motor spiller det liten rolle hva tinga utpå er. 450 hk er ikke noe villt effektutak så sett. Men ei 205 blokk ligger nok på grensa om du vil kjøre safe. Mer interesant er det som er inni motoren. Stempler, råder, lager og generell tilstand/borring/sliping..

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Her er et par bilder jeg tok av den.

 

Nei det var mye med denne motoren som skulle være gjort, frest in pianotråd i blokka, og veiva skulle være polert og avbalansert, samt toppakninga skal være av wrc type til mangfoldige tusen, og innsugskam skulle være en BD14, men den er bare en BD10, så betviler litt det som har blitt sagt da.. dette med pianotråden osv. er jo verre og finne ut av..

 

Vanninnsprut er montert også, men tror ikke var funksjonelt for tia.

 

Siden det er en 2wd motor så er vel innsuget 2wd også? Greier ikke se forskjell på dem jeg. Trodde at det strupa endel mellom spjeldhuset og plenumskammeret jeg? Siden jeg har sett innsug som er omsveisa der... men om dem tåler 450 hk uten å gjøre noe med dem så..

 

05042010099.jpg

 

05042010100.jpg

Edited by Maarius
Link to comment
Share on other sites

Turboen der er forno a? Er det en T34 tru? AR.63?

Pianotråd er like greit om det ikke er frest ned til. Holder massevis med Gr.A pakning. WRC pakningen er dyr og etter min mening bare no drit. Håpløst å få tett.

Innsugsmanifoilden kunne sikkert med fordel vært omsveist men det er ikke nomust for å no effekten her. BD10 er bolt-on kammer. Med BD14 må det freses ned ventillommer i stemplene for å få klaring nok.

Om du tar av bunnpanna og ser på lagrene i bunn så sier de ofte veldig mye om både det ene og det andre..

Edited by a.nilsen

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Turboen der er forno a? Er det en T34 tru? AR.63?

Pianotråd er like greit om det ikke er frest ned til. Holder massevis med Gr.A pakning. WRC pakningen er dyr og etter min mening bare no drit. Håpløst å få tett.

Innsugsmanifoilden kunne sikkert med fordel vært omsveist men det er ikke nomust for å no effekten her. BD10 er bolt-on kammer. Med BD14 må det freses ned ventillommer i stemplene for å få klaring nok.

Om du tar av bunnpanna og ser på lagrene i bunn så sier de ofte veldig mye om både det ene og det andre..

 

3 lags WRC er dritt ja, men 4 lags er den beste. Koster cirka 2500 kr.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Er jo ikke noe poeng å montere stål pakning når det finnes gr a. Ryker toppakninga er det som regel en grunn til det. Da er ofte toppaknings-bytte veldig mye billigere enn konsekvensene av att den ikke ryker. Tenningsbank feks er en gjenganger.

 

Edit: space-knappen funker dårlig...

Edited by a.nilsen

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest grillHatt
Turboen der er forno a? Er det en T34 tru? AR.63?

Pianotråd er like greit om det ikke er frest ned til. Holder massevis med Gr.A pakning. WRC pakningen er dyr og etter min mening bare no drit. Håpløst å få tett.

Innsugsmanifoilden kunne sikkert med fordel vært omsveist men det er ikke nomust for å no effekten her. BD10 er bolt-on kammer. Med BD14 må det freses ned ventillommer i stemplene for å få klaring nok.

Om du tar av bunnpanna og ser på lagrene i bunn så sier de ofte veldig mye om både det ene og det andre..

 

Turboen er en garrett AR 0.63, med .60 komressorhus og maram 247 turbin

Link to comment
Share on other sites

Er jo ikke noe poeng å montere stål pakning når det finnes gr a. Ryker toppakninga er det som regel en grunn til det. Da er ofte toppaknings-bytte veldig mye billigere enn konsekvensene av att den ikke ryker. Tenningsbank feks er en gjenganger.

 

Edit: space-knappen funker dårlig...

 

Hehe.. Så du mener altså at vi alltid kan velge det billigste alternativet siden uansett om du bruker billig eller dyr del vil det ryke? Greit nok at det ikke SKAL ryke, men en 4 lags WRC-pakning er mye bedre enn gruppe-a.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Er vel en T38 det der vel?

 

Ang. effektuttak syns jeg det hørtes litt vel mye ut for enkelte deler av motoren.

205blokk, org. innsug, org. eksosmanifold og grådyser er ikke akkurat det som gjenspeiler en godt planlagt 450hk motor.

For all del, bortsett fra dysene så klarer nok det oppsettet 450hk, men det er absolutt ikke optimale deler for et slikt effektuttak.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Ang. toppakning på en slik motor hadde nok grp. a pakning vært plenty godt nok.

3lag WRC pakning har utrolig mange problemer med.

4lags ekte WRC pakning er nok den pakningen som tåler mest, men desse stålpakningene krever at dekket på blokk og topp er 100%.

Helt nyplanet ved montering. Men en Grp. A pakning holder til overaskende mye effekt.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Guest grillHatt
Har dere hatt av toppen ?

 

Toppen er ikke tatt av, grunnet at jeg vil beholde den pakkninga som er der i første omgang, siden den er tett og fin. Bunnpanna blir vell demontert om ikke lenge i håp om å finne ut noe mer om innmat.

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. Så du mener altså at vi alltid kan velge det billigste alternativet siden uansett om du bruker billig eller dyr del vil det ryke? Greit nok at det ikke SKAL ryke, men en 4 lags WRC-pakning er mye bedre enn gruppe-a.

Jaha.. Skal en ikke bruke GrA fordi det finnes en wrc som er dyrere? 4-lags er bedre sier du... Bedre til hva? Kun en ting. Den holder mer enn det meste. Er det bra? Stålpakning er noe du bruker når du må. Ville ikke vurdert det overhode før 550hk. Gr A pakningen holder bra den om ting er i orden. Alle Gr A pakningene jeg har sett blåst har tenningsbank vært årsaken. Da kan du takke f... for at du har en billig gr a pakning, mot alternativet som ville gitt brente stempler/ringer/topp...

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jaha.. Skal en ikke bruke GrA fordi det finnes en wrc som er dyrere? 4-lags er bedre sier du... Bedre til hva? Kun en ting. Den holder mer enn det meste. Er det bra? Stålpakning er noe du bruker når du må. Ville ikke vurdert det overhode før 550hk. Gr A pakningen holder bra den om ting er i orden. Alle Gr A pakningene jeg har sett blåst har tenningsbank vært årsaken. Da kan du takke f... for at du har en billig gr a pakning, mot alternativet som ville gitt brente stempler/ringer/topp...

 

e vell snakk om 620/650 hester i den motoren te cosworth racing 1, så då e d vell gjerne greit med stål pakning :)

Edited by carbon

4x4 cosworth

E46 Touring

Link to comment
Share on other sites

Toppen er ikke tatt av, grunnet at jeg vil beholde den pakkninga som er der i første omgang, siden den er tett og fin. Bunnpanna blir vell demontert om ikke lenge i håp om å finne ut noe mer om innmat.

 

Viss det er en skikkelig 4lags WRC pakning, så kan denne brukes om igjen.

Men er det en 3lags, bør du se deg etter ny pakning uansett etter min mening, og da er det like greit å hatt toppen av.

Og viss det er en 3lags så kjøper du deg en grp. a pakning istede, koster ca 5-600kr fra England.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

e vell snakk om 620/650 hester i den motoren te cosworth racing 1, så då e d vell gjerne greit med stål pakning :)

Kan hende det, men motoren som topicen omhandler står det 450 hk som også har vist seg å kanskje være vurdert litt høyt. Der er stålpakning helt unødvendig og lager mer problemer enn den løser.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...