Jump to content

Fiesta XR2 mk1 (83 modell)


Guest initializing

Recommended Posts

Guest initializing

Hei, har søkt litt rundt utan å finne svar på om det finns nokre andre Fordar som hadde motor og gir likt Fiesta XR2 mk1.

Dette er KENT motoren.

Sjeldan sak, som eg har sett nevnt tidlegare i forumet.

Link to comment
Share on other sites

Girkassa er samme som andre 4-trinns Fiesta mk1/2 og Escort mk3/4.

XR2 har Crossflow-utgaven av Kent. Såvidt jeg vet ble ikke 1.6 literen levert i andre forhjulstrekkere.

Den mest tilgjengelige Kent-motoren nå for tiden er vel 1.3 Endura-E som sitter i mange Courier og Ka.

 

A redesign gave it a cross-flow type cylinder head, hence the Kent's alternative name Ford Crossflow. It would go on to power the smaller engined versions of the Ford Cortina and Ford Capri, the first and second editions of the European Escort as well as the North American Ford Pinto (1971, 1972 and 1973 only). In South Africa it also powered the 1.6l Mk II, Mk III, Mk IV, & Mk V Ford Cortina and 1.6l Ford Sierra. It also featured in the Fiesta XR2, with the US 1600 bottom end and GT spec head and cam.

 

The Crossflow featured a change in combustion chamber design, using a Heron type combustion chamber in the top of the piston rather than the head. The head itself was flat with each engine capacity (1100, 1300 and 1600) featuring different pistons with different sized bowls.

 

The Ford Crossflow engine (1300cc and 1600cc) also powered the Reliant Anadol (1968-1984).

 

TVR used the engine in the Grantura, Vixen, and 1600M.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Guest initializing

Takk for svar. Men grunnen til at eg spør, er at den ser litt ulik ut, akslingen frå girkasse og ut til yttre drivknuten på ein vanleg mk1 Fiesta og mk1 XR2en. Er det noko de har vore bort i? Er det forsterka aksling på XR2en?

Link to comment
Share on other sites

XR2 (og1300?) har delt drivaksling på den ene siden, slik at ytre drivknute kommer lenger ut. Selve girkassa skal være lik, det bare ser litt annerledes ut når det ikke er en stor knute inne ved kassa. Splines, plassering osv. skal være likt.

Jeg kan for sikkerhets skyld sjekke en mk1 aksling jeg har liggende, for jeg har bare hørt dette og aldri prøvd selv.

Min XR2 har girkasse fra Escort mk4 og hel aksling fra Fiesta mk2.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Guest initializing

Det hadde vore kjempeflott. Skal bestille ny aksling, men vanskeleg å vite kva i denne jungelen av deler.

Link to comment
Share on other sites

Aha, jeg trodde du var på jakt etter gikasse og lurte på om kasse fra andre biler passet.

 

Det kan nok være kraftigere aksling på XR2, det har jeg ikke helt oversikt over, men trenger du å bytte hele akslingen? Holder det ikke med drivknuter eller bare mansjetter?

Jeg har hel aksling fordi jeg har CVH-motor uten feste for den delte.

 

Obligatorisk link for fans av Fiesta mk1/2:

http://xrtwo.speedcentral.co.uk/

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Guest initializing

Skal berre ha ifrå girkassa ut til drivknuten. Spleinsa mellom girkasse og aksling er utslitne! :o Men takk for link, skal sjekk denne.

Edited by initializing
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...