Per-joar Posted March 19, 2010 Share Posted March 19, 2010 Da har jeg endelig fått begynt å styre med om bygging av Taunusen, og regnet med at dette skulle gå greit, da jeg hadde papirer fra Ford på hva som måtte gjøres og byttes.MEN dengang ei!Dette er noen av svarene jeg fikk: Ang stålommspunnede bremseslanger: Bremseslangene skal tåle et pedal trykk på 100kp, dette skal gå greit med TUV. Senking: dokumentasjon på at de tåler påkjenningene, og opprettholder kjøreegenskapene det kan regnes med å bli utsatt for, og minimum 11cm bakkeklaring. TUV her også. Foringer: skal være godkjent å tåle påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for. Alt dette er greit og som forventet.I papirene fra FORD motor Norge, står det at følgene må byttes motor m/ forgasser og tenningsannleggBakakselutveksling 3.44:1bakhjulsbremser 228.6 x 44,5ForfjærerStøtdempereEksosanlegg. Trudde da dette skulle holde i massevis, men NEI!Dette var det som sto omhandlene motor bytte: Dersom endringen medfører at den aktuell for/bakaksel vekten økes slik at den tillatte for/bakaksel for kjøretøyet overskrides må det fremskaffes en ny totalvektsgaranti fra kjøretøy produsenten! Dette viste seg å være vanskelig.Dro en tur til Lillehammer biltilsyn å fikk snakke med en VELDIG hyggelig og hjelpsom kar der, Han var også i arkivet sitt å fant typegodkjennings papirer på Taunus.der sto som følger: Taunus 2,3 s foraksel vekt: 775kgTaunus 1600 Foraksel vekt 750kg Slik jeg skjønte det, kan de 25 kg ene tas fra bilens nyttelast.Prob er da at jeg kan måtte ned registrere bilen til 4 pers, dette er jo lite aktuelt.Han foreslo også å flytte vekt bak til bakaksel, som f.eks batteri, en annen mulighet var å veie bilen orginal (med 1600 motor og drivverk) for så å veie motor (2,3)for å kunne finne ut hva foraksel vekt vil bli med den motoren. Litt "trælsomt" forklart. Om noen har noen tips eller erfaringer her, hadde det vært kjekt å få høre. Per-Joar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kverna Posted March 19, 2010 Share Posted March 19, 2010 Virker jo greit dette. Eller ?Er ganske vanlig at man må nedregistrere bilen til 4 seter når man går opp i vekt, for regnes vel 75kg per pers ? Min fotoblogg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per-joar Posted March 19, 2010 Author Share Posted March 19, 2010 Virker jo greit dette. Eller ?Er ganske vanlig at man må nedregistrere bilen til 4 seter når man går opp i vekt, for regnes vel 75kg per pers ? Tja, har ikke spesielt lyst til å nedregistrere den, må jo få med svigermor også vettu, (ellers har jeg takstativ da) hmm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now