Jump to content

Ombygging fra 1600 OHC til 2,3V


Per-joar

Recommended Posts

Da har jeg endelig fått begynt å styre med om bygging av Taunusen, og regnet med at dette skulle gå greit, da jeg hadde papirer fra Ford på hva som måtte gjøres og byttes.

MEN dengang ei!

Dette er noen av svarene jeg fikk:

 

Ang stålommspunnede bremseslanger: Bremseslangene skal tåle et pedal trykk på 100kp, dette skal gå greit med TUV.

 

Senking: dokumentasjon på at de tåler påkjenningene, og opprettholder kjøreegenskapene det kan regnes med å bli utsatt for, og minimum 11cm bakkeklaring. TUV her også.

 

Foringer: skal være godkjent å tåle påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for.

 

Alt dette er greit og som forventet.

I papirene fra FORD motor Norge, står det at følgene må byttes

 

motor m/ forgasser og tenningsannlegg

Bakakselutveksling 3.44:1

bakhjulsbremser 228.6 x 44,5

Forfjærer

Støtdempere

Eksosanlegg.

 

Trudde da dette skulle holde i massevis, men NEI!

Dette var det som sto omhandlene motor bytte:

 

Dersom endringen medfører at den aktuell for/bakaksel vekten økes slik at den tillatte for/bakaksel for kjøretøyet overskrides må det fremskaffes en ny totalvektsgaranti fra kjøretøy produsenten!

 

Dette viste seg å være vanskelig.

Dro en tur til Lillehammer biltilsyn å fikk snakke med en VELDIG hyggelig og hjelpsom kar der,

Han var også i arkivet sitt å fant typegodkjennings papirer på Taunus.

der sto som følger:

Taunus 2,3 s foraksel vekt: 775kg

Taunus 1600 Foraksel vekt 750kg

 

Slik jeg skjønte det, kan de 25 kg ene tas fra bilens nyttelast.

Prob er da at jeg kan måtte ned registrere bilen til 4 pers, dette er jo lite aktuelt.

Han foreslo også å flytte vekt bak til bakaksel, som f.eks batteri,

en annen mulighet var å veie bilen orginal (med 1600 motor og drivverk) for så å veie motor (2,3)

for å kunne finne ut hva foraksel vekt vil bli med den motoren.

 

Litt "trælsomt" forklart.

 

Om noen har noen tips eller erfaringer her, hadde det vært kjekt å få høre.

 

Per-Joar

Link to comment
Share on other sites

Virker jo greit dette. Eller ?

Er ganske vanlig at man må nedregistrere bilen til 4 seter når man går opp i vekt, for regnes vel 75kg per pers ?

 

Tja, har ikke spesielt lyst til å nedregistrere den, må jo få med svigermor også vettu, (ellers har jeg takstativ da) hmm. :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...