k3nn37 Posted March 11, 2010 Posted March 11, 2010 2.3l og 2l har mange av de samme delene, men blokkene er ikke like.. så toppene passer ikke over.. rs2000 har helt lik bunndel som 8v.. så den 16v toppen "passer", men siden det er en tverrstilt motor havner vannslangene litt feil og innsug å eksos blir ubrukelig.. det er stort sett ingen deler som blir laget for dohc turbo, så her må du sette deg inn i sakene og finne ting som passer fra andre motorer
Truckdriver Posted March 13, 2010 Posted March 13, 2010 k3nn37 said: 2.3l og 2l har mange av de samme delene, men blokkene er ikke like.. så toppene passer ikke over.. rs2000 har helt lik bunndel som 8v.. så den 16v toppen "passer", men siden det er en tverrstilt motor havner vannslangene litt feil og innsug å eksos blir ubrukelig.. det er stort sett ingen deler som blir laget for dohc turbo, så her må du sette deg inn i sakene og finne ting som passer fra andre motorer Liten korreksjon Ikke samme stempler og råder i 2.0 8v og 16v motorene i vertfall. 8v motoren har utsparinger for 4 ventiler per stempel, og spylehull som sender olje fra rådelager og opp mot stempel. 16v motoren har ikke utsparinger for ventiler, og heller ikke spylehull for olje mot stempel. Råder ser ellers lik ut. Jeg har også vært med å forska litt på turbokonvertert dohc. Du finner litt info her .Denne dohcen har vært kjørt med 1,5 bar ladetrykk noen mnd nå. Kunn herjing. Blir vel rundt 300 hk det Toppakninga har vært med på 2 motorhavari med orginal motorstyring(=brente stempler), og toppboltene brukes oppat for 4. gang. Visse forutsetninger er at kjølesystem i godt stand, og god kontroll på kjøletemperatur. Rød vag type kjølevæske er brukt for bedre kjøling, og bedre holbarhet på alutopp og ergo toppakning. Toppen er erklært sprekkfri, og planet lett for sikker tetning.Gjør man ikke idiotfeil uner montering og justering av motor, så skal det ikke ligge noe tilbake for en driftsikker motor. Blokka skal være vel så robust som ohc/cosworth. Motoren det her er snakk om er slengt sammen stort sett av en haug med brukte deler, men har vist seg å fungere bra. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal
2.8 injection Posted March 13, 2010 Posted March 13, 2010 at ikke toppene på motorene i "dohc familen" ikke passer overrens tviler jeg på.gutta i england som skal bygge sugemotor bruker 2.3 bunndel og 8V topp, med litt større dyser og et effektivt grenerør og litt annet snaks, skal ikke 150-160hk være noe problem. og husker ikke hvilken, men i en utgave av performance ford for et par år siden stod det om en sierra med 2.3 16v motor med turbo...rundt 400hk mener jeg å huske den var bremsa til. dohc er en undervurdert motor 1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo 1979 Ford Escort mk2 1600GL Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land
k3nn37 Posted March 14, 2010 Posted March 14, 2010 Truckdriver@ tenkte mest på at de utvendigene delene som gjør at de ser like ut jeg da.. var nok litt rart skrevet av meg.. veiva og bunnpanne er foresten heller ikke den samme.. eneste innvendig denne som jeg kommer på i farten som er helt like på motoren er oljepumpa og reg drevene 2.8 injection@ 2,3L har noe stabelisering greier i bunnpanna som blir drevet an reg kjeden så 2,3L blokka er ikke lik 2L blokka.. husker ikke helt om det påvirker noe med kjeden igjenom toppen, men er nok ingen "bolt on" operasjon med 8v 2,3L..
RsMuffe Posted March 14, 2010 Posted March 14, 2010 balanse-akseler er på 2,3 ja. men det må jo gå ann å få fjernet.
Escort RST WRC Posted March 14, 2010 Posted March 14, 2010 Skal du ha annet enn org. topp så må du ha topp som er fra samme motortype.Altså Ford sin L4 Dohc motor. Denne kom i flere forskjellige varianter i Sierra, Scorpio, Galaxy etc.Både med 8v topp og 16v topp. Det går ikke an å bruke topp fra andre motorer, da dette vil rett og slett ikke passe i det hele tatt.Hva med å heller bruke en 2.3L 16v motor fra Scorpio da? Kunne tenkt meg å sett hvordan denne presterte som en godt oppsatt turbomotor..Sierra sin 2.0 Dohc 8v har vel ikke akkurat rykte på seg som å være så veldig holdbar, men dette har nok ekstremt mye og si med sjåfør/motorbygger også. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
escortcosw Posted March 15, 2010 Posted March 15, 2010 bajas said: er vanlig at toppen går på Doch, dem sprekker imellom ventilene. driver å skal bygge doch turbo selv. å sliter å få tak i hel topp:P hehe.da har jeg en hel sierra doch sedan stående her i sandefjord sm ha vert på tak me bra motor i ...km å hent,,97725733 Andre
Torgeir B Posted March 16, 2010 Posted March 16, 2010 Ganske siker på det att Dohc motoren, tåler minst like mye som IS kanskje mer ?Pass på kjøling, rett map og lav kompresjon, vist en skall bygge turbo motor. 16v toppene skall vist nok vere sterkere en den gammle 8v Dohc toppen. 86 3dr IS
black'n&green Posted June 25, 2010 Posted June 25, 2010 On 3/16/2010 at 9:26 PM, Gravstein said: Ganske siker på det att Dohc motoren, tåler minst like mye som IS kanskje mer ?Pass på kjøling, rett map og lav kompresjon, vist en skall bygge turbo motor. 16v toppene skall vist nok vere sterkere en den gammle 8v Dohc toppen. bruk en galaxy bottning 2.3L og rs2000 topp.. kjørte me det en stund..det holdt i massevis.. få tak i et grenrør til dohc med t3 flens,da kan du lade ca 1.2bar og hente rundt 260hk. og greie holdbare hester me godt drag.. On 3/15/2010 at 11:10 PM, escortcosw said: da har jeg en hel sierra doch sedan stående her i sandefjord sm ha vert på tak me bra motor i ...km å hent,,97725733 Andre je har 3 topper liggenes.. On 3/13/2010 at 10:44 PM, 2.8 injection said: at ikke toppene på motorene i "dohc familen" ikke passer overrens tviler jeg på.gutta i england som skal bygge sugemotor bruker 2.3 bunndel og 8V topp, med litt større dyser og et effektivt grenerør og litt annet snaks, skal ikke 150-160hk være noe problem. og husker ikke hvilken, men i en utgave av performance ford for et par år siden stod det om en sierra med 2.3 16v motor med turbo...rundt 400hk mener jeg å huske den var bremsa til. dohc er en undervurdert motor je benka dohc motoren min me blå dyser,letta svinghjul og 300 graders kammer til 178hk.. resten var orginalt.. den kjørte je me i over 2 år..brukte 3skjærs stålpakning ifra 2.0 dohc motor ifra galaxy.. sierra stasjonvogn cosworth..=)
Odin Posted June 25, 2010 Posted June 25, 2010 var en rs2000 16v som benka over 300hk i england for leenge sia... etter hva jeg fikk med meg så var den holdbar nok den.. vet ingen verdens ting om den nå da... 1988 Ford Sierra Cosworth1991 BMW M52001 BMW 330i
twin turbo Posted June 25, 2010 Posted June 25, 2010 har selv sett på ein rallymotor som var ca 300hk sugetrimma. Han sa kor mye den benka og eg vart imponert men husker ikkje akkuratt kor mye det var, eg leverte motor til han fra eit vrak eg hadde, så vart ein intresann verksted runde me ein org rally audi sportcoupe, den mk6 rs2000 org bredda rallybil. og div anna og han dreiv med carbondeler. stempel var titan f1 type så var alt ellers var spess på denne, trehjulsykel
cossiemk1 Posted June 26, 2010 Posted June 26, 2010 On 3/11/2010 at 4:31 PM, a.kverneng said: Aldri testa, så vil hverken bekrefte eller avkrefte. Var en med tofarga sedan med combatstyling som hadde dohc turbo på rudskogen ifjor(mener jeg det var), og han hadde ifølge tilskuere tatt 6 blokker. Om dette skyldes brukerfeil eller svakhet i blokk er uvisst Den bilen er en kompis sin, og det som ikke holder, er rådene, de kommer sprutende gjennom blokka.... gang på gang.Lada 1,6-1,7 nå sist, og den gikk som ****, men bare til rådene kom sprutende gjennom blokka igjen.Dette skyldes nok at han ikke hadde kontroll på tenning, og med den høye kompresjonen i dohc motoren så hadde han helt sikkert tenningsbank med så høyt trykk. Siste motoren var en 2,3 bunndel med orginal 8v topp, så dette passer om hverandre. Trådstarter: Skal du ha dette til å holde, så må du få senket komp til et "ok" turbo nivå, og få tak i råder som holder.En ide kan være 2stk topp-pakninger med en kobberpakning mellom feks. Hvis du da drar til med 12kg og bruker 12:9 bolter, så holder pakkningene. BrRacing V6 kan muligens skaffe råder, men da må du sende han målene på orginalrådene. Har du penger til det, så er det sikkert mulig å få 300 holdbare hester i denne motoren, men da MÅ du ha kontroll på bensin og tenning, så datasprut hadde nok også vært en idè. Btw, den tofargede sierra`n blir det nå 5sylindret turbomotor i, med datasprut osv... Så den dukker nok opp igjen neste sesong
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now