Jump to content

Registerreim slakk


matros

Recommended Posts

Fikk en stygg lyd fra motorn,som har kommet over tid. måtte til slutt sjekke va dette var for noe(Hørtes ut som ventilene skulle komme ut av motoren),men det viste seg at det var reg reima som hadde blitt slakk å slo i dekslet. Er det normalt at den skal bli slakk?Eller er det rett å slett enda en amatør mekaniker fra ford som har vært å fetta med saus fingra sine ijenn?

 

Reima ble skifta for ca 3 år siden på ford verksted...

Link to comment
Share on other sites

skal ikke være så slakk nei... ville stramma den rimelig kjapt så den ikke hopper over noen hakk. da går det galt. kan være at han som bytta ikke skrudde til bolten på strammehjulet hardt nok.

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Hvilken motor er det snakk om?? Visst det er zetec, så var det et nokså vanlig problem tidligere, da det ikke var selvstramming på dem. Ved register skift, monterer man en bolt og en fjør, for at det skal stramme seg selv. Kan og skje med selvstrammer, visst man ikke løyser kam dreva før man slipper opp fjør spennet. Helt i begynnelsen med sisse problema, kom det et endret register dekswel, som er mer buet for større klaring

Link to comment
Share on other sites

Velger å ikke svare deg på hvorfor, med den innledningen..

Støtter deg fullstendig i den avgjørelsen focusst, skal innrømme at jeg reagerte på inledningen jeg også. Trakk på skuldrene å tenkte at en admin sikkert ville irettesette vedkommendes valg av ordbruk, ser jo at det ikke skjedde.

Link to comment
Share on other sites

Til dere som syns ordbruken i begynnelsen er dum:Joda jeg skal være enig i at ordbruken der var i styggeste laget så beklager det,men når man må betale 1000 vis av kroner for verkste tjenester som overhode ikke blir gjort skikkelig,ja så blir man forbannet til slutt. Når vi vanlig arbeidende leverer bilen på et atorisert,og atpåtil merkeverksted,så må det da jaggu gå ann å stole på at ting blir ordnet skikkelig. Å nå sikter jeg ikke bare til den reg reima,men en hel haug med andre ting opp gjnnom årene på forskjellige verksteder..Samma leksa nesten vær gang. må retunere til d aktuelle verkste,å få utbedret feil som dem har forårsaket.

 

Men tilbake til saken,så skal det tydligvis være sånn har jeg fått beskjed om fra ford..Hvirker veldig spesiellt,men okay!!

Motoren er en 2.0 zetec 97mod...

Link to comment
Share on other sites

Hva er kilometerstanden på bilen, og hvor langt har du rukket å kjøre på de 3 årene det er siden du skiftet reg reim?

 

Det er vel også et kjent problem med noe ventilløftere eller noe i den duren på de motrene der. Sikkert en mer motorkyndig her inne som kan forklare mere hva jeg tenker på.

 

 

- Oljen som skulle vært igjen i toppen av motoren og smørt ved oppstart og kala motor renner tilbake i bunnen av motoren fordi ventilene ikke lenger tetter, eller noe slik. Fikk det forklart av Ford en gang, men husker ikke nøyaktig hvordan det var. Får i hvertfall motoren til å tikke og kakle som en diselbil. Ikke så uvanlig å høre Mondeo bensin motorer som gjør det.

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

Mekaniske løftere på mk2.. så påvirkes ikke av oljetrykket på samme måte som hydrauliske i mk1..

Skillet mellom hydrauliske og mekaniske går ikke mellom mk1 og mk2, men mellom motorene. Finnes to zetecmotorer. Zetec silvertop med toppdeksel i alu (1. generasjon) og Zetec Blacktop med svart toppdeksel (2. Generasjon). Jeg har mk2, og der sitter det en silvertop med hydrauliske løftere.

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Skillet mellom hydrauliske og mekaniske går ikke mellom mk1 og mk2, men mellom motorene. Finnes to zetecmotorer. Zetec silvertop med toppdeksel i alu (1. generasjon) og Zetec Blacktop med svart toppdeksel (2. Generasjon). Jeg har mk2, og der sitter det en silvertop med hydrauliske løftere.

Trodde de begynte med den såkallte svartmotoren først i 1998 modellene jeg.

Har hatt en 95 modell med sølvmotor og en 2000 modell med svartmotor

Link to comment
Share on other sites

Går et skille rundt 95 også. Da gikk det fra "DOCH" til "Zetec" merke på sølvtoppdekselet. Ble visst forbedringer på løftere samtidig (fortsatt hydr). På den måten er blacktop 3. gen.

 

Når det gjelder slakk synes jeg det høres veldig rart at det er greit at reima slår borti plastdekselet. Da er det vel stor sjanse for at den hopper over tenner. Er det kanten av reima eller flatsiden som slår borti?

Edited by bard

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

MEN... Hva skal denne karen gjøre?...

 

Selv om han ikke liker prisene, mekanikerne eller merkeverkstedene....

 

Forrige verksted, som bytta reima må få kikke på dette, bør ikke koste deg noe, og dem skal kunne si deg tilstanden på reim og timing på motoren...det skylder dem deg, siden jobben ble utført hos dem, og du betalte for det...

 

Er det andre grunner til at det rakkler nå, er det opp til dem å vise/beskrive hva mener jeg.

 

Jeg regner med at det sikreste er å bytte reima, og sørge for at timinga stemmer...relativt viktig kan man si...

 

Peder

Link to comment
Share on other sites

trudde reima skulle byttes ved 100.000 eller etter 2 år jeg. har riktig nok ikke hatt zetec før men det er vel omtrent det samme der

120.000km eller 5 år er skifteintervallene mener jeg å huske fra mine to (mk1 og mk2)

 

Men for å svare på trådstarter.

Om det er samme verksted du har vært på og fått det fikset, som sier det skal være slik. Da ville jeg bett om å få det skriftlig, også bør du finne frem kvitteringen og ramme den inn. For motoren din kommer før eller siden til å ta skade om reima er så slakk

Link to comment
Share on other sites

Skillet mellom hydrauliske og mekaniske går ikke mellom mk1 og mk2, men mellom motorene. Finnes to zetecmotorer. Zetec silvertop med toppdeksel i alu (1. generasjon) og Zetec Blacktop med svart toppdeksel (2. Generasjon). Jeg har mk2, og der sitter det en silvertop med hydrauliske løftere.

 

Klar over at det er forskjellen mellom motorene som avgjør men var av den oppfatning at zeta motoren (første utgaven..) i en mk2 var et resultat av overliggere etter at faceliften kom i 97 (mk2). Tar vel feil da. Er vel to utgaver av "blacktop" også.. Ihvertfall forskjellige sensorer på de senere utgavene mener jeg..

Zetec har jo faktisk 6 hester mindre på papiret enn zeta også..

 

Trådstarter bør vel kanskje sjekke om han har hydrauliske løftere sånn at han kan utelukke at det ikke er de som bråker..

 

Har hatt 2,0 mondeo der jeg byttet motor og ingen av de to motorene hadde noe lyd av registerreima så det er tøv.. Dama sin Seat Leon derimot lagde en lignende lyd da reima plutselig manglet noen tenner og hoppet på kamdrevet..

Link to comment
Share on other sites

ja hær ble d mye diskusjon gitt.. Slutt å krangle gutter,blir bare tull av d.

Men jeg har en zetec motor med hydrauliske løftere,så er den saken klar. Hvar på ford å snakka med dem om der slakken,å fikk vite at dette var normalt. D er automatisk stramme mekanisme på reima på disse maskinene.. Så når det er kaldt i lufta,så kan det ta litt tid før denne begynner å fungere som den skal,og derfor kan det bli litt slakk i reima:)

 

om dette er sant,kan ikke jeg svare på. Men det er d vel folk her inne som vet bedre enn jeg tror jeg;)

Link to comment
Share on other sites

Nei, det skal ikke være slik, men det hender det blir slik. Og den har ikke selvjustering. Strammehjulet er fjærbelastet, men det skrues fast etter stramming og vil således ikke flytte seg i ettertid.

Problemet er at hvis man bare lar fjæra stramme reima før man skrur til, dvs følger verkstedhåndboka, så oppstår raklingen etterhvert. Det gjør ikke så mye annet en ulyden, men den kan jo være lei nok.

Man må stramme til et par millimeter mer enn det fjæra klarer ved montering.

Iom at det er tre år siden kan du ikke forlange at verkstedet tar dette på sin kappe, og det tar ikke mer enn en time å utbedre det selv.

Sett en jekk el.l under bunnpanna, husk en trekloss i mellom ellers sprekker panna. ta av motorfestet, løsne kjølevæsketanken og ta oså av nedre del av motorfestet. Ta av multireima ved å vri strammehjulet. Så fjerner du det øvre løpehjulet og øvre og midtre regreimdeksel. Så løsner du bolten midt i strammehjulet og flytter hjulet et par millimeter forover. Stram til og monter igjen alt sammen

 

Hilsen en amatør Ford mekaniker med sausa fingre. :rolleyes:

 

Har bestandig lur på hvorfor verdensmestere trenger hjelp av amatører

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...