Guest KjetilXR3iCabrio Posted March 8, 2010 Share Posted March 8, 2010 Hei Er her noen som har gode råd om hvordan vedlikeholde kalesjen på vår bil. 97 mod XR3i. Som dere kjenner til, så er kalesjen laget av et slags plast-materiale, ikke stoff. Jeg tenker da på:* hvordan holde kalesjen fin og ren?* hvordan holde den impregnert, myk og tett? Hvilke midler anbefales?* evt: hvordan reparere hull i kalesjen, nede i fremre hjørne på begge sider? Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted March 8, 2010 Share Posted March 8, 2010 (edited) Hvis du har plastbelagt kalesje skal det ikke være nødvendig med impregnering. Jeg har bare vasket min kalesje med bilshampoo og svamp, den ser fortsatt pen ut.Hvis det er stoffkalesje blir det en halt annen sak. Hull bak sidevinduene er et typisk problem, det blir mye belastning der. Den beste løsningen er nok å bytte den ytre duken. De er ikke så alvorlig dyre. Det ryker gjerne der duken er festet inn mot rammen og der er det lite hold til reparasjon. Det går kanskje an å lime på en forsterkning.Hvis du vipper taket halveis opp så ser du hvodan duken er tredd inn i et spor i metallrammen. Edited March 8, 2010 by bard Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KjetilXR3iCabrio Posted March 8, 2010 Share Posted March 8, 2010 Takk for svar. Er der noen som vet noe om dreneringshuller under kalesjen? Innbiller meg at når der renner vann i hullene bak sidevinduene, så renner vannet ut i dreneringshuller ( håper iallefall det ) Noen som vet hvor jeg i tilfelle finner slike dreneringshul? Og er der lett å komme til for å holde disse rene og åpne? Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted March 8, 2010 Share Posted March 8, 2010 Jeg har aldri tenkt på dreneringshull før. Jeg trodde det var åpent inn under baksetet.Hvis det er en lukket "balje" må dreneringen evt. være i fremkant, for min bil har ingenting synlig i bagasjerommet og det laveste punktet er vel der taket er hengslet. Jeg kjørte et år med små revner i sidene, men jeg var aldri plaget med fuktighet i bilen. Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RstS2 Posted March 8, 2010 Share Posted March 8, 2010 (edited) Hei Er her noen som har gode råd om hvordan vedlikeholde kalesjen på vår bil. 97 mod XR3i. Som dere kjenner til, så er kalesjen laget av et slags plast-materiale, ikke stoff. Jeg tenker da på:* hvordan holde kalesjen fin og ren?* hvordan holde den impregnert, myk og tett? Hvilke midler anbefales?* evt: hvordan reparere hull i kalesjen, nede i fremre hjørne på begge sider? Du får tak i noe til PVC plast som escort cabben er av hvis den er orginal til impregnering, f.eks de fleste bilutstyr sjapper.Hvis cabben er slitt nederst ved sidevinduene som de alltid blir pga. strekk ville jeg byttet ytterduken som Baard sier.Ville byttet til stoff hvis du først skal bytte, evt så kan du lappe din gamle som holder en liten stund hos en salmaker evt.Før jeg byttet taket på min så stakk på en høgger og fant en gammel cab, må ikke være Ford, klippet ut en god bit som passet på hver side av escorten ned mot vinduet og litt i sporet under vinduet og limte det fast med cicaflex, det er elastisk lim og funger for en periode, bare sjekk hver gang du tar opp og igjen cabben. Hvis du har hull nederst mot bakvinduene så blir det litt lekk ned inni bakskjermen som du antagelig hvis ikke merker inni bilen, men er en rust bombe på siktHjalp en kompis en gang med og montere annlegg i cabben og da hadde vi av alt av dørtrekk foran og bak og da fant vi masse vann som lå og irret, skal være drenering av bakskjerm men denne var ihvertfall tett slik at vannet blei værende. PS. hadde du manuelt tak eller el? Sjekke denne linken for masse nyttig info ang.escort cab Escort cab Edited March 8, 2010 by RstS2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now