Jump to content

Koblingsskjema L8/4x4 motornett


a.nilsen

Recommended Posts

Takk 4x4cosworth! Tror det var til L1 men ligna nok til at jeg fikk litt oversikt.

Har tegna inn på skjemaet hva jeg mangler. Mulig det er mer gæli, men må få strøm på ecu før en fortsetter. Har ikke prøvd å jukse med å sette strøm rett på osv. Er releet til ECU som ikke vil dra. Alt går dit det skal men jordinga til releet som går til pin 10 på ecu har ikke jord. Røde strekene er ok. Blå er den jeg mangler.

Skal ikke pin 10 ligge til jord når ecu er strømløs (NC til jord (på elektrikker språk)) Så lenge den ikke gjør det får aldri releet dratt... Eller misser jeg noe?

post-1710-1267991535_thumb.jpg

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mangler strøm til hjernen ja, pga at ecu releet ikke drar. Se på koblingsskjemaet jeg har redigert å lagt ved. Kan jo enkelt få strøm dit med litt juksing men vil det skal fungere som opprinnelig skulle.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Webber/Marelli’s IAW045 and IAW048 ECU connector wiring

 

1 - Ground

2 - O2 sensor (IAW048 cat model)

3 - Crankshaft RPM sensor (-)

4 - Crankshaft RPM sensor (+)

5 - Camshaft Phase sensor (-)

6 - Knock sensor (IAW048) (-)

7 - Cannister (IAW048)

8 - Diagnostic

9 - n.c.

10 - Main relay (-)

11 - Gnd ref. sensors (-)

12 - ECU warning light (-)

13 - Service Connector (-)

14 - Service Connector (-)

15 - MAP sensor signal (0-5v)

16 - Wastegate control solenoid (-)

17 - Throttle position sensor (0-5v)

18 - Injector 4 (-)

19 - Engine ground

20 - 12V (main relay)

21 - Air conditioner signal

22 - Knock sensor (IAW048) (+)

23 - Camshaft Phase sensor (+)

24 - Ignition module (amplifier) out (-)

25 - Ignition module (amplifier) out (+)

26 - n.c.

27 - Diagnostic

28 - Fuel pump relay (-)

29 - Water temperature sensor (0-5v)

30 - 5v sensors (+)

31 - Intake air temperature sensor (0-5v)

32 - Injector 2 (-)

33 - Injector 3 (-)

34 - Idle valve solenoid (-)

35 - Injector 1 (-)

 

Fant en oversikt som "bekrefter" det jeg trodde. De grønne er jo ok, men alikevel har jeg ikke jord på pin 10 (rød) som jeg er avhengig av å ha får å få releet til å dra. Hmmmmm....

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

ok, da er jeg med,

du har ikke missa og skru fast jordinga i farta? den til motorstyringa, som sitter på insuget?

hva har du kobla de forskjellige ledeningene i motorkontakt til bilen ?

i det kontakt stykke er det

 

en rød med blå stripe

en rød med svart stripe

en svart

en grønn

en brun med hvit stripe

en brun med grønn. stripe

Link to comment
Share on other sites

Da går den... Var innom en bekjent som hadde en hjerne liggende. Denne hadde jordforbindelse på pin 10, som jeg mener måtte være riktig, men min ikke hadde. Satt i den og det ble liv, i den forstand att alt virket ok, men startet fortsatt ikke. Releet til bensinpumpa var defekt. Bytta det og bilen fyra tvert.

Så da har jeg en defekt ECU. Se om den lokale elektronikk nerden her i bygda ikke klarer å finne ut hva som har skjedd og fikse det. Takk for hjelpa folkens!

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...