Slåstad RS Posted March 7, 2010 Share Posted March 7, 2010 (edited) Hehe.. Ok. Jeg var jo egentlig på leting etter en Sierra i 4-6tusen kroner klassen for og slenge turbomotoren min i. Men når jeg så denna så klarte jeg ikke la være, så lånte litt penger og gikk for den. Var egentlig helt tilfeldig at jeg fikk vite om bilen også da en kollega på jobben kjente han og ga meg nummeret. Så sånn kan det gå. Nei, gikk ikke gjennom. Men kun en 2-er feil, og det er ikke ille for en såpass gammel bil! Feilen var ca 0,2 for høy måling på CO, men har antagelig funnet løsningen pga et slitent bensinfilter. +at bilen har jo stått lenge og kun blitt kjørt 10 sekunder av gangen nesten de siste 2 årene. Da samler jo lambda sensor og kat. opp en del smuss og sot pga lite bruk. Så jeg bruker den en del nå også skifter jeg bensinfilter på mandag og prøver igjen. Regner med at det ordner seg da. Var jo så nærme og komme gjennom at det var irriterende. Grensa på CO er jo 0,3 og den endte på 0,5. Skift olje og alle filtre , så ta deg en lengre kjøretur. Dette løser ofte mange avgassproblemer. Edited March 7, 2010 by Slåstad RS Aldri noe godt uten at det er galt for noe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dohcboy Posted March 7, 2010 Share Posted March 7, 2010 grensa for co er 0.5 for biler med cat Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
EEH Posted March 10, 2010 Author Share Posted March 10, 2010 Fyll en skvett e85 før kontroll så går den nok rett igjennom skal du se Ok, hva vil en skvett si, det var litt upresist? Er e85 pumpe noen meter fra der jeg godkjenner biler så dette skal ikke bli noe problem i såfall. Skift olje og alle filtre , så ta deg en lengre kjøretur. Dette løser ofte mange avgassproblemer. Har kjørt den snart 1 uke i strekk, så den burde starte og få gått litt. Nytt oljefilter har jeg allerede, så får vel plukke litt olje fra jobben og skifte. Tar det den dagen jeg fikser bensinfilteret. Takk for tipset. grensa for co er 0.5 for biler med cat Ja, jeg sjekka autodata på reg. nummeret her om dagen og der sto grensa til 0,5 også. Stussa litt over dette. =/ Men, uansett så skal jeg skifte bensinfilter, oljefilter og olje fordi detta er slitent. Så får jeg avgass kontrollen gratis, så jeg taper ikke noe på og prøve dette først før jeg starter og krangle med verkstedet da det skal skiftes uansett. Takk for alle tips og hint så langt! Mvh Espen Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted March 10, 2010 Share Posted March 10, 2010 Ok, hva vil en skvett si, det var litt upresist? Er e85 pumpe noen meter fra der jeg godkjenner biler så dette skal ikke bli noe problem i såfall. Har kjørt den snart 1 uke i strekk, så den burde starte og få gått litt. Nytt oljefilter har jeg allerede, så får vel plukke litt olje fra jobben og skifte. Tar det den dagen jeg fikser bensinfilteret. Takk for tipset. Ja, jeg sjekka autodata på reg. nummeret her om dagen og der sto grensa til 0,5 også. Stussa litt over dette. =/ Men, uansett så skal jeg skifte bensinfilter, oljefilter og olje fordi detta er slitent. Så får jeg avgass kontrollen gratis, så jeg taper ikke noe på og prøve dette først før jeg starter og krangle med verkstedet da det skal skiftes uansett. Takk for alle tips og hint så langt! Mvh Espen Er bare å skrive ut siden fra autodata og ta med deg resultatet fra forrige EU kontroll og be om å få mangelen omgjort. Slikt noe er tull av en EU kontrollør. Forøvrig ser det ut som en skikkelig fin Sierra dette.. Litt brun i kantene, men det skal de være.. Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
EEH Posted March 11, 2010 Author Share Posted March 11, 2010 Er bare å skrive ut siden fra autodata og ta med deg resultatet fra forrige EU kontroll og be om å få mangelen omgjort. Slikt noe er tull av en EU kontrollør. Forøvrig ser det ut som en skikkelig fin Sierra dette.. Litt brun i kantene, men det skal de være.. Har snakket med han som tok kontrollen! Det er en god kamerat av meg, han sjekka autodata selv og ba meg bare komme innom og få den stempla godkjent uten noen kostnader. Han mente at det må ha vært noe feil info på maskinen de brukte eller noe. For på den maskinen slår de opp på reg nummer og får opp verdigrensa automatisk. Så var sikkert lagt inn feil tall eller noe på databasen. Så det ordna seg til slutt! Ja, men er ikke mye rust. Og det meste er kun overflate faktisk! Så blir nok til og pusse det ned med papir og lakkere kjapt over det som er lite synlig med tanke på hjemmelakkering. Også tar jeg de litt større tingene hos en kamerat som er lakkerer. Så da blir det bra pris vettu. Men takk, er VELDIG fornøyd med kjøpet. Mvh Espen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts