tonyku Posted February 21, 2010 Share Posted February 21, 2010 La merke til litt hvit gugge i røret til catchtanken, å da sjekket jeg topplokket i samme farta å da ser det ut som det er litt hvit(skum)gugge under toppdekselet.Gugga smaker nesten som bensin. Prøvde å søke litt i google men uten hell. Har ingen andre symptomer, noe lav motortemp men det er jo 25 minus ute. Hva er mest sansynlig feil? Toppakning, sprekk i topp, kondens osv.... ? -91 535i Turbo-94 530i delebil-98 E36 Touring Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peder`n Posted February 21, 2010 Share Posted February 21, 2010 (edited) Andre symtomer? Eksos i kjølevann? Mister vann? trykk i ekspansjonstank? mister olje? Hvilken bil er dette forresten? Peder Edit.......Sorry...gikk litt fort... Da tror jeg det er kondensvann i olja.......ikke noe å bry seg om...har godt av en skikkelig varm kjøretur da...og det "kan" tette EGR og annen drit som pcv ventiler og lignende... Peder Edited February 21, 2010 by Peder`n Link to comment Share on other sites More sharing options...
tonyku Posted February 21, 2010 Author Share Posted February 21, 2010 Andre symtomer? Eksos i kjølevann? Mister vann? trykk i ekspansjonstank? mister olje? Hvilken bil er dette forresten? Peder Edit.......Sorry...gikk litt fort... Da tror jeg det er kondensvann i olja.......ikke noe å bry seg om...har godt av en skikkelig varm kjøretur da...og det "kan" tette EGR og annen drit som pcv ventiler og lignende... Peder Ingen eksos i kjølevann. Dette er da målt med co meter. Kjølevannet er der. Ingen nevneverdig trykk i ekspansjonstanken. Olje bruker den ikke å det kommer heller ikke hvit røyk fra eksosannlegget. Alt av pakninger og simmeringer er nytt pluss stempelringer, og ringene er satt i rett "posisjon" i forhold til hverandre.Ny mobil1 olje på motor og + at det er blitt tatt en komp test å alt virket bra. Syns det er mye kondens isåfall.... EGR har jeg ikke men bilen skal varmkjøres orntlig på tirsdag da den skal 200 mil sørover Bilen er forresten en 85 Sierra iS -91 535i Turbo-94 530i delebil-98 E36 Touring Link to comment Share on other sites More sharing options...
KIB Posted February 21, 2010 Share Posted February 21, 2010 Har du mye småkjøring? Da blir det ofte slik.. Ikke unormalt at det kan bli litt skum eller "majones" i toppdeksel og veivhusventilasjon på en god gammel bil. Ville holdt god kontroll på kjølevæske nivå og olje nivå. Er olja i bunnpanna fremdeles mørk er det ingenting å bry seg om... Har du et problem blir olja ganske fort grå.. PS! finner du mer skum eller majones, ikke fortsett å spise det. Får bare vondt i magen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minibønna Posted February 21, 2010 Share Posted February 21, 2010 Urovekkende at du vet hvordan bensin smaker synes no jeg da! Motor uten turbo SUGER! Link to comment Share on other sites More sharing options...
tonyku Posted February 21, 2010 Author Share Posted February 21, 2010 Har du mye småkjøring? Da blir det ofte slik.. Ikke unormalt at det kan bli litt skum eller "majones" i toppdeksel og veivhusventilasjon på en god gammel bil. Ville holdt god kontroll på kjølevæske nivå og olje nivå. Er olja i bunnpanna fremdeles mørk er det ingenting å bry seg om... Har du et problem blir olja ganske fort grå.. PS! finner du mer skum eller majones, ikke fortsett å spise det. Får bare vondt i magen Jeg fryktet jo sprekk i toppen å da kommer vell kjøleveska inn i topp å jeg måtte da prøvesmake på "majonesen" for å konstantere at det ikke var kjøleveske De fleste gutter veit jo hva bensin smaker, LES: suge bensin av fatterns bil for å bruke på f.eks mopeden Urovekkende at du vet hvordan bensin smaker synes no jeg da! -91 535i Turbo-94 530i delebil-98 E36 Touring Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peder`n Posted February 21, 2010 Share Posted February 21, 2010 Gi tilbakemelding etter en langtur....Ta med en dunk med kjølevann og en med olje...he he Peder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted February 21, 2010 Share Posted February 21, 2010 Urovekkende at du vet hvordan bensin smaker synes no jeg da!God gammeldags blybensin smaker best Fin pepperaktig ettersmak Mye hvitt skum kan faktisk også skyldes for dårlig oljekvalitet. Oljer av høyere kvaliteter i dag inneholder antiskum midler. Lavere kvaliteter inneholder mindre slike stoffer.Men vist du ikke får vesentlig oppsamling inni motoren har du ikke noe problem. Har bla sett motorer der man nesten må stake opp oljepåfyllinga for å ha på ny olje - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted February 21, 2010 Share Posted February 21, 2010 Enig med Truckdriver. Høres mest ut som at olja skummer. Hender det kan skje. Er vel ikke veldig alvorlig, men hadde prøvd en annen olje. Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tonyku Posted February 21, 2010 Author Share Posted February 21, 2010 Enig med Truckdriver. Høres mest ut som at olja skummer. Hender det kan skje. Er vel ikke veldig alvorlig, men hadde prøvd en annen olje. Noen olje som dere anbefaler? Nå har jeg brukt Mobil 1 Super delsynt -91 535i Turbo-94 530i delebil-98 E36 Touring Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted February 21, 2010 Share Posted February 21, 2010 Noen olje som dere anbefaler? Nå har jeg brukt Mobil 1 Super delsynt Mobil1 burde jo egentlig ikke skumme. Blir vanskelig å anbefale noen annen olje da. Men Castrol`s Edge oljer er fine saker Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted February 21, 2010 Share Posted February 21, 2010 Hell på ei god mineral olje, delsynt og synt har ingenting på en gammel ohc å gjøre Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted February 21, 2010 Share Posted February 21, 2010 Leste ikke nok i her. 85 mod. Sierra iS ja. Da er jo mineralsk best. Statoil classic. Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted February 21, 2010 Share Posted February 21, 2010 Felleskjøpet sin mineralolje har funka fint for meg - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted February 22, 2010 Share Posted February 22, 2010 Har god erfaring med den jeg også Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
fostad Posted February 25, 2010 Share Posted February 25, 2010 jeg kjørte på grade 5-40 olje på min dohc før, bytta til Fk olje, etter en tank begynte den og tikke noe helt forfærdelig ! men det er jo dohc, Ford Sierra 2.0 MK1 `85Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dørs `91Finne Fraupompelag Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted February 25, 2010 Share Posted February 25, 2010 jeg kjørte på grade 5-40 olje på min dohc før, bytta til Fk olje, etter en tank begynte den og tikke noe helt forfærdelig ! men det er jo dohc, Ikke så rart. FK olja er jo vann. Men en fordel er jo at den ikke koster mer en vann også.. Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tonyku Posted February 25, 2010 Author Share Posted February 25, 2010 Etter mye om å men så tror jeg jaggu det blei Agip olje -91 535i Turbo-94 530i delebil-98 E36 Touring Link to comment Share on other sites More sharing options...
Samatron Posted February 26, 2010 Share Posted February 26, 2010 (edited) Leste ikke nok i her. 85 mod. Sierra iS ja. Da er jo mineralsk best. Statoil classic.Ikke så rart. FK olja er jo vann. Men en fordel er jo at den ikke koster mer en vann også..haha.. dust. FK olje er statoil olje Edited February 26, 2010 by Samatron Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted February 26, 2010 Share Posted February 26, 2010 Stemmer det Og til enn mer hyggelig pris en statoil olja jeg kjørte på grade 5-40 olje på min dohc før, bytta til Fk olje, etter en tank begynte den og tikke noe helt forfærdelig ! men det er jo dohc,Og hvilken kvalitet hadde den gamle olja? Og mineral, synt. eller delsynt? Og kvalitet på den fra FK, Mineral, synt eller delsynt på FK olja?Kan være litt lurt å nevne om oljene du sammenligner har samme egenskapene, har de ikke samme egenskapene er de tross alt ikke direkte sammenlignbare. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
fostad Posted February 28, 2010 Share Posted February 28, 2010 husker ikke egenskapene, men dohc en er vel ikke gla i tykk olje da, bruker texaco fra tess nå, 5-40, funker knall, har aldri gått finere. Ford Sierra 2.0 MK1 `85Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dørs `91Finne Fraupompelag Link to comment Share on other sites More sharing options...
dohcboy Posted March 1, 2010 Share Posted March 1, 2010 kjører 10 40 olje nå fra statoil på dohcn min å den er ikke heilt glad i den olja når d er kaldt ute.. tikker som regel på en løfter ei lita stund etterpå, så 5.40 er nok mest ideelle for dohcn, da 5.30 er for tynn å den begynner å tikke Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.3 GL Posted March 1, 2010 Share Posted March 1, 2010 har FK mineralolje på min doch. den tikker godt ved oppstart når den er kald. men etter ei lita stønn på tomgang så går den helt stille. har aldri hørt en doch gå så fint som det min gjør når den er varm. jeg kjører heller ikke før den slutter å tikke. har ikke sett noe sånt skum heller Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted March 1, 2010 Share Posted March 1, 2010 haha.. dust. FK olje er statoil olje Godt mulig det kjøtthue, men FK olja er alikevel vann. Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Samatron Posted March 1, 2010 Share Posted March 1, 2010 (edited) Godt mulig det kjøtthue, men FK olja er alikevel vann.godt mulig det aperonk, men da kan du ikke anbefale statoilolja Godt mulig det kjøtthue, men FK olja er alikevel vann.men hvis du ape-ronk sier fk olja er vann, kan du ikke anbefale statoil olja Edited March 1, 2010 by Samatron Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now