Jump to content

FMCN Trackday, Vålerbanen søndag 30. mai -10


351RS

Recommended Posts

Sesongens hovedtreff i regi av Ford Motorsport Club Norway er rett rundt hjørnet! Klubben har leid Vålerbanen søndag 30. mai og i den anledning ønsker vi å invitere alle Ford-entusiaster til banekjøring, utstilling, premiering og en hyggelig sammenkomst. .

 

Vålerbanen er som kjent utvidet og den nye traseen som er bygd gjør Våler 3.5km lang mot tidligere 2.3km.

 

Tidskjema:

 

1000 Portene åpner for registrering og betaling.

1100 Teknisk kontroll av bilene.

1230 Førermøte.

1300 Kjøringa starter.

1500 Pause.

1530 Kjøringa starter.

1900 Slutt på kjøring.

1930 Banen stenger.

 

Vi vil også i år satse på Pre-Track på lørdagskvelden den 29 mai, der vi camper inne på området, å har det litt sosialt før kjøringa på søndag. Egen tråd om dette her: http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=58331

 

Her ligger Våler : http://www.gulesider.no/kart/#lat%3D673324...26tab%3Daddress

 

Hjemmeside: http://www.vaalerbanen.no

 

Mer regler kommer etter hvert, men kort foreløpig:

Hjelm og godkjent setebelte. En passasjer er tillatt.

Registrerte biler i god teknisk stand, prøveskilt er tillatt, hvis det står på kjøreseddelen at kjøringa foregår på Vålerbanen på dette arrangementet . Teknisk kontroll vil bli gjort før dere slipper ut på banen. Det er fast støymåler på banen, og her vanker det bot på oss som klubb hvis grensen(90dB ute på banen) ikke overholdes(5000 kr pr. overtredelse). Biler som ikke tilfredsstiller kravene vil IKKE bli sluppet ut på banen. Sørg derfor for at eksosanlegg, bremser/bremevæske/klosser, dekk osv er i god stand når du møter opp. Viktig!

 

For FMCN's baneregler, les her:

http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=50479

 

Denne tråden er kun for påmelding, og spm rundt det.

 

Du kan melde deg på i tråden her.

 

Priser:

 

Det er gratis inngang. Prisene for kjøringa er;

600 kr for medlemmer.

800 kr for ikke-medlemmer.

100 kr for ekstra sjåfør.

100 kr for å stille ut bilen.

 

HUSK Å TA MED JEVNE PENGER DA VI HAR BEGRENSET MED VEKSEL !!

 

Ja vi har seff utstilling åsså, og her er premiene:

 

 

Beste før -70 (pokal)

Beste -70-taller (pokal)

Beste -80-taller (pokal)

Beste -90-taller (pokal)

Beste etter 2000 (pokal)

 

Car of the show / Best in show (den store pokalen går til denne - denne kategorien er uavhengig av om den står til utstilling eller kjører)

 

Dagens havari (pokal)

Dagens ivrigste (pokal)

Dagens lengste reisevei (pokal)

Dagens kuleste motorlyd (pokal)

Beste ombygde bil (pokal)

 

I tillegg vil det bli en liten spennende premie i tillegg til pokal til noen av deltakerne :)

 

 

Vær oppmerksom på at ikke alle detaljer for dagen er satt enda, derfor anbefaler vi å følge med i denne tråden.

 

Vi sees på Våler!

 

-------------------------

Med vennlig hilsen,

Styret

Ford Motorsport Club Norway

www.fmcn.no

 

 

Påmeldte:

 

1. ford-racing

2. Åshøgda-raceway

3. MK2 COSWORTH

4. 2,8i TIC

5. Po0key

6. Sierracosworth

7. Bard

8. Zakspeed

9. Lordsnick

10. Asil Racing

11. adaptech

12. morefun

13. Per Olav (og geir)

14. escossie

15. hanse-mann

16. a.nilsen

17. derekd

18. RS_Hage

19. tonyku

20. Sierra_2,9

21. samatron

22. kooij

23. Odin

24. Pukkelrygg

25. 4x4 cosworth

26. Fiesta ST

27. FrodeH

28. Speedangel

29. rs-turbo86

30. Royaz

31. 2.8 injection

32. Pukkelrygg

33. Sondre 91

34. Roger Samuelsen

35. Odins kompis.

36. Bomsen

37. getbent

38. zip

39. Lasse..

40. rust

41. MK2_cosworth

42. cossi 4x4

43. jerjor'n

44. turbodude

45. SierraCos2wd

46. FordS2

47. Odd Evald Motorsport

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 161
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nei men er måler ute på banen, så hvis det overstiger grensa vanker det bot på oss som klubb. Så klarer dere ikke å få lyden under grensa, er det ikke noe vits å stille seg i kø til kjøring :)

 

Det er jo ikke så lett å høre om du har 80 eller 90 i desibel.. Jeg har ikke peiling hvor høy desibel jeg har, så er jo kjipt å kjøre og plutselig "Nei du har 91 i desibel, så da blir det 5000 kr i bot".

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

For ordens skyld legger jeg ved Vålerbanens egne regler:

 

Retningslinjer i forbindelse med banekjøring på Vålerbanen:

 

 

 

 

 

1. Alle skal delta på førermøte før utkjøring på banen.

2. Alle skal igjennom teknisk kontroll før utkjøring på banen (utføres av Vålerbanen Crew)

3. Veitrafikkloven gjelder ved all kjøring på bane.

4. Ansvar ved skade på kjøretøy eller annet påhviler eier av kjøretøyet, Norsk Trafikksenter har ikke ansvar for skader uansett årsak. All kjøring foregår for egen risiko.

5. Hos de fleste forsikringsselskaper gjelder ikke forsikringen ved kjøring på bane.

6. Sikkerhetsbeltet skal være meget godt tidsrammet

7. Slipp fram de som vil forbi – hold til høyre så vidt mulig

8. Kjør med god avstand til forankjørende.

9. Ved eventuelle forbikjøringer er det BESTANDIG den bilen som kjører forbi som har det fulle og hele ansvar og vikeplikt.

10. Å snu eller rygge på banen er selvsagt strengt forbudt.

11. Vinduer skal være lukket, dører skal ikke låses.

12. Passasjer i forsetet er tillatt med unntak av BMW M3 utleiebiler (passasjeren skal være så stor at bilens original sikkerhetsbelte kan benyttes) – sikkerhetsutstyr som for fører.

13. Gategodkjent piggdekk kan benyttes, da vi ikke skal kjøre på glattfeltene

14. Sørg for at det ikke er løse gjenstander inne i bilen og i bagasjerommet.

15. Det er ikke tillatt å benytte kjøretøy med prøveskilter.

16. Maksimum tillatt støy er 90 dbA overtredelse medfor bot på kr 5.000,- pr overtredelse.

17. Vålerbanen stiller med en instruktør/ansvarshavende og en teknisk medarbeider. Instruktøren skal påse at reglene ved banen overholdes og han kan ved overtredelser ilegge bøter, nekte biler å kjøre eller stoppe hele arrangementet.

18. Instruktørens anvisninger må selvfølgelig følges, likeså eventuelle flaggsignaler.

19. Ved terrengkjøring og snøscooterkjøring skal lederen alltid følges, forbikjøring er forbudt

 

 

 

BRUDD PÅ DISSE RETNINGSLINJER KAN FØRE TIL BORTVISNING FRA BANEN.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ikke så lett å høre om du har 80 eller 90 i desibel.. Jeg har ikke peiling hvor høy desibel jeg har, så er jo kjipt å kjøre og plutselig "Nei du har 91 i desibel, så da blir det 5000 kr i bot".

 

De som evt måler over, blir vinka inn og får en advarsel og en mulighet til å fikse problemet. Hvis ikke det blir ordnet, er det over og ut.

Link to comment
Share on other sites

De fleste bilverksteder har en dB måler. Ta en sving innom ett sted og spørr om de hadde giddi å hjelpt deg med det. Tar ca ett minutt og de tar ratt ingenting for det. Av erfaring ender mye med bra dempet eksos på mellom 85 og 90 dB ved 4000rpm (3/4 av maks rpm) i høyde med eksostuten og 45grader ut til siden.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

tidlig ute med treff agitt, rekker en tur til til våler seinere på året også da ;)

har hatt det helt knall de gangene jeg har vært der. skal prøve å kjøre egen bil i år

har snylta på kverna tidligere

1983 5dørs sierra: død

1985 3dørs sierra: ist prosjekt

 

alt går, det er bare babyer som ikke går ;)

Link to comment
Share on other sites

De fleste bilverksteder har en dB måler. Ta en sving innom ett sted og spørr om de hadde giddi å hjelpt deg med det. Tar ca ett minutt og de tar ratt ingenting for det. Av erfaring ender mye med bra dempet eksos på mellom 85 og 90 dB ved 4000rpm (3/4 av maks rpm) i høyde med eksostuten og 45grader ut til siden.

Det finnes faktisk en lettere lønsing: har du Iphone? Den har en app som faktisk måler dB ganske nøyaktig(Jeg har testet mot en ordentlig sak på jobben).

Link to comment
Share on other sites

Det finnes faktisk en lettere lønsing: har du Iphone? Den har en app som faktisk måler dB ganske nøyaktig(Jeg har testet mot en ordentlig sak på jobben).

 

Hehe.. Har en kompis så har, så kan sikkert låne den ;) Men er det på et bestemt turtall, eller gjelder db-grensen uansett?

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Kjempemoro. Dette lukter mye sene kvelder med skruing skal jeg rekke det, men må prøve :)

 

Ang. dB-målinga ute på banen så er det jo bare å slippe gassen i noen sekunder når man passerer måleren, sjelden noe problem.

 

Morten

- 77 Ford Escort MK2 RS2000 Zakspeed

- 88 Ford Sierra RS Cosworth

Link to comment
Share on other sites

.

 

Kjempemoro. Dette lukter mye sene kvelder med skruing skal jeg rekke det, men må prøve :)

 

Ang. dB-målinga ute på banen så er det jo bare å slippe gassen i noen sekunder når man passerer måleren, sjelden noe problem.

 

Morten

 

God idê ;)

Edited by Cosworth Racing1

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...