Jump to content

Bensinforbruk


Maarius

Recommended Posts

Kompen er vel akkurat 9:1 hvis alt er på stell.

Kompresjonstykk 10-12 bar med startmotorturtall.

Gjelder 114hk motoren.

 

PS!

Passet bunnrammen(e)?

 

Regnet litt på 2,8 motorn min, og med toppakning o.l. ligger den rett under 9:1,(er oppgitt til 9,5:1) ,så regner med denne har enda mindre ;)

Bunnrammene passet så vidt jeg kunne se ;) beklager at jeg glemte gi tilbakemelding på de ja :)

 

Har prøvd å teste bilen skikkelig et par ganger i dag, og virker som den blir bedre og bedre (tør ikke si det sikkert, Murphy sitter nok og lytter) så kan hende den bare har vært skikkelig ihjelsota inni :P

Edited by Zykotec

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja det er riktig at ventilene er justert strammere enn hva det som det "skal være"

For når jeg justerte dem slik dem "skulle" være så var det helt voldsomt til lyd!

Men du bør justere dem igjen, for det ble ikke bra sist heller!

Dette sa jeg jo til deg?

At utløserlageret bråka sa jeg også til deg?

Og at du merka noen forskjell med nye tennkabler tror jeg ikke noe på, dem som stod på er jo nye Bosch kabler jeg kjøpte et par uker før du fikk bilen! Husker du ikke at jeg fortalte deg det heller? vekkasta penger!

 

Har også stussa litt på at eksosen er så hvit... men toppakningsbytte er skikkelig gjort, er også kjørt varm og dratt til bolter igjen etterpå, slik som det skal gjøres.

 

Skal nevnes at når forrige eier hadde den, så frøs vannet og sprengte toppakninga, den ble så starta og kjørt videre til den fosskoka, så det er mulig at den har hatt det litt varmt og kanskje dette har gått utover kompen.... skulle nok vært hona igjen.

Edited by Maarius
Link to comment
Share on other sites

Ja det er riktig at ventilene er justert strammere enn hva det som det "skal være"

For når jeg justerte dem slik dem "skulle" være så var det helt voldsomt til lyd!

Men du bør justere dem igjen, for det ble ikke bra sist heller!

Dette sa jeg jo til deg? Joda, er ikke så lett å justere de på disse når vippearmene og støtstengene blir slitt

At utløserlageret bråka sa jeg også til deg? Hehe, gjorde vel :P trodde ikke det var slik tikking bare, hadde forventa uling

Og at du merka noen forskjell med nye tennkabler tror jeg ikke noe på, dem som stod på er jo nye Bosch kabler jeg kjøpte et par uker før du fikk bilen! Husker du ikke at jeg fortalte deg det heller? vekkasta penger! Liker ikke Bosch, hadde det på escorten min, over 10 Ohm motstand i de :P

Har også stussa litt på at eksosen er så hvit... men toppakningsbytte er skikkelig gjort, er også kjørt varm og dratt til bolter igjen etterpå, slik som det skal gjøres. Bytta du topplokksboltene? Husker ikke sikkert hvilken type som kun skal brukes en gang

 

Skal nevnes at når forrige eier hadde den, så frøs vannet og sprengte toppakninga, den ble så starta og kjørt videre til den fosskoka, så det er mulig at den har hatt det litt varmt og kanskje dette har gått utover kompen.... skulle nok vært hona igjen.

 

Ingen fare, jeg vil bare være helt sikker på at alt er i orden ;)

Edited by Zykotec

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Hehe, okey, trodde ikke du hadde fått med deg alt bare :)

 

Nei topplokksboltene er ikke bytta, ifølge Autodata så skulle ikke disse med sekskanthode byttes.

Dem ble bare nøye rengjort og olja før montering, så bra ut.

Link to comment
Share on other sites

Fått kjørt litt mer med bilen i dag, og nå virker det som den er over det verste. Mangelen på bunndrag og tvilen til turtellern kan nok ha endel med den gubbevennlige 3,38:1 utvekslinga bilen har (ifølge Haynes hvertfall) Noe som gjør at jeg har 2000 omdreininger i 80 på 5.gir, så er vel ikke så unaturlig at den tviler på gasspådrag i motbakke :P

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

TRor jeg har tatt knekken på den nå. TRykket i kjølevannet ble etter hvert så ille (til tross for halvveis brukbart sylindertrykk på kompresjontest) at den tømte seg for vann, og ble sjukt varm. Så nå er trykket i kjølevannet enda verre...(fremdeles til tross for halvveis brukbart sylindertrykk på kompresjontest) ...

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

mulig toppene har slått seg og burde vært plana, eller så tar autodata feil angående boltene. Har alle symptomer på toppakningsbrudd hvertfall. Kan og hende at den bare har blitt kokt pga luft i systemet....

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

ja ,syns det er ganske merkelig sjøl og, akkurat som om toppakningene holdt helt til den begynte å gå fint :P Tror bare jeg skal bytte hele motoren nå, si fra om du ser en 2,3 eller gjerne en 2,8 liggende en plass ;)

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Ja, er litt irriterende, spesielt når den går helt fint så lenge den er kald og med nok vann, bruker den enda på småturer :P

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hr plukket av toppene, og den ene var det en pen bue på (kan nok godt ha skjedd etter at jeg ulykkelig nok kjørete den tom for vann :P) men fant ingen sprekker. Får muligens planet toppene til uka (tar en god halvmillimeter så den ubrukelige lave kompen øker litt og) så får vi se :)

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

0,5 mm vil øke kompresjonsforholdet fra 9,0:1 til ca. 9,35:1

Her er mye GOD og anvendelig info angående denne type motorer: http://www.vsaab.com/SportRally/Chapter_6/Ch6Pg25.htm

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Absolutt en link å spare på det der ja. Siden jeg allerede har et småtøft 2,8 prosjekt på gang blir nok denne 2,3'en beholdt som en morsom ,rimelig original kuriositet fortsatt ;) (kan forresten definitivt si meg enig i at 60mm slag ikke gir mye bunndrag :P)

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Hr plukket av toppene, og den ene var det en pen bue på (kan nok godt ha skjedd etter at jeg ulykkelig nok kjørete den tom for vann :P) men fant ingen sprekker. Får muligens planet toppene til uka (tar en god halvmillimeter så den ubrukelige lave kompen øker litt og) så får vi se :)

 

Jeg sjekka jo aldri om toppene var plan eller ikke... så det kan hende den ble slik ved første varmkjøring..

Satsa på at dem var ok bare jeg :)

 

Håpe det gjør susen med litt mere kompresjon! :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...