Guest Type_p10 Posted February 13, 2010 Share Posted February 13, 2010 Har en 72 taunus 1,6L som jeg ønsker å bytte motor i så den blir litt mer brukervennlig.litt sterkere motor og 5 gir. blir rimeig gal av å høre på at den lille 1,6 vil ut av motorommet når en ligger i 90.. Har lest frem til såpass at 2,0l fra sierra passer, men om en bruker girkassen fra den vil ikke mellomakslingen passe.Så da er spørsmålet. Hva vil bli enklest for å få en 2l (gasser er innsprut er forsåvidt det samme, men ser for meg at en gasser blir enklest) og 5 gir i taunusen min. mtp at ting skal fungere ordentlig.. håper på noen gode ideer her.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
IceTurbo Posted February 13, 2010 Share Posted February 13, 2010 Har en 72 taunus 1,6L som jeg ønsker å bytte motor i så den blir litt mer brukervennlig.litt sterkere motor og 5 gir. blir rimeig gal av å høre på at den lille 1,6 vil ut av motorommet når en ligger i 90.. Har lest frem til såpass at 2,0l fra sierra passer, men om en bruker girkassen fra den vil ikke mellomakslingen passe.Så da er spørsmålet. Hva vil bli enklest for å få en 2l (gasser er innsprut er forsåvidt det samme, men ser for meg at en gasser blir enklest) og 5 gir i taunusen min. mtp at ting skal fungere ordentlig.. håper på noen gode ideer her.. en 2l ohc forgasser og en 5 trins T9 kasse fra sierra (den kassa som har reversen framover) vil passe rett nedi, trenger ikke bytte mellomaksel, eneste er vel broa som girkassa viler på, den tror e ikke passer ifra 4 trinsen, håper noen kan gi korekt svar på akurat det. Enten du tror du får det til eller ikke, har du som regel rett. - 1993 Ford sierra Cosworth sleeper- 1976 Ford Taunus 2l automat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Type_p10 Posted February 13, 2010 Share Posted February 13, 2010 en 2l ohc forgasser og en 5 trins T9 kasse fra sierra (den kassa som har reversen framover) vil passe rett nedi, trenger ikke bytte mellomaksel, eneste er vel broa som girkassa viler på, den tror e ikke passer ifra 4 trinsen, håper noen kan gi korekt svar på akurat det.bra info her. takker 2l och fra sierra med t9 kasse, hvilken sierra model vil jeg kunne finne det i (ikke noe kløpper på ford) hvordan vil utvekslingen bli i forhold til bakakslingen. da med tanke på utvekslingen på 4gir i org kasse opp mot org bakaksel og 5trinns t9 kasse opp mot org bakaksling. (mtp turtall og hastighet altså, om en skulle bytte bakaksling om det skulle bli rar utveksling) Link to comment Share on other sites More sharing options...
IceTurbo Posted February 13, 2010 Share Posted February 13, 2010 bra info her. takker 2l och fra sierra med t9 kasse, hvilken sierra model vil jeg kunne finne det i (ikke noe kløpper på ford) hvordan vil utvekslingen bli i forhold til bakakslingen. da med tanke på utvekslingen på 4gir i org kasse opp mot org bakaksel og 5trinns t9 kasse opp mot org bakaksling. (mtp turtall og hastighet altså, om en skulle bytte bakaksling om det skulle bli rar utveksling) motor og gir ifra den gamle typen sierra ( 4 kantete lykter forran ) der du finner flest av de, har de i noen av den nye typen også da, men der går det mest i dohcn. men du finner 2l ohc i de fleste gamle forder men mest vanlig i sierra. det går jo fint med den org bakaksen, men du vil ha noe høyt turtall når du ligger feks i 80. så hvis du får tak i en bakaksel ifra en 2L eller 2.3 så hadde det vert det beste, den tåler også mye mer juling enn 1.6 akslen, men de begyner å bli litt vriende å få tak i. her har du ikke muligheten til å ta ifra en anna ford uten att det blir mye ombygging. Enten du tror du får det til eller ikke, har du som regel rett. - 1993 Ford sierra Cosworth sleeper- 1976 Ford Taunus 2l automat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Type_p10 Posted February 13, 2010 Share Posted February 13, 2010 motor og gir ifra den gamle typen sierra ( 4 kantete lykter forran ) der du finner flest av de, har de i noen av den nye typen også da, men der går det mest i dohcn. men du finner 2l ohc i de fleste gamle forder men mest vanlig i sierra. det går jo fint med den org bakaksen, men du vil ha noe høyt turtall når du ligger feks i 80. så hvis du får tak i en bakaksel ifra en 2L eller 2.3 så hadde det vert det beste, den tåler også mye mer juling enn 1.6 akslen, men de begyner å bli litt vriende å få tak i. her har du ikke muligheten til å ta ifra en anna ford uten att det blir mye ombygging. Ja ok. snakker vi da om sierra med 2l ohc fra 83-? ( lite kjennskap til model) Så det enkleste er jo bare å la bakakslingen være som den er. men siden 5 gir på t9 kassen sannsynlig (vil jeg tro) "høyere" enn 4 gir på den jeg har så vil jo turtallet bli llavere ved samme hastighet om en sammenligner. Link to comment Share on other sites More sharing options...
IceTurbo Posted February 14, 2010 Share Posted February 14, 2010 Ja ok. snakker vi da om sierra med 2l ohc fra 83-? ( lite kjennskap til model) Så det enkleste er jo bare å la bakakslingen være som den er. men siden 5 gir på t9 kassen sannsynlig (vil jeg tro) "høyere" enn 4 gir på den jeg har så vil jo turtallet bli llavere ved samme hastighet om en sammenligner. tror de slutta med ohc i 90 modelen (vill ikke si helt sikker)hvis du legger ut en tråd på "ønsker kjøpt" her inne så vil du nok fort finne noen som har motor/ gir liggenes til deg det med gira er e heller ikke helt sikker på. Enten du tror du får det til eller ikke, har du som regel rett. - 1993 Ford sierra Cosworth sleeper- 1976 Ford Taunus 2l automat Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted February 14, 2010 Share Posted February 14, 2010 (edited) Ja ok. snakker vi da om sierra med 2l ohc fra 83-? ( lite kjennskap til model) Så det enkleste er jo bare å la bakakslingen være som den er. men siden 5 gir på t9 kassen sannsynlig (vil jeg tro) "høyere" enn 4 gir på den jeg har så vil jo turtallet bli llavere ved samme hastighet om en sammenligner. 2.0 OHC med 5 trinns t9 kasse finner du i alle Sierra fra 83 til 88. Men ved å bytte til 2,0 uten å endre utveksling vil faktisk føre til at turtallet blir enda høyere. Ok, fem gir hjelper, men turtallet på femte gir med 2,0 vil bli omtrent det samme som det du har på fjerde gir i tilsvarende hastighet nå. Så hvis formålet er lavere turtall må du bytte til 2,0 bakaksel. Ellers går mellomaksel til fem trinns t9 rett på Taunus fra Sierra. Broa, eller girtraversen, går stort sett omhverandre fra fire trinns til fem trinns t9.2,0 OHC med t9 kasse finner du også i 83-85 Granada og 85-88 Scorpio. Edited February 14, 2010 by grandisjohn Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Type_p10 Posted February 14, 2010 Share Posted February 14, 2010 ok. så en anne måte å gjøre det på kan være. Beholde 1,6l men bytte til t9 5trinns kasse for å få ned turtallet og få den litt mer brukervennlig.Så evt gjøre noe lite med motoren for å øke effekten. (4.2.1 manifold, ny gasser eller noe i den dur)Hovepoenget er egentlig å gjøre den litt mer brukervennlig.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Taunus S Posted February 14, 2010 Share Posted February 14, 2010 (edited) Hei. 1. Mellomaksel frå Taunus 1.6 passer ikkje rett på type 9 kassa nei. Lengde går greitt, men du får vell litt problem med å true "hylsa" inn på utgåande aksel på type 9 kassa 2. Gearkasse brakett frå type 9 5trinns eller 4 trinns er vel like? Uansett, dei passar rimelig dårlig på Taunus. 3. 1.6 bakaksel, kombinert med type 9 5 trinns og 2.0 ohc, er vel noko av det morrsomeste du kan sette ein rimelig standar Taunus oppsett med... Har hatt fleire med dette oppsette sjølv. Som trådstarter seier, litt "småkos" med motor, grenrør, 2" eksos, Capri/Granada 3.0 gasser og gjerne ein mild trimmkamm = MORRO!Vær klar over at Taunus 4 trinns og Type 9 4 og 5 trinns i hovudsak er samme kassen, (på 5 trinnsen er kubbaksel forlengt og 5.gear ligger som ein overdrive utenfor hovodkassa), utvekslinga på dei 4 første girene er HEILT LIK på 4 og 5 trinns. Dvs. "Små-skremt" 2.0 OHC+ 5 trinns kasse+ 1.6 bakaksel= Rask og kvikk Taunus, som kan gje friskt fråspark og tendenser til hjulspinn på 1-3. Når du trur du holder på å tilte av å ligge på ALT forhøgt turtall legg du inn 5. gir og VOILA! Eit heilt greitt turtallsområde til å holde ein fin fart, godt over den gj.snittlige traffikant. Ja, gearkasse justeringer... Du bruker fremmre del frå mellomakselen, dvs. gibo-leddet, (den gummikusa som er rykkutgjevneren fremst på mellomakselen) med hylse frå ein 2.0-2-3 Granada, evnt. frå Sierra`n du tar motoren frå.Gearkassebrakett påsser best frå ein tidlig Sierra, meiner eg å hukse. Du må borre nye hull i braketten for festing til Taunus kaross og ikkje minst må du hukse på å bygge opp gearkassa, då Sierra brakett bygger meir ned, enn Taunus brakett = feil vinkel ut til mellomaksel = Mellomaksel og overtid også Gearkasse havari!Sikkert mange måter å få "hengt opp" type9 kassa på Taunus, vanskelig å gje eit "fasit" svar, det beste er nok å trø til sjølv. Ingen "hokkus pokkus" dersom du har litt teknisk innsikt, sveisappart, god fantasi og godt humør er heller aldri å forakte! NB! Du treng også motorfester frå Taunus 2.0, evnt. modd. 1.6. 2.0 Raddiator er heller ikkje å forakte.. Husk også å få deg ein 2.0 OHC som er så pass ny at du kan kjøra blyfritt. Ser ut som du er på god veg til å finne det i, i mine auger, "perfekte" oppsettet på ein bruks Taunus.Kult med gammle Taunuser.DETTE BLIR BRA Stå på og LYKKE TIL! Edited February 14, 2010 by Taunus S Link to comment Share on other sites More sharing options...
RsMuffe Posted February 14, 2010 Share Posted February 14, 2010 girkasse brakett/travers fra en taunus med automat skal vist passe rett på type9 girkasse. etter det jeg har lest og hørt. har ikke prøvet det selv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
to far gone Posted February 14, 2010 Share Posted February 14, 2010 (edited) girkasse brakett/travers fra en taunus med automat skal vist passe rett på type9 girkasse. etter det jeg har lest og hørt. har ikke prøvet det selv. det stemmer denne er til opplysning helt rett så om man velger å lage en selv så er ikke dette vanskelig :-)lurt å skaffe seg motor til blyfri kom i 87 men kjøpe du 88 eller nyere er du sikker på at den har herdet eksosseter .eller hvis du kjøpe en is motor den har herda eksos og herda innsugsseter . kan greit sette gasser på denne motoren . Denne vil antagelig bli den sprekeste siden is toppen har den beste utformingen av spesielt innsugsporten . bra innlegg av taunus s :-)ps skal kunne skru motorfester rett over gjort dette flere ganger selv Edited February 14, 2010 by to far gone HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slåstad RS Posted February 14, 2010 Share Posted February 14, 2010 Vanlig Capri geartravers er enda enklere å få til å passe på Taunus enn gammel Sierra travers.Da er det kun å justere litt på skruehulla , så passer den rett på.Ikke så lett å finne noen automattravers til Taunus lengre. Aldri noe godt uten at det er galt for noe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted February 14, 2010 Share Posted February 14, 2010 Ja, hvorfor si det enkelt, når man kan si det komplisert og gjøre det vanskelig.. Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.3 GL Posted February 14, 2010 Share Posted February 14, 2010 (edited) enig med Taunus S her. 2.0 og 1.6 bakaksel er kjempe moro. og hvis du i tillegg har 5 trinns er det ikke så værst økonomisk heller.veldig moro å sladde på 3 gir på tørt føre med taunus:) jeg har aldri byttet motorfester når jeg har byttet motor. mener FunkyHunk(eller noe sånt) her på forumet har ganske detaljerte bilder av ombygging til 5 trinns i prosjekt tråden sin. 5 trinns type 9 har så vidt jeg vet samme utveksling på de fire første girene også er femte et overgir på en måte Edited February 14, 2010 by 2.3 GL Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd Link to comment Share on other sites More sharing options...
rassmus Posted February 14, 2010 Share Posted February 14, 2010 når jeg monterte 2.0l med t9 kasse snudde jeg bare girkassetraversen 180 grader så passa den nesten hehe får bare brukt to av hulla men jeg har kjørt med det i ett halvt år og ikke noe problemer og hadde sierra travers først men da blir girkassa får lav så da slo den seg ut av fjerde gir noen ganger når jeg hærja Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Type_p10 Posted February 14, 2010 Share Posted February 14, 2010 ja no snakker vi tips til gjennomføring ja. da skulle det berre være å skaffe de delene ein trenger så blir det fort noe ut av det.. takker for det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Taunus S Posted February 14, 2010 Share Posted February 14, 2010 (edited) Hei.Skal ikkje påstå like forba...a som ei blind merr at motorfester ikkje er like på 1.6 og 2.0, då desse konverteringane ikkje skjer kvar månad i garasjen lenger..., men eg har gjort dette så mange ganger at eg meinar å hugse at i alle fall braketten på den eine siden var annerleis?? Er jo i utgangspunktet samme blokk på 1.6 og 2.0, meen.... Kan være eg hugser feil... NB! Når eg seier motorfester tenker eg på stålbrakettene, ikkje på gummien. Har også høyrt at automat travers er bolt on, men som det blir sagt lenger oppe, så er det nesten like lett å oppdrive som hønsetenner.. Edit: Styr unna type 9 kassa frå Scorpio, da denne har el.signal til speedometer og da må bygges om for å gå med wire.Så; slett ikkje VANSKELIG, men rett forhåndsinfo er viktig for enkel og lett jobb, difor Grændis.. Enig med to far gone i at IS motor med gasser gjer aller best resultat ja. Edited February 14, 2010 by Taunus S Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Type_p10 Posted February 14, 2010 Share Posted February 14, 2010 Motorfeste skulle vel være samme på 1,6 og 2l om det er samme blokk, men sjølv om det er logisk trenger det jo ikkje være slik. Skulle vel gå ann å mekke til ein travers til girkassa om det skulle være umulig å skaffe tenker eg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Taunus S Posted February 14, 2010 Share Posted February 14, 2010 Ja, ja! Gearkasse brakett er it`no problem! Det fikser du fint!Som sagt er eg ikkje 100% på motorfester.. Er i alle fall forandring på utførelse av braketter, meinar skillet kom i 74.. Trur ikkje dette er viktig for konvertering da.. Blei litt nyskjerrig nå;2 el 4 døring? Farge? Stand?, Bilder av bil? hadde vert morro!Ser du e Hordalending, kor i Hordaland? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Type_p10 Posted February 14, 2010 Share Posted February 14, 2010 (edited) Bilen er ein 1972 1,6L 4dørs, 145.000km 1 eiger siden 72. i fargen grøn ( relativt fin grønnfarge)Standen på bilen er ganske bra. det er litt rust på bakskjermene helt under og langs pyntelister. så er lakken på eine skjermen falmet, grunnet dårlig arbeid etter ein bulk ser det ut som. Men bilen er i ganske bra stand etter mitt auge.Så er frontruta sprukket etter antatt mye kulde/varme endringer. Ja hordaland ja. Men bilen kjem ikkje dit før til sommeren. då er det sankk om voss.. Edited February 14, 2010 by Type_p10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted February 14, 2010 Share Posted February 14, 2010 Edit: Styr unna type 9 kassa frå Scorpio, da denne har el.signal til speedometer og da må bygges om for å gå med wire.Så; slett ikkje VANSKELIG, men rett forhåndsinfo er viktig for enkel og lett jobb, difor Grændis.. Hehe, ja sant det.. Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Taunus S Posted February 14, 2010 Share Posted February 14, 2010 (edited) Bilen er ein 1972 1,6L 4dørs, 145.000km 1 eiger siden 72. i fargen grøn ( relativt fin grønnfarge)Standen på bilen er ganske bra. det er litt rust på bakskjermene helt under og langs pyntelister. så er lakken på eine skjermen falmet, grunnet dårlig arbeid etter ein bulk ser det ut som. Men bilen er i ganske bra stand etter mitt auge.Så er frontruta sprukket etter antatt mye kulde/varme endringer. Ja hordaland ja. Men bilen kjem ikkje dit før til sommeren. då er det sankk om voss.. Hei,hei!Sjå der ja! Då har du jo Norges uoffesielt største Taunus delelager rett ved inngangsdøra di! Får hyla ut om det er noko, så kanskje eg har for mykje av noko! Edit; Har by the way, ein 72 el var det 73? 4 døring ståande sjølv eg! Kvit m. rødt int. + MASSE anna drit. Edited February 14, 2010 by Taunus S Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Type_p10 Posted February 14, 2010 Share Posted February 14, 2010 Hei,hei!Sjå der ja! Då har du jo Norges uoffesielt største Taunus delelager rett ved inngangsdøra di! Får hyla ut om det er noko, så kanskje eg har for mykje av noko! Edit; Har by the way, ein 72 el var det 73? 4 døring ståande sjølv eg! Kvit m. rødt int. + MASSE anna drit. Jaha. Det lageret ligger vel ikkje ca 10km fra sentrum mot granvin sånn ca? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Taunus S Posted February 14, 2010 Share Posted February 14, 2010 Nope, det er det NEST største lageret! Det STØRSTE er ganske nøyaktig 20 km frå sentrum mot Gudvangen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Type_p10 Posted February 14, 2010 Share Posted February 14, 2010 (edited) ja det var det eg ville ha tippa som nr2.. ja men bra det finnes mulig delelager i område.. trur ein skulle trenge det om ein plutselig skulle ta av å begynne med større prosjekt. Edited February 14, 2010 by Type_p10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now