Taunus S Posted February 16, 2010 Share Posted February 16, 2010 Er ikke stort annet å gjøre enn å kvote seg selv, siden man tydeligvis ikke leser hva jeg skriver i første post. Legg merke til at jeg skriver: "OK, FEM GIR HJELPER". Og at turtallet på femtegir med 2,0 og 1,6 utv. blir OMTRENT det samme som på fjerdegir med 1,6 motor og utv. Altså ikke langt i fra Taunus kongens egne teorier.. To far gone@ Selvfølgelig ligger ikke en 1,6 motor med 1,6 utv. på 3000 omdr/min på fjerdegir i 80 km/t. Hvis så hadde vært tilfellet, hvorfor har da en 2,0 lavere utveksling enn en 1,6? Faktum er at en 2,0 med original utv. går på GANSKE NØYAKTIG det samme turtallet som en 1,6 med original utv. Det vil si ca 2500 omdr/min i 80 km/t på fjerdegir. HERRE GI MEG STYRKE!! Grændis, om du er enig, kvifor er du uenig da?? FEM GIR HJELPER IKKJE PÅ 2.0 MOTOR OG 4.11 UTVEKSLING I FORHOLD TIL STANDAR OPPSETT 2.0 MOTOR OG DRIVLINJE, SOM DU SEIER GJER EIT HEILT OK TURTALL PÅ 4 GIR, - DET GJER EIT BETRE RESULTAT, MED LAVERE TURTAL PÅ TOPP GIRET. Så, har me vel slått fast at 5trinns på Taunus 2.0 motor, med 2.0 utveksling, gjer at du har eit "overflødig" gir? Vel, du kan kalle meg konge så mykje du vil, det er heilt greitt for meg, nå skal eg legge meg heilt flat, slik at du får viljen din lille venn; EG ER HEILT PÅ TRYNE OG DET ER BERRE TOMME TANKER OG TÅKEPRAT - DU HAR RETT GRANDIOSAJON! Slik, HAPPY? Då får eg og du halde oss for gode til å forsøpple tråden til oppstartar, så håper eg at han er så pass til kar at han veit ka han sjølv vil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
to far gone Posted February 16, 2010 Share Posted February 16, 2010 Er ikke stort annet å gjøre enn å kvote seg selv, siden man tydeligvis ikke leser hva jeg skriver i første post. Legg merke til at jeg skriver: "OK, FEM GIR HJELPER". Og at turtallet på femtegir med 2,0 og 1,6 utv. blir OMTRENT det samme som på fjerdegir med 1,6 motor og utv. Altså ikke langt i fra Taunus kongens egne teorier.. To far gone@ Selvfølgelig ligger ikke en 1,6 motor med 1,6 utv. på 3000 omdr/min på fjerdegir i 80 km/t. Hvis så hadde vært tilfellet, hvorfor har da en 2,0 lavere utveksling enn en 1,6? Faktum er at en 2,0 med original utv. går på GANSKE NØYAKTIG det samme turtallet som en 1,6 med original utv. Det vil si ca 2500 omdr/min i 80 km/t på fjerdegir. har ikke både 1.6 l gearkasse og 2.0l gearkasse 1:1 på en 4 gears kasse ? i så fall er det noe helt nytt for meg når kassa har 1:1 og kardangen er utveksling 4:11 hvordan kan turtallet bli noe annet enn 3000 i 80 km ? 2.0 har lavere uveksling fordi det er en kraftigere motor som orke mer ,enkelt og greit :-)toppfarten i teori på 4:11 kardang vil være ca 186 km t hvis motoren drar til 7000 rpm noe den gjør er den i ok stand .en 1.6 motor i beste kjøttkake versjon går ikke mer enn 170 på flat mark ca 6400 rpm forklare vel hvorfor 1.6 ikke har krefter til å dra lenger opp .... kan ikke se hvordan du får en 1600 drivlinje til å gå med 2500rpm 1600 motor og øke utvekslingen til 3000 rpm 2.0l motor ,mene du at 1600 kassa har utveksling på 0,82 på fjerde gir ?? mene alle 4 trinns er 1:1 på fjerde enig ? HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slåstad RS Posted February 16, 2010 Share Posted February 16, 2010 Er ikke stort annet å gjøre enn å kvote seg selv, siden man tydeligvis ikke leser hva jeg skriver i første post. Legg merke til at jeg skriver: "OK, FEM GIR HJELPER". Og at turtallet på femtegir med 2,0 og 1,6 utv. blir OMTRENT det samme som på fjerdegir med 1,6 motor og utv. Altså ikke langt i fra Taunus kongens egne teorier.. To far gone@ Selvfølgelig ligger ikke en 1,6 motor med 1,6 utv. på 3000 omdr/min på fjerdegir i 80 km/t. Hvis så hadde vært tilfellet, hvorfor har da en 2,0 lavere utveksling enn en 1,6? Faktum er at en 2,0 med original utv. går på GANSKE NØYAKTIG det samme turtallet som en 1,6 med original utv. Det vil si ca 2500 omdr/min i 80 km/t på fjerdegir. Kanskje på tide å innrømme at du ikke har peil?? Aldri noe godt uten at det er galt for noe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted February 16, 2010 Share Posted February 16, 2010 (edited) har ikke både 1.6 l gearkasse og 2.0l gearkasse 1:1 på en 4 gears kasse ? i så fall er det noe helt nytt for meg når kassa har 1:1 og kardangen er utveksling 4:11 hvordan kan turtallet bli noe annet enn 3000 i 80 km ? 2.0 har lavere uveksling fordi det er en kraftigere motor som orke mer ,enkelt og greit :-)toppfarten i teori på 4:11 kardang vil være ca 186 km t hvis motoren drar til 7000 rpm noe den gjør er den i ok stand .en 1.6 motor i beste kjøttkake versjon går ikke mer enn 170 på flat mark ca 6400 rpm forklare vel hvorfor 1.6 ikke har krefter til å dra lenger opp .... kan ikke se hvordan du får en 1600 drivlinje til å gå med 2500rpm 1600 motor og øke utvekslingen til 3000 rpm 2.0l motor ,mene du at 1600 kassa har utveksling på 0,82 på fjerde gir ?? mene alle 4 trinns er 1:1 på fjerde enig ? Skjønner at turteller i Taunus er litt uvanlig... og du ser ut til å "glemme" et viktig poeng. Nemlig at en 1,6 med 1,6 utv. og en 2,0 med 2,0 utv. går på ganske nøyaktig det samme turtallet. Og turtallet for begge er ca 2500 omdr. på fjerde i 80 km/t. En 2,0 går altså ikke på lavere turtall enn 1,6 til tross for at den har lavere utv. Er nettopp derfor turtallet øker med 2,0 på 1,6 utv. Nærmere bestemt med ca 500 omdr. og turtallet faller ikke med 500 omdr/min ved å gire fra fjerde til femte. Det er noe alle som har turteller og t9 kasse veit. For å ta et konkret eksempel, så faller turtallet med nøyaktig 300 omdr. når man legger inn femte. Og siden turtallet går opp ca 500 omdr. med 2,0 på 1,6 utveksling, så betyr det i praksis at turtallet blir 200 omdr. høyere med denne kombinasjonen og fem gir, enn med original 1,6 motor og fire gir. Det er realiteten i praksis!SIER IKKE AT DETTE ER NOEN DÅRLIG LØSNING (ops, caps lock gitt), bare at et konstant turtall på 2700 omdr. fort blir litt slitsomt i en 72 mod. Taunus. Og det sier jeg heller ikke for å klage på bilen, men fordi det faktisk er slik. Og hvordan føles da "brukervennligheten" i konstant 100 km/t? Noe å tenke på hvis man har ambisjoner om å følge trafikken med go`vogna. Ellers er vel bensinforbruket en del av brukervennligheten å tenke på. Nå blir vel sikkert dette oppfattes som en "klage" på Taunus, selv om jeg i virkeligheten "forsvarer" bilen i en slik stand den er ment som å være. Men hvis man seriøst vil ha en mere brukervennlig Taunus 1,6, så setter man inn en 2,0is motor og bytter til 2,0 utv. og fem trinns kasse. Med en slik kombinasjon bør bilen gjøre 0-100 på ca 10 sek og samtidig gå lugnt på turtallet.Borti veien her står forresten en 81 mod. Taunus 2,3 GLS med 2,4 V6 motor i. Helt klart en veldig kjørbar kombinasjon i en Taunus. Bilen er rød med mørkebrunt Ghia interiør fra en 79/80 mod. Rimelig sjeldent, så sikler litt på den. Ellers kan jeg ta Granada`n min som et annet konkret eksempel på hvor mye et motorbytte har å si for turtallet når utvekslinga ikke endres. Med 2,9 12V motor, MT75 kasse og utv. 3.45:1 (2,8) blir turtallet på femtegir i 80 km/t 2000 omdr. Og med nøyaktig det samme forholdet, men med 2,9 24V motor, er turtallet nede på 1700 omdr/min. Egentlig litt i det laveste laget, derfor kan det med 24V motor bli riktigere å gå opp til utv. 3.64:1 (2,3). Slik bør turtallet legge seg på ca 2000 omdr. i 80 på femte. Til sammenligning går en original 2,3 på 2300 omdr. i 80 på femte. Uten sammenligning med Taunus forøvrig, bare som et eksempel på det motsatte, altså lavere turtall med samme utv. til tross for større motor. Ellers er det vel å si at det ikke blir noen forsøpling av litt argumentasjon, basert på selvopplevde ting i praksis. Forsøplinga starter fordi småkonger ikke tåler andres meninger enn ens egen... Edited February 16, 2010 by grandisjohn Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
KIB Posted February 16, 2010 Share Posted February 16, 2010 Skjønner at turteller i Taunus er litt uvanlig... og du ser ut til å "glemme" et viktig poeng. Nemlig at en 1,6 med 1,6 utv. og en 2,0 med 2,0 utv. går på ganske nøyaktig det samme turtallet. Og turtallet for begge er ca 2500 omdr. på fjerde i 80 km/t. En 2,0 går altså ikke på lavere turtall enn 1,6 til tross for at den har lavere utv. Er nettopp derfor turtallet øker med 2,0 på 1,6 utv. Nærmere bestemt med ca 500 omdr. og turtallet faller ikke med 500 omdr/min ved å gire fra fjerde til femte. Det er noe alle som har turteller og t9 kasse veit. For å ta et konkret eksempel, så faller turtallet med nøyaktig 300 omdr. når man legger inn femte. Og siden turtallet går opp ca 500 omdr. med 2,0 på 1,6 utveksling, så betyr det i praksis at turtallet blir 200 omdr. høyere med denne kombinasjonen og fem gir, enn med original 1,6 motor og fire gir. Det er realiteten i praksis!SIER IKKE AT DETTE ER NOEN DÅRLIG LØSNING (ops, caps lock gitt), bare at et konstant turtall på 2700 omdr. fort blir litt slitsomt i en 72 mod. Taunus. Og det sier jeg heller ikke for å klage på bilen, men fordi det faktisk er slik. Og hvordan føles da "brukervennligheten" i konstant 100 km/t? Noe å tenke på hvis man har ambisjoner om å følge trafikken med go`vogna. Ellers er vel bensinforbruket en del av brukervennligheten å tenke på. Nå blir vel sikkert dette oppfattes som en "klage" på Taunus, selv om jeg i virkeligheten "forsvarer" bilen i en slik stand den er ment som å være. Men hvis man seriøst vil ha en mere brukervennlig Taunus 1,6, så setter man inn en 2,0is motor og bytter til 2,0 utv. og fem trinns kasse. Med en slik kombinasjon bør bilen gjøre 0-100 på ca 10 sek og samtidig gå lugnt på turtallet.Borti veien her står forresten en 81 mod. Taunus 2,3 GLS med 2,4 V6 motor i. Helt klart en veldig kjørbar kombinasjon i en Taunus. Bilen er rød med mørkebrunt Ghia interiør fra en 79/80 mod. Rimelig sjeldent, så sikler litt på den. Ellers kan jeg ta Granada`n min som et annet konkret eksempel på hvor mye et motorbytte har å si for turtallet når utvekslinga ikke endres. Med 2,9 12V motor, MT75 kasse og utv. 3.45:1 (2,8) blir turtallet på femtegir i 80 km/t 2000 omdr. Og med nøyaktig det samme forholdet, men med 2,9 24V motor, er turtallet nede på 1700 omdr/min. Egentlig litt i det laveste laget, derfor kan det med 24V motor bli riktigere å gå opp til utv. 3.64:1 (2,3). Slik bør turtallet legge seg på ca 2000 omdr. i 80 på femte. Til sammenligning går en original 2,3 på 2300 omdr. i 80 på femte. Uten sammenligning med Taunus forøvrig, bare som et eksempel på det motsatte, altså lavere turtall med samme utv. til tross for større motor. Ellers er det vel å si at det ikke blir noen forsøpling av litt argumentasjon, basert på selvopplevde ting i praksis. Forsøplinga starter fordi småkonger ikke tåler andres meninger enn ens egen... Jeg sliter virkelig med å følge teoriene dine i denne tråden Grandisjohn. Tror du må tenke igjennom dette en gang til... Det som bestemmer turtallet på en motor ved en gitt hastighet er 3 ting. Utvekslingen i girkassa, utvekslingen i bakakselen og rulleomkretsen på dekkene. Om det er en 1,1 liter på 50 hk eller en 4.0 turbo på 500kh som driver dette driverket er revnende likegyldig!! På samme turtall vil bilen ha akkurat samme hastighet!! Når du skiftet motor i granadaen fra 2.8 til 24v er det ikke teknisk mulig at turtallet forandret seg ved samme hastighet hvis du brukte samme girkasse og bakaksel.Det er en to ting som kan ha sjedd for at turtallet ved 80km/t forandret seg og det er at signalet til turtelleren ikke er likt på de to motorene og derfor får du en missvisning på turtelleren... Tilbake til Taunusen som dette egentlig skulle handle om: Hvis du skifter ut en 1.6 liter m/4-trinns gir med en 2.0 liter m/5-trinns gir og 1. til 4. gir har samme utveksling kan ikke det bli noe annet en riktig!! Hvis du har opplevd at dette bytte gjorde bilen mindre kjørbar har det vært noe galt med 2.0 motoren. Ved dette motorbyttet vil du få en sterkere motor som holder NØYAKTIG samme turtall på 1.-4. gir som 1.6 literen i alle hastigheter. Dvs en sprekere bil (mer kjøreglede/brukervennlighet). Pluss at du får et 5.gir som vil senke turtallet på motorvei/landeveis kjøring.. Og skulle trådstarter føle at bilen fremdeles går ved et for høyt turtall på motorveien etter denne ombyggingen kan han jo skifte ut bakakselen til 2.0 i ettertid??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Taunus S Posted February 16, 2010 Share Posted February 16, 2010 (edited) Mye fin teori her ja. Men dra inn de spydige bemerkningene dine er du snill. Hvis du ikke tåler at folk argumenterer, så får du gå å stemme rød valgallianse, i stedet for å skrive på forum. Heisann. Kan berre ikkje la være å pirke i deg, da du har så inforjæv... i problem med å innrømme feil; Rød valgallianse, er dette verkeleg eit politisk parti? Ikkje her i mitt distrikt i allefall. PARTIET RØDT, heiter det her, eller skal du kverulere litt på det også? (dette er jo heilt saklig og på ingen måte forsøpling av tråd? er det vel??). Så siden du har oppnevnt meg som KONGE, KONGEN BEFALER; STOPP! Eg avskriver deg totalt både på bilteknisk og politiske spørsmål! Og for å sitere gutta i RUSTVEKK teamet i cars filmen til små`n "ITTE KJØR SOM BROR MIN" og "ITTE KJØR SOM BROR MIN HELL" Sånn, da var vi vel nede på eit nivå der du kan føle deg heime! Føler at trådstarter treng ein endeleg konklusjon på sitt spørsmål; Hei. Taunus 72 Taunus 1.6L, med 2.0 motor, 5-trinns gearkasse og 4.11.1 utveksling i bakaksel blir heilt topp! Alle er egentlig, (sjølv om ikkje alle kan innrømme dette), enige i at dette vil føre til at du får ein bil som er kvikk og rask på dei 3 første gira, med eit svært bra dreimoment og at den kan virke noko "stressande" på direkte giret, 4.gear, MEN at du på 5.gear vil få ein Taunus, som med dette oppsette vil få eit mindre stressa turtall, enn standar 2.0 med 4 trinns kasse. Videre blir du råda til, av grandisjon, som så vidt meg bekjent ikkje er eller har vert innehaver av ein bil med NOKON av dei omtala oppsetta, til å høyra på folk som veit kva dei snakkar om, også ut i frå eigen eerfaring.Denne erfaringa kan eg trykt skryte på meg å sitte inne med, og som eg har sakt heilt frå starten; DETTE ER PERFEKT! Konklusjon;Så fremt ein, som du sjølv er klar over, kan snakka om brukervennlegheit på ein Taunus i 2010, så er dette veien å gå.du får ein over gjennomsnittet RASK Taunus, som er heilt topp i daglig trafikk og JA, det blir på ALLE MÅTER BEDRE ENN MED ORG: 1.6 MOTOR OG DRIVLINJE. EDIT; ÆÆH, når eg leser litt nærmere på Grandis sine innlegg, ser eg at eg muligens har feiltolka utsagna hansSitat; Ellers er det vel å si at det ikke blir noen forsøpling av litt argumentasjon, basert på selvopplevde ting i praksis. Forsøplinga starter fordi småkonger ikke tåler andres meninger enn ens egen... Ser nå at det er HAN som må væra den som bli omtala av seg sjølv som SMÅKONGE. BEKLAGER eg abbdiserer umidelbart EDIT 2 Sitat KIB; Tilbake til Taunusen som dette egentlig skulle handle om: Hvis du skifter ut en 1.6 liter m/4-trinns gir med en 2.0 liter m/5-trinns gir og 1. til 4. gir har samme utveksling kan ikke det bli noe annet en riktig!! Hvis du har opplevd at dette bytte gjorde bilen mindre kjørbar har det vært noe galt med 2.0 motoren. Ved dette motorbyttet vil du få en sterkere motor som holder NØYAKTIG samme turtall på 1.-4. gir som 1.6 literen i alle hastigheter. Dvs en sprekere bil (mer kjøreglede/brukervennlighet). Pluss at du får et 5.gir som vil senke turtallet på motorvei/landeveis kjøring.. Og skulle trådstarter føle at bilen fremdeles går ved et for høyt turtall på motorveien etter denne ombyggingen kan han jo skifte ut bakakselen til 2.0 i ettertid??? VELDIG BRA KIB. Mest fornuftige og saklige i denne tråden på LENGE! Da er vel dette temaet bra utdebatert og besvart så da kan vel denne tråden, (muligens med fordel? før det tar heilt av), stenges.. Edited February 16, 2010 by Taunus S Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted February 16, 2010 Share Posted February 16, 2010 (edited) Jeg sliter virkelig med å følge teoriene dine i denne tråden Grandisjohn. Tror du må tenke igjennom dette en gang til. Når du skiftet motor i granadaen fra 2.8 til 24v er det ikke teknisk mulig at turtallet forandret seg ved samme hastighet hvis du brukte samme girkasse og bakaksel.Det er en to ting som kan ha sjedd for at turtallet ved 80km/t forandret seg og det er at signalet til turtelleren ikke er likt på de to motorene og derfor får du en missvisning på turtelleren... Ja, jeg tenker så det knaker. kan jeg virkelig ha tatt så feil altså? Gud bevare meg vel... Men dette med misvisning av turtallet.. høres ikke usannsynlig ut det, så kan godt være du har rett. Men i forbindelse med oppkobling av datasprut har jeg koblet om turtelleren. På original 24V motorstyring henter den signalet fra Edis6 modulen, men nå er den i stedet koblet til Emerald ecu. Men turtelleren viser fortsatt nøyaktig det samme. 1700 omdr/min i 80 km/t på femte. Finns det noen forklaring på det? Hmmm... får turtelleren signalet fra veivakselsensoren? Den er jo også koblet til Edis6 modulen, men i likhet med turteller koblet over til Emerald ecu. Åsså overfører ecu signalet fra veivakselsensoren til driver utgangene for turteller, i tillegg til coilen, slik at signalet til turteller fortsatt kommer fra den samme sensoren med samme visningen, eller misvisningen om du vil? Er det i så fall mulig å kalibrere turtelleren til å vise riktig? Ellers sitter jeg med et inntrykk av at Taunuskongen ble mye mobbet på skolen. Mannen bærer jo seg ad som en hyperaktiv åtteåring som for første gang i sitt liv har fått rett.. Edited February 16, 2010 by grandisjohn Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.3 GL Posted February 16, 2010 Share Posted February 16, 2010 det er nok mulig at du har tatt såpass feil. men det er jo lov:) for å forklare det på verdens simpleste måte.hvis du og kompisen din har to helt like sykler og sykler i det samme giret og i den samme farten vil jo beinene deres ha den samme farten selvom han er sterkere eller større en deg. litt logisk tenking føler jeg. og jeg må si at jeg støtter Taunus S i alt han har sagt(sett bort i fra kranglingen) Taunus med 2.0 og 1.6 utveksling er drit gøy. og får du en femtrinns på den så er den en nydelig bruksbil med greit forbruk forholdsvis lite støy og mye morro på kjøpet. og hvis det enda bråker mye så får man kjøpt lydisolering. Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd Link to comment Share on other sites More sharing options...
pornobob Posted February 16, 2010 Share Posted February 16, 2010 Jeg er helt enig med Taunus S og 2,3gl og KIB i dems utaler om utveksling. Av erfaring har jeg hatt taunus med to liter motor,kasse og 1,6 bakaksling.(4,11 utveksling). Jeg har aldri kjørt noe så morsomt noensinne. spinner på 1,2,3 uten problem med brede hjul. Har tenkt og konvertere 2 liter og 5 trinns i taunus stven min.(bruksbilen). Stå på Taunus S. Både du og jeg veit du har rett. Stian Solheim Gullen. Kanadaveien. 3520 Jevnaker. Epost: pornobob_bravo2@yahoo.no. Tlf:+4799121095/+4761314228. Link to comment Share on other sites More sharing options...
to far gone Posted February 16, 2010 Share Posted February 16, 2010 (edited) Ja, jeg tenker så det knaker. kan jeg virkelig ha tatt så feil altså? Gud bevare meg vel... Men dette med misvisning av turtallet.. høres ikke usannsynlig ut det, så kan godt være du har rett. Men i forbindelse med oppkobling av datasprut har jeg koblet om turtelleren. På original 24V motorstyring henter den signalet fra Edis6 modulen, men nå er den i stedet koblet til Emerald ecu. Men turtelleren viser fortsatt nøyaktig det samme. 1700 omdr/min i 80 km/t på femte. Finns det noen forklaring på det? Hmmm... får turtelleren signalet fra veivakselsensoren? Den er jo også koblet til Edis6 modulen, men i likhet med turteller koblet over til Emerald ecu. Åsså overfører ecu signalet fra veivakselsensoren til driver utgangene for turteller, i tillegg til coilen, slik at signalet til turteller fortsatt kommer fra den samme sensoren med samme visningen, eller misvisningen om du vil? Er det i så fall mulig å kalibrere turtelleren til å vise riktig? Ellers sitter jeg med et inntrykk av at Taunuskongen ble mye mobbet på skolen. Mannen bærer jo seg ad som en hyperaktiv åtteåring som for første gang i sitt liv har fått rett.. slik gjør man når man tar feil : JEG TOK FEIL ...... så innrømme man feilen uten tåkeprat man vaser det ikke vekk hehe Edited February 16, 2010 by to far gone HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL Link to comment Share on other sites More sharing options...
KIB Posted February 19, 2010 Share Posted February 19, 2010 Ja, jeg tenker så det knaker. kan jeg virkelig ha tatt så feil altså? Gud bevare meg vel... Men dette med misvisning av turtallet.. høres ikke usannsynlig ut det, så kan godt være du har rett. Men i forbindelse med oppkobling av datasprut har jeg koblet om turtelleren. På original 24V motorstyring henter den signalet fra Edis6 modulen, men nå er den i stedet koblet til Emerald ecu. Men turtelleren viser fortsatt nøyaktig det samme. 1700 omdr/min i 80 km/t på femte. Finns det noen forklaring på det? Hmmm... får turtelleren signalet fra veivakselsensoren? Den er jo også koblet til Edis6 modulen, men i likhet med turteller koblet over til Emerald ecu. Åsså overfører ecu signalet fra veivakselsensoren til driver utgangene for turteller, i tillegg til coilen, slik at signalet til turteller fortsatt kommer fra den samme sensoren med samme visningen, eller misvisningen om du vil? Er det i så fall mulig å kalibrere turtelleren til å vise riktig? Feilen kan ligge i forskjellen på signalene. På 2.8'en fikk turtelleren signalet fra styrepulsen til coilen (jordingspuls), nå kommer signalet fra BOA/Emerald styreheten som igjen får signal fra veivsensoren. Om det første signalet er analogt mens det nye er digitalt tør jeg ikke si, men det er uansett forskjell på signalene. Det er derfor kun noen av V6 turtellerne virker når man setter BOA i Caprien.. Det er kun den nyeste utgaven av turteller som klarer å "lese" begge typer signal.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted February 20, 2010 Share Posted February 20, 2010 Feilen kan ligge i forskjellen på signalene. På 2.8'en fikk turtelleren signalet fra styrepulsen til coilen (jordingspuls), nå kommer signalet fra BOA/Emerald styreheten som igjen får signal fra veivsensoren. Om det første signalet er analogt mens det nye er digitalt tør jeg ikke si, men det er uansett forskjell på signalene. Det er derfor kun noen av V6 turtellerne virker når man setter BOA i Caprien.. Det er kun den nyeste utgaven av turteller som klarer å "lese" begge typer signal.. Har egentlig ikke annet å tilføye enn at jeg med sikkerhet kan si at turtelleren i bilen min ikke viser 5-600 omdr. for lite. Slikt noe merkes. Dessuten stemmer turtallsvisningen med satt turtallsperre i sprutet, som er på 6400 omdr. Telleren viser 6400 omdr. når sperra nås. Og turtelleren viser som nevnt 1700 omdr/min på femtegir i 80 km/t med 24V motor, MT75 kasse og utv. 3.45:1 Så at et motorbytte påvirker turtallet både den ene og andre veien er jeg fremdeles like sikker på. Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.3 GL Posted February 20, 2010 Share Posted February 20, 2010 det er jo umulig. en motor er en motor uansett hvor stor eller liten den er. som nevnt tidligere så har det ingenting å si hvem som sykler på sykkelen. i samme gir med samme fart vil dine bein gå like fort som mine helt uavhengig av vår størrelse. skjønner? en omdreining er en omdreining uansett. bruk huet nå. klarer du å skifte en motor så klarer du å forstå at du har feil akkurat nå Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd Link to comment Share on other sites More sharing options...
scorpio2,9i Posted February 20, 2010 Share Posted February 20, 2010 må si meg enig med 2,3 gl, dette ær jo logisk;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted February 20, 2010 Share Posted February 20, 2010 (edited) En Granada 2,3 med 3,64:1 utv. og en Granada 2,8 med 3,45:1 i utveksling har nøyaktig det samme turtallet i 80 km/t på femtegir. En 2,8 har altså det samme turtallet som en 2,3 til tross for lavere utveksling. Det er faktisk en kjensgjerning. Så hva er logisk da, når en 2,8 får utv. 3,64:1? Jo, veivakselen (les: turtallet) vil få en høyere hastighet selv om bilens fart er den samme. Kan sammenlignes med å dreve en moped. Setter man på et større drev bak økes turtallet i samme hastighet som tidligere. Det samme skjer ved å sette på mindre drev foran, og man får en moped som akselerer raskere. Edited February 20, 2010 by grandisjohn Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.3 GL Posted February 20, 2010 Share Posted February 20, 2010 nå sier du jo imot deg sjøl. først sier du att de har samme turtall ved ulik utveksling for å så si at det blir forskjellig ved endring av utveksling. to motorer(uavhengig av størrelse) har samme hastighet ved et gitt turtall hvis utvekslingen er den samme uansett hva du sier. tenk deg om litt mer enn to ganger nå før du skriver neste gang Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted February 20, 2010 Share Posted February 20, 2010 (edited) nå sier du jo imot deg sjøl. først sier du att de har samme turtall ved ulik utveksling for å så si at det blir forskjellig ved endring av utveksling. to motorer(uavhengig av størrelse) har samme hastighet ved et gitt turtall hvis utvekslingen er den samme uansett hva du sier. tenk deg om litt mer enn to ganger nå før du skriver neste gang Forstår du ikke hva jeg skriver? Er du uenig i at en 2,3 med 3,64: utv. og en 2,8 med 3,45: utv. går på det samme turtallet i samme gir i samme hastighet? Det er ingenting å være uenig i, fordi det er en kjensgjerning at det er slik. Og hvordan kan turtallet da fortsatt være likt på 2,3 og 2,8 når begge får utv. 3,64:1? Edited February 20, 2010 by grandisjohn Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Taunus S Posted February 20, 2010 Share Posted February 20, 2010 En Granada 2,3 med 3,64:1 utv. og en Granada 2,8 med 3,45:1 i utveksling har nøyaktig det samme turtallet i 80 km/t på femtegir. En 2,8 har altså det samme turtallet som en 2,3 til tross for lavere utveksling. Det er faktisk en kjensgjerning. Så hva er logisk da, når en 2,8 får utv. 3,64:1? Jo, veivakselen (les: turtallet) vil få en høyere hastighet selv om bilens fart er den samme. Kan sammenlignes med å dreve en moped. Setter man på et større drev bak økes turtallet i samme hastighet som tidligere. Det samme skjer ved å sette på mindre drev foran, og man får en moped som akselerer raskere. Me er enige om at 5. gear har 0.82 i utveksling? Formel; bakaksel utveksling x gear utveksling = slutt-utveksling bakaksel utveksling 3,64 x 0.82 = 2.98bakaksel utveksling 3,45 x 0.82 = 2.89 Teoretisk MARGINAL forskjell på turtal? ; JA - MERKBAR PRAKTISK forskjell? NEPPE. Som KIB skriver; "Det som bestemmer turtallet på en motor ved en gitt hastighet er 3 ting. Utvekslingen i girkassa, utvekslingen i bakakselen og rulleomkretsen på dekkene. Om det er en 1,1 liter på 50 hk eller en 4.0 turbo på 500kh som driver dette driverket er revnende likegyldig!! På samme turtall vil bilen ha akkurat samme hastighet!!" Kanskje på tide å forlate ei synkende skute?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.3 GL Posted February 20, 2010 Share Posted February 20, 2010 (edited) jo. jeg forstår at du først skriver at de har likt turtall ved lik hastighet tross ulik utveksling(som ikke stemmer) for å så skrive at 2.8 får høyere turtall ved bytte til lavere utveksling(som faktisk stemmer) du snakker jo totalt imot deg selv ser du ikke det. ta en kalkulator å regn på det da. nå veit ikke jeg hvordan man regner ut dette for å få de svarene vi søker men hvis vi ganger 3.64 med 80 får vi 291,2 og hvis vi ganger 3,45 med 80 får vi 276 hvilket indikerer at det du hevder ikke kan være mulig. SÅNN ER DET BARE. innse det nå da. edit: Taunus S var før med et kjempebra svar:) Edited February 20, 2010 by 2.3 GL Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Taunus S Posted February 20, 2010 Share Posted February 20, 2010 (edited) Forstår du ikke hva jeg skriver? Er du uenig i at en 2,3 med 3,64: utv. og en 2,8 med 3,45: utv. går på det samme turtallet i samme gir i samme hastighet? Det er ingenting å være uenig i, fordi det er en kjensgjerning at det er slik. Og hvordan kan turtallet da fortsatt være likt på 2,3 og 2,8 når begge får utv. 3,64:1? ÆÆh JA!!!????? Tenk over spørsmålet ditt til sist; Når ein 2.3 og ein 2.8 har LIK BAKAKSELUTVEKSLING, (3.64 x 0.82 = 2.98), får dei, heilt KOREKT!!, likt turtall. UAVHENGIG AV MOTORVOLUM!!!! Still det spørsmålet til deg sjølv, ikkje til oss andre som har skjønt det!!! Edited February 20, 2010 by Taunus S Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted February 20, 2010 Share Posted February 20, 2010 jo. jeg forstår at du først skriver at de har likt turtall ved lik hastighet tross ulik utveksling(som ikke stemmer) for å så skrive at 2.8 får høyere turtall ved bytte til lavere utveksling(som faktisk stemmer) du snakker jo totalt imot deg selv ser du ikke det. ta en kalkulator å regn på det da. nå veit ikke jeg hvordan man regner ut dette for å få de svarene vi søker men hvis vi ganger 3.64 med 80 får vi 291,2 og hvis vi ganger 3,45 med 80 får vi 276 hvilket indikerer at det du hevder ikke kan være mulig. SÅNN ER DET BARE. innse det nå da. edit: Taunus S var før med et kjempebra svar:) Hvor er det jeg skriver at 2,8 får høyere turtall ved bytte til lavere utveksling?? Ved å nekte for at en 2,3 med 3.64:1 utv. og en 2,8 med 3.45:1 utv. går på samme turtall så nekter du faktisk på en kjensgjerning. Og da er du også uenig i regnestykket til taunuskongen, men alikevel mener du at svaret hans er "kjempebra". Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Taunus S Posted February 20, 2010 Share Posted February 20, 2010 En Granada 2,3 med 3,64:1 utv. og en Granada 2,8 med 3,45:1 i utveksling har nøyaktig det samme turtallet i 80 km/t på femtegir. En 2,8 har altså det samme turtallet som en 2,3 til tross for lavere utveksling. Det er faktisk en kjensgjerning. Så hva er logisk da, når en 2,8 får utv. 3,64:1? Jo, veivakselen (les: turtallet) vil få en høyere hastighet selv om bilens fart er den samme. Kan sammenlignes med å dreve en moped. Setter man på et større drev bak økes turtallet i samme hastighet som tidligere. Det samme skjer ved å sette på mindre drev foran, og man får en moped som akselerer raskere. Nå er det nokre år siden eg kjørte moped, men eg meiner då bestemt at med "dreva" knallerta`ne våre for å forandre dreimoment. Lite drev forran + stort bake = Bra drag - liten toppfart, Stort drev forran + lite bake = Null bunndrag - "Høg" toppfart.Altså; Samme motorvolum, likt turtall i samme hastighet, men forskellig dreimoments kurve. Trur du blandar dreimoment og turtall litt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted February 20, 2010 Share Posted February 20, 2010 [/b] ÆÆh JA!!!????? Tenk over spørsmålet ditt til sist; Når ein 2.3 og ein 2.8 har LIK BAKAKSELUTVEKSLING, (3.64 x 0.82 = 2.98), får dei, heilt KOREKT!!, likt turtall. UAVHENGIG AV MOTORVOLUM!!!! Still det spørsmålet til deg sjølv, ikkje til oss andre som har skjønt det!!! Hvordan kan turtallet på disse fortsatt være likt med lik utveksling, når faktum er at de går likt med ulik utveksling? 2,8 går likt med 2,3 med lavere utveksling. Er jo nettopp derfor utvekslinga på disse er ulik som originalt. Begge er utvekslet til å gå på ca 2200-2300 omdr/min i 80 km/t på femtegir. Og for å få til det må 2,8 ned på 3,45:1 i utveksling kontra 3.64:1 på 2,3 Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Taunus S Posted February 20, 2010 Share Posted February 20, 2010 Hvordan kan turtallet på disse fortsatt være likt med lik utveksling, når faktum er at de går likt med ulik utveksling? 2,8 går likt med 2,3 med lavere utveksling. Er jo nettopp derfor utvekslinga på disse er ulik som originalt. Begge er utvekslet til å gå på ca 2200-2300 omdr/min i 80 km/t på femtegir. Og for å få til det må 2,8 ned på 3,45:1 i utveksling kontra 3.64:1 på 2,3 HÆ,HÆ,HÆ! Eg ler så eg dauer! Korleis KAN det være ulikt turtall med lik utveksling?? Varierer dei frå 2200-2300 o/min. i 80 km/t HA,HA,HA,HA!! Dersom du meiner mellom 2200 og 2300 o/min. så kan vel det stemma at skilnaden på 2.98 og 2.89 utveksling kan gje ca et slikt utslag på turtallet. Ynskuld meg men trekk hode ut av ræva! HÆ,HÆ,HÆ!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted February 20, 2010 Share Posted February 20, 2010 (edited) HÆ,HÆ,HÆ! Eg ler så eg dauer! Korleis KAN det være ulikt turtall med lik utveksling?? Varierer dei frå 2200-2300 o/min. i 80 km/t HA,HA,HA,HA!! Dersom du meiner mellom 2200 og 2300 o/min. så kan vel det stemma at skilnaden på 2.98 og 2.89 utveksling kan gje ca et slikt utslag på turtallet. Ynskuld meg men trekk hode ut av ræva! HÆ,HÆ,HÆ!!! Ok, så du nekter altså for at en 2,3 med standard 3.64 utv. og en 2,8 med standard 3.45 utv. begge går med 2200-2300 omdr. på femtegir i 80 km/t? I så fall blir diskusjonen håpløs fordi det nektes på kjensgjerninger. Edited February 20, 2010 by grandisjohn Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now