Jump to content

Motor i 72 Taunus 1,6L


Guest Type_p10

Recommended Posts

Ikkje overdrive noko som helst du! Keep it simpel, keep it clean! Du får gje ein lyd om du treng/lurer på noko.

Finnes det meste, frå biler og deler til brosjyrer og litteratur.

 

EDIT; Mørk el lys grønn? Brunt int, reknar eg med? BILDER TALAR FOR SEG SJØLV!

Edited by Taunus S
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 159
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Type_p10

Nei vil helst holde den "original" men har fått tak i noen gamle alu felger (fra 1970-80) som passer. så er det da at bilen må bli meir brukervenlig ref-> motor, gir spørsmål. har allerede eit kjt til som suger nok kr og tid...

Link to comment
Share on other sites

Sjå der var det bilder jaa!! :D

Har jo ei 72 stv. ståande eg, med samme farge inni g utenpå!!

Hmm! 1.6 L? Den har da vitterlig hjulbuelister, dette er XL/GXL stæsj. Men er jo standar grill.

Felger ja!! breie 13" 70 talls felger er yber kult og eit must!! Høyres ut som du er på fin kurs!

 

Senk, 13", GT/gxl grill og lykter+instrumentering, kvite blinkers, svart mellom baklykter, ditt påtenkte motor/drivlinje oppsett, KAN IKKJE BLI FEIL det! :wub:

Edited by Taunus S
Link to comment
Share on other sites

Guest Type_p10

ja då har du kanskje noko interiør ting eg treng.

Ja har fått det der med listene før og. det er og litt anna som skurrer. er ein bryter i dashen som tydligvis ikkje er til noko. ein her oppe meinte det kanskje var automat før og det var overdrive knapp??

 

Ja den er senket 40/40 nå...

Edited by Type_p10
Link to comment
Share on other sites

Husker bror min d.e. pusset opp en slik for mange herrens år siden. Var en 71 mod. coupe. Ble hvit med svart "vinyltak". Original 1,6 som det ble satt 2,0 i, og bilen ble kjøreteknisk ødelagt. Gøyalt? på ingen måte! Kjørte med den slik i ett års tid ca, og etter at det ble byttet til 1,6 igen var ikke bilen til å kjenne igjen.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

ja då har du kanskje noko interiør ting eg treng.

Ja har fått det der med listene før og. det er og litt anna som skurrer. er ein bryter i dashen som tydligvis ikkje er til noko. ein her oppe meinte det kanskje var automat før og det var overdrive knapp??

 

Ja den er senket 40/40 nå...

 

Sitter bryter over kassetspiller ca. og har eit symbol som kan likne på et 4x4 symbol på ein merkelig måte, med god fantasi? Er i tilfelle ein "bremsekrets tester", holder du denne nede skal den røde lampen like i nærheten lyse! Da indikerer det at varselet for krets feil er ok.

Link to comment
Share on other sites

Husker bror min d.e. pusset opp en slik for mange herrens år siden. Var en 71 mod. coupe. Ble hvit med svart "vinyltak". Original 1,6 som det ble satt 2,0 i, og bilen ble kjøreteknisk ødelagt. Gøyalt? på ingen måte! Kjørte med den slik i ett års tid ca, og etter at det ble byttet til 1,6 igen var ikke bilen til å kjenne igjen.

 

Ja, då veit ikkje eg ka bror din sulla med! Ta deg ei pota! 1.6`n er knapt teneleg som båt anker!

1.6 GT`n med 88 HK er morsom, kunn turtall, ingen bunndrag! Raskere i aksen enn standar 2.0 ohc men, med det omtalte oppsette her får du aksen til GT og toppfart til 2.0, det essensielle her er 5 trinns kassa, uten den, JA, kanske nevrotisk å kjøre i lengda!

Edited by Taunus S
Link to comment
Share on other sites

ja då har du kanskje noko interiør ting eg treng.

Ja har fått det der med listene før og. det er og litt anna som skurrer. er ein bryter i dashen som tydligvis ikkje er til noko. ein her oppe meinte det kanskje var automat før og det var overdrive knapp??

 

Ja den er senket 40/40 nå...

 

Om bilen er ombygd til automat kan du se av hullet til girstanga. Er hulllet firekantet så har den opprinnelig hatt automat. Bryteren på dashboardet er uansett ikke til overdrive. Taunusen var nok ikke så avansert..

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

ja det var det eg kom frem til etter mye tenking... men ka e de for ein ting då? ekstrautsyr det kanskje..

 

Nei,nei! Standar på alle modeller frå 70-73. Finn den også på 74-82, da ligger den heilt ute på v.s. på undesiden av dash. Da er den kombinert bryter og lampe. Den er rett og slett ein brytar for å teste at lampen som varslar bremse(krets) feil er i orden!

Har bløffa fleire naive skjeler med at dette var bryteren for den elektriske innkoplinga av 4x4 :D :D .

Link to comment
Share on other sites

Guest Type_p10
Om bilen er ombygd til automat kan du se av hullet til girstanga. Er hulllet firekantet så har den opprinnelig hatt automat. Bryteren på dashboardet er uansett ikke til overdrive. Taunusen var nok ikke så avansert..

 

 

nei som taunus s sa her.. så er det sånn bremsekrets teste sak

Link to comment
Share on other sites

Ja, då veit ikkje eg ka bror din sulla med! Ta deg ei pota! 1.6`n er knapt teneleg som båt anker!

1.6 GT`n med 88 HK er morsom, kunn turtall, ingen bunndrag! Raskere i aksen enn standar 2.0 ohc men, med det omtalte oppsette her får du aksen til GT og toppfart til 2.0, det essensielle her er 5 trinns kassa, uten den, JA, kanske nevrotisk å kjøre i lengda!

 

Bror min suller nok ikke så mye han, serru! Ta deg ei pota??

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Bror min suller nok ikke så mye han, serru! Ta deg ei pota??

 

TA EN POTET :lol: Nei, nei. kjenner ikkje bror din eg. Men eg suller fælt. Men at ein ubrukelig Taunus med 1.6 motor blir meir ubrukelig med ein 2.0 motor, ja så fælt har eg aldrig sulla! :D

Vel, nå er det kveld for små barn. Arbeidsdagen startar 05.30.

ADIOS!

Stå på! Morro med Taunus! Gammle 74 1.3`n min er jo kommen at i bygde og ser eg!

Link to comment
Share on other sites

Bror min suller nok ikke så mye han, serru! Ta deg ei pota??

 

 

enig med taunus s her og ... fins knapt noe bedre leke bil enn taunus 2.0 med 1.6 drivverk

at bilen skulle foringes av å sette i en 2.0 da må man ha tullet med noe, eller så var bilen så løen at den burde holde seg under 80 .

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

enig med taunus s her og ... fins knapt noe bedre leke bil enn taunus 2.0 med 1.6 drivverk

at bilen skulle foringes av å sette i en 2.0 da må man ha tullet med noe, eller så var bilen så løen at den burde holde seg under 80 .

 

Er ikke uenig i det jeg heller, men nå er det ikke en lekebil trådstarter er ute etter, eller?

Angående den nevnte bilen til bror min.. som nevnt er dette mange herrens år siden. Derfor var standarden noe høyere enn hva som er tilfellet på Taunuser flest i dag. Var vel nettopp derfor den ble så tyst og fin med riktig utveksling til motoren.

 

Forøvrig svarer jeg bare på det trådstarter spør om, nemlig at han vil ha litt mere brukervennlighet. Og da er enkelt og greit ikke 2,0 med 1,6 utveksling veien å gå, da det i dette tifellet vil virke mot hensikten.

 

Det samme med en Consul coupe jeg selv hadde på samme tiden. Forresten min aller første bil. Også den pusset opp hvit med svart vinyl. Var originalt en 1,7 som ble satt 2,3 motor i. Dessverre ubrukbart til annet enn leking viste det seg, noe som blir litt slitsomt i lengden. Men så klart, hvis man fortsatt tenker som en ukritisk 18 åring, så er slikt noe sikkert grisetøft..

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke uenig i det jeg heller, men nå er det ikke en lekebil trådstarter er ute etter, eller?

Angående den nevnte bilen til bror min.. som nevnt er dette mange herrens år siden. Derfor var standarden noe høyere enn hva som er tilfellet på Taunuser flest i dag. Var vel nettopp derfor den ble så tyst og fin med riktig utveksling til motoren.

 

Forøvrig svarer jeg bare på det trådstarter spør om, nemlig at han vil ha litt mere brukervennlighet. Og da er enkelt og greit ikke 2,0 med 1,6 utveksling veien å gå, da det i dette tifellet vil virke mot hensikten.

 

Det samme med en Consul coupe jeg selv hadde på samme tiden. Forresten min aller første bil. Også den pusset opp hvit med svart vinyl. Var originalt en 1,7 som ble satt 2,3 motor i. Dessverre ubrukbart til annet enn leking viste det seg, noe som blir litt slitsomt i lengden. Men så klart, hvis man fortsatt tenker som en ukritisk 18 åring, så er slikt noe sikkert grisetøft..

 

hehe:-) jepp ser den men her er det jo snakk om en 5 trinns kasse i tillegg og bilen med en is motor og 5 gir blir brukervennelig , hvis ikke er komponetene i dårlig stand . Var at brukervenneligheten gikk rett vest med 2l motor jeg hadde problem med å svelge etter å ha hatt flere slike selv med det jeg vil kalle godt resultat .Med norges grisetøffe veinett trenge man ikke mye overdrive til vanlig . Men skulle man være i den sitvasjonen at man bor nærme oslo og skal ut på motorveien hver dag så klart noe annet er å foretrekke .

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

hehe:-) jepp ser den men her er det jo snakk om en 5 trinns kasse i tillegg og bilen med en is motor og 5 gir blir brukervennelig , hvis ikke er komponetene i dårlig stand . Var at brukervenneligheten gikk rett vest med 2l motor jeg hadde problem med å svelge etter å ha hatt flere slike selv med det jeg vil kalle godt resultat .Med norges grisetøffe veinett trenge man ikke mye overdrive til vanlig . Men skulle man være i den sitvasjonen at man bor nærme oslo og skal ut på motorveien hver dag så klart noe annet er å foretrekke .

 

Turtallet på fjerdegir med toliter/1,6 utv. blir på ca 3000 omdr/min i 80 km/t. selvsagt helt uavhengig av motorens/bilens tilstand. Så kan man jo diskutere hvor brukervennlig det føles i en 72 mod. Ford Taunus ved kjøring etter vanlig vei. Og som jeg skriver i den første posten min i dette innlegget: "OK, det hjelper med fem trinns kasse". Men ikke mer enn at det veier opp for motorbyttet uten å endre utveksling.

Forøvrig har fjerdegiret på Taunus kassa utv. 1.00:1 og femtegiret på t9 til 2,0/2,3 har 0.816:1 (0.825:1 på 2,8).

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Turtallet på fjerdegir med toliter/1,6 utv. blir på ca 3000 omdr/min i 80 km/t. selvsagt helt uavhengig av motorens/bilens tilstand. Så kan man jo diskutere hvor brukervennlig det føles i en 72 mod. Ford Taunus ved kjøring etter vanlig vei. Og som jeg skriver i den første posten min i dette innlegget: "OK, det hjelper med fem trinns kasse". Men ikke mer enn at det veier opp for motorbyttet uten å endre utveksling.

Forøvrig har fjerdegiret på Taunus kassa utv. 1.00:1 og femtegiret på t9 til 2,0/2,3 har 0.816:1 (0.825:1 på 2,8).

 

UFFAMEG!

 

Dersom du legg 100% KJØREKOMFORT i BRUKERVENNLIGHET, ja da er vel TAUNUS neppe veien å gå i 2010!!

 

For MEG er BRUKERVENNLIGHEIT på Taunus i 2010 ein bil som har eit HØGT dreimoment, samt kan gje eit NORMALT turtallsområde på grei landevegs fart, med andre ord KJØREGLEDE.

 

Det er akkurat dette får du med kombinasjonen 2.0 motor, 1.6 bakaksel og 5 TRINNSGEARKASSE!!!!

 

Har sjølv kjørt med 2.0 motor og 1.6 aksel og 5 trinnskasse på kryss og tvers i Norge samt ein og anna tur til Sverige OG DET ER HEILT TOPP TURTALSMESSIG!

Har også hatt ORGINALE standar 2.0 utgaver med rett motor og utveksling, samt orginal 4 trinns kasse, dette resulterer i at du STADIG leiter etter 5.gear p.g.a. for HØGT Turtall..

Har også hatt Taunus med 2.0i motor, 5 trinns kasse og 2.0 utveksling, vilket førte til at 5 gir skjelden blei brukt, (for så vidt litt det samme på min Skoda 1.9 TDI med 6 trinns kasse, det blir SKJELDENT brukt).

 

SÅ med det omtala motor/drivlinje oppsett har du, i mine auger, ut i frå mine eigen erfaringer, den PERFEKTE, samt BRUKSVENNLIGE TAUNUS. Den er kvikk og rapp, samt at den kan kjøres NORMALT på landeveg.

 

Standar 1.6 Taunus ER ubehagelig i dagens trafikk, i særlig høgare hastighet enn 80 km/t. p.g.a. TURTALL, samt at den er DAU!!

 

Grandiosa JON; Les litt her, så fårstår du kanskje kva eg vil fram til!

 

7. GIR-TRIMMING:

 

 

Hittil har vi kun snakket om motorens dreiemoment/akselerasjons-potensiale, men det er jo bilens totale dreiemoment på drivhjulene som er avgjørende for hvordan akselerasjonen på veien blir til slutt i praksis, dvs. motorens dreiemoment x gearkassens utveksling/er x bakaksel-utveksling x hjuldiameter.

 

 

Hvor fort vi klarer å akselerere bilen, avhenger så av hvor stort totalt dreiemoment på drivhjula vi har i forhold til ”akselerasjons-motstanden” vi møter; og denne motstanden består hovedsaklig av vekt, luft-motstand, og rulle-motstand.

 

 

(Ellers spiller også det utenforliggende forholdet dekk-feste/grep inn i bildet, liksom de rene kjøreferdighetene mht. optimal utnyttelse av motorens dreiemoment under akselerasjonen; men dette er noe vi holder utenfor her).

 

 

I vårt tilfelle konsentrer vi oss kun om det vi lettest kan påvirke i praksis, og bortsett fra motoren, står vi da igjen med girkasse-utvekslingen, og bakaksel-utvekslingen.

 

 

Og merk deg herved at det er få ting som til de grader kan forbedre bilens dreiemoment og akselerasjon som det å ”gir-trimme” (i første rekke mht. bak-aksel-utvekslingen).

 

 

Sitat Lingenfelter:

 

 

”Transmission and rear end gir ratios have a significant impact on engine component decisions. A good example of this is camshaft selection charts that emphasize cruising rpm, basing, in part, a cam profile on gear ratios”.

 

 

Det er nemlig så at om du enten øker motorens dreiemoment med f.eks. 20 % over hele turtalls-området (med f.eks. en kompressor som gir 20 % mer stempeltrykk, eller 20 % lengre veiv-arm), eller setter inn 20 % numerisk høyere utvekslinger i alle gir i girkassa, eller lar bak-akselen få 20 % numerisk høyere utveksling; så gir alle 4 alternativene (hver for seg) 20 % mer dreiemoment på bak-hjulene, og tilsvarende forbedret akselerasjon !

 

 

Av alle disse alternativene er det vanligvis enklest og rimeligst å skifte bak-aksel-utvekslingen (kronhjul og pinjong), og fordelen her blir da at økningen blir %-vis like stor i alle gir/turtall ! (det å skifte gir i gir-kassa er vanligvis så dyrt og komplisert at det ikke er aktuelt i vårt tilfelle, og som regel må man skifte til en helt annen kasse).

 

 

Det må poengteres at gevinsten ved skifte av bak-aksel-utveksling (selvsagt) vil bli særlig formidabel i tilfeller hvor bilen fra før har en nokså ”lat” utveksling.

 

 

Har bilen en bak-aksel-utveksling på f.eks. 2.73, og du skifter til 3.27 så gir det hele 20 % mer dreiemoment (akselerasjons-kraft) på bakhjula uansett turtall !

 

 

Og det, folkens, er som nevnt det samme som om du mht. motoren hadde satt på en kompressor, eller mye lengre (20 %) veiv-arm (slaglengde), og dermed økt motorens dreiemoment 20 % over hele turtalls-registeret fra f.eks. 400 Nm til 480 Nm !

 

 

Men ”bivirkningen” for de med 3-trinns auto-kasser og numerisk høyt 4. gir på manuelle, er at bilen nå får tilsvarende prosent lavere topphastighet gjennom girene (og tilsvarende prosent høyere turtall ved samme hastighet som før), hvilket fører til at man kan havne på litt ”masete” høye turtall rundt cruise-hastighet (ca. 80-100 på landeveien), for vårt eksempel vil det altså bli 20 % høyere turtall.

 

 

Dette kan imidlertid fikses ved at man skifter til kasse med et ekstra gir (over-gir) for mer behagelig cruise-turtall på hovedveiene (om man ferdes ofte der).

 

 

NB FELLE: Ikke overdriv med reneste ”racing-utvekslingen” (ca. 3.73-4.11 eller høyere) på bak-akselen dersom du bruker bilen ofte på landeveien og ikke har over-gir som kan senke turtallet til et mer behagelig nivå, for 3-3500 o/m (og over) ved 80-90 km/t kan gå på ”nervene” i lengden, selv for nokså ”racing-inspirerte” folk.

 

 

Og for mye ”racing-utveksling” er ekstra u-gunstig å kombinere med en motor som gir mest effekt ved lavere og middels turtall, da hastighets-områder (og tidspunktet) blir kortere før man må skifte til høyere gir (i praksis betyr det at mer hyppigere (”stressende”) giringer ofte blir nødvendig.

 

Link til kilde;

 

http://74.125.77.132/search?q=cache:yXKhig...=clnk&gl=no

Link to comment
Share on other sites

Guest Type_p10

Hm.. int lesing.

 

Ja det er vel å ta litt i å sei at brukervennligheten skal være på høyde med det ein tenker på i dag, men det er jo for å kunne bruke bilen til daglig.. det er jo taunus og den er jo fra 72 uansett

Link to comment
Share on other sites

UFFAMEG!

 

Dersom du legg 100% KJØREKOMFORT i BRUKERVENNLIGHET, ja da er vel TAUNUS neppe veien å gå i 2010!!

 

For MEG er BRUKERVENNLIGHEIT på Taunus i 2010 ein bil som har eit HØGT dreimoment, samt kan gje eit NORMALT turtallsområde på grei landevegs fart, med andre ord KJØREGLEDE.

 

Det er akkurat dette får du med kombinasjonen 2.0 motor, 1.6 bakaksel og 5 TRINNSGEARKASSE!!!!

 

Har sjølv kjørt med 2.0 motor og 1.6 aksel og 5 trinnskasse på kryss og tvers i Norge samt ein og anna tur til Sverige OG DET ER HEILT TOPP TURTALSMESSIG!

Har også hatt ORGINALE standar 2.0 utgaver med rett motor og utveksling, samt orginal 4 trinns kasse, dette resulterer i at du STADIG leiter etter 5.gear p.g.a. for HØGT Turtall..

Har også hatt Taunus med 2.0i motor, 5 trinns kasse og 2.0 utveksling, vilket førte til at 5 gir skjelden blei brukt, (for så vidt litt det samme på min Skoda 1.9 TDI med 6 trinns kasse, det blir SKJELDENT brukt).

 

SÅ med det omtala motor/drivlinje oppsett har du, i mine auger, ut i frå mine eigen erfaringer, den PERFEKTE, samt BRUKSVENNLIGE TAUNUS. Den er kvikk og rapp, samt at den kan kjøres NORMALT på landeveg.

 

Standar 1.6 Taunus ER ubehagelig i dagens trafikk, i særlig høgare hastighet enn 80 km/t. p.g.a. TURTALL, samt at den er DAU!!

 

Grandiosa JON; Les litt her, så fårstår du kanskje kva eg vil fram til!

 

Mye fin teori her ja. Men dra inn de spydige bemerkningene dine er du snill. Hvis du ikke tåler at folk argumenterer, så får du gå å stemme rød valgallianse, i stedet for å skrive på forum.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Turtallet på fjerdegir med toliter/1,6 utv. blir på ca 3000 omdr/min i 80 km/t. selvsagt helt uavhengig av motorens/bilens tilstand. Så kan man jo diskutere hvor brukervennlig det føles i en 72 mod. Ford Taunus ved kjøring etter vanlig vei. Og som jeg skriver i den første posten min i dette innlegget: "OK, det hjelper med fem trinns kasse". Men ikke mer enn at det veier opp for motorbyttet uten å endre utveksling.

Forøvrig har fjerdegiret på Taunus kassa utv. 1.00:1 og femtegiret på t9 til 2,0/2,3 har 0.816:1 (0.825:1 på 2,8).

 

 

ja men du skrev jo at dette var helt topp med en 1600 motor ?? den har jo og 3000 omd ? og går vesentligere dårligere .

hvis motor er i bra stand og fint justert så bråke den ikke mye selv om den går med litt høyt turtall .

kjørt 1.6 aksel med 2.0 på flere av taunusene jeg hadde og syns det fungerte meget bra , de fleste biler hadde store problemer med å holde følge :-)inkudert opel manta ,ascona 2s osv

 

Mye fin teori her ja. Men dra inn de spydige bemerkningene dine er du snill. Hvis du ikke tåler at folk argumenterer, så får du gå å stemme rød valgallianse, i stedet for å skrive på forum.

 

 

du må ikke kritisere gamle taunuser vet du ..:.-) da blir det trøbbel :-) hehe

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Grandis;

Dersom du synes eg er spydig i kommentarane mine, så bør du vurderer din egen tone og holdning, (ref. lenger oppe i tråden!). :rolleyes:

 

Så, Da prøver vi begge å holde oss til tema, nemmlig BRUKERVENNLIGHEIT.

Du skal på død og liv kverulere på at kombinasjonen 2.0 ohc, kombinert med 5trinnskasse og 1.6 utveksling i bakaksel er brukervennleg eller ikkje...'

 

Så da får vi kjøre litt littratur fakta og kalkulasjoner, HENG MED

 

Sierra og Taunus/Cortina 4 trinnskasser blir i littraturen omtala som B kasser.

 

Sierra 5 trinnskasser blir omtala som N, ellor om du vill type 9 kasser.

 

Både type B og N, (4 og 5 trinns), har lik utveksling på dei 4 første gira. Desse er , i grove trekk, som følger;

 

1. gear: 3.65.1

2. gear: 1.97.1

3. gear: 1.37.1

4. gear: 1.00.1 (direkte gear).

5. gear: 0.82.1 (overdrive).

Revers: 3.66.1

 

Taunus 1.6 OHC har som standar bakaksel utveksling 4.11.1

Taunus 2.0 OHC har som standar bakaksel utveksling 3.75.1

Sierra 2.0 OHC Med gasser har bakaksel utveksling 3.62.1

Sierra 2.0 OHC Injection har bakaksel utveksling 3.92.1

 

For å berekna endeleg utvekslings forhold ganger du bakakselutveksling med geir utveksling, dette gir oss følgende tall;

 

Taunus med 1.6 utveksling og 5 trinns kasse:

 

1. gear: 4.11 x 3.65 = 15.00

2. gear: 4.11 x 1.97 = 8,09

3. gear: 4.11 x 1.37 = 5.63

4. gear: 4.11 x 1.00 = 4.11

5. gear: 4.11 x 0.82 = 3.37

Revers: 4.11 x 3.66 = 15,04

 

Taunus med 2.0 utveksling og 5 trinns kasse:

 

1. gear: 3.75 x 3.65 = 13.68

2. gear: 3.75 x 1.97 = 7.38

3. gear: 3.75 x 1.37 = 5.13

4. gear: 3.75 x 1.00 = 3.75

5. gear: 3.75 x 0.82 = 3.07

Revers: 3.75 x 3.66 = 13.72

 

Dette viser oss at ein standar 2.0 ohc Taunus, med standar 4 trinns kasse har eit LÅGARE, (3.75 = nummerisk høgare tall - LAVERE utveksling), utveksling på topp giret, enn på ein 2.0 ohc med 1.6, (4.11.1), utveksling OG 5trinnskasse = 3.37.1, spm er HØGARE utveksling enn 3.75.1 d.v.s. Ein Taunus med dette oppsettet, 2.0 ohc, type 9 5 trinns og 1.6 bakaksel med utveksling 4.11.1 faktisk har eit MINDRE STRESSA turtall på topp gir enn ein standar fabrikk Taunus 2.0, med standar 4 trinns.

 

ALTSÅ, MEIR BRUKERVENNLEG I TRAFIKK MED TANKE PÅ TURTALL ENN DET FORD HADDE BEREKNA! + at den er rappere på dei andre gira. Dersom dette ikkje er brukarvennlegheit, ja da skjønner ikkje eg...

 

Komentaren til Grandisjon om at "det hjelper med 5trinns kasse, men at det ikkje meir enn at det veier opp for motorbytte uten og endere utveksling" er direkte FEIL. 5 trinns kasse er ALT.

 

Sjølv med 5 trinns og 3.75 utveksling, vil eg påstå at det er ein marginal differanse på endeleg utveksling og som eg har nevnt tidligere i tråden, opplevde eg da 5. gir som et nesten "overflødig" gir.

 

 

Så kan du da kose deg videre med Sierra bakakselutvekslinga på eige hand.. Skjønner teikninga??

 

Dette er mine teoriar og idear, så korriger meg gjerne om dette er heilt på tryne..

 

TIL TRÅDSTARTER; Hold tanken din på oppsette du har jobba fram du og høyr litt på folk som har erfart dette gjennom meir enn 40 Taunuser bak seg og ca 15 års fartstid bak ratta på samme biler!

DU HAR FASITEN KLAR GO FOR IT! ;)

 

 

 

Til Grandisjon;

Korleis kan dagens situasjon med standar 1.6 og utveksling på 4.11.1 væra betre kjøremessig, med tanke på komfort og mindre STRESS i høgare fart enn med 2.0 4.11.1 akseldiff. og ein endeleg utveksling på 5.gir på 3.37 som er ei atskillig HØGARE utveksling enn 4.11.1??? BLIR IKKJE DET MINDRE TURTALL I STØRRE FART???

Link to comment
Share on other sites

Guest Type_p10

du må ikke kritisere gamle taunuser vet du ..:.-) da blir det trøbbel :-) hehe

 

var berre eit forsiktig poeng i at gamle biler er jo...gammle :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Grandis;

Dersom du synes eg er spydig i kommentarane mine, så bør du vurderer din egen tone og holdning, (ref. lenger oppe i tråden!). :rolleyes:

 

Så, Da prøver vi begge å holde oss til tema, nemmlig BRUKERVENNLIGHEIT.

Du skal på død og liv kverulere på at kombinasjonen 2.0 ohc, kombinert med 5trinnskasse og 1.6 utveksling i bakaksel er brukervennleg eller ikkje...'

 

Så da får vi kjøre litt littratur fakta og kalkulasjoner, HENG MED

 

Sierra og Taunus/Cortina 4 trinnskasser blir i littraturen omtala som B kasser.

 

Sierra 5 trinnskasser blir omtala som N, ellor om du vill type 9 kasser.

 

Både type B og N, (4 og 5 trinns), har lik utveksling på dei 4 første gira. Desse er , i grove trekk, som følger;

 

1. gear: 3.65.1

2. gear: 1.97.1

3. gear: 1.37.1

4. gear: 1.00.1 (direkte gear).

5. gear: 0.82.1 (overdrive).

Revers: 3.66.1

 

Taunus 1.6 OHC har som standar bakaksel utveksling 4.11.1

Taunus 2.0 OHC har som standar bakaksel utveksling 3.75.1

Sierra 2.0 OHC Med gasser har bakaksel utveksling 3.62.1

Sierra 2.0 OHC Injection har bakaksel utveksling 3.92.1

 

For å berekna endeleg utvekslings forhold ganger du bakakselutveksling med geir utveksling, dette gir oss følgende tall;

 

Taunus med 1.6 utveksling og 5 trinns kasse:

 

1. gear: 4.11 x 3.65 = 15.00

2. gear: 4.11 x 1.97 = 8,09

3. gear: 4.11 x 1.37 = 5.63

4. gear: 4.11 x 1.00 = 4.11

5. gear: 4.11 x 0.82 = 3.37

Revers: 4.11 x 3.66 = 15,04

 

Taunus med 2.0 utveksling og 5 trinns kasse:

 

1. gear: 3.75 x 3.65 = 13.68

2. gear: 3.75 x 1.97 = 7.38

3. gear: 3.75 x 1.37 = 5.13

4. gear: 3.75 x 1.00 = 3.75

5. gear: 3.75 x 0.82 = 3.07

Revers: 3.75 x 3.66 = 13.72

 

Dette viser oss at ein standar 2.0 ohc Taunus, med standar 4 trinns kasse har eit LÅGARE, (3.75 = nummerisk høgare tall - LAVERE utveksling), utveksling på topp giret, enn på ein 2.0 ohc med 1.6, (4.11.1), utveksling OG 5trinnskasse = 3.37.1, spm er HØGARE utveksling enn 3.75.1 d.v.s. Ein Taunus med dette oppsettet, 2.0 ohc, type 9 5 trinns og 1.6 bakaksel med utveksling 4.11.1 faktisk har eit MINDRE STRESSA turtall på topp gir enn ein standar fabrikk Taunus 2.0, med standar 4 trinns.

 

ALTSÅ, MEIR BRUKERVENNLEG I TRAFIKK MED TANKE PÅ TURTALL ENN DET FORD HADDE BEREKNA! + at den er rappere på dei andre gira. Dersom dette ikkje er brukarvennlegheit, ja da skjønner ikkje eg...

 

Komentaren til Grandisjon om at "det hjelper med 5trinns kasse, men at det ikkje meir enn at det veier opp for motorbytte uten og endere utveksling" er direkte FEIL. 5 trinns kasse er ALT.

 

Sjølv med 5 trinns og 3.75 utveksling, vil eg påstå at det er ein marginal differanse på endeleg utveksling og som eg har nevnt tidligere i tråden, opplevde eg da 5. gir som et nesten "overflødig" gir.

 

 

Så kan du da kose deg videre med Sierra bakakselutvekslinga på eige hand.. Skjønner teikninga??

 

Dette er mine teoriar og idear, så korriger meg gjerne om dette er heilt på tryne..

 

TIL TRÅDSTARTER; Hold tanken din på oppsette du har jobba fram du og høyr litt på folk som har erfart dette gjennom meir enn 40 Taunuser bak seg og ca 15 års fartstid bak ratta på samme biler!

DU HAR FASITEN KLAR GO FOR IT! ;)

 

 

 

Til Grandisjon;

Korleis kan dagens situasjon med standar 1.6 og utveksling på 4.11.1 væra betre kjøremessig, med tanke på komfort og mindre STRESS i høgare fart enn med 2.0 4.11.1 akseldiff. og ein endeleg utveksling på 5.gir på 3.37 som er ei atskillig HØGARE utveksling enn 4.11.1??? BLIR IKKJE DET MINDRE TURTALL I STØRRE FART???

 

 

bra fakta innlegg :-) bare nevne at taunus 2.0 fra 79 kom med 3.45 utveksling men som dere ser er 1.6 med 5 gear under den og .og ja 5 gear på 2l 3.45 og 2.3 med 3.44 blir for mye overdrive .. 3.75 akselen til taunus går med 5 gear til nød . Denne er sjelden vare så løp å kjøp hvis dere komme over en slik . :-)

Edited by to far gone

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

2.0 OHC med 5 trinns t9 kasse finner du i alle Sierra fra 83 til 88. Men ved å bytte til 2,0 uten å endre utveksling vil faktisk føre til at turtallet blir enda høyere. Ok, fem gir hjelper, men turtallet på femte gir med 2,0 vil bli omtrent det samme som det du har på fjerde gir i tilsvarende hastighet nå. Så hvis formålet er lavere turtall må du bytte til 2,0 bakaksel. Ellers går mellomaksel til fem trinns t9 rett på Taunus fra Sierra. Broa, eller girtraversen, går stort sett omhverandre fra fire trinns til fem trinns t9.

2,0 OHC med t9 kasse finner du også i 83-85 Granada og 85-88 Scorpio.

 

Er ikke stort annet å gjøre enn å kvote seg selv, siden man tydeligvis ikke leser hva jeg skriver i første post.

 

Legg merke til at jeg skriver: "OK, FEM GIR HJELPER". Og at turtallet på femtegir med 2,0 og 1,6 utv. blir OMTRENT det samme som på fjerdegir med 1,6 motor og utv. Altså ikke langt i fra Taunus kongens egne teorier..

 

To far gone@ Selvfølgelig ligger ikke en 1,6 motor med 1,6 utv. på 3000 omdr/min på fjerdegir i 80 km/t. Hvis så hadde vært tilfellet, hvorfor har da en 2,0 lavere utveksling enn en 1,6? Faktum er at en 2,0 med original utv. går på GANSKE NØYAKTIG det samme turtallet som en 1,6 med original utv. Det vil si ca 2500 omdr/min i 80 km/t på fjerdegir.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...