Jump to content

Motor i 72 Taunus 1,6L


Guest Type_p10

Recommended Posts

Takk for rask oppklaring:)

Veldig bra side dette her, masse "brukænes" som vi sier i Halden;)

1965 Ford Cortina GT Modified

1967 Ford Galaxie 2dht 390 c6

1977 Ford F-250 408 cleveland 4speed man.

1986 Ford Scorpio 2.0 i ohc

1978 Ford Taunus 1.6 stv 117000 km

1988 Ford Sierra 2l i ohc. Brukes på isen.

1996 Ford F-250 4x4 crewcab. 375hk/710Nm

2012 Ford Kuga 163hk Diesel.Individual.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Replies 159
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg kan forøvrig innskyte at jeg har 2.0is med scorpio 5 trinnskasse og 4:11 utveksling i Taunusen min.

Dette gir en ekstremt lettkjørt bil med flott aks i de lavere girene, og greit turtall for landeveiskjøring.

Når jeg legger over fra fjerde til femte så detter omdreiningene med ca 300rpm.

Så det som var sagt tidligere i tråden om dette var rett.

Du trenger ikke å gire ned fra femte for å kjøre forbi heller.

Men, pga mye bedre dreiemoment i IS-motoren så for min smak så blir jeg å montere en 2.0 atlas aksling jeg har liggende fra en Taunus 72 2.0.

Denne har 3:44 hvis min hukommelse er rett.

Dette vil nok gi lavere drivstoff forbruk og en god del lavere turtall i hundre, som er marsfarta mi på sommeren.

Selv her oppe i nord med de svingete veiene vi har :P

Signatur.jpg
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Guest Type_p10

Da har det oppstått noe problemer her.. driver å setter i en 2l ohc og 5 trinns kasse men..

 

Da jeg skulle montere mellomaksling var det noe rart.

 

Den mellomakslingen jeg fikk tak i fra sierra passet dårlig.. lengde er lik den jeg har, men opplagringen er ikke på samme sted så den får jeg ikke brukt. men de ser jo like lange ut. kan jeg da ikke bruke den org fra taunusen.?

Link to comment
Share on other sites

prøv da vel. hvis du har type E(4trins kasse) girkasse så skulle en tru den org.akselen passer. på sierra med 4 trins og 5trins så er det forskjellig mellomakseler, men det er så lite forskjell at det går fint å bruke begge 2 typer på 5trins.

Link to comment
Share on other sites

Guest Type_p10

prøv da vel. hvis du har type E(4trins kasse) girkasse så skulle en tru den org.akselen passer. på sierra med 4 trins og 5trins så er det forskjellig mellomakseler, men det er så lite forskjell at det går fint å bruke begge 2 typer på 5trins.

 

skal prøve nå så ser en jo det, btw. noen som har girstang til 5 trinns kasse liggende?

Link to comment
Share on other sites

Guest Type_p10

Da er motoren i og alt ser ut til å fungere. et par småting som jeg lurer på.

 

Girstanga på 5trinns kassa må endres vinkel på for å kunne gire ordentlig. noen som har gjordt dette,(bøyes/kappes og sveises?)

 

2l ohc fra granada, hva er tenninginstillingen på den. for mye etter/for tenning skal en legge seg på? (2l ohc ikke blyfri)

Link to comment
Share on other sites

alle 1.6 taunuser jeg har hatt har ikke hatt 9 toms tromler. mener 9 toms er standard på to liter mener jeg hvertfall

 

var det ikke 9" på 1,6 stv vist du hadde "business package" hell kå f... det hette

Link to comment
Share on other sites

Guest Type_p10

8 grader fortenning uten vakum.

 

girspak er bare å kappe og sveise. har gjort på en bil jeg har. men bør slipe v-fuge og legge på med sveis.

 

org.mellomakselen passa?

 

8 grader fortenning ja. uten vakum.(fjerne vakumen eller bare justere uten den) dårlig med ford ohc kunnskaper her ser du. sliter litt med å få riktig tenning men det er vel litt forsking på. har da byttet fordeler på 2l med den jeg hadde på 1,6l ( som er uten stifte tenning) da det var en kobling på den 2l fordeleren som jeg ikke haddeandre enden på i taunusen

kappet du girspaken nederst eller øverst da.

 

Ja org mellomaksling ser ut til å fungere, er noe liten hvine lyd under pådrag men vet ikke om det er girkasse eller noe annet.

Saken med mellomakslingen var jo at lengden på de to jeg har er lik. eneste er at den akslingen fra sierra (vet ikke modell sierra det er fra) har en gummi sak forran (torsjons sak?) og at oppfestinga er ikke på samme plass som på org taunus. Men tenkte jo så lenge det begge er like lange så skulle det vel være samme sak. rart egentlig at girkassene er like lange da den ene har 1 gir mer, men de var nå det.

 

Har og fått missvisning på speedometeret

 

Har kjørt litt med den og det ble en grei kombo med 2l, 5t kasse og 1,6 drivaksling (som folk her har sagt):-)

Edited by Type_p10
Link to comment
Share on other sites

når du har varm motor og skal justere tenninga så tar du av slangen til vakum klokka på fordeleren og så tetter du den slangen med et bor eller en skrue som holder tett. så justere du tenningen til 8 grader fortenning. og så setter du på slangen igjen.

 

den gummi sak på sierra mellomakselen blir kalt for "hardy".

 

kappa vekk den vibre demperen saken som på spaken og sveiset den sammen bare. men var pga. skulle flytte den stor svarte plast kula lengere opp med en avstand hylse.(monterte hjemme laget shortshift kit)

 

når gjelder feilvising på speedometeret, så har jeg hørt at man får kjøpt forskjellig speedometer drev i kassa på ford med forskjellig antall tenner. så da gjelder det å bare finne det riktige. har ikke hørt på ford selv. men er verdt å ta å sjekke opp.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...