Jump to content

Cosworth; Sierra eller Escort?


caan

Recommended Posts

escort er mer lettkjørt?? er da simpleste sak å kjøre en sedan Sierra da! :) er go'bilen det!

 

Ser da ut som noen av Escosene er på vei nedover i pris, og at dem nesten ikke blir solgt er vel en av grunnene :)

 

Sierra er mer sjarm :) men har alltid likt Escos pga den feite vingen jeg

'93 Escort Cosworth

X - '93 ///M3
- '92 Ford Sierra CLX
X - '89 Sierra Cosworth
Mine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Om du tenker vinterbruk hold deg unna Escosene, de fortjener en mye bedre hverdag :)

 

Hverdagsbilen er helt klart sierra sedan!

 

Shappy: Du klarer ikke å prise ned Escos med å drøse om overprising her inne! ;)

 

Alternativ til japseflass er ikke stort om dagen og det passer godt at pissungene går for densalgs. Mitt inntrykk er at Escoser eies av stadig eldre personer med seriøs entusiasme og jeg tror prisene skal oppover på sikt.

 

Møtte forresten et Escos prosjekt på ferja fra Mortavika til Arsvågen i dag. Gamlebilen til JOE. Ser frem til den blir ferdig "restaurert".

 

WHAT ??.....må mesten ut i garasjen å kikke nå.... for eg har jo ikkje solgt *he-he*

 

Ein kommentar til spørsmålet caan har her inne med det samme.....:

Har sjøl hatt både escort og sierra - min "dom" er at escorten utvilsomt er mye kjekkere å kjøre. Den liker svinger bedre rett og slett :)

Men det er nå bare min smak då...

Edited by joe
Link to comment
Share on other sites

Om du tenker vinterbruk hold deg unna Escosene, de fortjener en mye bedre hverdag :)

 

Hverdagsbilen er helt klart sierra sedan!

 

Shappy: Du klarer ikke å prise ned Escos med å drøse om overprising her inne! ;)

 

Alternativ til japseflass er ikke stort om dagen og det passer godt at pissungene går for densalgs. Mitt inntrykk er at Escoser eies av stadig eldre personer med seriøs entusiasme og jeg tror prisene skal oppover på sikt.

 

Møtte forresten et Escos prosjekt på ferja fra Mortavika til Arsvågen i dag. Gamlebilen til JOE. Ser frem til den blir ferdig "restaurert".

 

+1

 

Escos er definitivt det råeste alternativet, dessuten er det ikke lenge til Escosene begynner å stige i pris igjen.

Edited by Minibønna

Motor uten turbo SUGER!

Link to comment
Share on other sites

Den ene prosenten som er komplette, uskrudde eller med gjennomtenkte modifikasjoner, samt uskadde og orginale, vil sikkert stige på sikt, eller kanskje en dag bli solgt for prisforlangende igjen, hehe. Men de resterende 99% med lurvete historie, skader og idiotmekk kommer aldri til å bli samlerbiler. Det er viktig å skille her, spesielt dersom en tenker på bilen som en fremtidig investering.

 

Den ene prosenten som er komplette, uskrudde eller med gjennomtenkte modifikasjoner, samt uskadde og orginale, vil sikkert stige på sikt, eller kanskje en dag bli solgt for prisforlangende igjen, hehe. Men de resterende 99% med lurvete historie, skader og idiotmekk kommer aldri til å bli samlerbiler. Det er viktig å skille her, spesielt dersom en tenker på bilen som en fremtidig investering.

 

RS1000, grunnen til at 2WD er mest bang pr buck er at den er nyere og billigere enn vingebilen, ferre spes. deler. Deler billigere og lettere tilgjengelig, bedre forstilling og merkbart stivere kaross enn vingebil.

Halvparten av roterende deler i drivverk kontra 4x4, samt drivverk i mer påkostet utførelse. Kjekkere å kjøre enn 4x4. Mindre i øynefallende enn vingebil og escort, pådrar seg mye mindre uønsket oppmerksomhet.

Dermed etter mitt syn det beste cossiekjøpet

Link to comment
Share on other sites

WHAT ??.....må mesten ut i garasjen å kikke nå.... for eg har jo ikkje solgt *he-he*

 

Ein kommentar til spørsmålet caan har her inne med det samme.....:

Har sjøl hatt både escort og sierra - min "dom" er at escorten utvilsomt er mye kjekkere å kjøre. Den liker svinger bedre rett og slett :)

Men det er nå bare min smak då...

 

 

:lol: :lol: :lol: Sorry, bomma litt der gitt va vel gamle Christian sin jeg så.

 

Va kjekt å hilsa på deg igjen grcossie!

 

 

 

 

 

RS1000, grunnen til at 2WD er mest bang pr buck er at den er nyere og billigere enn vingebilen, ferre spes. deler. Deler billigere og lettere tilgjengelig, bedre forstilling og merkbart stivere kaross enn vingebil.

Halvparten av roterende deler i drivverk kontra 4x4, samt drivverk i mer påkostet utførelse. Kjekkere å kjøre enn 4x4. Mindre i øynefallende enn vingebil og escort, pådrar seg mye mindre uønsket oppmerksomhet.

Dermed etter mitt syn det beste cossiekjøpet

 

Går ikke an å være uenig med deg der Sapphy. Om man har nok gryn til både en lekebil og bruksbil ville jeg uansett gått for en Escos og passet vilt godt på den. Er det snakk om helårs bruksbil med noe baneherjing er 2WD et godt valg.

Link to comment
Share on other sites

Her kommer det mange meninger og argumenter både for og imot.

Blir vel bare og vente og se om det kommer noen interessante cossier til salgs snart da :)

Så får tiden vise hva jeg ender opp med.

Tror at det blir og ende opp på Sierra, grunnet økonomi.

 

 

Håper det er noen som MÅ selge grunnet familieforøkelse, så jeg kan få byttet bort Mondeo'n i samme slengen ;)

 

 

Ellers så får man håper på at Vikingen slår inn. Da er det bare og bestille en ny Focus RS ;p

 

 

 

EDIT: Takk så mye for alle svar! Bra engasjement! :)

Edited by caan

- Opel Omega 2.0 16V 1994

 

- Ford Fiesta 1.1L 1982

 

- Ford Mondeo 2.0 TDCI Ghia 2002 (x)

 

- Nissan 200SX S13 1992 (x)

 

- Ford Sierra 2.0 DOHC 1992 (x)

Link to comment
Share on other sites

Ja, se der ja! Den har jeg ikke sett før engang.

 

Er perfekt den der da. Hmmm, ringe banken i mårra da tru? :)

- Opel Omega 2.0 16V 1994

 

- Ford Fiesta 1.1L 1982

 

- Ford Mondeo 2.0 TDCI Ghia 2002 (x)

 

- Nissan 200SX S13 1992 (x)

 

- Ford Sierra 2.0 DOHC 1992 (x)

Link to comment
Share on other sites

En av de siste utgaver Sierra Cosworth, med skinninteriør og slikt. Det er ganske fett. Åsså må den være magenta rød, eller hva fargen eksakt heter..

Men Escort Cosworth er vel en råere bil, med barskere utseende. Vanskelig valg.

 

Derfor hadde det blitt en froske-Cosworth :P som er en utrolig kjøremaskin og den bilen som gir klart mest for pengene.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

:lol: :lol: :lol: Sorry, bomma litt der gitt va vel gamle Christian sin jeg så.

 

Va kjekt å hilsa på deg igjen grcossie!

 

 

 

 

 

 

 

Går ikke an å være uenig med deg der Sapphy. Om man har nok gryn til både en lekebil og bruksbil ville jeg uansett gått for en Escos og passet vilt godt på den. Er det snakk om helårs bruksbil med noe baneherjing er 2WD et godt valg.

 

Var kjekt å slå av noen ord ja. Bilen kom helskinnet hjem, uten at noen av delene forsvant på turen hehe

Link to comment
Share on other sites

Sierra_2.9: ta nå å kjøp denne her da! http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20854943

 

 

 

Ser det er 330 oppsett på den. Hva vil det si med tanke på hva som er gjort med motoren? Og hvor mye effekt kan jeg forvente på hjula?

Er dette er kjørbart oppsett? Er vel aldri nok effekt men ;p

 

Vil det være kostbart og trimme ytterligere på dette utgangspunktet?

 

 

EDIT: Er det forresten noen som vet om det er mulig og montere hengerfeste på Sierra Cosworth? Er det samme som på vanlig sierra?

Edited by caan

- Opel Omega 2.0 16V 1994

 

- Ford Fiesta 1.1L 1982

 

- Ford Mondeo 2.0 TDCI Ghia 2002 (x)

 

- Nissan 200SX S13 1992 (x)

 

- Ford Sierra 2.0 DOHC 1992 (x)

Link to comment
Share on other sites

Sierra_2.9: ta nå å kjøp denne her da! http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20854943

 

 

 

Ser det er 330 oppsett på den. Hva vil det si med tanke på hva som er gjort med motoren? Og hvor mye effekt kan jeg forvente på hjula?

Er dette er kjørbart oppsett? Er vel aldri nok effekt men ;p

 

Vil det være kostbart og trimme ytterligere på dette utgangspunktet?

 

Gjort lite da. Er vel eksosanlegg, filter,chip, dyser, og litt større turbo enn originalt. Ladetrykket er skrudd litt høyere opp også da.

Du har vel cirka 300 hester på hjul da kan jeg tenke meg. Kanskje litt over det.

Kostbart å trimme mer? Spørs hvor langt du vil nå det, og hva du mener er kostbart ;)

 

Er mulig å montere hengerfeste. Du kan sikkert få en god pris av Carbon på det vi saget i filler på hans bil.. hehe..

Edited by Cosworth Racing1

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Njæsh, hadde vært moro med 400+ hk på hjul da. Snakker vi mye gryn da?

 

Og hvilke deler må inkluderes i regnestykket? Kommer det råder, stempel, veiv osv på et slikt oppsett?

Da kan jeg se for meg at det blir dyrt..

 

Er kanskje lurt og bytte til coilovers å skru ned høyden litt og oppgradere bremser og muligens foringer?

- Opel Omega 2.0 16V 1994

 

- Ford Fiesta 1.1L 1982

 

- Ford Mondeo 2.0 TDCI Ghia 2002 (x)

 

- Nissan 200SX S13 1992 (x)

 

- Ford Sierra 2.0 DOHC 1992 (x)

Link to comment
Share on other sites

Njæsh, hadde vært moro med 400+ hk på hjul da. Snakker vi mye gryn da?

 

Og hvilke deler må inkluderes i regnestykket? Kommer det råder, stempel, veiv osv på et slikt oppsett?

Da kan jeg se for meg at det blir dyrt..

 

Er kanskje lurt og bytte til coilovers å skru ned høyden litt og oppgradere bremser og muligens foringer?

 

Også er vi i gang! Eier man en cosworth så er disse tankene like vanlige som myggen på sommeren.

Det sies at cosworth og da spes escort er en av verdens dyreste biler å eie. Det er fordi at det er så mange ting du bare måååå ha til de bilene. Også er det faktisk ganske mange ting du må ha også!

 

Min egen drøm er en strøken escort med store vingen. Men drar litt mot en sedan 4x4 også pga bruksvennligheten og vinterbruk.

På sommeren er sedan 2wd eller vingebil helt klart det mest underholdene å kjøre om du liker å svi litt dekk.

 

Sist så vil jeg si at disse bilene begynner å bli klasikkere som ikke fortjener en 18åring som eier, men en som ser potensialet og ønsker å holde den i stand.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Sierra_2.9: ta nå å kjøp denne her da! http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20854943

 

 

 

Ser det er 330 oppsett på den. Hva vil det si med tanke på hva som er gjort med motoren? Og hvor mye effekt kan jeg forvente på hjula?

Er dette er kjørbart oppsett? Er vel aldri nok effekt men ;p

 

Vil det være kostbart og trimme ytterligere på dette utgangspunktet?

 

 

EDIT: Er det forresten noen som vet om det er mulig og montere hengerfeste på Sierra Cosworth? Er det samme som på vanlig sierra?

 

Samme hengerfeste som på vanlig Sierra ja, en kompis av meg hadde det på bilen når han kjøpte den, er vekk nå.

Escort får man ikke hengerfeste til, de er ikke typegodkjent med det

Link to comment
Share on other sites

Ville gått for Escort :) Fordi : noen typer har A/C, det er veeeeldig deilig på sommeren.. Escortene føles nyere ut en sierra, dvs nyere interiør osv.. Det er mest komfort jeg tenker her da.. skal du ha en Cosworth som går unna i svingene er det vel greiest med Sierra, med tanke på at de er rimeligere og derved får du mer kroner til å få noen flere hk ut av den.

 

Lykke til med kjøpet, fornøyd blir du nok uansett :)

Link to comment
Share on other sites

Siden det høres ut som du skal bruke bilen til hverdagsbruk og om vinteren, ønsker 4x4 samt har et litt stramt budsjett ville jeg uten tvil gått for en sedan 4x4. Ombygd eller ikke er det nok mange synspunkter om her inne, men har selv god erfaring med en ombygd 2wd jeg brukte hver dag i halvannet år. Bilen var godt skrudd og fungerte ypperlig bortsett fra når det snødde som verst, da var den rett og slett ubrukelig. Kanskje greiest å begynne med en Sierra for å se hva du synes og senere gå over til Escort siden Sierraen er noe rimeligere i innkjøp.

 

Hva med denne? Ser selger er interessert i å bytte i Mondeo stasjonsvogn også ;)

Link to comment
Share on other sites

RS|Stian: Den er satt opp i lista over aktuelle biler.

 

Er nå avhengig av og få takst på huset etter oppussing så jeg vet om det er nok og sette i pant for nytt bilkjøp.

Vil ikke ha kausjon på den for da får plutselig fattern et ord med i spillet. Å det liker vi ikke ;)

- Opel Omega 2.0 16V 1994

 

- Ford Fiesta 1.1L 1982

 

- Ford Mondeo 2.0 TDCI Ghia 2002 (x)

 

- Nissan 200SX S13 1992 (x)

 

- Ford Sierra 2.0 DOHC 1992 (x)

Link to comment
Share on other sites

Ville gått for Escort :) Fordi : noen typer har A/C, det er veeeeldig deilig på sommeren.. Escortene føles nyere ut en sierra, dvs nyere interiør osv.. Det er mest komfort jeg tenker her da.. skal du ha en Cosworth som går unna i svingene er det vel greiest med Sierra, med tanke på at de er rimeligere og derved får du mer kroner til å få noen flere hk ut av den.

 

Lykke til med kjøpet, fornøyd blir du nok uansett :)

 

Ac får man da på Sierra også. Har hatt sierra, og Escorten, er mye mer kompakt og stiv i karosseriet, enn Sierraen. Morsomere å holde fart på svingete vei, med Escort

Link to comment
Share on other sites

RS|Stian: Den er satt opp i lista over aktuelle biler.

 

Den ble kræsja i går, så er ikke lenger på markedet :\

**** så synd å da...

- Opel Omega 2.0 16V 1994

 

- Ford Fiesta 1.1L 1982

 

- Ford Mondeo 2.0 TDCI Ghia 2002 (x)

 

- Nissan 200SX S13 1992 (x)

 

- Ford Sierra 2.0 DOHC 1992 (x)

Link to comment
Share on other sites

Ac får man da på Sierra også. Har hatt sierra, og Escorten, er mye mer kompakt og stiv i karosseriet, enn Sierraen. Morsomere å holde fart på svingete vei, med Escort

 

Ja, sant det.. men å finne en Sierra med A/C er vel værre da de aller fleste har fjerna komponenten :P

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...