Jump to content

Forslag til oppsett?


FrodeH

Recommended Posts

Holder koble opp autronic no, så det det blir mapping en gang utpå våren.

Kunne tenkt meg å fått så bredt register som mulig, høg toppeffekt er ikkje så interessant.

350-400hk og rikelig moment tidlig på registeret er tanken.

Kom gjerne med tips til turbovalg og oppsett ellers som kan gi ei grei kurve.

 

Pr i dag har eg en turbonetics e50, 3102 dyser, std kammer, 500 IC, L8 ecu m/chip fra pukkerygg, 2wd eksosmanifold, 3" eksos etc. Bilen gjekk som ei kule den, men syntes det blei litt ketsjup.

XWIyo.jpg
Link to comment
Share on other sites

Hva med f.eks. en GT3071r og velge resten av oppsettet ut i fra det?

Mtp. kammer og ladetrykkstyring, få noe som passer til den turboen? Hentes jo ut meget gode resultater på YB i England med desse turboene og resten mildt oppsatt :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Holder koble opp autronic no, så det det blir mapping en gang utpå våren.

Kunne tenkt meg å fått så bredt register som mulig, høg toppeffekt er ikkje så interessant.

350-400hk og rikelig moment tidlig på registeret er tanken.

Kom gjerne med tips til turbovalg og oppsett ellers som kan gi ei grei kurve.

 

Pr i dag har eg en turbonetics e50, 3102 dyser, std kammer, 500 IC, L8 ecu m/chip fra pukkerygg, 2wd eksosmanifold, 3" eksos etc. Bilen gjekk som ei kule den, men syntes det blei litt ketsjup.

Hele vitsen med datasprut er at man kan velge seg oppsett som er helt uvanlig fordi man har kalkulert med de store utgiftene som datasprut og mapping fører med seg. Det finnes fantastiske chip til så godt som alle T34 oppsett, så da er disse totalt bortkastet slik jeg ser det. (Tips, sjekk forøvrig reimhjulet til Reyland).

 

Å sette opp en liste med motorspec. kan fort bli omfattende, men i forhold til det du spør om:

1. KRX 400 turbo evt en spesiell turbo. (Den er ikke bolt-on på en 4x4 manifold og kan derfor oppleves som litt krevende å montere)

2. Det er på tide at noen med datasprut velger å teste hvordan kamprofilene til 24V 2,9L Cosworth V6 funker på den mindre turbomotoren. (Opp fra 240 grader og 8,5 mm løft til ca. 250 grader og ca. 9,5 mm løft. Jeg vet om noen andre kammer med lignende kamdata som gav hele 540 Nm på lave 3500 o/min på 2,0L Cosw., dessverre ute av produksjon.)

3. Tilhørende ventilfjærer.

3. 4x4 eksosmanifold, helst den fantastiske, (men ikke nødvendige) WRC manifolden selvsagt.

4. Air-injectors boost controll.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

kan f.eks beholde standard eksoskam for bra respons. Flere som bremser godt over 500hk med den og en passende innsugskam. Ellers er jo Garrett sine GT turboer billige og har vist greie resultater.

Ja, det er én måte å gjøre det på som har vist seg å fungere godt og fungere over tid. Det man imidlertid kan være klar over er at denne type kamvalg gjerne kombineres med hybridturboer som T34 og RS500 turboen. (liten turbin i forhold til kreftene en gitt kompressor krever), lav komp og 2wd manifolden.

 

Hvis man går for en turbo som f.eks KRX400, som har en effektiv og sterk turbin i forhold til de krefter som kompressoren krever, (NTS fokuserer mye på akkurat dette.) da unngår man endel store ulemper. Dette gjør at man, om ønskelig kan tillate seg å gjøre endringer som andre oppsett ikke takler. Man kan (legg merke til kan, og ikke nødvendigvis må, bør eller skal) f.eks med fordel kjøre kortere og mer effektiv eksosmanifold, værre eksoskam og høyere komp. med de fordeler som dette gir.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Takker for tips

 

 

T34.48 turbo, -34 actuator, luft-luft ladetrykksjustering, BD10 kammer(?), 4x4 manifold

 

 

Ellers fikk jo kameraten til RS1000 ganske fet kurve med krx400 turboen, så hvis du vil legge litt mer i turbo er det ett godt valg

 

Har brukt ca oppsett du nevner her på tidligare biler, har fungert greit det. Men vil prøve noke nytt nå som eg har mulighet å få det mappa skikkelig.

 

 

 

Hva med f.eks. en GT3071r og velge resten av oppsettet ut i fra det?

Mtp. kammer og ladetrykkstyring, få noe som passer til den turboen? Hentes jo ut meget gode resultater på YB i England med desse turboene og resten mildt oppsatt :)

 

Har lurt litt på gt3071 ja, virker som en god turbo til fornuftig pris.

 

Hele vitsen med datasprut er at man kan velge seg oppsett som er helt uvanlig fordi man har kalkulert med de store utgiftene som datasprut og mapping fører med seg. Det finnes fantastiske chip til så godt som alle T34 oppsett, så da er disse totalt bortkastet slik jeg ser det. (Tips, sjekk forøvrig reimhjulet til Reyland).

 

Å sette opp en liste med motorspec. kan fort bli omfattende, men i forhold til det du spør om:

1. KRX 400 turbo evt en spesiell turbo. (Den er ikke bolt-on på en 4x4 manifold og kan derfor oppleves som litt krevende å montere)

2. Det er på tide at noen med datasprut velger å teste hvordan kamprofilene til 24V 2,9L Cosworth V6 funker på den mindre turbomotoren. (Opp fra 240 grader og 8,5 mm løft til ca. 250 grader og ca. 9,5 mm løft. Jeg vet om noen andre kammer med lignende kamdata som gav hele 540 Nm på lave 3500 o/min på 2,0L Cosw., dessverre ute av produksjon.)

3. Tilhørende ventilfjærer.

3. 4x4 eksosmanifold, helst den fantastiske, (men ikke nødvendige) WRC manifolden selvsagt.

4. Air-injectors boost controll.

 

Er ikkje ute etter komplett motorspec nei.

I grove trekk på leiting etter en turbo som kan gi fin kurve med std innsug og eksosmanifold.

 

Motor ellers er

200 blokk 0.5mm overdim m/je stempler

Alt vektjust og balansert

"middels" porta 4x4 topp.

 

Kammane som gav 540nm v/3500 o/min, veit du meir av oppsettet på den motoren? Turbo, manifolder o.l? fin tomgang eller host og hark?

Er interessert i å beholde tomgangen så godt som det lar seg gjere.

 

Hadde vert morro å prøvd krx 400. Har vore litt omdiskutert innpå her tidligare vel

 

Er det denne type boost controll du tenker på? http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?Vie...em=280247499414

 

kan f.eks beholde standard eksoskam for bra respons. Flere som bremser godt over 500hk med den og en passende innsugskam. Ellers er jo Garrett sine GTturboer billige og har vist greie resultater.

 

Er det med den krx 400 det har blitt bremsa over 500hk m/ std eksoskam? Ikkje ille det!

 

Ja, det er én måte å gjøre det på som har vist seg å fungere godt og fungere over tid. Det man imidlertid kan være klar over er at denne type kamvalg gjerne kombineres med hybridturboer som T34 og RS500 turboen. (liten turbin i forhold til kreftene en gitt kompressor krever), lav komp og 2wd manifolden.

 

Hvis man går for en turbo som f.eks KRX400, som har en effektiv og sterk turbin i forhold til de krefter som kompressoren krever, (NTS fokuserer mye på akkurat dette.) da unngår man endel store ulemper. Dette gjør at man, om ønskelig kan tillate seg å gjøre endringer som andre oppsett ikke takler. Man kan (legg merke til kan, og ikke nødvendigvis må, bør eller skal) f.eks med fordel kjøre kortere og mer effektiv eksosmanifold, værre eksoskam og høyere komp. med de fordeler som dette gir.

XWIyo.jpg
Link to comment
Share on other sites

I grove trekk på leiting etter en turbo som kan gi fin kurve med std innsug og eksosmanifold.

Noe slikt? Over 400 Nm i gjennomsnitt fra 3400 o/min til 6000 o/min, selv med "chip mappet over telefon". Potensialet er større.

http://www.pollymotorsport.no/bilder/bilde...4x4_Tommy_W.jpg

Kammane som gav 540nm v/3500 o/min, veit du meir av oppsettet på den motoren? Turbo, manifolder o.l? fin tomgang eller host og hark?

Er interessert i å beholde tomgangen så godt som det lar seg gjere.

Resultatet er imponerende med 400 lb/ft (544 Nm) ved 3500 og 400 hk fra 6000-6500 o/min. Dette er så dyktig gjort at man selvsagt er i England. Tomgangen er derfor selvsagt 100 % jevn og stabil. Jeg sendte en forespørsel, men fikk ikke svar da kammen var tatt ut av produksjon. Folk såg på den milde durasjonen, visste bedre selv og bestilte derfor "bedre" saker. :rolleyes:

Hadde vert morro å prøvd krx 400. Har vore litt omdiskutert innpå her tidligare vel

Det har den og de som har forsøkt har, til tross for at ingen har livemappet, blitt fornøyd, men man må selvsagt holde seg til det opprinnelige målet og planen, altså tidlig lading og maks 400 hk.

Er det denne type boost controll du tenker på? http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?Vie...em=280247499414

Funker nok den, men man har da favoritter: http://cgi.ebay.co.uk/Sierra-Escort-Coswor...e4#ht_500wt_956

Er det med den krx 400 det har blitt bremsa over 500hk m/ std eksoskam? Ikkje ille det!

Jo det ville vært direkte ille. KRX400 er en turbo til effekter på opp til 400 hk. Hvis målet er å få se 400 tallet på ett papir, så får man dette lettere til ved å velge en større turbo som lader senere og tregere.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...