Jump to content

montere hayabusa motor i bil?


D.Toft

Recommended Posts

Er iallefall moment nok til å dra seg opp, men det blir noe helt annet. Den har et helt annet arbeidsområde. Det begynner å skje ting da de fleste bilmotorer er på vei til himmels. "Problemet" er at det er veldig lite masse som skal flyttes rundt.. Prøvde å bremse den hos Bjørnstad på dynapack nav bremsen men ble ikke no suksess. Endte med ca 360hk og ca det samme med moment, på relativt lavt turtall. Det som skjedde var at når du ga jernet og alle grafene pekte rett opp, skjønte benken at den måtte bremse på noe ****** for her kommer det masse pulver. Men motoren har alt for lite masse så den ble kvælt rimlig tvert.. Var ikke mulig å dele ut effekten i så små doser så benken la på lite nok om gangen. Så det ble med det den gangen. Planen nå er å prøve på en rulle igjen som har mye mer masse å flytte på og dermed ikke så brå i bremsen. Bare om å gjøre å få spent den ned godt nok. Er jo uansett en helt håpløs oppgave å kjøre den, da effektkurva stger omtrent baklengs rett til værs.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Yamaha har en snøscooter som heter RX1 eller warrior eller apex. (samme greia) Den har samme motoren som i R1 motorsykkel. Dvs 1000cc og 150hk. Disse motorene har ikke girkasse slik som motorsyklene har, da det i steden sitter en variator skrudd rett inn på veiva. Med turbokitt fra mcxpress så får du ca 260hk på orginal motor. Velger du å tøye strikken ytterligere, så er det bare fantasien og lommeboka som setter begrensninger for hva disse motorene tåler.

 

 

Se her!

 

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Yamaha har en snøscooter som heter RX1 eller warrior eller apex. (samme greia) Den har samme motoren som i R1 motorsykkel. Dvs 1000cc og 150hk. Disse motorene har ikke girkasse slik som motorsyklene har, da det i steden sitter en variator skrudd rett inn på veiva. Med turbokitt fra mcxpress så får du ca 260hk på orginal motor. Velger du å tøye strikken ytterligere, så er det bare fantasien og lommeboka som setter begrensninger for hva disse motorene tåler.

 

 

Se her!

 

 

Rått!!

'93 Escort Cosworth

X - '93 ///M3
- '92 Ford Sierra CLX
X - '89 Sierra Cosworth
Mine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden :)

Link to comment
Share on other sites

Er iallefall moment nok til å dra seg opp, men det blir noe helt annet. Den har et helt annet arbeidsområde. Det begynner å skje ting da de fleste bilmotorer er på vei til himmels. "Problemet" er at det er veldig lite masse som skal flyttes rundt.. Prøvde å bremse den hos Bjørnstad på dynapack nav bremsen men ble ikke no suksess. Endte med ca 360hk og ca det samme med moment, på relativt lavt turtall. Det som skjedde var at når du ga jernet og alle grafene pekte rett opp, skjønte benken at den måtte bremse på noe ****** for her kommer det masse pulver. Men motoren har alt for lite masse så den ble kvælt rimlig tvert.. Var ikke mulig å dele ut effekten i så små doser så benken la på lite nok om gangen. Så det ble med det den gangen. Planen nå er å prøve på en rulle igjen som har mye mer masse å flytte på og dermed ikke så brå i bremsen. Bare om å gjøre å få spent den ned godt nok. Er jo uansett en helt håpløs oppgave å kjøre den, da effektkurva stger omtrent baklengs rett til værs.

 

Dette i seg selv burde jo vært en klar indikasjon på at en sånn motor ikke egner seg i en bil.

hester vinner praten, moment vinner løp....

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

Dette i seg selv burde jo vært en klar indikasjon på at en sånn motor ikke egner seg i en bil.

hester vinner praten, moment vinner løp....

 

 

:lol: blir vel litt som ¨montere en cosworthmotor på 500hk i en lastebil, hestene er der men.....

Link to comment
Share on other sites

en wankelmotor regner vel volumet i et av de tre kammerene, men antender blanding i 2 av de derfor har en 2 skivet wankel 4 plugger

så en wankel på 1300 volum har praktisk sett 2600 ccm i volum, er vel noe av den grunn at i motorsport blir wankel volum ganget med en faktor på 1,5 når volum/vekt forhold skal beregnes i klasseindeling osv

Link to comment
Share on other sites

Dette i seg selv burde jo vært en klar indikasjon på at en sånn motor ikke egner seg i en bil.

hester vinner praten, moment vinner løp....

I utgangspunktet helt enig med deg, men det er bra moment i denne. Fikk bare mappa den opp på 0,7 bar (mener jeg å huske, er tre år siden) men ga 380 hk og 450 nm hos bjørnstad da og på ca 700 kg gikk det rimlig godt. Tror mange her hadde blitt etter fra flying start... Er ikke momentet det skorter på men vekt i sving. Husker ikke hva benevnelsen på dette er.. Moment=kraftxarm men du tar ikke med vekten på det som er sving og det er den som er for lav. Planen var da å mappe den langs vegen, men ingen av gutta hos bjørnstad turte å sitte på :lol:

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hva med en Suzuki K6A motor da? Arti liten sak med turbo og cooler lervert orginalt i Suzuki Cappuccino. Med variable ventil tider stopper ikke turtelleren før på 12000rpm... B) Sikkert trimmingsvillig tross sine 600ccm :rolleyes:

 

Delebil: AutoDB-kode: 850269

Link to comment
Share on other sites

problemet med å bruke motorsykkelmotor i en bil er at sjøl om du bruker en ganske grom sykkelmotor så har den ganske lite volum og moment så det går forholdsvis dårlig alikavelsjølv om du har 200hk, da karrosseriet i en vanlig bil er altfor tungt, en caterham eller locost ja på rundt 450 kg,men feks en escort mk2 så er vel denne runt 850 kg og det blir vanskelig å lette denne nok,(en sykkel veg vel under 200kg) den gule og røde escorten som gikk på gatebil gikk i mine øyne ikkje spesielt godt (sett fra sidelinja) mye lyd ja men omtrent det eneste, blir vel litt bedre med turbo men en turbo bil motor på rundt 350hk og 2,0l volum har vel rundt 350-400nm og, hvor mye moment blir det i en slik1300 turbomotor da?

Det er slik at de fleste HK / moment diskusjoner ender opp med god-dag-mann-økseskaft da dette er ett omfattende tema.

SITUNE Escorten holdt følge med VS sin " 1200 hk M5" runde etter runde. Det ligger nok videoklipp rundtom.

 

Det som bestemmer hvor godt en bil akser (og toppfart) er gjennomsnitts-driemomentet-på drivhjulene i det aktuelle fartsintervallet som f.eks 100 - 150 km/t. Det som bestemmer akkurat dette er IKKE motorens dreiemoment, det er TA-DA, til enhver tid svinghjulseffekten!!!! Sånn er det bare! B)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
Guest Bluewave

Hei, her er noe snacks til mc-motor i bil ;)

 

Hartley Enterprises

lager V8 av Hayabusamotorer:

 

http://www.h1v8.com/page/page/1562068.htm

 

Samme gjør Powertech engineering:

 

http://www.powertecracing.com/

 

Girkasser:

 

http://www.powertecengineering.com/drive-solutions/

 

Jeg har nettopp kjøpt meg en smart roadster Black jack coupe som er lettere kræsja, sitter og leter motor smått selv, for og kanskje lage meg time attack-bil ;)

Edited by Bluewave
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...