Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hei folkens

Vanligvis er det Capri som er den Forden jeg steller med, men jeg kan få kjøpt en billig 2000mod Fiesta Sport med defekt motor.

Søkte på finn men kunne ikke se noen sport utgaver der. Fant noen på mobile så ut som det var 1.6 på ca 100hk. Kan noen si meg hva ellers som skiller en "sport" fra en vanlig Fiesta?

Er dette en artig bil?

Har ikke hatt muligheten til å se bilen ennå, men den skal være hel og pen og km.stand rundt 135.000km. Noen som vet hva disse ligger på i pris?

Hvis motoren er fulstendig kaputt, regner jeg med andre Forder bruker samme motor? Noen som kan bekrefte dette?

Edited by KIB
Posted (edited)
Hei folkens

Vanligvis er det Capri som er den Forden jeg steller med, men jeg kan få kjøpt en billig 2000mod Fiesta Sport med defekt motor.

Søkte på finn men kunne ikke se noen sport utgaver der. Fant noen på mobile så ut som det var 1.6 på ca 100hk. Kan noen si meg hva ellers som skiller en "sport" fra en vanlig Fiesta?

Er dette en artig bil?

Har ikke hatt muligheten til å se bilen ennå, men den skal være hel og pen og km.stand rundt 135.000km. Noen som vet hva disse ligger på i pris?

Hvis motoren er fulstendig kaputt, regner jeg med andre Forder bruker samme motor? Noen som kan bekrefte dette?

Hei

Jeg har en Fiesta Sport 2000 modell selv, og det er en kjempeartig bil, en skikkelig gokart. Motoren er en Zetec-S, samme som sitter i Focus MK1 fra 1998-2004, så da har du litt mer å lete etter. Sporten er som regel ganske sjeldne, og det er ikke ofte det ligger noen ute. Motoren i Focus er på 100hk, men den som står i Fiestaen, har visst Ford tunet til 103hk ;)

Har snakket med en del folk på engelske forum, og de sier at de har opplevd at det har vært opptil 110 hk i originale biler som har blitt kjørt på dynobenken.

De ligger fra 40-60 tusen i pris regner jeg med, alt etter stand. Jeg kjøpte min i juli ifjor, og jeg måtte faktisk bytte motor, for eier hadde ikke passet skikkelig på den og der hadde det havnet metallspon(!) i motoroljen, og da måtte jeg bytte motor, og fikk ordnet meg en for en billig penge, det var ingen problemer med montering i det hele tatt.

Har lest en del om disse bilene og snakket med en del folk i England, du kan også bruke motoren fra Puma, da har du jo 125hk med en gang, eneste som er litt tricky er ledningsnettet sånn som jeg har forstått.

Forskjellen fra en vanlig Fiesta utseendemessig er vel en annen frontfanger med andre tåkelys, lakkerte sideskjørt, fabrikksmontert sportsunderstell, en liten spoiler og litt større eksos enn vanlig. De kommer bare i 3 dørs såvidt jeg vet. Innvendig er det vel ikke så veldig store forskjeller, litt sidestøtter i stolene og rattet er som regel i samme farge som bilen er.

Som jeg sa tidligere, det er skikkelig gokartfølelse i denne bilen, har prøvd den litt på bane, og jeg er veldig imponert over hvor godt den henger på veien, og den går ganske bra rett frem også. Jeg har hatt en Ford Fiesta ST med 150hk tidligere, og jeg synes absolutt at den kan måle seg med tanke på sportslige kjøreegenskaper. Eneste minuset jeg kommer på, er at det ikke går an å justere rattet, men det varierer jo fra person til person, det er iallefall et problem for meg som er 194cm.

Du får også tak i en god del trimdeler til denne bilen. Ta deg en tur inn på www.pumaspeed.co.uk eller www.pumabuild.co.uk, så skal jeg love deg at du finner mye artig. Jeg har handlet 40mm senkesett derfra og tenkte å bestille kammer og eksos derfra til sommeren :)

Håper dette hjalp deg litt. Anbefaler deg på det sterkeste en sånn en bil, det er en bil du kommer til å ha mye glede av!

Edited by fiesta05

03` Focus RS #3436

85` MB 190D US

Posted

Takker så mye for svar! Da ble jeg litt klokere..

I utgangspunktet var planen å kjøpe bilen for å fikse den og selge videre... Er det en artig bil beholder jeg den kanskje?? Men er det få av de, (og populære?) bør den være grei å få solgt igjen med andre ord...

Slik jeg har forstått det har denne blitt kjørt tom for vann og skåret seg pga en frostplugg som løsnet/begynte å lekke.. Foruten det skal den være hel og pen, med full service historik.

Posted

Motorkoden er L1T, men så lenge du finner en motor som er fra første generasjon Focus, går det helt greit.

03` Focus RS #3436

85` MB 190D US

Posted

Med fare for å virke en tanke tunglært :wacko:

Kikket litt på diverse høggersider i Norge og Sverige på Focus 99-04 og der heter de fleste motorene FYDA eller FYDB. Også noen som heter FYDD og FYDH.. Så alle disse er samme grunnmotoren som LT1'en på Fiesta Sport selv om motorkoden er helt forskjellig?

Er FYD Zetec motoren og A, B, D eller H forskjellig innsprut/manifolder/utslippsrensing osv??

Posted

Manifolden på Fiesta Sporten og Focus er annerledes, det var det eneste jeg så som var annerledes da jeg byttet motor på min. Ellers tror jeg ikke du trenger å tenke på så mye der. Jeg har FYDB, ingen problem der

03` Focus RS #3436

85` MB 190D US

Posted

FYDB - flott da går jeg for en slik.

Snakket med en bekjent på Ford delelageret tidligere i dag.

Han så i delekatalogen at "short blokka" på Fiestaen var lik som Focus, men kompl motor hadde ikke samme delenr. Det var bare Puma motoren som hadde samme delenummer som Fiesta motoren.

Jeg spurte om innsug og eksos pakning var lik og det var den.. Han så blant annet at toppdekselet hadde forskjellig delenummer.. mere rakk han ikke å sjekke.

Siden du har brukt en FYDB uten problem så er nok forskjellene minimale..

Det jeg var redd for var å kjøpe en motor fra en hugger langt borte og når motoren dukker opp så er den helt anderledes..

Takk for hjelpen!!