Guest MrOle83 Posted February 1, 2010 Posted February 1, 2010 hei er ny her. har ein ford mondeo 1.8 94 model.skiftet for litt si termostaten men begynte masse andre mistenkelige ting å skje.ann blir for varm og sluker bensin. har kjørt 180 km og brukt halv tank ca 30 l.vifta starter ikkje før jeg står i ro og kjører gassen nesten i bån ei liten stund.kan dette tyde på vannpumpa eller kan det vera at toppakningen er gåen igjen. blei skiftet for ca 20 000 siden.sensoren til vifta er også skiftet. håper noen som har litt mer peiling enn meg som kan komme med noen goe tips.tusen takk på forhånd
escrot Posted February 1, 2010 Posted February 1, 2010 sjekk om det lukter eksos i ekspansjonstanken. - 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)
Guest MrOle83 Posted February 1, 2010 Posted February 1, 2010 (edited) sjekk om det lukter eksos i ekspansjonstanken. hei. det gjør det ikkje men fargen på frostvesken er blitt litt brunaktig.så blir det heller ikkje noe trykk på systemet. og det e så vidt det er noe sirkulasjon virke det som Edited February 1, 2010 by MrOle83
escrot Posted February 1, 2010 Posted February 1, 2010 hei. det gjør det ikkje men fargen på frostvesken er blitt litt brunaktig.så blir det heller ikkje noe trykk på systemet. og det e så vidt det er noe sirkulasjon virke det sombyttet kjølevæske på en stund a? blir jo brun i lengden. - 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)
bard Posted February 1, 2010 Posted February 1, 2010 Temperaturføleren til motorstyringen sitter på toppen av termostathuset. Jeg tipper det er noe feil med den så motoren alltid går i kaldstartmodus (=mye bensin). Du kan ha kommet borti da du byttet termostat. Motorstyringen styrer også vifta, men instrumentet har sin egen føler på undersiden av termostathuset. Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed.
Guest MrOle83 Posted February 1, 2010 Posted February 1, 2010 Temperaturføleren til motorstyringen sitter på toppen av termostathuset. Jeg tipper det er noe feil med den så motoren alltid går i kaldstartmodus (=mye bensin). Du kan ha kommet borti da du byttet termostat. Motorstyringen styrer også vifta, men instrumentet har sin egen føler på undersiden av termostathuset. hei ja har buttet tempraturføleren for 3 måneder siden, så trodde ikkje den sko ha noe feil allerede nu. men ska prøve å måle motstand i den på forskjellige temp. ja den innstrumentføleren har jeg sjekket og fungere slik den skall. takk for noe hint så langt byttet kjølevæske på en stund a? blir jo brun i lengden. ja for 2 uker siden ca
bard Posted February 1, 2010 Posted February 1, 2010 (edited) hei ja har buttet tempraturføleren for 3 måneder siden, så trodde ikkje den sko ha noe feil allerede nu. men ska prøve å måle motstand i den på forskjellige temp.Sjekk kabelen også. Fort gjort å få en knekk på 16 år gamle kabler, særlig når man beveger på dem.Rart sensoren skulle ryke etter 3 måneder, men med symptomene du nevner er jeg 95% sikker på at feilen er relatert til den sensoren. Sensoren går til pinne 7 på ECU, den andre er jord via ECU.Sjekk evt. feilkoder. Edit:Viser instrumentet høy temperatur?Kom til å tenke på at hvis du ikke har sirkulasjon vil det kanskje være kaldt vann i termostathuset og da er det jo på en måte riktig at motoren får mye bensin og vifta ikke starter. Edited February 1, 2010 by bard Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed.
Guest MrOle83 Posted February 1, 2010 Posted February 1, 2010 Sjekk kabelen også. Fort gjort å få en knekk på 16 år gamle kabler, særlig når man beveger på dem.Rart sensoren skulle ryke etter 3 måneder, men med symptomene du nevner er jeg 95% sikker på at feilen er relatert til den sensoren. Sensoren går til pinne 7 på ECU, den andre er jord via ECU.Sjekk evt. feilkoder. Edit:Viser instrumentet høy temperatur?Kom til å tenke på at hvis du ikke har sirkulasjon vil det kanskje være kaldt vann i termostathuset og da er det jo på en måte riktig at motoren får mye bensin og vifta ikke starter.takk for samme konklusjon som jeg har kommet med nu tror rett å slett vannpumpa er gåen.slangen som kommer ut fra vennpumpa kan eg holde på uten at eg brenner meg og motoren er veldig varm.men radiatoren er varm men det kommer jo fra motoren.ja lednongen fungerer for når eg tar den av føleren starter vifta.blir vist litt mekking i løpet av veka tror eg ja. ein siste ting.noen som har teininger over heile systemet 1.8 116 94mod tusen takk
bard Posted February 1, 2010 Posted February 1, 2010 Det kan hende du har montert termostaten feil, hvis problemet oppstod etter byttet. Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed.
Guest MrOle83 Posted February 1, 2010 Posted February 1, 2010 Det kan hende du har montert termostaten feil, hvis problemet oppstod etter byttet.nei fungerte i noen uker før det sluttet heilt å virkehar buttet termostat på bilen tidligere, så eg vett den stå rett men takk.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now