Janna Posted January 28, 2010 Posted January 28, 2010 Er de nedre bærekulene fremme lik på høyre og venstre side? Og er da denne riktig? Hjullager bak, høyre side, er det kun fra 77-79 modell som passer min modell? 1979 Ford Taununs 1,6. Bilder av mine tidligere cosworth http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/12870-alle-mine-biler/
Taunus S Posted January 28, 2010 Posted January 28, 2010 (edited) HallaNedre opph.kule er lik på h+v.s ja. Og ja denne SER rett ut ja! Eg meinar å huske at hjullager bake var like frå 71-82 på alle 1.3-1.6. (større på 2.0-2.3, der er dei like som på Capri MKII-III??).Skiller på "liten" og "stor" aksel. Edited January 28, 2010 by Taunus S
Janna Posted January 28, 2010 Author Posted January 28, 2010 Takk. Cortina er vel det "samme" som Taunus? Virker som om noen steder har lagrene ett skille i 1976, andre steder ikke. . . Bilder av mine tidligere cosworth http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/12870-alle-mine-biler/
Taunus S Posted January 28, 2010 Posted January 28, 2010 Cort MKIII og oppover skal i hovudsak væra rimelig like så vidt meg bekjent ja!Meca leverer foresten deler til Taunus. Både opph. kule og hj.lager
Cortiworth Posted January 28, 2010 Posted January 28, 2010 Cort MKIII og oppover skal i hovudsak væra rimelig like så vidt meg bekjent ja!Meca leverer foresten deler til Taunus. Både opph. kule og hj.lager Det er verd å merke seg at originale Ford/Motorcraft opphengskuler (og endeledd) holder mye høyere kvalitet en de "piratdelene" som selges nå. Jeg fikk tak i nedre kuler hos Ford for litt over et år siden. Rart hva de finner hvis de bruker litt tid på å spore opp ting.
Janna Posted January 28, 2010 Author Posted January 28, 2010 Det er verd å merke seg at originale Ford/Motorcraft opphengskuler (og endeledd) holder mye høyere kvalitet en de "piratdelene" som selges nå. Jeg fikk tak i nedre kuler hos Ford for litt over et år siden. Rart hva de finner hvis de bruker litt tid på å spore opp ting. Ford sjekket for meg, og kunne ikke skaffes. Men på Meca er det to alternativ for 1979 modell. Type HK År Motor 1.6 Sedan 73 05.75-07.79 OHC LC 1.6 Sedan 73 07.79-07.82 LCJ Kulene er lik, men ikke lagrene. Bilder av mine tidligere cosworth http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/12870-alle-mine-biler/
Per-joar Posted February 3, 2010 Posted February 3, 2010 Ford sjekket for meg, og kunne ikke skaffes. Men på Meca er det to alternativ for 1979 modell. Type HK År Motor 1.6 Sedan 73 05.75-07.79 OHC LC 1.6 Sedan 73 07.79-07.82 LCJ Kulene er lik, men ikke lagrene. ang kulene så fkk jeg beskjed om at ford klarte å skaffe 3 stk bære kuler, to fra england og en i norge jeg kjøpte alle 3.kjøpte også to øvre fra meca, de virker ganske solide å greie.hjullagrene kjøpte jeg også på meca, virker som de holder bra, og tok 15 min å bytte. jeg trur du skal ha det øvre, men hvorfor ikke legge inn reg nr?da får du hvertfall riktig. kulene hadde de flere mnd bestillingstid på når jeg sjekket sist, men mulig de har de på lager igjen nå. Per-Joar
Janna Posted February 3, 2010 Author Posted February 3, 2010 ang kulene så fkk jeg beskjed om at ford klarte å skaffe 3 stk bære kuler, to fra england og en i norge jeg kjøpte alle 3.kjøpte også to øvre fra meca, de virker ganske solide å greie.hjullagrene kjøpte jeg også på meca, virker som de holder bra, og tok 15 min å bytte. jeg trur du skal ha det øvre, men hvorfor ikke legge inn reg nr?da får du hvertfall riktig. kulene hadde de flere mnd bestillingstid på når jeg sjekket sist, men mulig de har de på lager igjen nå. Per-Joar Ved å legge inn bilnr kommer det opp to alternativ. Type HK År Motor 1.6 Sedan 73 05.75-07.79 OHC LC 1.6 Sedan 73 07.79-07.82 LCJ Her er det visst to forskjellige lagre bak. Men har kjøpt lager hos Bil & Dekk no, og der stemmer iallafall artikkel nr med det Ford sa jeg trengte. Bærekulene bestiller jeg på ebay. Bilder av mine tidligere cosworth http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/12870-alle-mine-biler/
Janna Posted February 8, 2010 Author Posted February 8, 2010 Er akslingen låst med splint i diffen eller bare å trekke ut?? Bilder av mine tidligere cosworth http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/12870-alle-mine-biler/
Taunus S Posted February 9, 2010 Posted February 9, 2010 (edited) Halla Stikk-akslingene er ikkje festa med noen låsesplint nei. Akselen er festa til bakakselen ved hjelp av ei holdeplate som sitter mellom navet og lager. Lageret vert holdt på plass av ein krympering som du må knuse for å ta bort. Nyy ring må ALTID benyttest og denne skal varmes og PRESSES på plass.Du må altså ta av bremsetromlene, på "plata" , (senteret), som hjulboltene er festa i er det to hull. Disse hulla gjer deg muligheita til å komme til 4 skruer som fester "holdeplata" på stikkakselen til bakakselen. Når disse er skrudd bort er det "bare" å trekke akselen ut.Dette kan henge noko innst i helv........ Dette kan du løysa ved hjelp av enten ein glideters, eller på måten Ford beskriver i sine repp. manualer; Bruk fire lange skruer av rett dimm og gjenge størrelse,( husker sef. ikkje dim. i hodet nå, men eg har kjøpt meg skruer til dette formålet på Biltema, kan sikkert finna del.nr. på dei om du gir meg litt tid), disse skrur du inn frå baksiden av ankerplata, i hullene til dei 4 skruene som holdt stikkakselen, (men frå motsatt side da), med disse terser du av stikkakselen ved å skru dei inn i navet frå baksiden. Ford sin måte er ofte å foretrekke, da du på denne måten får eit jevnt trykk på akselen.Svært enkelt, men vanskelig å forklare uten bilder. Hadde skanner`n min vært oppe å gått, så skulle eg sendt deg bilder pr. mail.. Håper dette var til hjelp... Edit, fant bilder hær; http://www.oldcars.de/kataloge/taunus/Taun...en/sheet030.htm Sjå side 53.Delen som ligger forran pos. 10, som hennholdsvis er lager og krympering.Betre å forstå nå? Edited February 9, 2010 by Taunus S
Janna Posted February 9, 2010 Author Posted February 9, 2010 Takk for god info. Da var det egentlig som vi trodde.Skulle bruke en slagters, men den hadde noen lånt deler av så ble ikke helt effektiv Får prøve igjen med komplett ters. Bilder av mine tidligere cosworth http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/12870-alle-mine-biler/
Taunus S Posted February 9, 2010 Posted February 9, 2010 (edited) Meinar bestemt eg har gjort meg nytte av ein gammal stålfelg skrudd fast på navet og banket på denne med sleggehammer..Dette kan også gjøre susen.. Edited February 9, 2010 by Taunus S
Taunus S Posted February 9, 2010 Posted February 9, 2010 Skruer kjøpt på Biltema, til tersing av "hub" frå baksiden, altså frå diff. mot bak sida av hjul, har dimm. M10x100 og delenr. 19-794.Dette er altså metoden Ford sjølv beskriver i org. repp. litteratur for mekanikkere i organisasjonen i 1974.Du får eit jevnere og kraftigere moment mot stikkaksel på denne måten, en ved bruk av slagters Bruk 2 eller fire skruer!
2.3 GL Posted February 17, 2010 Posted February 17, 2010 slegge på hjul er en fin resept på dette. men ikke bruk en felg du vil ha for de pleier ikke å like å bli slått med slegge. noe jeg forsåvidt forstår da jeg ser for meg at det er ubehagelig:) Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now