torstein Posted January 27, 2010 Posted January 27, 2010 Har problemer med å få oljetrykk på cosworthen min etter bygging. Har en slik: http://www.burtonpower.com/prodpics/large/...20T%20Piece.jpg med en slik http://biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Luf...pa-begge-sider/ Her er det koblet på olje til turbo + turbotrykksmåler. Etter jeg har kjinnet lenge så kommer det ut mye graps ut av den slangen til turboen. å får lite oljetrykk med måleren.vi Har prøvd å løsne litt på oljefilteret å der er det ivertfall nok av olje. Har dette noe med de delene fra burton og biltema som gjør dette? eller er dette normalt? Er redd for å starte bilen dersom det er for lite oljetrykk.
Tore_TJ Posted January 27, 2010 Posted January 27, 2010 graps ut av turboslangen er jo ikke bra.. skal helst ha rein olje.. har du pakning mellom oljepumpa og silen? hvilket trykk leser du?
torstein Posted January 27, 2010 Author Posted January 27, 2010 (edited) graps ut av turboslangen er jo ikke bra.. skal helst ha rein olje.. har du pakning mellom oljepumpa og silen? hvilket trykk leser du? Har ikke fått noe serlig trykk. Men kobla bare opp måleren i full fart. Det kommer lite ut av slangen til turboen. Husker ikke om det er noe pakning i oljepumpa. hvor lenge skal den stå å kjinne før det bygges opp trykk? Edited January 27, 2010 by torstein
Åshøgda-raceway Posted January 27, 2010 Posted January 27, 2010 på nybygd motor har jeg vært borti at man må dra starter nesten et kvarter før oljetrykket kom. ta ut pluggene å dra i vei.men graps ut av slangen??? ikke bra
to far gone Posted January 27, 2010 Posted January 27, 2010 på nybygd motor har jeg vært borti at man må dra starter nesten et kvarter før oljetrykket kom. ta ut pluggene å dra i vei.men graps ut av slangen??? ikke bra hvorfor kjøre dere ikke opp oljetrykk med drill på fordeler hjul ??? ikke bra og kinne så lenge for å hente trykk . husk at man kan fylle oljefilter og hvis dette monteres mens motor står i bukk . HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL
torstein Posted January 27, 2010 Author Posted January 27, 2010 Takk for tipset det med en drill. Har ikke holdt på så lenge som 15 min nei.
Kverna Posted January 27, 2010 Posted January 27, 2010 hvorfor kjøre dere ikke opp oljetrykk med drill på fordeler hjul ??? ikke bra og kinne så lenge for å hente trykk . husk at man kan fylle oljefilter og hvis dette monteres mens motor står i bukk .Er noen som monterer alt ferdig utenfor bilen, og bare vil slippe motor ned i bil og kjøre. Men ja, lurest det å "drille" opp oljetrykket før start Min fotoblogg
torstein Posted January 28, 2010 Author Posted January 28, 2010 Er noen som monterer alt ferdig utenfor bilen, og bare vil slippe motor ned i bil og kjøre. Men ja, lurest det å "drille" opp oljetrykket før start kommer til å gjøre dette neste gang ja.
Escort RST WRC Posted January 28, 2010 Posted January 28, 2010 Går helt fint å drille opp oljetrykk med motoren i bilen også Man tar ut fordeleren og bruker lange forlengere og en 7mm (?) pipe ned på akslingen til oljepumpa i bunnen av hullet.Men det gjelder å være forsiktig slik at man ikke dytter denne akslingen av låseklipset sitt og ned i bunnpanna. Og dette er det beste å gjøre, mtp. at viss man kinner oljetrykk uten å få det, så går motoren veldig mange runder uten noen form for smøring. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
Kverna Posted January 28, 2010 Posted January 28, 2010 Går helt fint å drille opp oljetrykk med motoren i bilen også Man tar ut fordeleren og bruker lange forlengere og en 7mm (?) pipe ned på akslingen til oljepumpa i bunnen av hullet.Men det gjelder å være forsiktig slik at man ikke dytter denne akslingen av låseklipset sitt og ned i bunnpanna. Og dette er det beste å gjøre, mtp. at viss man kinner oljetrykk uten å få det, så går motoren veldig mange runder uten noen form for smøring.Må ikke reg.reim av for å utføre dette ? Min fotoblogg
Escort RST WRC Posted January 28, 2010 Posted January 28, 2010 Nei, for når man demonterer fordeler fjerner man forbindelsen mellom fordelerdrev og aksingen til oljepumpa Altså viss man kinner med fordeler demonter, så går heller ikke oljepumpa rundt.Oljepumpa blir drevet av fordeleren som igjen blir drevet av regreima Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
Tore_TJ Posted January 28, 2010 Posted January 28, 2010 (edited) nei. fordeleren drives av hjulet i registeret og oljepumpa av fordeleren via akslingen.. Fn for treig Edited January 28, 2010 by Tore_TJ
grcossie Posted January 28, 2010 Posted January 28, 2010 Går helt fint å drille opp oljetrykk med motoren i bilen også Man tar ut fordeleren og bruker lange forlengere og en 7mm (?) pipe ned på akslingen til oljepumpa i bunnen av hullet.Men det gjelder å være forsiktig slik at man ikke dytter denne akslingen av låseklipset sitt og ned i bunnpanna. Og dette er det beste å gjøre, mtp. at viss man kinner oljetrykk uten å få det, så går motoren veldig mange runder uten noen form for smøring. Akslingen stopper i pumpa, den kan ikke dette ned i bunnpanna. Kjører uten klips, da er det lett å skifte eller kontrillere akslingen, ved å dra den rett opp. Jeg sveiste en 6mm umbrako bits på et langt tynnt rør, da kunne jeg pumpe opp trykk med drill, med innsuget på, funket bra
Escort RST WRC Posted January 28, 2010 Posted January 28, 2010 Nei, ned i bunnpanna var litt feil sagt ja Akslingen kan vel komme så langt ned at fordelerakslingen ikke får tak på den? Har vært borti dette på en ohc pumpe engang vertfall. Ja, man kommer til når man bruker 1/4" verktøy, drill og et lite ledd 6mm var det ja Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
grcossie Posted January 28, 2010 Posted January 28, 2010 Nei, ned i bunnpanna var litt feil sagt ja Akslingen kan vel komme så langt ned at fordelerakslingen ikke får tak på den? Har vært borti dette på en ohc pumpe engang vertfall. Ja, man kommer til når man bruker 1/4" verktøy, drill og et lite ledd 6mm var det ja Ingen problem med at den blir for kort når den står i pumpa
Tore_TJ Posted January 28, 2010 Posted January 28, 2010 hvis klipsen skal stå på undersiden vil akslingen bunne i pumpa etterhvert uansett så ser ikke at det skal være et problem?
carfreak Posted January 28, 2010 Posted January 28, 2010 Jeg har prøvd å sette drill på oljepumpa, kjørte på som en helt. Hadde bare oljelampa i dashen, og den slukket aldri. Men man får vel ikke noe spesielt med trykk uten at fordeleren står i?Får jo sikkert dytta litt olje ut i kanaler o.l, så eneste man tjener på det er vel at motoren får tidligere oljetrykk ved første oppstart?
Tore_TJ Posted January 28, 2010 Posted January 28, 2010 fordeleren vel fint lite med oljetrykket ditt å gjøre. fordeleren driver oljepumpa og når du bruker drill erstatter du rett og slett bare fordeleren..
torstein Posted January 28, 2010 Author Posted January 28, 2010 Synest egetnlig det er lettere å løsne registeret en å plukke ut fordeleren. Men får se hva jeg gjør.
Escort RST WRC Posted January 28, 2010 Posted January 28, 2010 Man bør fylle olje i oljepumpa ved montering, fylle filteret med olje etc. før man går igang med å drille opp oljetrykk.Skal fint kunne klare å oppnå oljetrykk på den måten jo. Du oppnår det at du slipper å dra motoren rundt tørr uten olje noen steder, så du slipper å skade lageroverflater etc. ved å gå tørt. Torstein: Kødder du? Er 1stk 13mm skrue, og så er fordeleren løs.Og når du monterer den igjen setter du registeret på merkene og får rotor til å peke mot merket sitt (ca kl2), og så er du i boks Piece of cake.. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
carfreak Posted January 28, 2010 Posted January 28, 2010 Men jeg fikk ikke oljetrykk uten fordeler. Men så fort jeg dro den på starteren med fordeler så slukket oljelampa.
Escort RST WRC Posted January 28, 2010 Posted January 28, 2010 Er mye som spiller inn. Om du har gjort forberedelsene riktig, dvs fylt olje i oljepumpa og filteret, hvor høy hastighet drillen din klarer å dra akslingen etc.Skal ikke være noe problem. Fort gjort å ta av f.eks. oljeslangen til turboen og se om det kommer ren olje.. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
carfreak Posted January 28, 2010 Posted January 28, 2010 Kan godt være det bare er meg som har gjort noe feil Men jeg tenkte sånn at det ikke gikk å bygge opp trykk siden fordeleren manglet. Blir jo et stort hull. Meg som tenker helt feil?
Escort RST WRC Posted January 28, 2010 Posted January 28, 2010 Jepp, du tenker litt feil da ja Den akslingen går jo bare ned i oljepumpa, og innvendig i oljepumpa blir det generert trykk.Pumpa suger olje fra bunnpanna, gjennom silka. Dvs lukket system. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
carfreak Posted January 28, 2010 Posted January 28, 2010 Kjekt at noen tar seg tid til å forklare, iforhold til mange andre! Ja, da forstår jeg. Så oljetrykksbryterern er skrudd i en av de kanalene som går i blokka da eller?
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now