Jump to content

Litt mere futt i cosworth ?


fiesta_xr2i

Recommended Posts

Hva kan bli det neste jeg må gjøre for å få litt mere futt i min cosworth ?

 

I dag er det T34 ar.48 ,803 ,-31wg ,3 bar map ,chip ,3"moongose, RS500 cooler.

 

Er det omsveist innsug, kammer ? hva er den beste løsningen for å få mere moment på lavere turtall ?

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hva kan bli det neste jeg må gjøre for å få litt mere futt i min cosworth ?

 

I dag er det T34 ar.48 ,803 ,-31wg ,3 bar map ,chip ,3"moongose, RS500 cooler.

 

Er det omsveist innsug, kammer ? hva er den beste løsningen for å få mere moment på lavere turtall ?

Uten tvil veiv med større slaglengde og en SERIØS ladetrykk styring. En kompent mapping evt, på E85 hjelper også da man slipper å mappe håpløst lav tenning for å unngå tenningsbank.

 

Du trenger spesialkammer for å øke momentet på lave turtall, men da er 550 Nm ved 3500 o/min er oppnådd på 2,0L Cosworth.

 

Uvanlige turbovalg har også vist seg å kunne prestere betydelig bedre resultater enn T34.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

oki, men er porting og kammer det mest naturlige spranget å ta her nå da ?

 

vil jeg merke noe fra mitt orginale 2WD innsug til et som er omsveist ?

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

oki, men er porting og kammer det mest naturlige spranget å ta her nå da ?

 

vil jeg merke noe fra mitt orginale 2WD innsug til et som er omsveist ?

Du bør spesifisere mer nøyaktig hva du har og hva du ønsker. Ser f.eks at du nevner 2wd innsug, men hvilken eksosmanifold har du?

 

De som har studert forskjellige turbomap har sett at det som har klart størst betydning for fuelmengde og derfor krefter er ladetrykket. Klarer du 1,0 BAR på 2600 o/min på 4. gear? På hvilket turtall har du 1,5 BAR ladetrykk?

 

En vanlig porting har størst betydning for resultatet over 4000 o/min. Det gjelder egentlig for det meste av trimmingsoppskrifter da man med økende turtall stadig får mindre og mindre TID til å fylle sylindrene med luft og fuel. Jo mindre tid man har til å flytte en gitt luftmengde, jo større høl trenger man og ventilene må åpne tidligere, løftes høyere og lukke senere.

(På 6000 0/min har man med den originale 240 graders kammen kun 0,00666 sek. til å fylle en 500 ccm sylinder med ca. 1200+ ccm med luft.)

 

På lavere turtall har man bedre tid og da gir de større hølene ofte dårligere resultat enn originalt pga lavere lufthastighet.

 

For effektøkning på lavere motorturtall er det derfor høyere ladetrykk som gjelder og derfor er en kompetent og fokusert mapping og en seriøs ladetrykk-kontroll stort sett eneste veien å gå.

 

Edit.

 

Utover dette er det enda en ting som virkelig gir massevis av driemoment fra lave turtall og gjennom hele registeret. Dette fungerer så godt at det er ett godt alternativ til veiv med større slanglengde.

Dette brukes bevisst i stor utstrekning i motorsport, men i amatørenes Cosworthverden er dette stort sett ett tema som forbigås i stillhet, dessverre.

 

Det som du helt sikkert hadde blitt svært fornøyd med er ett innsug kanaler BETYDELIG lengre enn de originale. Se IS og DOCH.

Dette må selvsagt kompletteres med en kompetent mapping og en seriøs ladetrykk styring.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Utover dette er det enda en ting som virkelig gir massevis av driemoment fra lave turtall og gjennom hele registeret. Dette fungerer så godt at det er ett godt alternativ til veiv med større slanglengde.

Dette brukes bevisst i stor utstrekning i motorsport, men i amatørenes Cosworthverden er dette stort sett ett tema som forbigås i stillhet, dessverre.

 

Hva er det snakk om her? :huh:

Link to comment
Share on other sites

Lengre runnere har jeg hatt lyst på lenge. Problemet er som regel å få laget et innsug.. Har faktisk sett spacere for å gjøre dette. Usikker på om originalinnsuget tar i bremsekraftbeholderen da..

 

Neida, store muligheter... ;)

 

Hva er det snakk om her? :huh:

Hva er det som er uklart?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

lengre slaglengde.

 

Jeg kjører med 4x4 eksosmanifold, kjørte med 2wd før å merket at det ble bedre respons med den jeg har nå :D

 

Liker best å kjøre på turtall under 5500rpm, mener pukkelrygg svidde chippen min så den skulle få mest moment å litt mindre HK.

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

Hva som ga massevis med dreiemoment. Ladetrykksstyringa?

Lengden på innsuget har en enorm innvirkning på bunndraget. Som du ser bør man langt over 35 cm.

 

What is the correct overall system length?

Induction length is one of the most important aspects of fuelling performance engines.

In our experience an under-length system is the greatest cause of disapointment, with loss of up to 1/3 of power potential. There are a number of good books on the subject and the serious developer is referred to these and, in particular, dyno trials. A guide figure, from the face of the trumpet to the centre of the valve head is 350mm for a 9,000 RPM engine.

 

Fyr løs! hvem hva hvor?

Burtonpower har to stk innsugsmanifolder til Cosworth. Du bruker disse som utgangspunkt og lager til det du vil.

 

Part nr. SC 500 og MF1N

 

Jeg kjører med 4x4 eksosmanifold, kjørte med 2wd før å merket at det ble bedre respons med den jeg har nå :D

Liker best å kjøre på turtall under 5500rpm, mener pukkelrygg svidde chippen min så den skulle få mest moment å litt mindre HK.

Det tror jeg på.

Mest moment ja. I forhold til hva? Ladetrykk eller tid? Vet du hva som ble gjort?

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

det oppsettet du har nå, hvor mye HK vil du tro du har?? bremsa den i benk med det oppsettet?

 

og 4x4 eksosmanifold var såpass merkbart assa? trudde det var 2wd manifolden som var den gromme av de to...?

Edited by Sierra_2.9

'93 Escort Cosworth

X - '93 ///M3
- '92 Ford Sierra CLX
X - '89 Sierra Cosworth
Mine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden :)

Link to comment
Share on other sites

Forskjell på N/A og turbomotor. Og er det ikke du som pleier å quote den freidige "if in doubt - cosworth" ?

Det er helt korrekt og den anbefalingen står jeg for, men nå er ikke trådststarter i tvil. Han poster at han vil ha mer krefter fra lave turtall og da er lange runnere en glimrende mulighet som fungerer svært godt. Dette er heller ikke en generell anbefaling til alle og enhver fra min side. Dette er for spesielt interesserte.

peugotmanifold01.jpg

Det samme er dette som kanskje kan være inspirerende?:

02PHRS1_024Moran23_z.jpg

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

det oppsettet du har nå, hvor mye HK vil du tro du har?? bremsa den i benk med det oppsettet?

 

og 4x4 eksosmanifold var såpass merkbart assa? trudde det var 2wd manifolden som var den gromme av de to...?

 

Har ikke bremsa nei , har merka forskjellen i tid

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

Har to innsug liggende så er nok enklest og kappe litt i det ene. Får se hva jeg finner på :)

Folk sveiser om og setter Cosworth innsug på IS motorer så det går nok omvendt også, som en rimelig test iallefall.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

så det er anbefalt å sette på 4x4 manifold på 2wd'n? ganske enkel måte å få bedre respons på?

 

men cirka HK på det her oppsettet ditt? 350?

 

Den beste måten er vel å sette på et omsveis 2wd innsug.

 

og omsveist 4x4 innsug er bedre pga nedre albue ikke er skrudd på 4x4?

bare lurer, for det ser slik ut :huh:

 

Stemmer er noe der ja ;)

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Den beste måten er vel å sette på et omsveis 2wd innsug.

 

 

 

Stemmer er noe der ja ;)

 

Er nok eksosmanifold Sierra 2,9 mener :)

 

Er også enig i at 4x4 innsug bør være bedre til å omsveise pga. halsen :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...