Jump to content

forsterkning for coilover


cossiedude

Recommended Posts

Eneste jeg vet er at du bør som et minimum bruke stabstag bak. Tror det er få som forsterker bak, selv om det absolutt bør gjøres. Tårnene er ikke beregnet for å bære hele vekten..

 

 

På vingebilen min forsterka vi det nedre festet til demperen ved å sveise over alle sveisene, samt en forsteningsbrakket under....i tilleg til tårnstag mellom dempertårna bak.....

Signatur fjernet grunnet størrelse. Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler og 75 kb.

Link to comment
Share on other sites

bærebrua er vel "røret" som går fra ene siden til andre. lenkearmen er den som demperen er montert på nede. har tårnstag og begynte i dag å lage plater til å sveise utenpå braketten som demperen er skrudd i. regner med endel prøving og sansynligvis feiling. er bilstein dempere som er bygd om av sellholm og motoren blir 2,5liter med alu blokk. så noe kommer nok til å gi etter baki der :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Dempera er festet i bærebrua nede. Staget mellom bruene heter stabilisatorstag. Lenkarm er ett av av mange brukte ord på forbindelsen mellom stab.staget og brua.

Når det gjelder forsterkning av nedre feste er det bare å tenke logisk hvor presset vil bli større (kraftxarm) og legge på med 3-4mm pate og forme til etter besteevne.

Men om du først skal forsterke demper innfestinger må du ikke gleme toppen også. De er heller ikke beregnet for coilovers. Sømsveise tårnet. Personlig har jeg aldri forsaterket noe og heller ikke sett nødvendigheten av det.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Siden det er så viktig og få forsterket dette, så må det vel finnes masse eksempler på Cosworth'er der det har gått galt pga coilovers? Få se noen bilder da... Jeg har enda til gode og se at det skjer noe.

Link to comment
Share on other sites

Siden det er så viktig og få forsterket dette, så må det vel finnes masse eksempler på Cosworth'er der det har gått galt pga coilovers? Få se noen bilder da... Jeg har enda til gode og se at det skjer noe.

Enig med du, har verken lest, hørt eller sett noen som har hatt problemer med det jeg heller. På en vanlig gate-Cosworth vil jeg ikke tro belastningen blir så voldsom ifht. standard demper/fjæroppsett. Skal du derimot bruke bilen aktivt i motorsport-sammenheng og gjøre som han under så er det nok lurt å tenke forsterkninger ja.

 

04_FocusRS-WRC_Jump_Wallpaper.jpg

Link to comment
Share on other sites

er ikke bære brua som trenger å forsterkes da. det er braketten som demperen er skrudd fast i nede. den er knapt sveiset fra orginalt. så lar en all tyngde av bilen bli belastet på denne ettersom man tar bort fjærene bak og kun har coilovers.

 

Kan aldri tro at dette kommer til å bli noe problem. Er ikke så mye vekt den skal holde heller.

Link to comment
Share on other sites

Kan forsterkningene i dempertårn bak som 4x4 sedan har orginalt ha noe for seg å ettermontere når man skal bruke coilovers? Har tenkt litt på den saken :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

er ikke bære brua som trenger å forsterkes da. det er braketten som demperen er skrudd fast i nede. den er knapt sveiset fra orginalt. så lar en all tyngde av bilen bli belastet på denne ettersom man tar bort fjærene bak og kun har coilovers.

Jeg refererte til Tore_TJ's post om en bøyd bærebru på en merkur xr4. Det jeg mener er om selve brua ikke holder så har smellen vært såpass så det er det samme hvor mye som er blitt forsterket... Noe må gi seg.

Har kjørt coilovers i mange år selv, og aldri sett eller hørt om noen som har dårlige erfaringer med det. Og om de på din bil bare såvidt er sveiset fast har du kanskje fått en mandagsbil.

Som truckdriver setter spørsmålstegn ved; Må da isåfall være vel så viktig å forsterke toppene.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kan ta bilde av forsterkingene neste gang jeg besøker delebilen, vist ingen andre kommer meg i forkjøpet. Det jeg forsto av Trones(forrige eier av cossien min) er at kunn 4x4 sedan cosworth har denne forsterkinga. Denne forsterkinga tenker jeg å ta vare på, og kanskje sveise inn i bruks cossien min. Eventuelt også ta mål og kopiere til bruk i andre biler :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

De er vel mer eller mindre punkta fast ja. Har ei bakstilling liggende jeg har tenkt å sveise orntlig opp i sammenføyningene. Etter litt sandblåsing var det rimelig godt synlig at det ikke er store sveisesømmen som holder demperfeste i brua.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

forsterkninger bør vurderest, men som regel holder dei som dei er men vis bil er trimmet og kansje kjører sliks ved hard bane så er risikoen for sprekker stor. i england har det vert noen episoder ved coilover opp ved harde akselrasjoner.

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

DSC01049.jpg

DSC01050.jpg

DSC01051.jpg

De som vet hvordan ett dempertårn vanligvis ser ut bør se forskjellen. Men forsterkinga går mellom dørken, og litt opp på dempertårnet.

Den øverste sveisesømmen er også verdt å ta en kikk på før man monteterer coilovers. Det bruker bli rust i sømmen, fra dempersida, som ikke synes før man har fjerna lakk/tectyl.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...