cossiedude Posted January 21, 2010 Share Posted January 21, 2010 noen som har bilder eventuelt annen info om forsterkning av lenke arm bak og innfestet i topp ved bruk av coilovres bak på sedan cosworth? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted January 21, 2010 Share Posted January 21, 2010 Eneste jeg vet er at du bør som et minimum bruke stabstag bak. Tror det er få som forsterker bak, selv om det absolutt bør gjøres. Tårnene er ikke beregnet for å bære hele vekten.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
GTD40 Posted January 21, 2010 Share Posted January 21, 2010 Eneste jeg vet er at du bør som et minimum bruke stabstag bak. Tror det er få som forsterker bak, selv om det absolutt bør gjøres. Tårnene er ikke beregnet for å bære hele vekten.. På vingebilen min forsterka vi det nedre festet til demperen ved å sveise over alle sveisene, samt en forsteningsbrakket under....i tilleg til tårnstag mellom dempertårna bak..... Signatur fjernet grunnet størrelse. Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler og 75 kb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Samatron Posted January 21, 2010 Share Posted January 21, 2010 lenke arm? mener du demperinnfestning i bærebrua? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cossiedude Posted January 21, 2010 Author Share Posted January 21, 2010 bærebrua er vel "røret" som går fra ene siden til andre. lenkearmen er den som demperen er montert på nede. har tårnstag og begynte i dag å lage plater til å sveise utenpå braketten som demperen er skrudd i. regner med endel prøving og sansynligvis feiling. er bilstein dempere som er bygd om av sellholm og motoren blir 2,5liter med alu blokk. så noe kommer nok til å gi etter baki der Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.nilsen Posted January 21, 2010 Share Posted January 21, 2010 Dempera er festet i bærebrua nede. Staget mellom bruene heter stabilisatorstag. Lenkarm er ett av av mange brukte ord på forbindelsen mellom stab.staget og brua. Når det gjelder forsterkning av nedre feste er det bare å tenke logisk hvor presset vil bli større (kraftxarm) og legge på med 3-4mm pate og forme til etter besteevne.Men om du først skal forsterke demper innfestinger må du ikke gleme toppen også. De er heller ikke beregnet for coilovers. Sømsveise tårnet. Personlig har jeg aldri forsaterket noe og heller ikke sett nødvendigheten av det. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist Link to comment Share on other sites More sharing options...
JHS Posted January 21, 2010 Share Posted January 21, 2010 Siden det er så viktig og få forsterket dette, så må det vel finnes masse eksempler på Cosworth'er der det har gått galt pga coilovers? Få se noen bilder da... Jeg har enda til gode og se at det skjer noe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS|Stian Posted January 21, 2010 Share Posted January 21, 2010 Siden det er så viktig og få forsterket dette, så må det vel finnes masse eksempler på Cosworth'er der det har gått galt pga coilovers? Få se noen bilder da... Jeg har enda til gode og se at det skjer noe.Enig med du, har verken lest, hørt eller sett noen som har hatt problemer med det jeg heller. På en vanlig gate-Cosworth vil jeg ikke tro belastningen blir så voldsom ifht. standard demper/fjæroppsett. Skal du derimot bruke bilen aktivt i motorsport-sammenheng og gjøre som han under så er det nok lurt å tenke forsterkninger ja. FordClubNorway.no Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth Racing1 Posted January 21, 2010 Share Posted January 21, 2010 Kommer jo litt an på hvordan dempertårnene er i utgangspunktet. Begynner de å bli dårlige må jo noe gjøres. Men jeg har hatt coilovere på bilen i 10 år snart, uten problemer. 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
torstein Posted January 21, 2010 Share Posted January 21, 2010 hvis du ikkje har ein skikkelig rust haug så trenge man vel ikkje å gjør så veldig mye. Kommer selv til å gjøre noen forsterkninger på min bil, bare for å ha gjort det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted January 21, 2010 Share Posted January 21, 2010 Tja gjenstår å se om det skjer noe. begynner å bli noen år bilene nå. så en merkurxr4 eller hva de heter i usa for en stund siden som bøyde bærebrua. samme bakstilling som sierra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cossiedude Posted January 22, 2010 Author Share Posted January 22, 2010 enig med torstein her. forsterker slik at det er gjort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.nilsen Posted January 22, 2010 Share Posted January 22, 2010 For all del. Klem på. Om bærebruene kneler er det blitt så mye juling så er nok samme hvor mye sveis du har klint på i innfestinga før...If it's not broken, don't fix it! '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist Link to comment Share on other sites More sharing options...
cossiedude Posted January 22, 2010 Author Share Posted January 22, 2010 er ikke bære brua som trenger å forsterkes da. det er braketten som demperen er skrudd fast i nede. den er knapt sveiset fra orginalt. så lar en all tyngde av bilen bli belastet på denne ettersom man tar bort fjærene bak og kun har coilovers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
torstein Posted January 22, 2010 Share Posted January 22, 2010 er ikke bære brua som trenger å forsterkes da. det er braketten som demperen er skrudd fast i nede. den er knapt sveiset fra orginalt. så lar en all tyngde av bilen bli belastet på denne ettersom man tar bort fjærene bak og kun har coilovers. Kan aldri tro at dette kommer til å bli noe problem. Er ikke så mye vekt den skal holde heller. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted January 23, 2010 Share Posted January 23, 2010 Kan forsterkningene i dempertårn bak som 4x4 sedan har orginalt ha noe for seg å ettermontere når man skal bruke coilovers? Har tenkt litt på den saken - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.nilsen Posted January 23, 2010 Share Posted January 23, 2010 er ikke bære brua som trenger å forsterkes da. det er braketten som demperen er skrudd fast i nede. den er knapt sveiset fra orginalt. så lar en all tyngde av bilen bli belastet på denne ettersom man tar bort fjærene bak og kun har coilovers.Jeg refererte til Tore_TJ's post om en bøyd bærebru på en merkur xr4. Det jeg mener er om selve brua ikke holder så har smellen vært såpass så det er det samme hvor mye som er blitt forsterket... Noe må gi seg.Har kjørt coilovers i mange år selv, og aldri sett eller hørt om noen som har dårlige erfaringer med det. Og om de på din bil bare såvidt er sveiset fast har du kanskje fått en mandagsbil.Som truckdriver setter spørsmålstegn ved; Må da isåfall være vel så viktig å forsterke toppene. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted January 24, 2010 Share Posted January 24, 2010 Forsterkning i toppene på 4x4? Bilde? 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted January 24, 2010 Share Posted January 24, 2010 Kan ta bilde av forsterkingene neste gang jeg besøker delebilen, vist ingen andre kommer meg i forkjøpet. Det jeg forsto av Trones(forrige eier av cossien min) er at kunn 4x4 sedan cosworth har denne forsterkinga. Denne forsterkinga tenker jeg å ta vare på, og kanskje sveise inn i bruks cossien min. Eventuelt også ta mål og kopiere til bruk i andre biler - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
cossiedude Posted January 24, 2010 Author Share Posted January 24, 2010 a.nilsen. ta deg ein kikk på nedre feste for demperen på din egen bil. da vil du se at du har "mandags" bil selv. holder på med en monte esc som skal få pulver lakket understell. der er det nøyaktig like lite sveist. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted January 24, 2010 Share Posted January 24, 2010 De er vel mer eller mindre punkta fast ja. Har ei bakstilling liggende jeg har tenkt å sveise orntlig opp i sammenføyningene. Etter litt sandblåsing var det rimelig godt synlig at det ikke er store sveisesømmen som holder demperfeste i brua. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
twin turbo Posted January 26, 2010 Share Posted January 26, 2010 forsterkninger bør vurderest, men som regel holder dei som dei er men vis bil er trimmet og kansje kjører sliks ved hard bane så er risikoen for sprekker stor. i england har det vert noen episoder ved coilover opp ved harde akselrasjoner. trehjulsykel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted January 30, 2010 Share Posted January 30, 2010 De som vet hvordan ett dempertårn vanligvis ser ut bør se forskjellen. Men forsterkinga går mellom dørken, og litt opp på dempertårnet.Den øverste sveisesømmen er også verdt å ta en kikk på før man monteterer coilovers. Det bruker bli rust i sømmen, fra dempersida, som ikke synes før man har fjerna lakk/tectyl. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now