Jump to content

Sierra 2.0 ohc fusking

Guest gnorekno

Recommended Posts

Guest gnorekno

Sierraen min fusker ved vanlig kjøring, ligger og kjører rolig, så begynner den å nappe og fuske, da tar jeg inn clutchen og ruser den litt, så går den bra igjen, noen ganger en kort stund og andre ganger lengre perioder før det kommer igjen. Jeg synes også at den burde vært litt sprekere, kjører jeg gassen i bånn, går den dårlig, tar jeg gassen halvt inn er den sprekere. Samtidig har jeg også problemer med varmen i bilen, tempnåla går opp i feltet for normal, men blåser bare lunkent inni bilen. Gode forslag til hva jeg kan sjekke er hjertelig velkomne:). Ønsker helst forklaring i tillegg til forkortelsene dere måtte bruke på diverse følere, har ikke så god peiling på forkortelsene;)

er ikke lamdason på gasser? :P

Står faktisk ikke noe her om det er en gasser eller I motor det er snakk om. Men det står 91 mod Sierra i signaturen til trådstarter, så det er nærliggende å tro at det er snakk om innsprøytningsmotor motor med katalysator. Det er jo egentlig litt viktig å få med årsmodell, pga innsprøtning før og etter 1989 har ulike komponenter, og derfor ikke reagerer likt på deffekter i innsprøytninga. Er det snakk om gasser blir det selvsagt heller ikke rett å sammenligne symptomer med innsprøytningsmotorer.

Men er det snakk om innsprøytningsmotor er det også verdt å sjekke luftmengdemåler(lmm), som er en metalldings som står skrudd fast i luftfilterboks, og har en kontakt med 4 ledninger tilkopla. Er det snakk om motor med katalysator har den også map(Manifold Air Pressure) sensor som kan være deffekt.

91 mod med katalysator har også KAM(Keep Alive Memory) som gjør at motorstyringen kan tilpasse seg enkelte deffekter på noen komponenter.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

min 90 modell ohc var dau. still opp tenningen til 14 grader ca, er org med 8grader. dette er da lavkomp motoren. få fatt i en eksos manifoil fra eldre sierra med ohc, da disse ikke har dem 4 rørene ned i eksosen, dette hjelper faktisk mye.

Guest gnorekno
Står faktisk ikke noe her om det er en gasser eller I motor det er snakk om. Men det står 91 mod Sierra i signaturen til trådstarter, så det er nærliggende å tro at det er snakk om innsprøytningsmotor motor med katalysator. Det er jo egentlig litt viktig å få med årsmodell, pga innsprøtning før og etter 1989 har ulike komponenter, og derfor ikke reagerer likt på deffekter i innsprøytninga. Er det snakk om gasser blir det selvsagt heller ikke rett å sammenligne symptomer med innsprøytningsmotorer.

Men er det snakk om innsprøytningsmotor er det også verdt å sjekke luftmengdemåler(lmm), som er en metalldings som står skrudd fast i luftfilterboks, og har en kontakt med 4 ledninger tilkopla. Er det snakk om motor med katalysator har den også map(Manifold Air Pressure) sensor som kan være deffekt.

91 mod med katalysator har også KAM(Keep Alive Memory) som gjør at motorstyringen kan tilpasse seg enkelte deffekter på noen komponenter.

Det er en innsprut ja. Har akkurat kjøpt bilen, har fått med en kvittering der det står at TPS er skiftet i mai 09. Så burde jo ikke være den, den er skiftet på Ford-verksted. Men hvordan får man sjekket Lmm, Map og Kam? Mulig å gjøre dette uten diagnoseutstyr?

Har akkurat kjøpt bilen, har fått med en kvittering der det står at TPS er skiftet i mai 09. Så burde jo ikke være den, den er skiftet på Ford-verksted. hvor høyt opp pleier tempnåla å gå opp på disse? Bare såvidt den går inni feltet for norm, blåser bare lunk inni bilen.

Edited by gnorekno

18 Grader :) Sto på klisterlapp i motorrommet både i dohcboy sin 100hk ohc, og en delebil jeg har hatt.

Og her har du utdrag fra Autodata ;)

gnorekno:

Du kan lese av feilkoder i bilen din med en helt enkel diode. Søker du litt mener jeg at du skal finne diverse feilkoder her på forumet.

Edit: Fant feilkoder i Autodata gitt :D

Tenning_100hk_ohc.jpg

Feilkode.jpg

Feilkode2.jpg

Edited by Truckdriver

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.

Youtubekanal

Er det snakk om motor med katalysator har den også map(Manifold Air Pressure) sensor som kan være deffekt.

Skal ikke kverulere med deg nå, men MAP står for Manifold Absolute Preassure. ;)

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Kommer an på produsent :) Kjært barn har mange navn vettu ;) Temp sensorer er også ett godt eksempel der man oppererer med mange forkorteleser, med litt forskjellig skrivemåte, på komponent som har samme funksjon.

Youtubekanal