Jump to content

Reimbytte på mondeo


Guest johnny bravo

Recommended Posts

Guest johnny bravo

Mondeo stv, 2 liter bensin, 1993 mod.

 

 

Kjerringa var på tur hjem og da røyk reima som går på dynamo, vannpumpe, servo, etc.... Måtte ut å hente henne. Tok en rask sjekk og det så ut som reima var røket. Det stemmer bra med det som skjedde også. Satte bare igjen bilen for det var 25 kalde ute :huh:

 

Hvordan er det å få på denne reima igjen? Er det mye arbeid? Er jo ganske trangt der, så jeg frykter det må demoteres noe?

 

Alle tips tas imot med takk!

 

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Man må av med litt plasteksler osv. i hjulbue og sånn. Selve prosessen er grei. trenger kun en fastnøkkel for å slakke strammehjulet. Hvis reima er akkurat litt for kort(biltema), så er det helvette å få på. Kjøper du en kvalitetsreim som f.eks. continental hos mekonomen så skal det gå bra. Gikk bra med den jeg bytta på escorten (samme motor omtrent) (continental), men mondeon sleit jeg med da det var en biltemareim.

Dette er absolutt noe man kan gjøre selv.

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Guest johnny bravo

takker for svar folkens! Har ei reim fra en 1,8 96 mod. om den passer vet jeg ikke, men det er vel uansett greit å ha på en ny når man først skal til med det...

Link to comment
Share on other sites

takker for svar folkens! Har ei reim fra en 1,8 96 mod. om den passer vet jeg ikke, men det er vel uansett greit å ha på en ny når man først skal til med det...

Sett nå på en ny når du først skal gjøre jobben, koster tross alt ikke så mange kronene... ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest johnny bravo

kjøpte ny reim i dag, men den virket en smule lenger enn den jeg plukket av bilen. Den som var på bilen var ikke røket, bare hoppet av.

 

Men burde det ikke være omvendt? At den som er slitt er litt lenger enn den nye? Han spurte om jeg hadde AirCondition og jeg svarte nei så det skal jo vare rett reim, men...

 

delenr. på reima er 93bb-6c301-ab om noen har mulighet til å sjekke det opp....

Link to comment
Share on other sites

Guest johnny bravo

har ikke kommet så langt enda, hehe, er jo så ****** kaldt ute :S nappet bare ut den gamle som hang halveis under bilen og når jeg sammenligner den og den nye så virker den nye ørlite grann lenger...

Link to comment
Share on other sites

har ikke kommet så langt enda, hehe, er jo så ****** kaldt ute :S nappet bare ut den gamle som hang halveis under bilen og når jeg sammenligner den og den nye så virker den nye ørlite grann lenger...

hvis det bare er noen mm forskjell så gjør det ikke noe. det strammehjule har ganske lang gange, så det skal mye til for at den ikke skal passe:)

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Guest johnny bravo

For å si det pent så var ikke reima for lang iallefall. Et rent h...... å få på <_<

 

Men når det er sagt så hoppet den av igjen med en gang jeg startet opp :twisted:

 

Da la jeg merke til at det ene løpehjulet, altså ikke strammehjulet, men det som er rett ved siden av strammehjulet, det var skjevt <_< Skrudde hjulet av (det var festet med fire skruer...) og oppdaget at det var hele akslingen som går inn i motoren som var skjeiv... Jeg skrudde bare sammen det jeg måtte for å flytte bilen og ga f...!

 

Hva er det egentlig som har skjedd her? Hva må jeg gjøre for å få fikset dette? Er det en stor operasjon? Så stor at jeg like godt kan hive nedi motoren som står i delebilen? den er 0,2 liter mindre, men lekker ikke kjøleveske iallefall og løpehjulet er helt. Er vel også AC på den bilen :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Guest johnny bravo

hmmm.. har søkt litt mere rundt om på nettet nå. Fant en how to tråd på bytte av reg reim og diverse. Kan det ha seg slik at det løpehjulet jeg snakket om som er skjevt. Kan det være hjulet som driver vasspumpa? Det har seg nemlig slik at bilen har lekt kjølevann lenge og jeg har gått ut ifra at det var vannpumpa uten at jeg har studert det alt for nøye. Om noen kan bekrefte dette så er jo saken biff. Da tar jeg vannpumpa fra delebilen og skrur den på, så har jeg jo løst to problemer :P

Link to comment
Share on other sites

Hvis hjulet sitter med 4 skruer er det nok vannpumpa. Eventuelle løpehjul sitter bare med en skrue.

Hvis du skal bruke vannpumpe fra 1.8 må du passe på at den er fra Mondeo, vannpumpe fra Escort 1.8 går andre veien.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Guest johnny bravo

er fra en mondeo ja... ser de selger nye vannpumper hos mekonomen til vel 1000,- spenn har greie rabatter der så d hadde kanskje lønt seg å kjøpt en ny, vi får se...

Link to comment
Share on other sites

ja, du må av meg reg.reima, og det er helvettes tranngt. da jeg bytta clutch så hadde jeg ut motoren og kasse. ganske grei prosess egentlig. vil tro at det er lettere å bytte motor enn å drive å knote neddi der. eventuelt kan du jo også bare heise opp motoren og bytte pumpe og reimer mens den er ute, da er det mye lettere fant jeg ut. får billig regreimkit og vannpumper på ebay.

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Guest johnny bravo

Sikker på at man må av med regreim for å bytte pumpe? utifra bildene jeg så på så ser det ut som det er mulig å lirke den ut sideveien? Men siden du har gjort dette så vet du det vel ;)

 

Hvor mye jobb er det egentlig for å bytte motor da? er jo grusomt med ledninger og slanger som må kobles fra. i tillegg til girkasse eksos etc.... Man må jo gjøre like mye for å få heiset opp motoren også...

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke være umulig for en hobbymekaniker om du bytter til en identisk motor :) og har tilgang til et bra verksted/kran/løftebukker Om bilen ikke er et sjeldent strøkent eksemplar ligger de vel ikke akkurat spesielt høyt i pris for tida ,så er kanskje klar for skroten, da slipper du årsavgifta og :P

ev. finn en som har andre mangler enn din har, og reparer den beste av dem før fristen for skroting går ut...

Edited by Zykotec

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Guest johnny bravo

ser den, men jeg har en hel delebil skjønner du og planen er å bruke deler fra den når ting ryker på den det er skilter på. Delebilen er temmelig rusten i karossen, men manglet kun en drivaskel fremme og den med skilter er faktisk eu-godkjent til utpå 2011 så tenkte å ha den ut året iallefall...

 

Blir nok til at jeg plukker ut vannpumpa på delebilen og bruker den. Motoren er fin ellers mener jeg. så er det jo en 2 liter fremfor en 1,8 :D uten at det betyr alt for mye, hehe...

 

Men hva er trikset med reg.reima? Er det de to øverste hjulene som er viktig at de står i samme posisjon eller er det flere hjul som må passes på? og eventuelt andre ting jeg bør være obs på når jeg skal plukke av reima?

Link to comment
Share on other sites

ja du bør ha det verktøyet der... fant ut at det var veldig greit å ha det når kammene skal justeres.

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Guest johnny bravo

jeje, da er jeg igang med vannpumpe skifting. har fått ut den fra delebilen og pusset ned "paknings-flata" på pumpa. Har også demontert det meste på bilen jeg skal ha den på. Fortsetter i morgen når det blir dagslys igjen... Blir å starte med å ta av reg.reim da i morgen. Kvir meg litt på den. Kjedelig om det blir tull når jeg skal sette den på igjen. Det jeg tenkte jeg skulle gjøre var å sette en strek med hvit tusj over reima og inn på alle tre hjulene slik at jeg vet eksagt hvor reima skal på i forhold til hjulene. Er det en grei måte å gjøre det på? Om hjulene skipler seg litt underveis skal jo da ikke gjøre noe så lenge jeg treffer de merkene igjen når jeg monterer den? Så lenge hjulene ikke har gått en hel runde eller mer da ^_^ Men det skal jeg passe på B) Tenkte å bruke reima fra delebilen også da den så noe finere ut en den som stod på. Er nok en stund siden den ble byttet sist...

 

En annen sak er pakningen som skal være mellom vannpumpa og blokka. Den har jeg jo ikke ny og det får jeg mest sannsynlig ikke tak i til i morgen heller. Tenkte å bruke pakningssement og eventuelt melkekartong som pakning om jeg ikke får tak på slik pakningsmateriale som man skjærer ut egne pakninger av. Har brukt melkekartong før og det virker greit, men er jo ikke optimalt <_< Kanskje jeg er så heldig at den som sitter der når jeg får plukket av pumpa i morgen kan brukes opp igjen sammen med pakningssement?... Vi får se...

Link to comment
Share on other sites

jeje, da er jeg igang med vannpumpe skifting. har fått ut den fra delebilen og pusset ned "paknings-flata" på pumpa. Har også demontert det meste på bilen jeg skal ha den på. Fortsetter i morgen når det blir dagslys igjen... Blir å starte med å ta av reg.reim da i morgen. Kvir meg litt på den. Kjedelig om det blir tull når jeg skal sette den på igjen. Det jeg tenkte jeg skulle gjøre var å sette en strek med hvit tusj over reima og inn på alle tre hjulene slik at jeg vet eksagt hvor reima skal på i forhold til hjulene. Er det en grei måte å gjøre det på? Om hjulene skipler seg litt underveis skal jo da ikke gjøre noe så lenge jeg treffer de merkene igjen når jeg monterer den? Så lenge hjulene ikke har gått en hel runde eller mer da ^_^ Men det skal jeg passe på B) Tenkte å bruke reima fra delebilen også da den så noe finere ut en den som stod på. Er nok en stund siden den ble byttet sist...

 

En annen sak er pakningen som skal være mellom vannpumpa og blokka. Den har jeg jo ikke ny og det får jeg mest sannsynlig ikke tak i til i morgen heller. Tenkte å bruke pakningssement og eventuelt melkekartong som pakning om jeg ikke får tak på slik pakningsmateriale som man skjærer ut egne pakninger av. Har brukt melkekartong før og det virker greit, men er jo ikke optimalt <_< Kanskje jeg er så heldig at den som sitter der når jeg får plukket av pumpa i morgen kan brukes opp igjen sammen med pakningssement?... Vi får se...

pass på å regreima di snurrer samme vei som før da... ellers kan det bli tull.

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Guest johnny bravo

er det rotasjonsretning på reimen? Men skal få den på samme vei ja.. Har forøvrig skaffet til veie slik pakning man klipper ut selv av en plate. Skal hente det i morgen før jeg begynner...

Link to comment
Share on other sites

er det rotasjonsretning på reimen? Men skal få den på samme vei ja.. Har forøvrig skaffet til veie slik pakning man klipper ut selv av en plate. Skal hente det i morgen før jeg begynner...

er ikke rotasjonsretning på en ny reim, men siden du skal bruke en gammel en så bør den snurre samme vei, ellers blir det slitt veldig fort

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...