JHS Posted January 8, 2010 Posted January 8, 2010 Dersom en på død og liv skal ha et annet innsug og ikkje har råd til skikkelig RS500 tror jeg jeg ville ha gått for et av de enkle innsugene til EBB, de passer nok bedre.Bilde av sistnevnte?
Janna Posted January 8, 2010 Posted January 8, 2010 Dersom en på død og liv skal ha et annet innsug og ikkje har råd til skikkelig RS500 tror jeg jeg ville ha gått for et av de enkle innsugene til EBB, de passer nok bedre. Men selger han evt slike da? Bilder av mine tidligere cosworth http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/12870-alle-mine-biler/
grcossie Posted January 8, 2010 Posted January 8, 2010 Han selger de vell ikke som løs vare, men evt som en del til et motorbygge han gjør. Det er veldig trangt til abs pumpa på disse, og noen må modifiseres etter hvilken ic man bruker evt sveise om røret på ic.
Cosworth Racing1 Posted January 8, 2010 Posted January 8, 2010 Dersom en på død og liv skal ha et annet innsug og ikkje har råd til skikkelig RS500 tror jeg jeg ville ha gått for et av de enkle innsugene til EBB, de passer nok bedre. Passer bedre hvordan da??Og hvordan kan disse ha dårligere passform enn EBB sine når det må mye mer modifisering til?? 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4
RS 1000 Posted January 9, 2010 Posted January 9, 2010 (edited) Her ett innsug som passer dårlig i Escort med Cosworth intercooler.Her innsuget Sapphy valgte. Edited January 9, 2010 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
LHD rs500 Posted January 9, 2010 Posted January 9, 2010 På denne frembringte det ett av de høyeste måle nm ved gitt trykk ( les : lavt )hos en av norges mest aktive "bremsere ":Så det gjør jobben lekende lett samme hvilket chassi det sitter i... Poenget er ikke å lage det så komplisert , heller enkelt samtidig få greie tall med enkle virkemidler. Forresten vil det alltid være detaljer som ikke alltid passer når en roter med nye detaljer i sine bygger.Noen ganger er det gass-stag som må trikses til. andre ganger er det rørgater til/fra turbo / IC osv men de fleste som skifter ut større elementer på sine prosjekter er jo fullt klar over at modifiseringer gjerne må til,,,selv på de mest proffe og superdesignede dingser.Sånn er det bare... Er det noen form for føringer inni boksen som fordeler lufta likt til hver enkelt runner EBB? Er boksen helt "tom" inni skulle man vel tro at runner 3 og 4 vil få mere luft enn 1 og 2.Har laga et lignende innsug selv,og er veldig usikker på om det har en bra luftfordeling.
Kverna Posted January 10, 2010 Posted January 10, 2010 Er det noen form for føringer inni boksen som fordeler lufta likt til hver enkelt runner EBB? Er boksen helt "tom" inni skulle man vel tro at runner 3 og 4 vil få mere luft enn 1 og 2.Har laga et lignende innsug selv,og er veldig usikker på om det har en bra luftfordeling. TIPPER det er ovale innløpsporter inni der, mellom innløpsrøret og plenumet Min fotoblogg
carbon Posted January 10, 2010 Posted January 10, 2010 (edited) Siden visse " entusiaster " liker å prøve å vrenge på tingenes tilstand kan det jo være på sin plass å korrigere slik at det blir de faktiske realiteter som er tilstede istedenfor traumatiske vrangforestillinger , mye hyggeligere det. Innsuget som tydeligvis noen ikke klarer å montere i en Escort med "cosworth intercooler " (?) : Her er det samme innsuget i en sierra :( forøvrig passer det akkurat like bra i en Escort da jeg har lagd mer enn 20 slike som er montert i både Esc & Sierra. ) : Merkelig nok fungerte det tydeligvis så bra at det samme bladets redaksjon forspurte om jeg kunne legge ut en artikkel om hvordan jeg lager dem, de likte det enkle men funksjonible konseptet etter å ha sett/ kjørt noen av dem med slike.... Her er en annen som har hatt det i sin kjerre : 562 hk og 720 nm rakk det hvertfall til i denne sammenhengen : Og ja , det passer utmerket i alle de cossyene det har vært satt inn i : På denne frembringte det ett av de høyeste måle nm ved gitt trykk ( les : lavt )hos en av norges mest aktive "bremsere ":Så det gjør jobben lekende lett samme hvilket chassi det sitter i... Poenget er ikke å lage det så komplisert , heller enkelt samtidig få greie tall med enkle virkemidler. Forresten vil det alltid være detaljer som ikke alltid passer når en roter med nye detaljer i sine bygger.Noen ganger er det gass-stag som må trikses til. andre ganger er det rørgater til/fra turbo / IC osv men de fleste som skifter ut større elementer på sine prosjekter er jo fullt klar over at modifiseringer gjerne må til,,,selv på de mest proffe og superdesignede dingser.Sånn er det bare... angrer så ***** på at eg ikkje takkety ja til et sånt innsug når du bygget motoren min Edited January 10, 2010 by JHS Unødvendig quoting av bilder 4x4 cosworthE46 Touring
RS 1000 Posted January 10, 2010 Posted January 10, 2010 Noen med Escort Cosworth som gidder å legge ut bilde av hvordan det originalt ser ut mellom intercooler og gass spjeld? Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
JHS Posted January 10, 2010 Posted January 10, 2010 Noen med Escort Cosworth som gidder å legge ut bilde av hvordan det originalt ser ut mellom intercooler og gass spjeld?
cortinamkIIIcossie Posted January 10, 2010 Posted January 10, 2010 Siden visse " entusiaster " liker å prøve å vrenge på tingenes tilstand kan det jo være på sin plass å korrigere slik at det blir de faktiske realiteter som er tilstede istedenfor traumatiske vrangforestillinger , mye hyggeligere det.Poenget er ikke å lage det så komplisert , heller enkelt samtidig få greie tall med enkle virkemidler. Forresten vil det alltid være detaljer som ikke alltid passer når en roter med nye detaljer i sine bygger.Noen ganger er det gass-stag som må trikses til. andre ganger er det rørgater til/fra turbo / IC osv men de fleste som skifter ut større elementer på sine prosjekter er jo fullt klar over at modifiseringer gjerne må til,,,selv på de mest proffe og superdesignede dingser.Sånn er det bare... Ser veldig bra ut det der! bruker du standard gasspjeld eller?
Escossie Posted January 10, 2010 Posted January 10, 2010 Ser veldig bra ut det der! bruker du standard gasspjeld eller? tror det er bmw 3" spjeld
grcossie Posted January 10, 2010 Posted January 10, 2010 Ser veldig bra ut det der! bruker du standard gasspjeld eller? Er ikke standar gasspjeld det der, ser ut so m BMW eller noe slikt
RS 1000 Posted January 10, 2010 Posted January 10, 2010 (edited) Takker.Til dem som ønsker og evner å tenke selv, vurder følgende;Som alle ser er avstanden fra motoren og frem mye større i Sierra enn i Escort. Hvis vi så ser på slangen mellom intercooler og gass-sjeld så er denne relativt parallell med motoren og vi noterer oss lengden på den. Hvis vi ser for oss at vi flytter gass-spjeldet på dette bildet fra den originale plasseringen og helt frem i forkant av plenum så må selvfølgelig slangen kortes tilsvarende. Bortsett fra redusert fleksibilitet mellom motor og intercooler så er ikke dette noe problem. Det som imidlertid ER ett problem et at gass spjeldet ikke bare flyttes frem, DET FLYTTES OGSÅ INNOVER MOT MOTOREN. Dette fører til at utløpet fra intercooler og selve gass-spjeldet nå, ikke bare står veldig nært hverandre, DE ER OGSÅ SIDEFORSKJØVET MANGE CM. Dette er for mange ett uforutsett problem som er vanskelig å løse. Mulighetene er f.eks;1. idiotovergang som streker mye mer enn det glimrende og holdbare originalinnsuget.2. Sveise om Cosworth intercooleren.3. Skaffe seg en kortere universal intercooler og tilpasse tanker og rør, men dette ser ikke spesielt fint ut når man ser bilen forfra. Det er uansett tungvindt og totalt unødvendig, noe man lett får bekreftet hvis man gidder undersøke. En påminnelse om den originale plasseringen. Edited January 10, 2010 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
Kverna Posted January 10, 2010 Posted January 10, 2010 Takker.Til dem som ønsker og evner å tenke selv, vurder følgende;Som alle ser er avstanden fra motoren og frem mye større i Sierra enn i Escort. Hvis vi så ser på slangen mellom intercooler og gass-sjeld så er denne relativt parallell med motoren og vi noterer oss lengden på den. Hvis vi ser for oss at vi flytter gass-spjeldet på dette bildet fra den originale plasseringen og helt frem i forkant av plenum så må selvfølgelig slangen kortes tilsvarende. Bortsett fra redusert fleksibilitet mellom motor og intercooler så er ikke dette noe problem. Det som imidlertid ER ett problem et at gass spjeldet ikke bare flyttes frem, DET FLYTTES OGSÅ INNOVER MOT MOTOREN. Dette fører til at utløpet fra intercooler og selve gass-spjeldet nå, ikke bare står veldig nært hverandre, DE ER OGSÅ SIDEFORSKJØVET MANGE CM. Dette er for mange ett uforutsett problem som er vanskelig å løse. Mulighetene er f.eks;1. idiotovergang som streker mye mer enn det glimrende og holdbare originalinnsuget.2. Sveise om Cosworth intercooleren.3. Skaffe seg en kortere universal intercooler og tilpasse tanker og rør, men dette ser ikke spesielt fint ut når man ser bilen forfra. Det er uansett tungvindt og totalt unødvendig, noe man lett får bekreftet hvis man gidder undersøke. En påminnelse om den originale plasseringen. Ja og poenget ? Bytter man til custom-deler så bytter man til custom deler, og medfølgende omrokkeringer Min fotoblogg
Cosworth Racing1 Posted January 10, 2010 Posted January 10, 2010 Du trenger vel ikke akkurat å være ingeniør for å sveise om trakten på intercooleren da.. 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4
D.Toft Posted January 10, 2010 Posted January 10, 2010 Du trenger vel ikke akkurat å være ingeniør for å sveise om trakten på intercooleren da.. men man trenger utstyr eller bekjente
Cosworth Racing1 Posted January 10, 2010 Posted January 10, 2010 men man trenger utstyr eller bekjente Riktig 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4
OleK Posted January 10, 2010 Posted January 10, 2010 VIL man trimme/forbedre/forandre bilen sin så klarer man å finne en kar som kan sveise litt alu. Cosworth!
RS 1000 Posted January 10, 2010 Posted January 10, 2010 VIL man trimme/forbedre/forandre bilen sin så klarer man å finne en kar som kan sveise litt alu.Det er ikke selve alusveisingen som er problemet. Problemet er at det står 2 stk. 3" rørstusser mot hverandre, sånn ca. 6 cm fra hverandre og sånn ca. 5 ca. sideforskjøvet!! Hvordan vil du sveise hva? Selv om man får dette sammen så blir det langt fra en fin og effektiv rørgate. Man prøver ellers å gjøre alle rørbøyer så lange og så fine som mulig for minimalt med turbulens og trykkfall og dette lar seg bare ikke gjøre. Det er merkelig at dette plutselig ikke skal være ett viktig akkurat her, spesielt når man har brydd seg med å porte bort den den lille og nærmest uvesentlige kanten som er SENTRERT rundt gass-spjeldhuset. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
RS 1000 Posted January 14, 2010 Posted January 14, 2010 (edited) Det er tydeligvis en utbredt innstillig blandt de 1/2 gamle lommemennen i oljebyen, få inn pengene først og la de unge kundene og vennene deres ordne opp i sølet etterpå mens man forteller dem at de må se etter mulighetene - fremfor de faktiske forholdene. GGG. Jaggu bra Ford gutta har så uselviske og hjelpsomme praktikere.mitt er kjøpt fra turbokongen, det passet ikke over hodet sånn som det var !okai.. På tide med en aldri så liten uppdate 10\01\10 Har kjørt en god del etter att eg montere turbo raklet mitt, heheLigger stabilt på 0,5 bar i trykk, selv om den går med tynn blanding. Men det hjemme snekra manifolden hadde noen svært dårlige gjenger som holder turboen, Det har jo ført til boltene som holder turboen skrur seg ut hele tiden og nå er det ikke noen spesielt gode gjenger igjenn. Da måtte "fancy" grenrøret eg hadde liggendes til pers ! Bildene forklarer det meste for dem som er lat og ikke gidder å lese Det gamle som eg kjøpte for en femmer. Det nye som skulle være så fantastisk bra har ett total idiot design. Kappet av flensen Varmet det opp å bøye det litt Sølv loddet flensen forsiktig på plass Ta da ! Skall sende det vekk til noen som kan Tig sveise rustfritt slik att det blir så kraftig som mulig Ja og poenget ? Bytter man til custom-deler så bytter man til custom deler, og medfølgende omrokkeringerDet vanlige selvfølgelig, valuta pr. krone. Hverken innsug, sveising osv osv er i praksis gratis for noen av oss. Hvor stor gevinst tror du at du egentlig får igjen for pengene og jobben med å få dette montert i praksis? Hvis man brukte tilsvarende pengesum og arbeidsinnsats på andre og mer "trengende" områder, ville resultatet da blitt bedre eller dårligere tror du? Det er poenget. Edited January 14, 2010 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
joe Posted January 16, 2010 Posted January 16, 2010 Hva "gevinst" gir egentlig ett sånn innsug ?..... det lurer jeg litt på....
Cosworth Racing1 Posted January 16, 2010 Posted January 16, 2010 Hva "gevinst" gir egentlig ett sånn innsug ?..... det lurer jeg litt på.... Hvis jeg ikke tar feil, sa Raimond at på grønne-dyse oppsett ga det 30 hester mer enn det originale.. 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4
joe Posted January 16, 2010 Posted January 16, 2010 Hvis jeg ikke tar feil, sa Raimond at på grønne-dyse oppsett ga det 30 hester mer enn det originale.. Såpass....Er det toppeffekt ein snakker om.....eller gjør det noe med kurver og ?... mer fres i midtregister f.eks ?
Cosworth Racing1 Posted January 16, 2010 Posted January 16, 2010 Såpass....Er det toppeffekt ein snakker om.....eller gjør det noe med kurver og ?... mer fres i midtregister f.eks ? Vet ihvertfall at det originale bremser en god del. Da er det ihvertfall bedre med omsveist innsug 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now