OleHenrik90 Posted December 21, 2009 Share Posted December 21, 2009 Hva ville dere valgt av 42,4mm og 46mm rør til grenrørsbygg? Mekaniker av yrke!Online markedsføring er hobby! www.TjenRaskePenger.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted December 21, 2009 Share Posted December 21, 2009 Noe som tilsvarer størrelsen på eksosportene i toppen din. Det er viktig å opprettholde hastigheten på eksosen så derfor er det ikke lurt å lage noe med grovere rør. 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted December 21, 2009 Share Posted December 21, 2009 Kommer også an på hvilket prinsipp du skal bygge etter. bygger du puls grenrør stemmr det Per Olav sier, da ønsker man minst mulig volum i rørene. Bygger man puls utjevnings manifold skal volumet derimot være noe større, og man kan derfor bruke større dimensjoner. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted December 21, 2009 Share Posted December 21, 2009 Kommer også an på hvilket prinsipp du skal bygge etter. bygger du puls grenrør stemmr det Per Olav sier, da ønsker man minst mulig volum i rørene. Bygger man puls utjevnings manifold skal volumet derimot være noe større, og man kan derfor bruke større dimensjoner. Noen fordeler ved sistnevnte hvis man tenker på budgett garasjetrim med moderat ladetrykk/effekt? 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted December 21, 2009 Share Posted December 21, 2009 Jeg er ingen ekspert på området da, du kan sikker mer om det. Men er enklere å bygge pulsutjevningsmanifold da Lettere å få en robust holbar konstruksjon også da. Og den gamle rød ISten Kverna hadde er jo også ett godt eksempel på at pulsutjevning fungerer bra til moderat ladetrykk/effekt. Makan til responsiv maskin Urelevant her, men pulsutjevning er faktisk det eneste som fungerer på 2taktere. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted December 21, 2009 Share Posted December 21, 2009 er det noen forskjell på utformingen av rørene osv ved de forskjellige metodene eller er det bare størelsen på røra? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted December 22, 2009 Share Posted December 22, 2009 To helt forskjellige måter å bygge manifoil på. Jeg tror RS1000 kunne krydret denne tråden med et par-tre vise ord.. Kan tilføye et spørsmål.. Hvor stor forskjeld ville det blitt i respons/oppladning og effekt ved samme ladetrykk, ved å bruke f.eks fire like lange rette rørstubber ut i et samlerør(f.eks 2,5") som ligger langs med motoren, også montere turboen rett på det ett sted, kontra ett skikkelig gjort grenrør med mer optimal flow og ivaretatte pulser? Er det liksom mye tap for den simple garasjetrimmer uten feit lommebok og skills i sveising og gjøre det på den enkle måten?Tenker da på med urørt motor med 10,3:1 i komp 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
OleHenrik90 Posted December 22, 2009 Author Share Posted December 22, 2009 Har sitti å sett på diverse utforminger av turbogrenrør og har kommet fram til at en slik utforming vil funke greit for meg Bla litt nedover så ser dere Skogenracing Hva vil dere kalle denne utformingen? Tror dere det vil funke greit? =) Mekaniker av yrke!Online markedsføring er hobby! www.TjenRaskePenger.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted December 22, 2009 Share Posted December 22, 2009 Puls. Ser bra ut det grenrøret der. En del jobb, og litt vanskelig om du ikke har gjort det før. 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted December 22, 2009 Share Posted December 22, 2009 å et annet spørsmål er om det er plass nok.. husk at dohc er endel breiere en ohc og man må jobbe rundt bremsekraftforsterkeren på dohc.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted December 22, 2009 Share Posted December 22, 2009 To helt forskjellige måter å bygge manifoil på. Jeg tror RS1000 kunne krydret denne tråden med et par-tre vise ord.. Kan tilføye et spørsmål.. Hvor stor forskjeld ville det blitt i respons/oppladning og effekt ved samme ladetrykk, ved å bruke f.eks fire like lange rette rørstubber ut i et samlerør(f.eks 2,5") som ligger langs med motoren, også montere turboen rett på det ett sted, kontra ett skikkelig gjort grenrør med mer optimal flow og ivaretatte pulser? Er det liksom mye tap for den simple garasjetrimmer uten feit lommebok og skills i sveising og gjøre det på den enkle måten?Tenker da på med urørt motor med 10,3:1 i kompFår håpe han kommer over denne tråden Var mange vanskelige spørsmål Jeg har ikke fått teste de forskjellige prinsippene på ellers likt oppset, så jeg vet i vertfall ikke hvor stor forskjell det blir Jeg vurderer i vertfall å bygge ett enkelt puls grenrør ala det ford racing har laga, til den GT turboen jeg har.En anna enkel måte å gjøre det på er slikMan ser ikke så mye av manifold her, men det er et orginalt manifold, der flensene er kappa av og manifold snudd og sveisa fast igjen. Deretter er utløpet kappa av og en T3 flens sveisa fast rett på manifold, med gjenga hull for å skru fast turboen. dette er også en 4x4, så det er enda trangere enn på en vanlig 2wd. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
OleHenrik90 Posted February 2, 2010 Author Share Posted February 2, 2010 (edited) Noen som veit hvor jeg kan få tak i slike RØRBØYER i Norge uten å måtte være rørlegger?? (ps: ikke noe galt ment ovenfor rørleggere!) Edited February 2, 2010 by OleHenrik90 Mekaniker av yrke!Online markedsføring er hobby! www.TjenRaskePenger.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted February 2, 2010 Share Posted February 2, 2010 hva str? vet bilxtra skaffer 44mm..det samme gjør nok torshov og mekonomen. og så har vi på andre siden av landegrensen, http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR...a&artgrp=44går fint å handle fra dem Link to comment Share on other sites More sharing options...
OleHenrik90 Posted February 2, 2010 Author Share Posted February 2, 2010 hva str? vet bilxtra skaffer 44mm..det samme gjør nok torshov og mekonomen. og så har vi på andre siden av landegrensen, http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR...a&artgrp=44går fint å handle fra dem Dette er det billigste jeg har kommet over i Sverige mener jeg å huske, http://www.pure-pf.com/webshop/ppf_webshop...products_id=428 men det kom på ca 1000,- for 14stk rørbøyer og 1m rette rør.... og det var da uten frakt og toll... Ville tro at rørleggeren får det billigere hos Ahlsell f.eks!! Og er så surt fordi jeg veit de har akkruat den dimensjonen i samme matriale som jeg linket over her! Og jeg hater å kjøpe ting og vite at jeg kunne fått det billigere ett annet sted! Men men! Får vel henge litt utenfor Ahlsell og vente på en rørlegger og spørre og mase litt =P haha Skal skrive her hvis jeg finner en løsning som blir billigere som andre kunne ha nytte av Spurte forresten Mikael som er Moderator (og eier av en grom Capri som sikkert flere kjenner til) på skogenracing forumet og han viste hvor mye ett pintogrenrør kostet i materialer ca... Han svarte at ink flenser og rør så kom det på mellom 700-800kr for alt! Svenske kroner altså... sukk... Jeg liker Sverige! Mekaniker av yrke!Online markedsføring er hobby! www.TjenRaskePenger.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted February 4, 2010 Share Posted February 4, 2010 Grenrør som tema er stort og innviklet, så det enkleste er å minne om: "If in doubt, Cosworth". Vil man velge å kopiere prinsippet bak 2wd eller 4x4 manifolden? Jeg kjøpte grenrørsdeler herfra: http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR...a&artgrp=44 Når det gjelder kompresjonsforhold så er det slik at jo lavere totalbudsjett man har, jo lavere kompresjonsforhold bør man velge seg hvis målet er å få glede av bilen. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
møffe Posted February 6, 2010 Share Posted February 6, 2010 selv regner jeg med at købe en billig manifold aka http://turbomotor.dk/contents/da/d28.html og en T25 ligende turbo. udelukkende pga bundresponsen i en dohc og at man ikke opnår den vilde effekt. så det er om at gøre det så billigt som muligt. og kan en toyota kina manifold bygges om til en dohc så burde det kunne gøres ret billigt. om det så skal være splitpulse eller en alm, er vist op til hvilken mavefornemmelse man har. dog syntes jeg selv at splitpulse høre mere til på biler med en meget stor turbo og en vild max effekt for at undgå alt for meget turbotøven, men en dohc med max 200hk kan man nemt vælge en god turbo til uden at det går ud over momentet i bunden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RsMuffe Posted February 6, 2010 Share Posted February 6, 2010 hvorfor ikke lage en enkel bøy som skrues på org. eksos manifolden du har på dohc? som tukk har gjort. det er en billig,enkel og god måte å gjøre det på. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted February 6, 2010 Share Posted February 6, 2010 200 hk hørtes da alt for lite ut Orginalt manifold ser ut til å holde godt i grunn. Ingen sprekker har kommet etter bruk på den jeg la ut bilde av over. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
OleHenrik90 Posted February 7, 2010 Author Share Posted February 7, 2010 200 hk hørtes da alt for lite ut Orginalt manifold ser ut til å holde godt i grunn. Ingen sprekker har kommet etter bruk på den jeg la ut bilde av over. En annen ting jeg har leita etter litt uten hell er plate til å lage flens av... Noen tips? Og en annen ting... har jo denna turbon da, men mangler pakning mellom grenrør og turbo... kjøpe ferdig? Lage? Hva gjør jeg? Mekaniker av yrke!Online markedsføring er hobby! www.TjenRaskePenger.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted February 7, 2010 Share Posted February 7, 2010 Du har sikker noen firmaer i nærheta som driver med stålkonstruksjoner, og sveisng. Snakk med dem. Er du heldig finner du kanskje noen passelige emner i skrotkontainern du får gratis. Ellers finns det nettbutikker som selger ferdige flenser til mange motorer. Har bla vært borti ei svensk side som jeg har rota bort linken til. Og pakning får du gjerne kjøpt hos forhandelere som selger deler til biler som har turbo orginalt. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now