Jump to content

Turbo grenrør Dohc!

OleHenrik90

Recommended Posts

Noe som tilsvarer størrelsen på eksosportene i toppen din. Det er viktig å opprettholde hastigheten på eksosen så derfor er det ikke lurt å lage noe med grovere rør.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Kommer også an på hvilket prinsipp du skal bygge etter. bygger du puls grenrør stemmr det Per Olav sier, da ønsker man minst mulig volum i rørene. Bygger man puls utjevnings manifold skal volumet derimot være noe større, og man kan derfor bruke større dimensjoner.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Kommer også an på hvilket prinsipp du skal bygge etter. bygger du puls grenrør stemmr det Per Olav sier, da ønsker man minst mulig volum i rørene. Bygger man puls utjevnings manifold skal volumet derimot være noe større, og man kan derfor bruke større dimensjoner.

Noen fordeler ved sistnevnte hvis man tenker på budgett garasjetrim med moderat ladetrykk/effekt?

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Jeg er ingen ekspert på området da, du kan sikker mer om det. Men er enklere å bygge pulsutjevningsmanifold da :) Lettere å få en robust holbar konstruksjon også da. Og den gamle rød ISten Kverna hadde er jo også ett godt eksempel på at pulsutjevning fungerer bra til moderat ladetrykk/effekt. Makan til responsiv maskin :D

Urelevant her, men pulsutjevning er faktisk det eneste som fungerer på 2taktere.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.

Youtubekanal

To helt forskjellige måter å bygge manifoil på.

Jeg tror RS1000 kunne krydret denne tråden med et par-tre vise ord..

Kan tilføye et spørsmål.. Hvor stor forskjeld ville det blitt i respons/oppladning og effekt ved samme ladetrykk, ved å bruke f.eks fire like lange rette rørstubber ut i et samlerør(f.eks 2,5") som ligger langs med motoren, også montere turboen rett på det ett sted, kontra ett skikkelig gjort grenrør med mer optimal flow og ivaretatte pulser?

Er det liksom mye tap for den simple garasjetrimmer uten feit lommebok og skills i sveising og gjøre det på den enkle måten?

Tenker da på med urørt motor med 10,3:1 i komp

Puls. Ser bra ut det grenrøret der. En del jobb, og litt vanskelig om du ikke har gjort det før.

To helt forskjellige måter å bygge manifoil på.

Jeg tror RS1000 kunne krydret denne tråden med et par-tre vise ord..

Kan tilføye et spørsmål.. Hvor stor forskjeld ville det blitt i respons/oppladning og effekt ved samme ladetrykk, ved å bruke f.eks fire like lange rette rørstubber ut i et samlerør(f.eks 2,5") som ligger langs med motoren, også montere turboen rett på det ett sted, kontra ett skikkelig gjort grenrør med mer optimal flow og ivaretatte pulser?

Er det liksom mye tap for den simple garasjetrimmer uten feit lommebok og skills i sveising og gjøre det på den enkle måten?

Tenker da på med urørt motor med 10,3:1 i komp

Får håpe han kommer over denne tråden ;) Var mange vanskelige spørsmål :huh: Jeg har ikke fått teste de forskjellige prinsippene på ellers likt oppset, så jeg vet i vertfall ikke hvor stor forskjell det blir :P

Jeg vurderer i vertfall å bygge ett enkelt puls grenrør ala det ford racing har laga, til den GT turboen jeg har.

En anna enkel måte å gjøre det på er slik

DSC00948.jpg

Man ser ikke så mye av manifold her, men det er et orginalt manifold, der flensene er kappa av og manifold snudd og sveisa fast igjen. Deretter er utløpet kappa av og en T3 flens sveisa fast rett på manifold, med gjenga hull for å skru fast turboen. dette er også en 4x4, så det er enda trangere enn på en vanlig 2wd.

Youtubekanal

• 1 month later...
hva str? vet bilxtra skaffer 44mm..

det samme gjør nok torshov og mekonomen.

og så har vi på andre siden av landegrensen, http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR...a&artgrp=44

går fint å handle fra dem ;)

Dette er det billigste jeg har kommet over i Sverige mener jeg å huske, http://www.pure-pf.com/webshop/ppf_webshop...products_id=428 men det kom på ca 1000,- for 14stk rørbøyer og 1m rette rør.... og det var da uten frakt og toll... Ville tro at rørleggeren får det billigere hos Ahlsell f.eks!! Og er så surt fordi jeg veit de har akkruat den dimensjonen i samme matriale som jeg linket over her! Og jeg hater å kjøpe ting og vite at jeg kunne fått det billigere ett annet sted!

Men men! Får vel henge litt utenfor Ahlsell og vente på en rørlegger og spørre og mase litt =P haha :P

Skal skrive her hvis jeg finner en løsning som blir billigere som andre kunne ha nytte av :)

Spurte forresten Mikael som er Moderator (og eier av en grom Capri som sikkert flere kjenner til) på skogenracing forumet og han viste hvor mye ett pintogrenrør kostet i materialer ca... Han svarte at ink flenser og rør så kom det på mellom 700-800kr for alt! Svenske kroner altså... sukk... Jeg liker Sverige! :rolleyes:

Mekaniker av yrke!

Online markedsføring er hobby!

www.TjenRaskePenger.com

kC0Og.jpg

Grenrør som tema er stort og innviklet, så det enkleste er å minne om: "If in doubt, Cosworth".

Vil man velge å kopiere prinsippet bak 2wd eller 4x4 manifolden?

Jeg kjøpte grenrørsdeler herfra:

http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR...a&artgrp=44

Når det gjelder kompresjonsforhold så er det slik at jo lavere totalbudsjett man har, jo lavere kompresjonsforhold bør man velge seg hvis målet er å få glede av bilen.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

selv regner jeg med at købe en billig manifold aka http://turbomotor.dk/contents/da/d28.html

og en T25 ligende turbo. udelukkende pga bundresponsen i en dohc og at man ikke opnår den vilde effekt. så det er om at gøre det så billigt som muligt. og kan en toyota kina manifold bygges om til en dohc så burde det kunne gøres ret billigt.

om det så skal være splitpulse eller en alm, er vist op til hvilken mavefornemmelse man har.

dog syntes jeg selv at splitpulse høre mere til på biler med en meget stor turbo og en vild max effekt for at undgå alt for meget turbotøven, men en dohc med max 200hk kan man nemt vælge en god turbo til uden at det går ud over momentet i bunden.

200 hk hørtes da alt for lite ut :P Orginalt manifold ser ut til å holde godt i grunn. Ingen sprekker har kommet etter bruk på den jeg la ut bilde av over.

Youtubekanal

200 hk hørtes da alt for lite ut :P Orginalt manifold ser ut til å holde godt i grunn. Ingen sprekker har kommet etter bruk på den jeg la ut bilde av over.

En annen ting jeg har leita etter litt uten hell er plate til å lage flens av... Noen tips?

Og en annen ting... har jo denna turbon da, men mangler pakning mellom grenrør og turbo... kjøpe ferdig? Lage? Hva gjør jeg?

:)

Mekaniker av yrke!

Online markedsføring er hobby!

www.TjenRaskePenger.com

kC0Og.jpg

Du har sikker noen firmaer i nærheta som driver med stålkonstruksjoner, og sveisng. Snakk med dem. Er du heldig finner du kanskje noen passelige emner i skrotkontainern du får gratis. Ellers finns det nettbutikker som selger ferdige flenser til mange motorer. Har bla vært borti ei svensk side som jeg har rota bort linken til. Og pakning får du gjerne kjøpt hos forhandelere som selger deler til biler som har turbo orginalt.

Youtubekanal