SierraStian Posted December 21, 2009 Share Posted December 21, 2009 (edited) Hei! misunner far som nettopp har kjøpt seg enda en audi a4 igjen. denne gangen en quattro 2,0 tdi. Og lysene.. DE er helt fantastiske å kjøre med. så har en stund tenkt på hvordan det hadde vert å kjøpt ett slikt kit til min. Og dette med at man ikke skal ha mer enn 55W på H3 pærene. Det er jo ett kapittel for seg selv. for joda, man blender mye mer med 100W, men her"""ud man dimmer jo ned til nærlys når man møter noen!?! så hvorfor ikke... Men som alltid kan vi ikke gjøre som vi vil.. Så jeg sendte en mail til vegvesenet og spurte om reglene rundt dette. (vet dette har vert oppe før og at mange er klar over det, men tenkte dette kunne være nyttig info til de som ikke visste dette fra før). Dere kan jo lese hva jeg fikk til svar: Viser til ditt spørsmål vedrørende ettermontering av Xenonlys på personbil, om dette lar seg gjøre. For lys gjelder bestemmelsene i Kjøretøyforskriftens § 28-1 Krav til lysutstyr på bil og tilhenger til bil. Xenon lys eller Gassutladningslampe avgir lys ved hjelp av xenongass, to elektroder og strøm. Den tilførte strømmen forårsaker en gnistrende lysbue på et par millimeter mellom de to elektrodene. Siden lyset skapes av gnister, kan temperaturen bli mye høyere enn det som er mulig i en halogenpære som har en temperaturbegrensning i glødetrådens smeltepunkt. En xenon lyspære gir et kraftig blå/hvit lys, to til tre ganger kraftigere en hva en konvensjonell halogenpære er i stand til å gi. Kjøretøyforskriften angir ikke noe spesifikt krav til Xenon lyskastere, lysene på en bil skal imidlertid være merket og godkjent i henhold til en europeisk standard. Det er således ikke mulig å bygge om en eksisterende/tradisjonell halogen lyskastere (H7 / H4 / H1 / H3) til Xenon. Lyktens merking vil ved en slik ombygging være misvisende, og mister dermed sin verdi/godkjenning. En ombygging av en tradisjonell halogenlyskaster med xenon pære og tennsats er altså ikke lovlig og vil medføre en stor blendingsfare. Vi ser imidlertid å kunne godkjenne komplette Xenon lyskaster systemer med lyktespylere og automatisk lyshøyderegulering. (Automatisk lyshøyderegulering gjelder for nærlys) Et automatisk høydereguleringssystem består av sensorer plassert på forskjellige steder i bilen, som ved bak - og foraksel. Sensorene registrerer belastningene rundt i bilen kontinuerlig samt registrere bilens hastighet og eventuelle raske endringer i bilens helning som følge av raske oppbremsinger eller akselerasjoner. Resultatene blir bearbeidet i en prosessor, og lyskasterne blir justert optimalt. Slik unngår man å blende møtende trafikanter. Lyskastersystemer som er godkjent for Xenon skal være merket med henholdsvis: DC: Xenon nærlys DR: Xenon fjernlys DC/R: Bi-Xenon En ombygging som nevnt over er godkjenningspliktig, når en eventuell ombygging er ferdig må det bestilles kontrolltid ved din lokale trafikkstasjon, en kontroll fordrer et gebyr for tiden kroner 430,- som betales ved oppmøte til kontroll. Håper dine spørsmål ble besvart tilfredsstillende, skulle ytterligere informasjon være ønskelig, ser vi gjerne at saksbehandler blir kontaktet. visste at dette ikke var lov fra før, men skulle bare høre for morrosjuld Edited January 23, 2010 by SierraStian Ford Sierra 2,0 CL 1987 Ford Sierra 2.0L 1986 is-lookalikeFord Sierra XR4i 1985Ford Anglia 1959Ford Mondeo 2013..Tempo Corvette 1981 og 1967 Link to comment Share on other sites More sharing options...
dohcboy Posted December 21, 2009 Share Posted December 21, 2009 hehe. tror nok di fleste her er klar over at d ikke er lov å etter montere xenon i hovedlysa på en gammal sierra Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stianwang Posted December 21, 2009 Share Posted December 21, 2009 Xenon har INGENTING på en bil uten linselykter å gjøre(nærlys) ! Blender ganske godt og er utrolig irreterende å se på !! Biler med Xenon har ikke linselykter for morroskyld. (finnes noen unntak som har vanlige spredere) Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted December 21, 2009 Share Posted December 21, 2009 holder med Stianwang der.. ettermontert xenon er et hel*** å møte.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraStian Posted December 21, 2009 Author Share Posted December 21, 2009 hehe stemmer. ville bare opplyse om hva vegvesenet sa om dette. Selv om mange er klar over det. Og ja, hadde det vert lov, så hadde nok ikke jeg begynt å tukle med lysene på min... har jo ekstralys også, så er bra lys i tillegg til fjernlys, men nærlyset er dårlig.. Har møtt ett par med ettermontert de siste dagene. Gode lys, men fy f""" så feiljusterte hehe Ford Sierra 2,0 CL 1987 Ford Sierra 2.0L 1986 is-lookalikeFord Sierra XR4i 1985Ford Anglia 1959Ford Mondeo 2013..Tempo Corvette 1981 og 1967 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted December 21, 2009 Share Posted December 21, 2009 Biler med ettermonter for høy wattstyrke(f,eks 100w) på fjærn/nærlys er også helt for j***** å møte etter veien Og på samme måte som xenon ulovlig. De gangene jeg møter på slike skulle jeg ønske jeg hadde en kraftig lyskaster som kunne styres til å lyse direkte inn i øyene til aktuelle sjofør. Og som ettermontert xenon kan også pærer med for høy wattstyrke være farlige viss montert av person uten tilstrekkelig kompetanse. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
dohcboy Posted December 21, 2009 Share Posted December 21, 2009 hehe for noen syt kjerringer dere var da hehe for dem som faktisk har LITT mellom øra så er d faktisk noe som heter lys justerings apparat.. sånn man så fint kan justere lysa etter.. har selv 6x xenon i fronten på sierran min, MEN jeg har da jaggu justert lysa såpass ned for akkurat å unngå å blende andre.. å dessute å sette inn 100w pære på org led nett gir dårligere lys enn om d står ei 55wats pære på samme spenning.. d har jeg erfart heeelt greit Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
tonyku Posted December 22, 2009 Share Posted December 22, 2009 Xenon har INGENTING på en bil uten linselykter å gjøre(nærlys) ! Blender ganske godt og er utrolig irreterende å se på !! Biler med Xenon har ikke linselykter for morroskyld. (finnes noen unntak som har vanlige spredere) Rart at Volvo, Tyske Benz og Bmw med flere kom med xenon i vanlige reflektorlykter fra fabrikk da. Greit at det er blendende men så lenge det er nivåregulering og lyktespylere er Xenon lov i nærlys. Jeg fikk 2¨r feil på kjørelys for ettermontert Xenonkit i kjørelys men dem sa ingenting på at det var ettermontert xenon i fjernlys og grøftelys. Å det var hos NAF Tromsø. -91 535i Turbo-94 530i delebil-98 E36 Touring Link to comment Share on other sites More sharing options...
escrot Posted December 22, 2009 Share Posted December 22, 2009 greia er at xenon gir mye sterkere lys enn halogen. dette fører til at med xenon i en halogenlampe uten linse sprer lyset mye mer. selv om man justerer ned lysa, vil den øvre kanten på lyset bli helt annerledes, og fortsatt sende lys over grensa selv om de er justert ned. derfor må man justere ned lysa under den grensa som de har i et "lysmåleapparat"(vet ikke hva det kalles) og lysa vil lyse kortere enn vanlig halogenpærer. og da er vel vitsen med sterkere lys borte? det går også ann å gjøre som denne karen: da forutsetter det at man har klarglass da. dette blir jo selvfølgelig ikke godkjent, men man kan jo bare bytte om til noen orginale lamper igjen før eu. for dette bør bli like bra som orginalt xenon i linselykter hvis man ser bort ifra høydejusteringen da. må bare legge til det at når jeg møter særlig audi med xenon i oppoverbakke, så blender det noe sykt selv om de har høydejustering. til og med på rettsletter så blir jeg blendet av biler med orginal xenon. har lyst til å gjøre som han på linken, men vet ikke hvordan jeg skal få tak i klare lykteglass til min mondeo mk2. - 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt) Link to comment Share on other sites More sharing options...
dohcboy Posted December 22, 2009 Share Posted December 22, 2009 heller litt kortere lengde på lysa å se MYE bedre enn "svakt" å lengre lys fra halogen.. å trenger man å se så forferdelig lagt frem har man fjærnlysa til d Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted December 28, 2009 Share Posted December 28, 2009 Ikke alle biler som kom originalt med xenon som har linselys. Men ei lampe må ganske enkelt være merket D2R eller D2S for å være godkjent med xenon. kjørte en del i mørket i høst med ettermontert xenon (vvme kit) i Granada`n min. Fikk et inntrykk av at det fungerte fint. Ble blinket på to-tre ganger, I DAGSLYS Mener det fungerer fint, og lar meg sjelden irriterere over andre med ettermontert xenon, selv om noen kan blende litt. Men ved å fokusere på riktig se-teknikk i stedet for å stirre i lysene til andre går det fint. Dessuten mye behageligere å møte andre med xenon når man har xenon selv. Det merker man veldig godt med halogenlys... Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted December 28, 2009 Share Posted December 28, 2009 hvordan er dette å montere pent i noen org sierra mk2 lykter da? har litt lyst på xenon usikker på om eg skal ha full pakke, kjøre, fjern og grøftelys. eller bare kjørelys eller bare fjernlys, eller nær og fjernlys Link to comment Share on other sites More sharing options...
dohcboy Posted December 29, 2009 Share Posted December 29, 2009 d går så fint så men du må lage hull i enten lykta eller lokket for å tre ledninger\kontakter inn i lykta for tilkoblinger laga selv hull i lokketså du kan fint gå for full pakke.. H4 bixenon i hovedlysa.. å h3 i orginal fjernlysa og\evnt i tåkelysa.. Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted December 29, 2009 Share Posted December 29, 2009 hvorfor bixenon? trodde det var for dem med nær og fjærnlys i samma? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dohcboy Posted December 29, 2009 Share Posted December 29, 2009 ja å hva har sierra da ? jo dem har h4 halogen som har både nær og fjærn i samme pæra ergo kjøper du h4 bixenon Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted December 30, 2009 Share Posted December 30, 2009 har nærlys ute, og fjærnlys inne med grillen. ikke nær og fjern i samme pæren.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dohcboy Posted December 30, 2009 Share Posted December 30, 2009 morette lykter ? orginale sierra lykter har h4 pærer ytterst,altså med to gløde tråder.. å fjærnlysa har h3 pære. å du skriver jo at du har orginale lykter.. da skal du ha h4 bixenon enkelt å greit.. jeg har ett sett med h4 bixenon å to sett med h3 xenon. altså 6x xenon i fronten på dohc'n min Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted December 30, 2009 Share Posted December 30, 2009 ok, da er det greit Link to comment Share on other sites More sharing options...
eivi91 Posted January 3, 2010 Share Posted January 3, 2010 Ja, for de ytterste pærene lyser også kraftigere ved bruk av fjernlys. '09 BMW X5 3.0D '13 Subaru Forester 2.0i x - '86 Sierra 2.0i S x - '08 Fiesta ST150 x - '92 Sierra DOHC Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarius Posted January 19, 2010 Share Posted January 19, 2010 Klart dem gjør det. Er jo derfor Sierra'n har så bra lys I IS'en min så har jeg 90/100 Watt i hovedlysa og 100 Watt i fjernlysa. Har lagt opp relè'r på alt. Synes lysa er bra jeg Lov eller ikke? Det driter jeg vel i Link to comment Share on other sites More sharing options...
dohcboy Posted January 21, 2010 Share Posted January 21, 2010 hehehe så rett så rett men som sakt. d er viktig me rikeli med spenning fram i lykta viss man skal ha 100w Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted January 21, 2010 Share Posted January 21, 2010 Og jeg mener fortsatt at pærer med forhøya effekt ødelegger reflektorene, og har rimelig dårlig ekstra lysutbytte i forhold til effekta. Skaden er så klart ikke synlig over natta, men litt mer på sikt. Ikke nødvendigvis veldig lang sikt. Pærer med alt for høy effekt er da også beregnet på ekstralys som er designa for nettop det, og amcar som har lysgeometri på lik linje som ett middels dårlig jultrelys. Det finns pærer i dag som ikke har flere ulemper og ikke har færre fordeler, og som kontra 100w pærer faktisk er lovlig. Jeg skal fortsette med å irritere meg over biler med 100w pærer som bruker flere sekunder på å slukke seg, xenon lys som er feiljustert, eller feilkonstruert fra fabrikk av, og feiljusterte tåkelys som benyttes ulovlig. Det er en grunn til at flesteparten av overnevnte er ulovlig, de er nemlig trafikkfarlige, og tyder på egosime av brukerne. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraStian Posted January 22, 2010 Author Share Posted January 22, 2010 (edited) du har rett i det du sier "Truckdriver". Hver 3. bil jeg møter har endten manglende lys, eller ALTFOR mye lys eller feiljusterte. Men jeg tenkte på en liten ting. Reflektorene mine er litt matte. Går det fint om jeg tar av glasset og vasker forsiktig med våt klut eller noe? Man skal jo være forsiktig. "cromen" forsvinner fort hvis en bruker midler som autosol osv som jeg har hørt tilfeller av hehe Kanskje det er best å la være å gjøre noe? Edited January 22, 2010 by SierraStian Ford Sierra 2,0 CL 1987 Ford Sierra 2.0L 1986 is-lookalikeFord Sierra XR4i 1985Ford Anglia 1959Ford Mondeo 2013..Tempo Corvette 1981 og 1967 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir B Posted January 22, 2010 Share Posted January 22, 2010 Er reflektoren matt så bytter man den, den må være så blank som mulig for å få utbytte av pæra.Eg kjører med xenon, men nær lysa er laft stilt, ingen har blinka på meg enda 86 3dr IS Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted January 23, 2010 Share Posted January 23, 2010 du har rett i det du sier "Truckdriver". Hver 3. bil jeg møter har endten manglende lys, eller ALTFOR mye lys eller feiljusterte. Men jeg tenkte på en liten ting. Reflektorene mine er litt matte. Går det fint om jeg tar av glasset og vasker forsiktig med våt klut eller noe? Man skal jo være forsiktig. "cromen" forsvinner fort hvis en bruker midler som autosol osv som jeg har hørt tilfeller av hehe Kanskje det er best å la være å gjøre noe? prøv med natron og kald vann. Skyll grundig med vann etterpå, og blås rein/tørk rein med ei lofri fille. Natron har en mild polerende effekt, uten å lage riper. Har du noen fettfleker i reflektoren(f.eks fingermerker), kan du prøve forsiktig med rein etanol, helst teknisk sprit uten farge tilsatt, ettersom rødsprit setter igjen ei lita hinne som blir matt. Har ikke prøvd, men rein isopropanol, som i elektronikkrens fungerer sikkert også. Er den på sprayboks er den også uten fargestoffer, og det blir ingen produktrester igjen. Mao. vær sikker på at du bruker rein alkohol, uten tilsetingstoffer. Andre løsemiddel/vaskemidel ødelegger fort reflektoren ja. Glasset kan du f.eks bare legge i oppvaskmaskinen, og godt med glansemiddel. Setter man pærer med forhøyet wattsyrke i lykter med allerede påbegynende matthet i reflektor er man dømt til å påskynde mattingen. Til slutt absorberer reflektoren så mye av varmen at lykta faktisk kan begyne å smelte. Har sett det.Holder man handa framfor ei lykte med 55/60w pære med god reflektor kjenner man varmestrålinga, uten å berøre glasset. Med forhøyet effekt kan man nesten brenne seg. Har faktisk hørt forhandlere som fraråder folk å bruke lysene som har forhøyet effekt når bilen sår i ro, pga mangelfull kjølevind utsettes lykta og pæra for skadelig varme. Har også sett en del eksempler på slike ødeleggelser. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now