Peder`n Posted December 21, 2009 Share Posted December 21, 2009 Har satt inn et extra batteri bak i bilen...som jeg har koblet alle forsterkere innom....men... Må jeg gjøre noe med min strømleverandør?Dynamoen leverer vel 54 Amp, mens jeg nå har ca 120 Amp batteri... har dette noen innvirkning på dynamoen? Vil den komme til kort når den skal levere strøm?Spenningsregulatoren tok kvelden her om dagen...den så ikke bra ut, noe som ikke har noe med batteriene å gjøre, men litt mystisk at den valgte å kvelde nå....rett etter at jeg har satt inn det andre batteriet baki...noen innvirkning mon tro? Har kikket på dynamoer som leverer med strøm, men den hadde to reimer....så jeg har ikke giddi å gå til det steget å fikse dobbel reimskive på veivhjulet... Noen innspill? Peder Link to comment Share on other sites More sharing options...
bige Posted December 21, 2009 Share Posted December 21, 2009 hvilken type bil og hvordan koblet du ekstra batt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tonyku Posted December 21, 2009 Share Posted December 21, 2009 Tykkere ledning fra dynamo til batteri og det samme med jording hjalp en del hos meg. Bare ett tips før man eventuellt invisterer i "større" dynamo. -91 535i Turbo-94 530i delebil-98 E36 Touring Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted December 21, 2009 Share Posted December 21, 2009 kjøp dynamo på biltema, eneste som må moddes er nedre festet, den er 100amp, og koster 1000kr.trenger ikke dobbel reim selvom det er laget til til det Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peder`n Posted December 22, 2009 Author Share Posted December 22, 2009 (edited) Bilen er en Sierra stasjonsvogn...86 modell Jeg har lagt strømkabel bakover, (unngått 24 volts fella), og i batteriet bak har jeg alle de enkelte forsterkerne koblet opp.Så har jeg jordet det bakerste batteriet i karosseriet....(skulle kanskje lagt minus fram til batteri forran?) Har ikke så mye erfaring med hva som er nødvendig ang. tverrsnitt på kabler...Gikk ut ifra at den jeg valgte var "tykk nok", husker ikke tverrsnittet nå...men var med i en sånn pakke jeg kjøpte på stereobua ved svinesundsbroa.Men det er den originale fra dynamo til batteriet i motorrommet....den har jeg ikke tenkt noe serlig over før du nevner det nå liksom...he he Har forsøkt med en kondensator baki der....men den gjorde ingen forskjell på stereoen ol. Så den 100 amp. dynamoen trenger ikke nødvendigvis to reimer?....det er jo bra....ser for meg at det blir en del skriking i reimer men....er ikke sånn kanskje... Peder Edited December 23, 2009 by Peder`n Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArneR Posted December 23, 2009 Share Posted December 23, 2009 Du vil ikke legge minus fram til batteriet ditt framme. Få så kort jording som mulig. Finn en egnet plass og sørg for at det er null lakk mellom kabel/karosseri. Litt merkelig at du ikke merker forskjell når du har kondensator. Det bør du gjøre. Og du MÅ ha kraftigere dynamo. I det minste få tak i en original cossiedynamo. Disse leverer 90 amp. Men du kan jo handle en stinger dynamo på Ebay. Disse leverer 200amp eller mer og leverer mer enn nok. Strøm er ALFA OMEGA!!!!!!!! Er natt og dag mellom 12V og 14V strømmessig. Det beste er en veldig kraftig dynamo og regulerbar spenningsregulator slik at du kan styre hvor mye volt du selv vil ha. Vi skal alle bli gamle men å bli voksen er frivillig!! 93 Escort cosworth 11 BMW F11 535d 05 BMW E87 120d 01 Kawasaki ZX7R Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peder`n Posted December 26, 2009 Author Share Posted December 26, 2009 Ja...har kanskje undervurdert betydningen av strøm her. Skal prøve å oppgradere alle delene så snart jeg kan....kabler og dynamo... Peder Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted December 27, 2009 Share Posted December 27, 2009 (edited) Har satt inn et extra batteri bak i bilen...som jeg har koblet alle forsterkere innom....men... Må jeg gjøre noe med min strømleverandør?Dynamoen leverer vel 54 Amp, mens jeg nå har ca 120 Amp batteri... har dette noen innvirkning på dynamoen? Vil den komme til kort når den skal levere strøm?Spenningsregulatoren tok kvelden her om dagen...den så ikke bra ut, noe som ikke har noe med batteriene å gjøre, men litt mystisk at den valgte å kvelde nå....rett etter at jeg har satt inn det andre batteriet baki...noen innvirkning mon tro? Har kikket på dynamoer som leverer med strøm, men den hadde to reimer....så jeg har ikke giddi å gå til det steget å fikse dobbel reimskive på veivhjulet... Noen innspill? Peder Ja, det du skriver har innvirkning på dynamoen, i den forstand at en 54 amp dynamo ikke klarer å gi nok strøm til et 120 amp batteri.Altså vil den "svake" dynamoen komme til kort når den skal levere strøm til to batterier med en samlet amp styrke på.....?Tror ikke det var tilfeldig at spenningsregulatoren tok kvelden rett etter å ha koblet opp batteri nummer to. Tips for pluss-kabel til batteri: Finn et kassert sveiseapparat og bruk strømkabelen fra. Og batteriet jordes best til solid punkt nærmest mulig batteriet. Ellers er det vel delte meninger om dette med kondensatorer. Har et inntrykk av at de i de fleste tilfeller ikke har noen særlig innvirkning, så lenge en forsterker får tilstrekkelig med strøm fra dynamo/batteri. Edited December 27, 2009 by grandisjohn Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted December 27, 2009 Share Posted December 27, 2009 (edited) Nå tror jeg dere blander begreper. Dynamoer er spesifisert med ampere (A), batterier er spesifisert med amperetimer (Ah). Et 120Ah batteri kan (i teorien) levere 120A i en time eller f.eks. 1A i 120 timer. 54A dynamo kan levere 54A kontinuerlig. Det kan godt hende et stort og lite ladet batteri trekker mer enn 54A og kanskje tar knekken på regulatoren, men det har ikke noe direkte sammenheng med kapasiteten på 120Ah. Edited December 27, 2009 by bard Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cossiemk1 Posted December 28, 2009 Share Posted December 28, 2009 Hehe, jeg skal like å se det sveiseapparatet som har tykk nok ledning til å fore dette anlegget, og hvorfor bruke en slik jallaløsning når det finnes kabler beregnet for dette, som også er mye bedre? Peder, en ting som er litt viktig her, det er at batteriene bør være så like som mulig, hvis ikke så tar du fort knekken på det dårligste batteriet, og laderegulatoren En kondensator produserer ikke noe ekstra strøm, og er helt bortkastet hvis lite strøm er problemet. Ny dynamo og oppgraderte kabler er det som gjelder.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted December 28, 2009 Share Posted December 28, 2009 Hehe, jeg skal like å se det sveiseapparatet som har tykk nok ledning til å fore dette anlegget, og hvorfor bruke en slik jallaløsning når det finnes kabler beregnet for dette, som også er mye bedre? Peder, en ting som er litt viktig her, det er at batteriene bør være så like som mulig, hvis ikke så tar du fort knekken på det dårligste batteriet, og laderegulatoren En kondensator produserer ikke noe ekstra strøm, og er helt bortkastet hvis lite strøm er problemet. Ny dynamo og oppgraderte kabler er det som gjelder.... Mener du at to forsterkere drar mere strøm enn et sveiseapparat til industribruk? Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peder`n Posted December 28, 2009 Author Share Posted December 28, 2009 ok....det ene batteriet (i motorrommet) er på 55Ah, mens det baki er på 70Ah...Den orginale dynamoen som sitter i nå er på 54 Amp. Skal kikke på dynamo som lverer mere....120 hadde vært fint....Stinger leverer vissnok en som leverer 200 tror jeg....men den er sikkert grisedyr..Biltema har en som leverer 100 som jeg sikkert får tilpasset på en grei måte...den koster 950-1350kr...slettes ikke ille hvis den duger og ikke er rev. Skal oppgradere og "overdrive" kabelstørrelsen...sånn at jeg hvertfall ikke har spart unødvendige penger der...he he Peder Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted December 28, 2009 Share Posted December 28, 2009 har selv kjøpt den 100amp fra tema. tenkte å modde den på min ohc snart. bare lage nytt nedre feste. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cossiemk1 Posted December 29, 2009 Share Posted December 29, 2009 Mener du at to forsterkere drar mere strøm enn et sveiseapparat til industribruk? Ja Også kan mann ikke sammenligne 3fas vekselstrøm med 14v likestrøm... Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted December 29, 2009 Share Posted December 29, 2009 (edited) Ja Også kan mann ikke sammenligne 3fas vekselstrøm med 14v likestrøm... Bruker selv en slik kabel i bilen min, sammen med 90A dynamo og Exide maxima gele batteri, å je kan forsikre deg om at det itte mangler strøm tel noe som helst.. hehe... Kabelen gir til og med likestrøm Kabelen er ikke spesielt tykk i forhold til hva enkelte forståsegpåere anbefaler. Men å kjøre startmotoren leeeenge med utkoblet bensinpumpe gjør ikke kabelen lunken engang. Grei måte å teste om den er noe tess... Edited December 29, 2009 by grandisjohn Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now