Jump to content

overhalling av dieselvarmer?


Guest Julle

Recommended Posts

Er iallfall fint at din fungerer bedre. Min har virkelig ikke lyst til å starte nå he he. Sjekka litt idag, bare for å være sikker på at multipluggene satt som de skulle. Noe de gjorde. Prøvde å tvangskjøre shiten ved å jumpe en ledning mellom temp sensor kontakten. Allikevel ville den ikke funke.

Såh... jeg må nok kjøpe et slik overhalingssett ja.

 

 

- Går dieselpumpa til varmeren -" tikk tikk tikk" ?

- "jumper" du tempføleren når du prøver?

- har du sjekket feilkoder? (overoppheting, glødeplugg, eller at den er låst pga for mange startforsøk)

 

 

Jess sir! Jumpa tempfølern men det hjalp ikke.

Dieselpumpa går ikke.

Ikke sjekket feilkoder, for dette må jeg gjøre hos Ford vil jeg tro? Men det uduglige verkstedet i drammen har ikke tid til å hjelpe meg slikt. Kunne ta flere daaager, fikk jeg beskjed om når jeg spurte om noen hadde tid til å bare sjekke feilkodene.

 

Blir så irritert på det verkstedet. Anbefales IKKE til noen.

 

Men den har nok ikke låst seg for den har virket sånn av og til og prøvde å starte før jeg tok ned varmern.

Det er nok noe annet som forårsaker dette. Fikk vite at varmern kjører en selvtest hver gang før oppstart, og hvis det er noe galt vil den ikke prøve å starte.

 

Lurer på om jeg kan få tak i en brukt varmer jeg, så kunne jeg fiksa den gamle og hatt den i reserve når den andre tar kvelden.

Link to comment
Share on other sites

Når man leser av feilkoder på varmeren, kommer det opp gjennom bilens orginale diagnoseplugg? sånn at hvis en kompis har en sånn leser, så kan ha se dette? eller MÅ man til ford? Hva kommer egentlig opp av feilkoder? kan man liksom få opp nøyaktig hva som er feil, f.eks at tempføler ikke er i orden?

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Fant du ut hva som var galt med varmeren din eller?

Har samme problemet nå. Overhalt den med ny plugg og sil og pakninger, men er ikke livstegn i den... ikke noe tikktikk heller.

Bytta en sikring som var gåen, sjekka at det er spenning i kontakta, temp-sensor i orden.

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

ja da var det min tur!

på vei hjem fra jobb i dag hørte jeg denne tikkinga fra dashen i 1min så forsvant den helt!

bilen ble aldri varm, så jeg stoppet motoren og startet den igjen.

da prøvde den å starte opp men uten hell, slo så av og på bryteren (som ford har montert under rattet) 3-4 ganger så startet den som bare det og røykla hele byen :P og det ble VARMT i kupeen...

 

kom meg hjem og da lot jeg bilen stå på tomgang i 25-30min bare for å være sikker på å få brent rent under der.

håper jeg slipper å overhale eller bytte denne nå!

Mondeo ST TDCI "machine silver"

zito miracle 19...bixenon og led overalt...

green filter....2,5" rustfri eksos,racebits decat...airtec intercooler.

pioneer avh-2400bt 2x7" dvd i nakkestøttene

87 LINDA<3 09 LEANDER<3 12 ANDREA<3

Link to comment
Share on other sites

Nå har heldigvis min Eberspacher fungert greit en stund. Den ryker og oser litt innimellom, men den starter iallefall hver gang. Det rare er at den nå starter mye tregere enn tidligere. I fjor startet den rett etter at bilen var startet, mens nå kjører jeg et stykke før den starter. Noen som har peiling på hva grunnen kan være? En annen sak som er ny av året er at idet jeg stopper maskinen,mens dieselvarmeren går, gå virker det som om det buldrer og bobler under bilen. Slik var det ikke i fjor og forfjor. Kan det være vann som koker i varmeren, luft i systemet eller styggere ting? Kan det være at det ikke er trykk nok i systemet, og at vannet koker av den grunn?

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

startet bilen i dag da guttungen skulle i barnehagen og da ville ikke varmeren funke men på vei hjem, igjen så funka den som bare f!

dere som er ford mekanikere her inne vet vel kanskje hvor mye ett slikt overhalingsett til denne koster?

eller hvor mye ford tar for å fikse dette?

Mondeo ST TDCI "machine silver"

zito miracle 19...bixenon og led overalt...

green filter....2,5" rustfri eksos,racebits decat...airtec intercooler.

pioneer avh-2400bt 2x7" dvd i nakkestøttene

87 LINDA<3 09 LEANDER<3 12 ANDREA<3

Link to comment
Share on other sites

etter mye frem og tilbake nå så starter varmeren på 2 eller 3 forsøk.. aldri på 1

Mondeo ST TDCI "machine silver"

zito miracle 19...bixenon og led overalt...

green filter....2,5" rustfri eksos,racebits decat...airtec intercooler.

pioneer avh-2400bt 2x7" dvd i nakkestøttene

87 LINDA<3 09 LEANDER<3 12 ANDREA<3

Link to comment
Share on other sites

startet bilen i dag da guttungen skulle i barnehagen og da ville ikke varmeren funke men på vei hjem, igjen så funka den som bare f!

dere som er ford mekanikere her inne vet vel kanskje hvor mye ett slikt overhalingsett til denne koster?

eller hvor mye ford tar for å fikse dette?

 

Jeg har fått et tilbud på utskifting..6300 inkl mva

 

Fordeler seg slik:

 

ca 2350,- i arbeid + mva

ca 2706,- i deler + mva

 

Arbeid: Demontere og montere dieselvarmer og skifte glødeplugg og brennkammer

 

Deler:

 

Tetningsring 66,80 + mva

Pakningsett 155,50 + mva

Sil dieselbrenner 160 + mva

Glødeplugg 769,50 + mva

Brennkammer 1555 + mva

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Koster 5000-5500kr hos oss, for overhaling inkl moms

 

Når du sier "hos oss" hva heter dere?

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Bumper denne.

 

Jeg har en 05 mondeo hvor det er montert fjernkontroll og en slik knapp under rattet.

Vifta nede i varmeren starter og går i ca 1,5 sek før den stopper igjen.

 

Noen som vet hva det skyldes?

Bil- og Industrimekaniker

 

Ford Connect 1,8 TDCI - 2008

Ford Mondeo 2,0 TDCI Stv. - 2005

Isuzu D-Max 3,0 TD - 2012

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Gammel tråd, men jeg prøver meg jeg.

 

Kjøpte meg nettop en 06` Mondeo Tdci med denne hersens diselvarmeren på.

Min både bråker og ryker noe voldsomt men det kommer ingen varme.

Det som er mest plagsomt er jo i grunn att det ser ut som om bilen brenner når jeg stopper opp etter en kort kjøretur.

Samme vist jeg aktiverer den via uret inne i bilen...

 

Hva kan feile min da??

Er det full overhaling som må til??

Edited by JarleGa

06` Mondeo Tdci Titanium X stv.

07`Opel Zafira CDTI 150hk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 years later...

 

 

 

 

Jess sir! Jumpa tempfølern men det hjalp ikke.

Dieselpumpa går ikke.

Ikke sjekket feilkoder, for dette må jeg gjøre hos Ford vil jeg tro? Men det uduglige verkstedet i drammen har ikke tid til å hjelpe meg slikt. Kunne ta flere daaager, fikk jeg beskjed om når jeg spurte om noen hadde tid til å bare sjekke feilkodene.

 

Blir så irritert på det verkstedet. Anbefales IKKE til noen.

 

Men den har nok ikke låst seg for den har virket sånn av og til og prøvde å starte før jeg tok ned varmern.

Det er nok noe annet som forårsaker dette. Fikk vite at varmern kjører en selvtest hver gang før oppstart, og hvis det er noe galt vil den ikke prøve å starte.

 

Lurer på om jeg kan få tak i en brukt varmer jeg, så kunne jeg fiksa den gamle og hatt den i reserve når den andre tar kvelden.

 

Hva ble løsningen for deg?

Kona har en Kuga MK1 med samme problemet, og jeg kvier meg for å gå til Bilia på Lierstranda.. Bare dårlige erfaringer med dem.

Fikk du fiksa det et annet sted, eller fiksa du det selv?

 

På Kuga sitter varmeren mellom motor og torpedovegg.

Tenkte det var greit å beholde huden på armer og hender..

2009 Kuga

2000 Tahoe 5,3

1977 Chevrolet Caprice

1973 Chevrolet Camaro RS Z-28

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke å koble fra ac rør. Går fint å bare løsne motorfeste og flytte fram til det stopper i rørene.

Går vell kanskje akkurat ja, har bare sett etis arbeids operasjonen, der de løyser ac rørene fra gjennomgangen ved torpedoveggen. På nye Kugaen er det ennå trangere

Link to comment
Share on other sites

Er det greit å komme til alle bolter på den når motoren er flytta litt eller? Kuga 2009.

Tar dere det ovenfra eller underfra?

Mange bolter til innfestinga?

 

Det er jo alltid greiest å bare gjøre jobben sjøl, men å fikle rundt i blinde på trange plasser når man ikke kjenner metoden er.....ikke gøy...

 

Setter pris på alle svar :)

2009 Kuga

2000 Tahoe 5,3

1977 Chevrolet Caprice

1973 Chevrolet Camaro RS Z-28

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Link to comment
Share on other sites

Må den resettes på noen måte etterpå (feilkoder osv), eller kjører den en diagnosesjekk ved hver oppstart?

Jeg har OBD2-dongle, men den tar vel kun feilkoder på motor og drivverk.

 

Til BMW fikk jeg kjøpt kabel og software for ca 500kr (ebay), og da kunne jeg lese ut alle koder og verdier.

Er det noe sånt å få til Kuga'n?

2009 Kuga

2000 Tahoe 5,3

1977 Chevrolet Caprice

1973 Chevrolet Camaro RS Z-28

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

All right!

Da er jobben gjort på Kugaen, og tenkte jeg kunne dele mine erfaringer.

 

Først bygde jeg om OBD2-leseren min etter denne anvisningen:

http://forscan.org/forum/viewtopic.php?f=4&t=4

 

Deretter lasta jeg ned appen FORScan Lite til mobilen. Jeg har fra før brukt Torque, men det var FORScan som var rett for denne jobben (og heretter alt med Ford, ser jeg).

 

Det lot meg lese og slette feilkoden som satt og sperret varmeren fra å starte.

Den gjorde deretter et stakkarslig forsøk, men ga seg med litt røyklegging.

 

Etter råd i denne tråden, kjøpte jeg ny glødeplugg.

Bilia Drammen ville selge meg en laget i gull (1450 + mva), så jeg skaffa alternative delenumre og endte opp med en BERU GH001 til ca 450 kr.

Bilia Drammen ville heller ikke si meg hva mer jeg trengte for jobben, så jeg fikk dessverre aldri tak i pakninger osv.

Jeg ser NÅ at jeg har en D5WS, og burde bestilt 2 pakninger, sil og O-ringer til den før jobben starta.

 

De alternative delenummerne er:

 

FORD 1213087
FORD 1257205
FORD 1417618
VOLKSWAGEN 7D0963319
MERCEDES-BENZ A0008353126
EBERSPACHER 2518640110002E
EBERSPACHER 251864011000

 

Hentet fra denne sida:

https://infopart.org/ford-1417618-part

 

Minuset er at pluggen jeg kjøpte ikke hadde påloddet ledningsnett, og derfor ikke var 100% korrekt.

Den bygde også mer, men jeg tror jeg skulle fått det til uansett.

 

 

Jeg løsnet de to boltene som holder motorfestet til rammevangen, og skjøv motoren til meg så langt det gikk.

Sikret den i underkant med en jekkestropp, da den spratt tilbake pga gummislanger som ga motstand.

Dette ga meg ganske grei plass til å jobbe med varmeren.

 

Eksosen tas først, og det er like greit å koble ut andre kabler som ligger litt i veien med det samme man er under bilen.

 

ScreenShot009_zpsovqs1zlu.jpg

 

Resten kommer man til ovenfra. Husk klemmer på begge kjøleslangene, så unngår man søl.

Dieselslangen kan bare smettes av og på igjen. Litt vaselin ved montering bare.

 

ScreenShot011_zpskmhisa3u.jpg

 

Selve varmeren sitter bare med en bolt i senter, noe jeg ikke oppdaget før etter at hele braketten var løsnet.

Den bolten ser ut som den bare holder en liten brakett, men den er gjennomgående, og fester som sagt varmeren til hovedbraketten. Se bilde.

Siden hele braketten IKKE skal tas av bilen, ble det straks lettere å fjerne varmeren (!!!). Den smatt fint ut.

 

ScreenShot010_zpswc9mrm3m.jpg

 

ScreenShot012_zpsz9mu3e20.jpg

 

Hos meg var det ikke spesielt kokset, men jeg gjorde rent med bremserens og brant ut restene. Gjorde også ren flammesensoren, men demonterte den aldri.

Takk for fine bilder, Fresh|

 

Jeg tok ut silen og rengjorde etter beste evne (siden jeg ikke hadde ny) og monterte den igjen.

Glødepluggen testa jeg med 12V, og den gløda like raskt som den nye fra BERU. Valgte derfor å la den sitte.

I ettertid har jeg fått med meg at 12V er fy-fy, og at den kun skal ha 8V, men det gikk bra (under 10 sekunder).

 

Pakningene mine revnet ikke ved demontering, så jeg tok sjansen på at dette gikk veien. Monterte alt sammen igjen.

I verste fall får jeg ta det opp og bytte pakninger senere, tenkte jeg.

 

Kjørte en syklus på varmeren, og den røykla hele garasjen ved oppstart. Fytti katta, den spydde ut røyk av eksosen.

Men etter 5 minutter var det nesten ren eksos som kom ut, og etter 10 min var det bare fryd og gammen.

Varmeren har nå gått en full syklus uten problemer, og bilen er god og varm inni.

 

Takk for gode tips om flytting av motor. Hadde aldri kommet til uten.

AC-rørene kan stå. Kun behov for å løsne de hvis man tar ut varmeren med den store braketten.

AUX-heater er nå satt til AV, og skal aldri mer brukes ved konas småkjøring. Kun fulle sykluser heretter :)

 

 

  • Like 2

2009 Kuga

2000 Tahoe 5,3

1977 Chevrolet Caprice

1973 Chevrolet Camaro RS Z-28

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Link to comment
Share on other sites

Et veldig godt innlegg. Det er så bra at du gidder å bruke tid på å poste et slik godt innlegg etter å ha brukt mye tid på å finne all den infoen. Å dele info med andre mener jeg sier så mye positivt om en person. Tar av meg hatten for slike innlegg. :smartass:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...