Jump to content

Klunkelyder i bakstilling


OleHenrik90

Recommended Posts

Har i det siste lagt merke til stadig oftere klunkelyder fra bakstilling. Noen som har en formening om hva som kan ha skylden? Hatt bilen på bukk, men greier ikke setter fingeren på noe spes.

 

Sliter også med ujevn tomgang iblandt. Når jeg slipper gassen og trykker inn clutchen for å stoppe i f.eks ett lyskryss detter bilen ned til ca 500(ikke helt sikker på dette da turtelleren ikke funker.) omdreininger, gjør ett lite hopp opp også ned til 500 igjen før den jevner seg ut. Det hender også den stopper helt ved disse plutselige fallene i turtall. Noen som veit?

 

Hadde også ute instrumentet i dashen i forbindelse med montering av en diskant i dashbordet... instrumentet var da helt koblett fra, og når det ble plugget inn igjen sluttet noen pærer på høyre side å lyse, pluss at turtelleren har tatt kvelden... hva tror dere har skjedd? Bytte instrument?

Mekaniker av yrke!

Online markedsføring er hobby!

www.TjenRaskePenger.com

 

kC0Og.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg tipper det er dårlig kontakt til instrumentet. Sjekk at kontakten sitter skikkelig på, prøv evt. å rense den. Disse kan bli kranglete når de blir flyttet på etter å ha sittet på samme sted i 20 år.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tipper det er dårlig kontakt til instrumentet. Sjekk at kontakten sitter skikkelig på, prøv evt. å rense den. Disse kan bli kranglete når de blir flyttet på etter å ha sittet på samme sted i 20 år.

 

Går det greit å spyle inn i kontakten med noe jeg har som er fra Innotec og heter Contact Clean? Har ikke lest lappen på den, men navnet høres jo greit ut. Og eventuelt trykkluft for å tørke litt?

Mekaniker av yrke!

Online markedsføring er hobby!

www.TjenRaskePenger.com

 

kC0Og.jpg

Link to comment
Share on other sites

Klunkelyden kan komme fra traversforingene. De store som er festet ved jekkfestene. Sjekk om foringene ligger mor karosseri når bilen står på bakken.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Klunkelyden kan komme fra traversforingene. De store som er festet ved jekkfestene. Sjekk om foringene ligger mor karosseri når bilen står på bakken.

 

Dette har jeg faktisk ikke tenkt over... heiste opp bilen på bukken på jobben og fant ikke ut av noe. Skal sjekke imorgen ang hvordan det ser ut på bakken :)

 

Hva med tomgangen? Noen som veit? :)

Mekaniker av yrke!

Online markedsføring er hobby!

www.TjenRaskePenger.com

 

kC0Og.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

d som oxo skjer når bakramme foringene går dundas er at hele bakstillinga flytter på seg. noe som faktisk resulterer i at diffopphenget slår i en stoppe kloss som står rett forran reservehjulbrønnå dermed får man klunkelyd

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har AKKURAT samme problem med tomgangen, men har ikke sjekket det noe videre enda..

Har du powerfilter? når jeg monterte mitt (med luftmengdemåler) ble tomgangen helt vrang, og stoppet hele tiden. Men etter en stund ble det bra, og i det siste har problemet dukket upp delvis igjen.

Kansje det er slangen som går fra toppdekselet som har hoppet av, for jeg satte ikke på min etter powerfilteret.

 

 

Asle

Link to comment
Share on other sites

Slangen som går ut fra topp dekselet er oljeutluftning og skal ikke ha noe med tomgangen å gjer. Når det gjelder dunkelyder i bakstilling er en god metode for å sjekke hoved-foringene (i bærebru) å kjøre over en fartsdump eller noe lignende. Hvis du får en dunk for hver gang bilen fjører så er det ett symptom på att desse foringene er defekte.

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...