Jump to content

Årsavgift 2005


RCR

Recommended Posts

Spennende debatt dette her :P :P :P

Nesten litt Holmgang preg over den :lol:

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 57
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

så lenge landet har begrensa produksjonskapasitet så må det private forbruket reduseres om det offentlige skal økes. Hvis man skal bygge bedre veier slik at det blir mulig å kjøre med 19" med tyskerstuk uten å risikere å skrape dem opp så må man enten bruke mindre på andre offentlige ting (skoler, helse, etc), eller sette opp skattene slik at det private forbruket reduseres eller renta slik at det utsettes.

 

Holmen:

Hvor stor del av statsbudsjettet tror du går med til bondeviks privatsjåfør?

Hadde Bondevik gjort en bedre jobb som statsminister hvis han måtte bruke tida si på å kjøre sjøl istedenfor å sitte i baksetet og sette seg inn i sakene han jobber med?

Bust... Du skjønner visst ikke en dritt du stakkar... Nå har du fått klare bevis fra flere her at avgiftene er helt på tryne i norge, men kansje vi

heller skulle justert årsavgifta sånn her: Du og de som liker å betale høye avgifter, betaler mye, mens vi som ikke har det ønsket, kan slippe med en symbolsk sum...

Så kan staten justere deres avgifter såpass høyt at det kompenserer for den lille summen vi andre betaler...

Flott forslag synes jeg... :D :D

 

Er du politisk aktiv i noe parti forresten, for du snakker som en iallefall...

For å bevilge mer til veier i norge, trenger man ikke minske andre steder, for norge er faktisk en av verdens rikeste land, så her er det plenty å ta av...

Er sånne som deg som ødelegger for bilentusiaster med dårlig råd...

 

Kansje på tide å bytte nick til BUSTED... :blink:

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Holmen nevnte tidligere om årsavgiften i Sverige. Må si dette er en veldig fornuftig avgiftspolitikk!

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

Guest Holmen
så lenge landet har begrensa produksjonskapasitet så må det private forbruket reduseres om det offentlige skal økes. Hvis man skal bygge bedre veier slik at det blir mulig å kjøre med 19" med tyskerstuk uten å risikere å skrape dem opp så må man enten bruke mindre på andre offentlige ting (skoler, helse, etc), eller sette opp skattene slik at det private forbruket reduseres eller renta slik at det utsettes.

 

Holmen:

Hvor stor del av statsbudsjettet tror du går med til bondeviks privatsjåfør?

Hadde Bondevik gjort en bedre jobb som statsminister hvis han måtte bruke tida si på å kjøre sjøl istedenfor å sitte i baksetet og sette seg inn i sakene han jobber med?

Offentlige ting? Kan de få brukt mindre på offentlige ting?

Syntes alle skoler osv bare forfaller jeg, elendig lange ventelister på sykehus..

Føler du at du får igjen det du betaler inn?

jeg gleder meg ihvertfall ikke til å bli gammal i Norge.

 

Jeg mener hele norsk politikk er forholdsvis skakkjørt.

Hvorfor skal bondevik kunne ha det som mye bedre enn alle de som faktiskt ikke valgte han til statsminister? Når de ikke engang kan gi gratis lærebøker til de som vil gå vidregående?

 

Jeg sier ikke at man skal kunne kjøre hvor man vil med 19" uten å ødelegge felgene, for det greier man også i dag kjører man med litt omtanke.

Men det er helt feil å straffe de som faktiskt er 100% avhengig av bilen, det finnes faktiskt mange som ikke har noen annen utvei, og de må ofte kjøre i gamle trafikkfarlige biler fordi staten skal ha en formue i motor og vektavgift for en bil som er trygg. Det er det ikke alle som har råd til.

Men du vil vel kanskje at alle skal flytte inn til de store byene?

Da vil vi få et flott land, der alle kjører kollektivt og alt som heter gårdsbruk blir nedlagt, så kan vi bli 100% avhengige av import...

Og når da penger som betales inn brukes på helt andre poster av staten enn det de er beregnet på er de som styrer landet på tynn is...

Men hvem kan gjøre noe?

Link to comment
Share on other sites

nå begynner dere å nærme dere noe.

 

Hvis hver enkelt skulle fått bestemme sjøl om de ville betale for seg for varer uten eiendomsrett så ville ingen ha betalt noe. Det er derfor man trenger en statskasse som drar inn penger og bruker dem på det flertallet, representert ved de folkevalgte, ønsker. Norge har desverre vært et flertallstyrrani en stund nå.

 

Det er helt feil at staten kan bruke så mye penger den vil fordi den er "rik". Hvis den gjorde det ville den bare by opp prisene fordi det er begrenset hva som er "tilsalgs". Det tar tid å etablere kapasitet for veibygging, og hvis staten begynner å etterspørre mer før kapasiteten er der så vil den bare by opp prisene uten å få noe igjen.

En mulighet kunne kanskje være å leie inn utlendiger som tar med seg alt de trenger av grus og maskiner og får utbetalt lønna si i rubel slik at de ikke fikk brukt noe av dem her. Men utlendiger er vel dere frperne alt for redde for.

Link to comment
Share on other sites

Guest Mr.Escort
så lenge landet har begrensa produksjonskapasitet så må det private forbruket reduseres om det offentlige skal økes. Hvis man skal bygge bedre veier slik at det blir mulig å kjøre med 19" med tyskerstuk uten å risikere å skrape dem opp så må man enten bruke mindre på andre offentlige ting (skoler, helse, etc), eller sette opp skattene slik at det private forbruket reduseres eller renta slik at det utsettes.

ingen tvinger deg til å kjøre med 19"!!

men la oss heller ligge dritt sjuke,betale for skole for våre barn så du slipper å skrape opp dine 19" felger

Link to comment
Share on other sites

Hør hør...

Men når man først er inne på fordelingen av milionene, hva med forsvarets ENORME budsjettsprekk? Jeg syns det illustrerer Norske Politikeres proffesjonalitet.

 

Jeg syns det er et varsko her at store deler av norges befolkning er såpass misfornøyde med hvordan visse folk gjør jobben sin..

Jeg på den annen side er såpass feig at jeg gidder ikke "kjempe mot staten", derfor..: Utlandet, here I come!!

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Guest Holmen

Har allerde flyttet til Sverige jeg Count, foreløbig bare for studier men, her kjører jeg fin bil til billig penge på fine veier...

Men det er jo rart åssen svenskene skal greie å få det til bedre enn nordmenn når de ikke har oljen...

Link to comment
Share on other sites

Guest sierra_raaner
nå begynner dere å nærme dere noe.

 

Hvis hver enkelt skulle fått bestemme sjøl om de ville betale for seg for varer uten eiendomsrett så ville ingen ha betalt noe. Det er derfor man trenger en statskasse som drar inn penger og bruker dem på det flertallet, representert ved de folkevalgte, ønsker. Norge har desverre vært et flertallstyrrani en stund nå.

 

Det er helt feil at staten kan bruke så mye penger den vil fordi den er "rik". Hvis den gjorde det ville den bare by opp prisene fordi det er begrenset hva som er "tilsalgs". Det tar tid å etablere kapasitet for veibygging, og hvis staten begynner å etterspørre mer før kapasiteten er der så vil den bare by opp prisene uten å få noe igjen.

En mulighet kunne kanskje være å leie inn utlendiger som tar med seg alt de trenger av grus og maskiner og får utbetalt lønna si i rubel slik at de ikke fikk brukt noe av dem her. Men utlendiger er vel dere frperne alt for redde for.

Eller vi driter i å dra inn mer arbeidskraft til landet enn ABSOULUTT nødvendig?? slik at vi får alle arbeidsledige nordmenn i arbeid????

Link to comment
Share on other sites

Har allerde flyttet til Sverige jeg Count, foreløbig bare for studier men, her kjører jeg fin bil til billig penge på fine veier...

Men det er jo rart åssen svenskene skal greie å få det til bedre enn nordmenn når de ikke har oljen...

Der ser du, en som har skjønt det... ;)

 

Kommer sprettende etter om noen år jeg også, bare jeg blir ferdig med studiene.

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

venter i spenning på et saklig motargument

Er det noen av dere som har orka å regne ut hva som ville vært den optimale årsavgifa? (optimalt for samfunnet, ikke hver individuell egoist)

Blir fn så kvalm av den drittn du lager her. Hva er stimulansen kverulant?

Når egoFRP er oppe i lufta her hva er du? En freerider som ikke tar 5 F for å misbruke forumet, og som bare betaler 180kr i årsavgift. Dette holder vissnok ikke. For her finnes en trang til hovere over alle forumbrukerene. For her er selvasgt "alle" FRPmedlemmer i følge din egen intelektulle mastermind.

 

Husker jeg ikke rett så eru innflytter til Oslo også så din årsavgift skulle vært 18000K fordi her er det trangt (både i traffikken og parkering) nok fra før om ikke alle innflytternegra* skal dra med seg rustholken også..

Dette ville gavne samfunnet, og gi en bærekraftig kollektivtrafikk. Kollektivtrafikken er ikke optimal før du må sitte på taket sammen med resten av grunerløkka.. Ingenting smerter mitt samfunnengasjement mer enn å se en halvfull buss spy svartdiesel (går ikke på LPG eller metanol disse nei) innafor ring 1.

 

Forøvrig tror jeg forumet vil ha godt av en banning.. Dette har jeg ikke lyst til å lese mer om basta!

 

*innflytterneger = bygdeurbanist. Ofte radikal og kverulerende.

Link to comment
Share on other sites

Et bondeland som norge burde ikke ha bilavgift! de fleste er avhengig av bil! en familie er faktisk nødt til å ha to biler hvis dem bor på bygda, og 2 biler som er driftsikkre og kollisjonsvennlig for deg og dine barn koster vel 150 000 kr i året å eie her i landet! å folk som bor i utkant strøk tjener heller ikke all verden <_< hvorfor kan ikke norge begynne å bruke penger på selv? var ikke vansklig å spytte i noen milliarder for flodbølge ofre! hvorfor er det så vansklig å hjelpe unge og eldre her i landet ?

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt å ta steget fullt ut og flytte enten til tyskland eller England jeg da.. Synd å si det men det meste er lagt til rette for deg i de landene, kjørte bil på tyske veier senest i forrige uke. Satt igjen med en klump i halsen da jeg leverte leiebilen igjen.. Hit skal jeg tilbake tenkte jeg.

Som en tilleggsopplysning kan jeg nevne at klokka kvart over seks, på en Søndag, i tett snøvær, var autobahn og omkringliggende Bundesstrasser fulle av brøytebiler, strøbiler og saltbiler. Var ikke noe problem å ligge i 120-130 i snøstormen rundt München i helga. Hvor ofte ser du sånt øverst i Gudbrandsdalen??

 

 

Akkurat... Nei, jeg har sagt det før og jeg sier det igjen, for et drittland vi bor i.................

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Guest ykarlsen
Det er derfor man trenger en statskasse som drar inn penger og bruker dem på det flertallet, representert ved de folkevalgte, ønsker. Norge har desverre vært et flertallstyrrani en stund nå.

 

Det er helt feil at staten kan bruke så mye penger den vil fordi den er "rik". Hvis den gjorde det ville den bare by opp prisene fordi det er begrenset hva som er "tilsalgs". Det tar tid å etablere kapasitet for veibygging, og hvis staten begynner å etterspørre mer før kapasiteten er der så vil den bare by opp prisene uten å få noe igjen.

En mulighet kunne kanskje være å leie inn utlendiger som tar med seg alt de trenger av grus og maskiner og får utbetalt lønna si i rubel slik at de ikke fikk brukt noe av dem her. Men utlendiger er vel dere frperne alt for redde for.

Og igår måtte vi legge på enda en null for å si summen av oljefondet. Passerte vel en billiard ellerno... :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: Så vi har jo ikke penger i det hele tatt snart....

 

 

Kapasiteten til å bygge har vi, men MESTA og staten vil ikke bruke pengene til det de skal. Bare såpekokere som skal prosjektere og utrede hele tiden. Mesta hadde et overskudd på nesten en milliard ifjor. Penger de ikke klarte å bruke opp. Dette har de hadd siden Mesta ble skilt ut i eget selskap. Disse pengene går rett tilbake i statskassa, og blir ikke tilbakeført ved behov... Hmmmm...

 

Utlendinger leier vi inn idag, så jeg ser ikke problemet. Men vi kunne gjordt jobben selv ved å låne litt folk på Aetat og andre offentlige kontor. Offentlige ansatte blir vel IKKE oppsagt i dårlige tider, bare omplassert. Hva koster dette samfunnet???

 

19" har vi problemer med å kjøre på nord-norske veier, for standaren er blitt helt sinnsyk dårlig. Har kjørt i 12år, og den er ikke blidd bedre....

 

Off-topic: Skal bygge hytte nå, og der er møteutgiftene til komunen passert 60.000, som jeg må dekke. For noe som er en enkel sak i en grisgrent komune... Har 2 ringpermer med papirer som de flytter fram og tilbake. Og de blir ikke enig. Det eneste de er enige om, er å finne regler som gjør at saken må opp en gang til........

 

 

Se der ja. Tempraturen steg vesentlig :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

var utrolig effektivt å spissformulere seg litt for å få fram de virkelig lærerike argumentene. Må innrømme at "heia norge", "liker ikke avgifter", "dumme politikere", "alt er så mye bedre i sverige" type argumenter ikke gir meg stort, men dem som har dukka opp etterhvert har gitt en del mer innsikt i hvilke oppfatninger dere har.

Link to comment
Share on other sites

Bare et spørsmål til deg, Bust:

 

Ifølge deg er det jo tydeligvis veldig mye vi har "gått glipp" av.

Da burde du legge litt tall på bordet og ikke bare slenge ut påstander.

Hvor mye penger får staten inn via diverse avgifter? Hvor mye går ut? Hvor mye gå ut til de forskjellige sektorene? Hvor mye peng er det i oljefondet? Er dette oljefondet så lite at en ikke kan bruke mer av det pr idag, isåfall, kan du begrunne det?

 

Det kom et eller annet vilt forslag for en stund tilbake om at Norge kunne slette Sveriges statsgjeld ettersom vi hadde så mye i oljefondet. Hva sier du til slikt?!? For ifølge deg kan vi ikke bruke av oljefondet.

 

Nå gleder jeg meg til svarene, Bust. Bare husk å være presis i svarene. Ellers vil jeg også ha tall på bordet takk!!

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

hadde vi delt ut oljefondet til alle norges innbyggere så hadde vi fått ca 200 000 hver eller noe, så er ikke utømmelig den kassa heller, men isteden for å bruke årsavgifta til å finansiere alt mulig annet rart burde heller alle være med og betale ikke bare de som har bil. hadde vært mer rettferdig om alle betalte 1000 kr ekstra på skatten i året eller noe og at årsavgifta ble borte. Men men skattene er mer enn høye nok fra før av så er vel vanskelig å finne en løsning alle er fornøyd med. ,men er i allefall urettferdig at vi bilister skal betale mere til skole og sykehus enn andre

Link to comment
Share on other sites

Jepp, som jeg nevnte tidligere. Bil er et fy ord i Norge. Bilistene skal finansiere alt som kan finansieres i dette landet :angry: :angry: Helt klart at avgiftpolitikken skulle vært fordelt på en annen måte enn slik den er idag.

MEN:

Det har aldri vært snakk om å tømme oljefondet, men å bruke litt mer av den enn det som blir gjort idag tror jeg ikke er skadelig verken for oss eller oljefondet... :blink:

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

Nei det er noen politikere som burde vært skutt.. ser ut som har det gøy med å finne på de teiteste avgiftene :wacko:

Ford Sierra 3 dørs 86mod Cosworth (Prosjekt)

Ford Taunus 17m Super 65mod (Reservetralle)

 

BMW m3 coupe e36 (Sladdekasse)

BMW 523i e39 (Brukstralle)

Link to comment
Share on other sites

poenget mitt i et av innleggene over er at det simpelthen er umulig å sette noe tall på hvor stor ulempe bilismen er for samfunnet. Helsa til folk som drar iseg veistøv og eksos, eller knekker nakken blir ikke omsatt i noe marked. Samme gjelder tida til folk som blir sittende fast i kø, irritasjon over bråk etc. Og det er ikke aldeles opplagt at tvilen skal komme bilistene tilgode når staten skal velge finansieringskilder.

 

Når det gjelder oljefondet så kan man bare bruke forentet avkastning påsikt for at det skal kunne dele mellom uendelig mange generasjoner i framtida.

 

Oljefondet er investert i utenlandske verdipapirer, og avkastningen må derfor veksles inn i kroner før den kan benyttes innenlands. Når landet eksporterer mer det enn importerer vil verdipapirbeholdningen øke, og omvendt.

 

Når man selger utenlandske verdipapirer for å bruke pengene innenlands må man derfor redusere nettoeksporten. Dette medfører at norske eksportbedrifter får mindre å gjøre, og er ikke særlig populært for dem som jobber der. Hvis man plutselig øker bruken av oljepenger vil mange eksportbedrifter bli nødt til legge ned og det blir gråt og tenners gnissel. :(

Link to comment
Share on other sites

Guest Scorpioen84

Huff her var d lang kø gitt...

Bra jeg har betalt 2850kr for å sitte her gitt...

 

Her var d jammenmeg 20cm snø gikk...

Bra jeg har betalt 2850kr for å kjøremegfast på E6`n gitt...

 

SE, bondetampen har PIGGDEKK..! Skyt`n, Heng`n, Ran`n...!

For kjøre en tur til byen får man ikke uten piggdekkavgift.

 

sukk...

 

må bare si et ord til...... NRKavgift... AAAAARRRHHHH&"#=(&"/%=&

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...