Jump to content

Recommended Posts

Posted

Merka dette idag tidlig, bilen har stått parkert siden tirsdags ettermiddag og frem til i dag tidlig..

har vært i gjennomsnitt -5 grader i perioden den har stått parkert.

 

Skulle starte idag tidlig, startern gikk men den fyrte ikke. Ikke tegn på lite strøm heller.

Forslag noen? jeg som bruker dieselvarmeren feil?

Etter 6-7 forsøk kom den endelig, hørtes litt ut som ei skikkelig snekke som dro i gang. sakte men sikkert kom motoren igang..

 

Er det slik å forstå at jeg skal vri om tenninga - og vente med å starte inntil lampa for dieselvarmeren har slutta å lyse? eller skal jeg venta enda lenger?

 

takker for alle svar.

Posted

Du bør ihvertfall vente til glødelampa har slutta, og du kan evt også slå av tenninga, og på igjen og gløde flere ganger om det er kaldt..

Er mulig det er en eller flere av glødepluggane dine som tar kveldem..

Posted

Det gjør jeg som skrevet.

hvor mange glødeplugger sitter det i varmeren?

det var -8 grader idag tidlig, relativt kaldt, men bilen har gått i trøndelag og Røros området tidligere så jeg tviler på at dette har vært et stort problem før jeg kjøpte den.. der er det jo som kjent noe kaldere enn i Oslo

Posted

Du har en glødeplugg pr sylinder, og varmeren varmer kun opp kjølesystemet til motor, og har ikkeno med selve oppstarten å gjøre...

 

Du bør nok bytte iallefall 1 glødeplugg, men for å være sikker, bytter man alle når man først har sånne problemer...

 

Men lett å sjekke om disse funker eller ikke... Ta de ut og koble 12volt direkte på de så ser du fort om de gløder eller ikke...

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Posted

Dieselvarmeren har ingen varsellampe, og den har heller ingenting med problemet ditt å gjøre. Varmeren starter først når motoren går, den har ikke egen sirkulasjonspumpe for kjølevæske, og får heller ikke diesel før motoren går rundt

Skift glødepluggene. Sitter under innsuget. Vær forsiktig så de ikke knekker. Ta av ledningene, kjør motoren god og varm, og spray pluggene med kjølespray

Over til fienden...

Posted (edited)

EDIT:

 

Jeg kjøper fire nye og bytter de!

 

Noe spesiellt som må gjøres, eller er det bare å ta ut de gamle og sette inn de nye?

Edited by aarnes
Posted

kjør motoren god å varm før du skrur de ut, da løsner de mye lettere å du slipper å knekke dem. kan være et helvette å få de ut når de er knekte.

Cosworth!

Posted

ja fy **** gjør for all del det som OleK sier . skulle skifte på min i fjor å¨klarte så klart å knekke den ene . ! makan til drittt så nå har jeg kjørt med 3 plugger som virker i snart 1 år.

"Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain"

 

~Henry Ford

Posted

hehe , da kan du enten bruke tusen vis på å få noen til å ta den ut . eller bytte topp ( nesten så jeg tenker å gjøre ) hehe eller kjøre med 3 gløde plugger da! ( slik som jeg gør nå)

"Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain"

 

~Henry Ford

Posted

1 - bytt til syntetisk olje - 3-W30 ...

2 - sjekk om glødingen er ok - mener den skal begynne og gløde når den blir låst opp om det er er under -5 grader ..

3 - sjekk batteriet - full lad det ...

4 - belast ALDRI en kald dieselmotor .

5 - hør med bensinstasjonen om det er vinterdiesel de har på tankene ....

Posted
1 - bytt til syntetisk olje - 3-W30 ...

2 - sjekk om glødingen er ok - mener den skal begynne og gløde når den blir låst opp om det er er under -5 grader ..

3 - sjekk batteriet - full lad det ...

4 - belast ALDRI en kald dieselmotor .

5 - hør med bensinstasjonen om det er vinterdiesel de har på tankene ....

 

Skal jeg bytte olje fordi jeg skal bytte glødeplugger?

Olja ble byttet for 2 mnd siden på service.

 

er det ikke like greit å bare bytte de?

koster 170kr/stk på Ford..

Posted
Skal jeg bytte olje fordi jeg skal bytte glødeplugger?

Olja ble byttet for 2 mnd siden på service.

 

er det ikke like greit å bare bytte de?

koster 170kr/stk på Ford..

 

Rådene er ment som en veiledning for og få lettere start - motoren er veldig treg når det er kalt .

Dette er rådene ford gir når kunden spør

Posted
Skal jeg bytte olje fordi jeg skal bytte glødeplugger?

Olja ble byttet for 2 mnd siden på service.

 

er det ikke like greit å bare bytte de?

koster 170kr/stk på Ford..

hvor hadde du bilen på service a? sånn hjemmeverksted eller? de bruker ofte kun én oljetype på bilene. selv om olja er ny, kan den være dårlig egnet til TDCI motoren. sjekk hva slags viskositet du har fått fylt på.

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Posted
hvor hadde du bilen på service a? sånn hjemmeverksted eller? de bruker ofte kun én oljetype på bilene. selv om olja er ny, kan den være dårlig egnet til TDCI motoren. sjekk hva slags viskositet du har fått fylt på.

 

Husker ikke på sparket, men var en fordforhandler i Barteland..

Posted

Hadde samme problemet på min , bytta glødepluggene da 3 av 4 var kortsluttet, ble lettstartet som en ny bil :D

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

  • 2 weeks later...
Posted

Phu... mine gikk ut uten at noen knakk.

Alle fire glødeplugger var ødelagte, så ikke rart den var tungstartet når det ble 6-7-8 kuldegrader.

I helga startet den lett i 17 minus :-)

  • 1 month later...
Posted

Litt sent men:

 

Jeg byttet alle pluggene før jul, og det gikk såre enkelt.

 

Hvordan folk klarer å knekke disse er et mysterium for meg.

 

Forøvrig målte jeg en etter en som jeg tok de ut, og alle fire var døde :)

Etter bytte så har den startet som en nybil!

 

Pris: 175kr/stk hos Ford forhandler.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...