aarnes Posted December 3, 2009 Share Posted December 3, 2009 Merka dette idag tidlig, bilen har stått parkert siden tirsdags ettermiddag og frem til i dag tidlig..har vært i gjennomsnitt -5 grader i perioden den har stått parkert. Skulle starte idag tidlig, startern gikk men den fyrte ikke. Ikke tegn på lite strøm heller.Forslag noen? jeg som bruker dieselvarmeren feil? Etter 6-7 forsøk kom den endelig, hørtes litt ut som ei skikkelig snekke som dro i gang. sakte men sikkert kom motoren igang.. Er det slik å forstå at jeg skal vri om tenninga - og vente med å starte inntil lampa for dieselvarmeren har slutta å lyse? eller skal jeg venta enda lenger? takker for alle svar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.8i TIC Posted December 3, 2009 Share Posted December 3, 2009 Du bør ihvertfall vente til glødelampa har slutta, og du kan evt også slå av tenninga, og på igjen og gløde flere ganger om det er kaldt..Er mulig det er en eller flere av glødepluggane dine som tar kveldem.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
aarnes Posted December 3, 2009 Author Share Posted December 3, 2009 Det gjør jeg som skrevet.hvor mange glødeplugger sitter det i varmeren?det var -8 grader idag tidlig, relativt kaldt, men bilen har gått i trøndelag og Røros området tidligere så jeg tviler på at dette har vært et stort problem før jeg kjøpte den.. der er det jo som kjent noe kaldere enn i Oslo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loffen Posted December 3, 2009 Share Posted December 3, 2009 Du har en glødeplugg pr sylinder, og varmeren varmer kun opp kjølesystemet til motor, og har ikkeno med selve oppstarten å gjøre... Du bør nok bytte iallefall 1 glødeplugg, men for å være sikker, bytter man alle når man først har sånne problemer... Men lett å sjekke om disse funker eller ikke... Ta de ut og koble 12volt direkte på de så ser du fort om de gløder eller ikke... -05 Ford Focus 1.6 tdci -88 Ford Sierra Cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
aarnes Posted December 3, 2009 Author Share Posted December 3, 2009 ta de ut ja.. hvordan kommer jeg til de da? hvor sitter de? Link to comment Share on other sites More sharing options...
focusst Posted December 3, 2009 Share Posted December 3, 2009 Dieselvarmeren har ingen varsellampe, og den har heller ingenting med problemet ditt å gjøre. Varmeren starter først når motoren går, den har ikke egen sirkulasjonspumpe for kjølevæske, og får heller ikke diesel før motoren går rundtSkift glødepluggene. Sitter under innsuget. Vær forsiktig så de ikke knekker. Ta av ledningene, kjør motoren god og varm, og spray pluggene med kjølespray Over til fienden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
aarnes Posted December 3, 2009 Author Share Posted December 3, 2009 (edited) EDIT: Jeg kjøper fire nye og bytter de! Noe spesiellt som må gjøres, eller er det bare å ta ut de gamle og sette inn de nye? Edited December 3, 2009 by aarnes Link to comment Share on other sites More sharing options...
OleK Posted December 3, 2009 Share Posted December 3, 2009 kjør motoren god å varm før du skrur de ut, da løsner de mye lettere å du slipper å knekke dem. kan være et helvette å få de ut når de er knekte. Cosworth! Link to comment Share on other sites More sharing options...
aarnes Posted December 3, 2009 Author Share Posted December 3, 2009 OK, takk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ford-racing Posted December 3, 2009 Share Posted December 3, 2009 ja fy **** gjør for all del det som OleK sier . skulle skifte på min i fjor å¨klarte så klart å knekke den ene . ! makan til drittt så nå har jeg kjørt med 3 plugger som virker i snart 1 år. "Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain" ~Henry Ford Link to comment Share on other sites More sharing options...
aarnes Posted December 3, 2009 Author Share Posted December 3, 2009 og HVIS den knekker. hva gjør man da? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ford-racing Posted December 3, 2009 Share Posted December 3, 2009 hehe , da kan du enten bruke tusen vis på å få noen til å ta den ut . eller bytte topp ( nesten så jeg tenker å gjøre ) hehe eller kjøre med 3 gløde plugger da! ( slik som jeg gør nå) "Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain" ~Henry Ford Link to comment Share on other sites More sharing options...
bige Posted December 3, 2009 Share Posted December 3, 2009 1 - bytt til syntetisk olje - 3-W30 ...2 - sjekk om glødingen er ok - mener den skal begynne og gløde når den blir låst opp om det er er under -5 grader ..3 - sjekk batteriet - full lad det ...4 - belast ALDRI en kald dieselmotor .5 - hør med bensinstasjonen om det er vinterdiesel de har på tankene .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fresh| Posted December 3, 2009 Share Posted December 3, 2009 Idag er de 7% biodiesel på bensinstasjon pumpene Link to comment Share on other sites More sharing options...
aarnes Posted December 3, 2009 Author Share Posted December 3, 2009 1 - bytt til syntetisk olje - 3-W30 ...2 - sjekk om glødingen er ok - mener den skal begynne og gløde når den blir låst opp om det er er under -5 grader ..3 - sjekk batteriet - full lad det ...4 - belast ALDRI en kald dieselmotor .5 - hør med bensinstasjonen om det er vinterdiesel de har på tankene .... Skal jeg bytte olje fordi jeg skal bytte glødeplugger?Olja ble byttet for 2 mnd siden på service. er det ikke like greit å bare bytte de?koster 170kr/stk på Ford.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bige Posted December 4, 2009 Share Posted December 4, 2009 Skal jeg bytte olje fordi jeg skal bytte glødeplugger?Olja ble byttet for 2 mnd siden på service. er det ikke like greit å bare bytte de?koster 170kr/stk på Ford.. Rådene er ment som en veiledning for og få lettere start - motoren er veldig treg når det er kalt .Dette er rådene ford gir når kunden spør Link to comment Share on other sites More sharing options...
escrot Posted December 4, 2009 Share Posted December 4, 2009 Skal jeg bytte olje fordi jeg skal bytte glødeplugger?Olja ble byttet for 2 mnd siden på service. er det ikke like greit å bare bytte de?koster 170kr/stk på Ford..hvor hadde du bilen på service a? sånn hjemmeverksted eller? de bruker ofte kun én oljetype på bilene. selv om olja er ny, kan den være dårlig egnet til TDCI motoren. sjekk hva slags viskositet du har fått fylt på. - 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt) Link to comment Share on other sites More sharing options...
aarnes Posted December 6, 2009 Author Share Posted December 6, 2009 hvor hadde du bilen på service a? sånn hjemmeverksted eller? de bruker ofte kun én oljetype på bilene. selv om olja er ny, kan den være dårlig egnet til TDCI motoren. sjekk hva slags viskositet du har fått fylt på. Husker ikke på sparket, men var en fordforhandler i Barteland.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kverna Posted December 6, 2009 Share Posted December 6, 2009 Jeg personlig hadde bytta glødeplugger på merkeverksted. Få fastpris, i tilfelle en plugg skulle bli knekt så har dem problemet, og ikke du. Min fotoblogg Link to comment Share on other sites More sharing options...
fiesta_xr2i Posted December 6, 2009 Share Posted December 6, 2009 Hadde samme problemet på min , bytta glødepluggene da 3 av 4 var kortsluttet, ble lettstartet som en ny bil 2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3 X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800) X 88 sierra 2,0 sedan X 90 sierra 2,0i combi Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheTH Posted December 16, 2009 Share Posted December 16, 2009 Hvor vanlig/uvanlig er det at pluggene knekker på 2.0 TDCi? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheTH Posted December 21, 2009 Share Posted December 21, 2009 Phu... mine gikk ut uten at noen knakk.Alle fire glødeplugger var ødelagte, så ikke rart den var tungstartet når det ble 6-7-8 kuldegrader.I helga startet den lett i 17 minus :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
aarnes Posted February 8, 2010 Author Share Posted February 8, 2010 Litt sent men: Jeg byttet alle pluggene før jul, og det gikk såre enkelt. Hvordan folk klarer å knekke disse er et mysterium for meg. Forøvrig målte jeg en etter en som jeg tok de ut, og alle fire var døde Etter bytte så har den startet som en nybil! Pris: 175kr/stk hos Ford forhandler. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now