vwmannen Posted December 2, 2009 Posted December 2, 2009 Min motor blir plukket i småbiter i jula på grunn av usikkerhet ang hva slags deler som sitter i den... Jeg tenkte derfor å få litt klarhet i min generelle (manglende) kunnskap om cosworth motorer.Jeg setter under oppp en liste over ting jeg lurer på.. har grei kunneskap om motorer, men har skrudd mest Audi før. - Hvordan identifiserer man topplokksbolter ? Longstuds, arp , orginale ? Orginale er strekkbolter, longstuds og ARP er studs.. men hvordan se forskjell ?- Hvor stor er orginal innsugskanal i toppen ? gjerne målt i mm- Hvor stor er orginal eksoskanal i toppen ? målt i mm- Hvordan ser man forskjell på orginal, WRC eller Gruppe A toppakning ?- Hvordan identifisere kamaksler ? Står det noe på dem ?- Hvordan identifisere ventilfjærer etc ? Regner med det er fysisk to fjærer pr ventil når det er snakk om "dobble" ?- Hvordan identifisere oljepumpe ? Orginal, "gruppe A", oppgradert ?- Hvordan ser jeg forskjell på en 4x4 veiv og en 2wd veiv ? Jeg har 200 blokk. 4x4 veiv skal vel tåle mer enn 2wd ?- Stempler sier seg vel selv... Er det JE stempler som sagt av tidligere eier skal det stå støpt inn på undersiden av dem, - Råder sier seg vel tildels selv også. Arrow råder skal ha arrow merke på siden ? Noe annet jeg bør sjekke når jeg har den oppe ? Jan brede
Kverna Posted December 2, 2009 Posted December 2, 2009 - Hvordan identifiserer man topplokksbolter ? Longstuds, arp , orginale ? Orginale er strekkbolter, longstuds og ARP er studs.. men hvordan se forskjell ?- Hvor stor er orginal innsugskanal i toppen ? gjerne målt i mm- Hvor stor er orginal eksoskanal i toppen ? målt i mm- Hvordan ser man forskjell på orginal, WRC eller Gruppe A toppakning ?Orginal cosworth-pakning har stempla YB1260 på ene kortsiden. Gr.a har YB0611. WRC er 4 lags stål, så den ser du forskjell på.- Hvordan identifisere kamaksler ? Står det noe på dem ?- Hvordan identifisere ventilfjærer etc ? Regner med det er fysisk to fjærer pr ventil når det er snakk om "dobble" ?Doble fjærer er to inni hverandre ja. Står det ikke noe merking på dem må du gå ut ifra at dem er orginale, desverre.- Hvordan identifisere oljepumpe ? Orginal, "gruppe A", oppgradert ?- Hvordan ser jeg forskjell på en 4x4 veiv og en 2wd veiv ? Jeg har 200 blokk. 4x4 veiv skal vel tåle mer enn 2wd ?- Stempler sier seg vel selv... Er det JE stempler som sagt av tidligere eier skal det stå støpt inn på undersiden av dem, - Råder sier seg vel tildels selv også. Arrow råder skal ha arrow merke på siden ? Noe annet jeg bør sjekke når jeg har den oppe ? Jan brede Min fotoblogg
Cossyman85 Posted December 2, 2009 Posted December 2, 2009 ta bilde av delene og legg de ut her, så får du svar på hva d er med en gang
vwmannen Posted December 2, 2009 Author Posted December 2, 2009 Saken er at motoren er ikke åpna enda, prøver å samle all kunnskap jeg kan på forhånd Jan brede
Cossyman85 Posted December 2, 2009 Posted December 2, 2009 (edited) ok. hmm insugs/eksos kanalen må du jo bare måle, noe som ikke er fult så enkelt som d høres ut orginale topploks bolter er vel med 12 kant invendig. 12/9 er umbrako studs er d "gjengestang" i blokka og mutter på toppenwrc toppakning er i stål, d er ikke gr.aer d trimkam står vel merke på depleier og stå navn på ventil fjørene, er d doble så er d 2 styk. prorginal oljepumpe står d ford påarrow råder er h-rader d er ikke orginaleordinal stemplene er mahle.forskjellen på 2wd veiv og 4wd vet jeg ikke, noen som vet?? alle orginale cosw deler har dele nr som starter på yb litt info i hvertfall Edited December 2, 2009 by Cossyman85
vwmannen Posted December 2, 2009 Author Posted December 2, 2009 ok. hmm insugs/eksos kanalen må du jo bare måle, noe som ikke er fult så enkelt som d høres ut Greit nok, men skal det være noen vits i år måle må jeg vite hva som er orginalt.. toppen skal være portaorginale topploks bolter er vel med 12 kant invendig. 12/9 er umbrako studs er d "gjengestang" i blokka og mutter på toppen Hva er lengden på longstuds og vanlige studs ?wrc toppakning er i stål, d er ikke gr.aer d trimkam står vel merke på de Skal være BD12, hva vil det i så fall stå ?pleier og stå navn på ventil fjørene, er d doble så er d 2 styk. prorginal oljepumpe står d ford på Regner med det står ford på "gruppe A" pumpe også ?arrow råder er h-rader d er ikke orginale Det vet jeg, men fra mine audidager vet jeg at alle h-profil råder er svært likeordinal stemplene er mahle.forskjellen på 2wd veiv og 4wd vet jeg ikke, noen som vet?? alle orginale cosw deler har dele nr som starter på yb litt info i hvertfall
armani Posted December 2, 2009 Posted December 2, 2009 (edited) Edited December 2, 2009 by armani 2wd sierra cosworth
vwmannen Posted December 2, 2009 Author Posted December 2, 2009 Se der ja, supert.. var det jeg mente. Jan Brede
RSCoz Posted December 2, 2009 Posted December 2, 2009 - Hvordan identifiserer man topplokksbolter ? Longstuds, arp , orginale ? Orginale er strekkbolter, longstuds og ARP er studs.. men hvordan se forskjell ? Ser du har fått svar, men forskjellen på ARP studs og Longstuds ser du lett. Betydelig forskjell på lengde- Hvor stor er orginal innsugskanal i toppen ? gjerne målt i mm Portingen gjør sjelden selve utløpet større, heller mer i overgang "nedover" og der det deler seg til 2 porter. Denne portes ofte knivskarp- Hvor stor er orginal eksoskanal i toppen ? målt i mm- Hvordan ser man forskjell på orginal, WRC eller Gruppe A toppakning ? YB1260 er org, Yb0611 som en skrev er Gr-A. WRC er flere lag med metallOrginal cosworth-pakning har stempla YB1260 på ene kortsiden. Gr.a har YB0611. WRC er 4 lags stål, så den ser du forskjell på.- Hvordan identifisere kamaksler ? Står det noe på dem ? Veldig mange leverandører av trimkammer bruker orginale som emne, så du kan nok finne "ford" på dem om det er BD 10, 12, 14 f.eks. Disse må måles.- Hvordan identifisere ventilfjærer etc ? Regner med det er fysisk to fjærer pr ventil når det er snakk om "dobble" ?Doble fjærer er to inni hverandre ja. Står det ikke noe merking på dem må du gå ut ifra at dem er orginale, desverre.- Hvordan identifisere oljepumpe ? Orginal, "gruppe A", oppgradert ?- Hvordan ser jeg forskjell på en 4x4 veiv og en 2wd veiv ? Jeg har 200 blokk. 4x4 veiv skal vel tåle mer enn 2wd ?- Stempler sier seg vel selv... Er det JE stempler som sagt av tidligere eier skal det stå støpt inn på undersiden av dem, - Råder sier seg vel tildels selv også. Arrow råder skal ha arrow merke på siden ? Noe annet jeg bør sjekke når jeg har den oppe ? Jan brede Er sikkert masse man kan sjekke, spesielt i ditt tilfelle..
Kverna Posted December 2, 2009 Posted December 2, 2009 Er sikkert masse man kan sjekke, spesielt i ditt tilfelle..YB1260 er jo orginal cosworth, og YB0611 er gr.a Min fotoblogg
RSCoz Posted December 2, 2009 Posted December 2, 2009 YB1260 er jo orginal cosworth, og YB0611 er gr.a Trykk trykk...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now