Jump to content

Opprydning i tråd i "til salgs andre steder"


Breda

Recommended Posts

Jeg kom over den stengte tråden i "til salgs andre steder" om en blå sedan Cosworth tilsalgs på finn til 290000 kroner.

Føler jeg MÅ uttale meg, med tanke på kjennskap til bilen og "problemer" med eier.

 

Dette er en barndomskompis av meg, en kar jeg ikke har hatt noe kontakt med siden bilen ble ferdig bygget, pga hans store problemer med å holde seg til realitet og at han baserer livet sitt på veldig mye løgn. Jeg var med på å bygge endel denne på bilen, som ble ferdig sommeren 2007. Etter ett møte med en del bekjente av han i Drammen 2007, på ett biltreff, så kom det tilfeldig fram info om at han hadde levd ett dobbeltliv, delvis på min og mange andres bekostning. Når han var i Oslo, så var han stadig innom meg og spurte om ting om motor og masse forskjellig, og sneik til seg løsninger han så på min bil. Jeg hadde bilen stående hos meg ett halv år, inntil han skaffet eget sted i Drammen. Når han var tilbake i Drammen, der han bodde, så fikk folkene der servert den andre siden av han, om at jeg langt ifra kunne skru bil og at han hadde gjort masse for at min bil skulle bli så bra som den ble. Og flere navngitte profiler i miljøet hadde hjulpet han med bilen osv. For eks så gikk snakket i tiden han bygde bilen, om at turboen hans var spesiallagd av Martin Schancke, etter han sine spesifikasjoner.

Med tanke på min erfaring med han, så støtter jeg absolutt opp de alle fleste som skrev i den originale tråden, angående tallene som ble lagt ut. Bilen bremset 566 hk, og ca 640 nm hos Ringstad i 2007. Husker ikke NM tallet helt 100 nå. Etter hva jeg ser på bildene, så er motor helt eksakt slik den var da jeg skrudde for han, så hvordan han nå plutselig har 611 hk og 830 nm er for meg helt uforståelig. Enten har det kommet en ny hemmelig bensin, som han har bremset motor på, ellers så er dette, som veldig mye annet, rein løgn. Han hadde mye pengetall i hodet om dette, når vi holdt på å bygge, og når jeg konfronterte han med at jeg ikke trodde på tallene, så hadde han alltid en forklaring, at det var totalsummer uten rabatt, at det var regnet ut arbeidstimer hos meg, med ukjent timepris osv.

Bilen er originalt en 4x4. Etter min mening så er denne bygd på ett budsjett som er så langt ifra det han oppgir som overhodet mulig. Her ligger hovedmengden av kroner i motor/kasse/og mellomaksel. Resten er etter min mening småpenger, fordi mesteparten av bilen er slik den var originalt. Da tenker jeg på at det kun er ett halvbur, to stoler og sæler og litt annet småtteri (målere og brytere) som skiller den fra en original bil interiørmessig. Dette drar langt ifra totalsummen så høyt som han påstår. Utvendig er kun påkostet hellakkering og felger. Jeg legger ut spec på meste jeg husker under, så kan dere selv gjøre dere opp en mening om kroner og øre.

 

Spec: på motor

 

200 blokk UTEN nicasil, zetec underspyling, 91,5 borring, cp stempler, parner råder, original veiv, bunnpanne med vinger, arp bolter, ingen loogstuds, 3 lags pakning. 4x4 topp, store ventiler, dobble fjærer, mek løftere, 931 kammer, jens portet, trolig maks. Rs500 innsug og gasspjeld, kjører kun 4 dyser, husker ikke CC på de, aeromotive regulator, Grenrør fra jens. Turbonetics 60-5, ar 100 eksos, t4 devided flens, 45 mm wastegate, husker ikke hvilken WG modell han valgte , 4x4 svinghjul, modifisert til 7,25 treplatet tilton clutch, hydraulisk utløser.

 

Spec resten:

Standard tremec tko 600 kasse, ikke dog. mellomaksel fra gkn. Standard diff, sveiset sperre. Forstilling fra 4x4. Bakstilling fra 2wd, foringer byttet overalt. Gaz coilovers, ikke gold, 330 4 pot brembo bremser foran, på hjemmelaget calipperbrakett, standard bremser bak, moongoose 3” eksos.

Aeromotive al1000 bensinpumpe. Autronic sm4 sprut med mercury båtcoiler. Rs500 kjøler, alu radiator, olje og servokjøler. FAKE nos, den er ikke i bruk.

 

 

Sikkert noe jeg har glemt igjennom årene, men føler jeg har fått med meg det viktigste.

Håper mye har blitt forklart og oppklart med denne infoen.

Hvis dere søker på bilforumet, i en carspottingtråd ifra drammen/omegn, så var bilen ett tema der en stund også, hvor samme problem kom opp. Diskusjon om penger som var brukt og ett par unge groupies av han som støtter han fullt ut, uten å ha innsikt i hva dette faktisk dreier seg om.

 

Hilsen Fredrik.

Edited by Breda

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra at noen får ut fakta og sannhet, i stedet for spekulasjoner og vas som lå i andre tråden. Skjønner godt at opprinnelige tråden ble stengt, men dette er såpass viktig info at det er bra den kommer ut, så slipper folk å kaste bort tid og penger på dette.

-x 1988 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Hehe... Jæ... bra! :lol: Nå satser jeg på at 2.8turbo snubler over dett snarlig, mens jeg henter meg en øl. Det blir godt! Kan ikke ha noen spesiell erfaring selv, om en spiser alt den fyren serverte i den andre tråden.

Edit: Breda; Sto ikke denne sammen med din på Gatebil(Rudskogen) i sommer? Eller var det året før?

Edited by a.nilsen

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest kenneth birkeland
Hehe... Jæ... bra! :lol: Nå satser jeg på at 2.8turbo snubler over dett snarlig, mens jeg henter meg en øl. Det blir godt! Kan ikke ha noen spesiell erfaring selv, om en spiser alt den fyren serverte i den andre tråden.

Edit: Breda; Sto ikke denne sammen med din på Gatebil(Rudskogen) i sommer? Eller var det året før?

 

 

Hehe, håper han leser dette ja...

Link to comment
Share on other sites

Breda; Sto ikke denne sammen med din på Gatebil(Rudskogen) i sommer? Eller var det året før?

 

Stemmer bra det, stod utenfor campingvogna mi, men jeg mener det var i 07. Men kan hende jeg blander litt der.

Edited by Breda

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Takk for den info'n Fredrik, godt at det kommer litt saklig fakta ( inkl med punktum, komma og en grammatikk som er 10 ganger bedre) på bordet her etter alt det rælet som var i den tidligere tråden.

 

Oppfordrer til å ikke la denne tråden skli ut som den forrige.... det blir bare for dumt. Usaklige innlegg vil bli slettet.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...