Jump to content

Toppakning mondeo 1997 2,5 V6

Recommended Posts

Posted

Heisann, har en 1997 2,5 v6 der jeg mistenker at toppakningen er gåen. Lukter eksos i ekspasjonstanken og får ikke varme inn i kupeen. Og motoren går varm. Noen ideer om gode og rimelige plasser og få den byttet? Bor i Oslo og kommer meg ikke så langt unna med bilen. Mange sier at det er rimeligere med pakning fra ebay(hvordan er kvaliteten?).

Hvor vannskelig er det å gjøre selv?

Marcus

• 2 weeks later...
Posted

å få det gjort på verksted er ikke rimelig.. ford skulle ha over 20lapper for å gjøre det på min gamle, så jeg gjorde det selv. Enkleste er å ta ut motoren. sykt trangt nedi der.. kjøpte pakninger fra ebay. Kjøp nye innsugspakninger også. endte vel opp med å bruke noen få tusen kr og motoren går fremdeles perfekt..

Guest ST200evil
Posted

vansklig å si hvor vansklig det er for deg. da jeg ikke aner hva du klarer av mekanikk. men har selv gjort dette på en ST200. mye knot, og lønner seg å ta motoren ut ja.. sparer deg for mye arbeid...

Posted

tja.. hvis man kan gjøre det selv er det ikke stort mere arbeid å bytte pakningene når motoren allerede er ute.. da får man jo nye pakninger i stedet for en gammel motor og er man litt lur nye ventiltettinger. Disse motorene er litt plaget med toppakningene så er greit å ha nye.. Kan garantere at innsugsportene er full av koks/sot. Variable innsuget sørget for dette. Greit og få rensket dette ut. Min bil gikk ned i forbruk og gikk penere etter at jeg byttet pakninger ventiltettinger og rensket opp i innsug og eksoskanaler. Og den bilen var godt tatt vare på i tillegg..