grcossie Posted December 1, 2009 Posted December 1, 2009 Tenkte først og fremst på bytte av dyser, o.l av nødvendige årsaker. Altså tilsvarende originalt. Må vel være lov å holde bilen sin i kjørbar stand.. Ellers er jeg klar over at en konvertering av motoren til E85 faktisk er ulovlig, fordi den ikke blir typegodkjent. Men det finnes eksempler på at noen har fått dette godkjent her i landet. I Sverige er forresten slike konverteringer big business, og fullt lovlig. Det er selvsagt lov å skifte dyser til andre org dyser. Ellers hadde vi hatt et problem på verkstedene
RS 1000 Posted December 1, 2009 Posted December 1, 2009 Tenkte først og fremst på bytte av dyser, o.l av nødvendige årsaker. Altså tilsvarende originalt. Må vel være lov å holde bilen sin i kjørbar stand.. Joda, enig i den. "Tilsvarende originalt" og "nødvendige årsaker" blir nok vektlagt. Ellers er jeg klar over at en konvertering av motoren til E85 faktisk er ulovlig, fordi den ikke blir typegodkjent. Men det finnes eksempler på at noen har fått dette godkjent her i landet. I Sverige er forresten slike konverteringer big business, og fullt lovlig.Vegdirektoratet begrunner avslaget med at det ikke finns EU direktiv som omhandler ombygging til E85. Vil anta at mangel på EU direktiv også vil gjelde hele Eu og Sverige, ikke bare Norge. Har du lest vognkortet til en bil ombygget til E85 og godkjent. Selv kjenner jeg bare til ett par biler som har denne muligheten. Det er ikke ulovlig å kjøre E85, det er selve ombyggingen som er problemet. Ser liten og ingen sammenheng mellom big business og fullt lovlig, tvert imot. Les; sex, drugs and rock´n roll. Men er det ikkje lov å bygge om bilen så den går på gass då?Er jo mange større bensin Amerikanere som er ombygd til å på gass...Lov og lov, ombyggingen blir ikke godkjent iallefall. Har selv hatt bil som gikk på propan, men ombyggingen var ikke godkjent. Det var også ett innslag i Dagrevyen ang. biler ombygget til propandrift som ikke kunne godkjennes. Det finns så mye av det meste, men når det kommer til godkjenninger er det heller dårlig. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
grandisjohn Posted December 1, 2009 Posted December 1, 2009 (edited) Joda, enig i den. "Tilsvarende originalt" og "nødvendige årsaker" blir nok vektlagt. Vegdirektoratet begrunner avslaget med at det ikke finns EU direktiv som omhandler ombygging til E85. Vil anta at mangel på EU direktiv også vil gjelde hele Eu og Sverige, ikke bare Norge. Har du lest vognkortet til en bil ombygget til E85 og godkjent. Selv kjenner jeg bare til ett par biler som har denne muligheten. Det er ikke ulovlig å kjøre E85, det er selve ombyggingen som er problemet. Ser liten og ingen sammenheng mellom big business og fullt lovlig, tvert imot. Les; sex, drugs and rock´n roll.(quote RS 1000) Vegdirektoratet her til lands begrunner ting med mye toskeri de! Det verste er at vi ikke engang er medlem av EU... Hvis det ikke finnes noe EU direktiv som omhandler ombygging til E85, så må vel det bety at det er opptil hvert enkelt land å avgjøre hvordan dette "problemet" (les: avgiftspolitikk) skal håndteres. Fordi i Sverige er altså dette fullt oppe å går. Er mange firmaer som konverterer eldre biler til å kjøres på E85 med den svenske stats` velsignelse. Fordi de faktisk vil ha flest mulig bensindrevne biler over på E85. Kansje har de sett fordelen med biler som ikke slipper ut CO2..? For øvrig tror jeg nok ikke at svenskene gjør noe ulovlig ovenfor EU, så lenge det ikke finnes noe direktiv for dette... Og forresten føres nøyaktig den samme E85-politikken i England. Det fikk jeg bekreftet i en mail fra Dave Walker/Emerald i forbindelse med spørsmål om datasprut og kjøring på sprit. Edited December 1, 2009 by grandisjohn Det er ikke en ting jeg kan.
Count Posted December 1, 2009 Posted December 1, 2009 "ikke slipper ut CO2..." Ta to sekund i tenkeboksen og prøv igjen.. 12m Super 24v Cosworth Prosjektet mitt
grandisjohn Posted December 1, 2009 Posted December 1, 2009 "ikke slipper ut CO2..." Ta to sekund i tenkeboksen og prøv igjen.. Ikke vær en avviker er du snill. Det er ikke en ting jeg kan.
JHS Posted December 1, 2009 Posted December 1, 2009 http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=34888 Tollvesenet tar opp temaet med Finansdepartementet i et internt arbeidsdokumentJammen er det bra vi bilinteresserte skal få sponse staten med mest mulig penger. Hadde avgiftene gått tilbake til samferdsel skulle jeg gjerne bidratt men... Har forøvrig blitt veldig stille på trådstarter her, skulle vært gøy og hørt resultatet i den saken.
Guest danni Posted December 2, 2009 Posted December 2, 2009 (edited) ja, har blitt det.. har mye eksamener i den tida her, så har ikke rukket så mye.. men sjekker litt her og der.. Edited December 17, 2009 by danni
bige Posted December 2, 2009 Posted December 2, 2009 http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=577823
Ford ragger Posted December 9, 2009 Posted December 9, 2009 Noe nytt her eller?? Har hørt noe om at bilen skulle bremses hos ringstad?? Stemmer dette eller er det bare løse rykter..?? Livet er farlig.. Man kan dø..! Det blir ikke bedre enn du gjør det til sjøl..! Ford Sierra RS 91mod- Under oppussing.. Link Ford Sierra IS bruksbil- Link
Ford ragger Posted December 15, 2009 Posted December 15, 2009 Lokal avisa hadde ett stykke fra ARP eller Anders Ringstad Produkter i dag. Der sto det om en beslaglagt escort coswort som var der til bremsing etter at den var beslaglagt vegvesenet.. Sto at Eieren ikke kom heldig ut for det var 40hk for mye.. Må vel være snakk om samme bilen det her da.. Livet er farlig.. Man kan dø..! Det blir ikke bedre enn du gjør det til sjøl..! Ford Sierra RS 91mod- Under oppussing.. Link Ford Sierra IS bruksbil- Link
Cosworth Racing1 Posted December 15, 2009 Posted December 15, 2009 Lokal avisa hadde ett stykke fra ARP eller Anders Ringstad Produkter i dag. Der sto det om en beslaglagt escort coswort som var der til bremsing etter at den var beslaglagt vegvesenet.. Sto at Eieren ikke kom heldig ut for det var 40hk for mye.. Må vel være snakk om samme bilen det her da.. Jaja.. 40 hester var nå ikke verdens undergang ihvertfall! 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4
Ford ragger Posted December 15, 2009 Posted December 15, 2009 Var det som sto i avisa iallefall.. Ikke sikkert det er helt riktig heller... Livet er farlig.. Man kan dø..! Det blir ikke bedre enn du gjør det til sjøl..! Ford Sierra RS 91mod- Under oppussing.. Link Ford Sierra IS bruksbil- Link
Tore_TJ Posted December 16, 2009 Posted December 16, 2009 40 hester blir vel noe penger det og? men kunne vært en del værre ja..
grandisjohn Posted December 16, 2009 Posted December 16, 2009 (edited) 40 hk for mye bare? Er det å lage så mye sirkus for da? Har fått et inntrykk her av at effekten ihvertfall var over 100 hk mer enn tillatt... Men når det er sagt.. en kamerat hadde en 90 mod. Sierra Cosworth 2wd med en såkalt 270 hk chip. Etter en effektmåling ble resultatet 240 hk i motor.. Edited December 16, 2009 by grandisjohn Det er ikke en ting jeg kan.
Escort RST WRC Posted December 16, 2009 Posted December 16, 2009 40 hk for mye bare? Er det å lage så mye sirkus for da? Har fått et inntrykk her av at effekten ihvertfall var over 100 hk mer enn tillatt... Men når det er sagt.. en kamerat hadde en 90 mod. Sierra Cosworth 2wd med en såkalt 270 hk chip. Etter en effektmåling ble resultatet 240 hk i motor.. Men så er det også fullt mulig å oppnå 270hk kun med chip også da.Er myyye som spiller inn. Men tingen er vel at vi ikke vet helt hva som er greia med denne bilen, hvilket oppsett den har blitt kjørt med, hvor mye trykk etc.Så tør jeg påstå at sjangsen er der for at det ikke er helt reelt, mtp. bremseresultat i en slik "setting". Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
PMG Posted December 17, 2009 Posted December 17, 2009 Men så er det også fullt mulig å oppnå 270hk kun med chip også da.Er myyye som spiller inn. Men tingen er vel at vi ikke vet helt hva som er greia med denne bilen, hvilket oppsett den har blitt kjørt med, hvor mye trykk etc.Så tør jeg påstå at sjangsen er der for at det ikke er helt reelt, mtp. bremseresultat i en slik "setting". Må vel ikke betale for effektøkning av disse gamle fordene vel?
Fakeworth Posted December 17, 2009 Posted December 17, 2009 Spørs jo hvor lenge den har vært i norge da.. -93 Sierra Cosworth STV 4x4 X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd -91 Scorpio Cosworth
grandisjohn Posted December 17, 2009 Posted December 17, 2009 Egentlig litt morsomt å synse litt (omtrent som dagens ekspertkommentatorer i fotball, som FØR kampen starter kappes om å fortelle seerne om hva som kommer til å skje med hvilket resultat.. ) Åkesom, bilen har vel vært på norske skilt i seks år. Så med et bruksfradrag på 60% på 40 hk, blir det vel noe sånt som ca 13000 kr å betale kansje..Eier kan vel velge å ikke registrere bilen igjen, alternativt registrere bilen på nytt med original effekt, og i begge tilfeller er det vel logisk å tro at avgifta blir omgjort til ei bot ca tilsvarende avgifta for å ha kjørt med ulovlig høy effekt. Det er ikke en ting jeg kan.
cosworthpower Posted January 22, 2010 Posted January 22, 2010 Hva har utfallet i denne saken blitt? - Regner med de har tatt en avgjørelse ?? Escort Cosworth WolfBmw f31
Helge Posted January 25, 2010 Posted January 25, 2010 Hva har utfallet i denne saken blitt? - Regner med de har tatt en avgjørelse ?? Han sitter vel inne uten tilgang på internett WOLF!!!
cosworthpower Posted January 29, 2010 Posted January 29, 2010 Ja kanskje det! Skulle tro at det kun ble en bot for trimming? Det blir vel neppe noen avgift så lenge bilen vises på nytt i original stand... Escort Cosworth WolfBmw f31
Janna Posted January 30, 2010 Posted January 30, 2010 Les nyeste Gatebil Magasin Kunne du ikke bare kort gjengitt hva som står der da?? Bilder av mine tidligere cosworth http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/12870-alle-mine-biler/
Cosworth Racing1 Posted January 30, 2010 Posted January 30, 2010 Kunne du ikke bare kort gjengitt hva som står der da?? Har bladet jeg også, og gjør regning med at han refererer til artikkelen om at ingen kan ta deg pga chiptrimming. "Dette fordi målingen skal godkjennes av Veidirektoratet, og det finnes ikke godkjent diagnoseutstyr til å plugge i bilen, eller godkjent ambulerende effektmålingsutstyr. Det eneste som finnes er en stasjonær rullende landevei i Trondheim, men er utrolig nok ikke godkjent som kontrollmåling for avgiftsendringer. ifølge seniorrådgiver i Tollvesenet.Den eneste målemetoden som er godkjent av Veidirektoratet for beregning av avgidt, er måling av motor i benk i laboratorium med standariserte verdier for lufttemp og luftfukt. Dette finnes ikke i Norge. Har bilen over 10-15% mer effekt enn det vises i vognkortet, har du overskredet typegodkjenningen av bilen. Da kan Satans Vegvesen gi deg mangellapp, og i verste avskilte bilen dersom det er graverende. Da må du vise bilen med reiktig effekt igjen. Avviket på 10-15% gjelder ikke dersom du kan bevise at du har gjort noe aktivt for å øke effekten, dvs bytte deler. I prinsipp gjelder dette alt fra luftfilter og effektanlegg til fulle turbokonverteringer. Dersom dette blir oppdaget oppdaget uten at du har meldt fra om dette, blir du avgiftsbelagt fra første hk over det som står i vognkortet, og du står i fare for å måtte betale tilleggsavgiften også- men bare dersom du får ombyggingen godkjent. 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now